De același autor

Am călătorit de curând cu trenul, cu nişte prieteni, de la Bucureşti la Braşov şi înapoi. Prima impresie, în Gara de Nord, a fost un pic şocantă. Paza la intrarea pe peron era extrem de strictă. Nu trecea nimeni fără bilet. Pe moment, m-am bucurat, m-am simţit ceva mai în siguranţă. Siguranţa a durat, însă, doar până ne-am instalat în vagon, unde se perindau nestingheriţi cerşetori, vânzători, „muţi“ cu bileţele şi brelocuri, pe care nu părea să-i fi controlat nimeni, niciodată. Erau ca la ei acasă. După ce trenul a plecat, am fost şi martorii unei minuni. Un olog, care a trecut prin vagon tânguindu-se şi târându-se pe jos, a revenit după câteva minute, alergând din sens opus de frica controlorilor. Care controlori au apărut agale şi tacticoşi. Şi, pe măsură ce avansau în vagon, amuţeam de uimire. Vagonul era împărţit în două rânduri de scaune: unul pe o parte, cu un şir de locuri, altul pe cealaltă parte, cu două şiruri de locuri. Controlorii erau doi, arătau de parcă dormiseră în şanţ şi îşi împărţiseră munca judicios - unul composta biletele pe dreapta, iar celălalt biletele pe stânga.
Noi, cârcotaşi cu apucături corporatiste, n-am putut să nu ne întrebăm filosofic: decât doi controlori care arată ca dracu şi compostează ori pe stânga, ori pe dreapta, nu mai bine unul singur care să arate ca lumea şi să composteze şi pe stânga, şi pe dreapta?
Genul ăsta de întrebări existenţiale nu va apărea niciodată în mintea CFR de stat. De compostat. Nu pare să preocupe CFR nici faptul că un călător nu ştie ce cumpără, când cumpără bilet. Poţi nimeri în vagoane de clasa întâi compartimentate sau necompartimentate, cu prize sau fără, în bună stare sau jalnice, ba chiar (mi s-a întâmplat la ultima călătorie), care arată mult mai rău decât cele de clasa a doua.
Iar ca o ultimă lămurire pentru oricine vrea să decidă dacă e sau nu adeptul privatizării, recomand o vizită în gara Ploieşti Sud. Peroanele arată ca din al doilea război mondial, undeva pe linia frontului, iar sala gării e un azil supradimensionat pentru câini şi persoane fără adăpost, arătând şi mirosind în consecinţă.
Probabil că unele lucruri s-au îmbunătăţit faţă de CFR de acum 20 de ani. Dar ele s-au înrăutăţit notabil faţă de orice companie de transport feroviar din Europa de azi. Am călătorit recent cu trenul de la Bruxelles la Paris într-o oră şi un sfert. Aproximativ aceeaşi distanţă, de la Bucureşti la Braşov, durează trei ore şi jumătate.
Dacă preşedintele ţării nu e adeptul privatizării CFR, înseamnă că el nu e adeptul modernizării CFR. Statul român nu poate (prin asta înţeleg că nici nu ştie, nici nu vrea) să organizeze şi să conducă o companie în mod eficient. Şi nu e vorba de bani. Oricâţi bani ar avea, statul nostru nu-i poate transforma în produse sau servicii de bună calitate.
O dovadă în plus pentru concluzia asta e şi Poşta Română, altă perlă a aparatului de partid şi de stat. Zeci de milioane de euro pe an sifonate pe contracte de IT, dotări sau consultanţă pentru băgare de seamă şi privitul în altă parte au făcut dintr-un monopol absolut, cu şanse considerabile de a domina piaţa, o instituţie la care apelezi doar dacă n-ai încotro.
România n-a făcut încă pasul cel mare. Acela în care de administrarea treburilor ţării să se ocupe oameni care au administrat cu succes ceva în piaţa liberă. Care înţeleg lucrurile simple pe care se bazează eficienţa şi performanţa. Dacă politicienii români nu vor reuşi să înţeleagă rapid măcar pe unul dintre ele, acela că o economie competitivă nu e posibilă în lipsa capacităţii de a transporta rapid şi flexibil mărfuri şi persoane, o să rămânem doar adepţii vorbelor goale. Şi nu mă refer aici la transportul prin vamă, care înţeleg că merge uns... //
Citeste si despre: CFR, Posta Romana, privatizare, eficientizare, disponibilizare.
Comentarii 10
Mihaela Cartis - 02-22-2011
Cosmin, privatizarea CFR si a Postei Romane trebuia facut de mult, iar faptul ca astazi, dupa 20 de ani, Presedintele Romaniei este de cu totul alta parere atesta o data in plus, daca mai era nevoie, impostura guvernantilor cu privire asa-zisul capitalism pe care l-au clamat in tot acest timp. Fata de cele relevate de tine in articol cu privire la CFR, eu personal am avut parte de maximum in materie nu atat de cersit, cat de escrocherie si jaf la drumul mare. In data de 19 ianuarie, plecand din Braila cu acceleratul de ora 15.05, de la Ploiesti s-au urcat in tren doi malaci gen Helmuth Duckadam, care unul ne-a vanturat prin fata ochilor o adeverinta din care reiesea ca ar fi reprezentatul unei asociatii pentru ajutorarea copiilor aflati in dificultate, iar celalalt o lista pe care urma sa ne scriem datele personale, dupa ce, evident le vom fi dat anumite sume de bani. Aratau, te rog sa ma crezi, atat de fiorosi si intimidanti, incat in clipa in care i-am refuzat am simtit o teama irepresibila de eventualele repercusiuni pe care le-as putea avea ca urmare a acestui refuz. Dovada ca tipii inspirau frica am obtinut-o imediat ce am remarcat ca unii calatori ce pareau mai usor de timorat cedau dand bani si semnand acea lista pe care escrocii urmau s-o arunce la primul cos de gunoi pe care aveau sa-l intalneasca dupa ce isi vor fi incheiat dubioasa afacere. In ceea ce priveste Posta Romana, sunt detinatoarea unei experiente mai putin traumatizante, insa la fel de elocventa pentru necesitatea privatizarii ei cu prioritate 0. Vara trecuta, pe o caldura de 45 de grade, ma aflam la o unitate postala micuta in Drumul Taberei, intre Orizont si Favorit. Stateam la o coada de cca 20 de persoane, la un singur ghiseu, celelalte doua ghisee fiind inchise, iar oficiantele respective ocupandu-se cu altceva. Aveam un mic ventilator de mana, cu baterii, cu care imi faceam vant si care scotea un usor bazait. Singura oficianta care se ocupa de noi intreaba ce se aude si imi cere sa inchid ventilatorul intrucat o doare capul. Inchid ventilatorul si o rog sa dea drumul la aparatul de aer conditionat. Ridica capul, ma fixeaza complet interzisa pret de cateva secunde, dupa care imi articuleaza silabisind: "Asta-i buna! Nu v-am spus ca ma doare capul?" Insa faza absolut naucitoare pentru mine nu a fost atitudinea oficiantei, cat reprosul plin de compasiune la adresa ei pe care l-am citit in privirile celor 19 spalati pe creier de comunism aflati la coada inaintea mea.
Răspunderonea - 02-18-2011
Cred ca problema cu privatizarea este cum o faci. Basescu se gindeste desigur la rezultatele nu tocmai bune din cazul Romgaz si Petrom. Daca nici in tari mai "dezvoltate" privatizarea nu prea a mers, in Romania sint sanse mari sa nu se petreaca bine.
Răspundeim - 02-17-2011
@ Max: Dar exista operatori privati care circula pe linii CFR inchiriate, majoritatea prin Ardeal. Ai auzit de Regiotrans, Regional sau Servtrans? Sau de Grup Feroviar Roman la transportul de marfa? Problema e ca infrastructura e aceeasi pentru toti, asa ca poti sa te simti eventual mai bine intr-un tren Regiotrans (tarifele sunt oricum aceleasi ca la CFR), dar nu poti circula mai repede. Iar la infrastructura nu se baga nicio firma privata sa faca investitii, nu s-au cumparat decat cateva linii inguste, pentru mocanite (daca or mai circula).
RăspundePiticul Prono - 02-16-2011
Mai vedem cu privatizarea. Macar sa se depolitizeze. Sa stea pe picioarele lor, cu manageri straini vreo cativa ani. Asa au cresut si multinationalele. Ce e enervant cu marele anticomunist si antiIliescian sunt reeditarea lui "Nu ne vindem tara", "o anumita parte a presei" si "opozitia vanduta" doar ca mogulilor si nu occidentului.
Răspundecrismaria - 02-16-2011
basescu a spus ca nu vrea privatizarea postei si a cec-ului, nu cfr. e o diferenta de la cer la pamant. tot articolul de dedicat doar cfr-ului, de ce apare si posta in titlu? pt ca vantu vrea sa o cumpere? posta si cec-ul sunt rentabile. daca au profit statul nu are nici un motiv sa vanda ca sa ii imbogateasca pe unii sau altii. nu e de-ajuns ca eon face legea la gaze si energie. ne ard niste preturi de ne cad plombele, dar daca e o avarie la retea dureaza 5 ore pana aduc o siguranta de la bacau, ca la iasi nu mai au piese. eu nu vad nici o bucurie in privatizarea companiilor profitabile. cfr-ul n-au decat sa il inchida daca nu sunt in stare sa il restructureze si sa il faca rentabil.
RăspundeDan B. - 02-16-2011
P.S. Uitasem stimate dl .Alexandru.Acum 15 ani dl.Traian Basescu ne spunea ca n-avem neovie de autostrazi.Se pare ca e consecvent in gindirea modernizarii statului.Saboteaza tot ce poate.
RăspundeDan B. - 02-16-2011
Dupa celebra si antologica deja "ceausescu era bun daca statea doar 10 ani" asta cu neprivatizarea e inca una din perlele coroanei.De data asta din capitolul modernizarea statului.Poate educarea elevilor sa-si toarne colegii care aduc flori profesoarelor de 8 martie e ceva mai modern?Sau controlul bolnavilor la domiciliu cu politia care persista.Si multe altele.....
RăspundeIulian - 02-16-2011
Lucrurile se vor rezolva, probabil, in cel mult cativa ani de zile, cand majoritatea statelor europene vor intra in faliment. Si cand armatele de intretinuti de profesie vor ramane fara pomeni. Nu vad alta solutie. Cel pe care nu-l lasi sa moara nu te va lasa sa traiesti. Sa lasam, deci, nesimtitul aparat de stat sa "crape"!
RăspundeGeorge-Felix Leu - 02-16-2011
Nu e foarte clar ca privatizarea va rezolva problema. In Germania privatizara transporturile pe ici pe colo, si rezultatul a fost rau. Ma rog, rau in sensul german al cuvantului, cu ce e in Romania nu se compara)
RăspundeMax - 02-15-2011
Zilele acestea s-a scris mult in presa romaneasca pro si contra privatizare, cu exemple mai mult contra decit pro (California - cresteri de preturi, UK - accidente feroviare). Nu s-a imbunatati nimic in CFR in douazeci de ani. in 1990 distanta Sibiu - Timisoara se parcurgea in aproape 5 ore (300km). Acum se parcurge in 6 ore. Distanta Sibiu - Brasov (140km) se parcurge in 3 ore, cu transbordare tren-autobuz-tren. Au trebuit 20 de ani pentru a avea o legatura directa de la Aeroport International Otopeni - Gara de Nord (si asa, e cu transbordare). De la Otopeni nu se poate ajunge cu trenul la Sibiu dupa ora 3 dupa-amiaza. In ceea ce priveste Posta Romana, nu am avut prea mult de a face, cu exceptia unei vinzatoare acre cind eram student si a cozilor si drumurilor aiurea pentru ca pachetele internationale se ridica din vama (nicaieri in lume nu e asa). Deprimanta situatie... CFR si Posta Romana nu trebuie privatizate. Trebuie doar create conditiile unei concurente juste. Adica trenurile unei firme privatizate sa poata circula pe reteaua existenta, iar posta sa fie obligata sa imparta spatiile cu alte firme. Atunci doar eficienta si calitatea ar conta. Asta insa e o utopie. Cel mai simplu: CFR si Posta trebuie controlate la singe. Ce s-a intimplat in vami de douazeci de ani se intimpla in toate institutiile tarii, la toate nivelurile, din pacate. Daca Ministrul Transporturilor si seful Postei ar folosi ca noi toti serviciile institutiilor pe care le conduc, si-ar da seam cit de prost merg lucrurile si, daca ar avea un dram de mindrie profesionala, ar face ceva.
Răspunde