De același autor
După dealuri, scenariul şi regia: Cristian Mungiu; imaginea: Oleg Mutu; în distribuţie: Cosmina Stratan, Cristina Flutur, Valeriu Andriuţă, Luminiţa Gheorghiu, Dana Tapalagă, Doru Ana, Ion Sapdaru, Teodor Corban; film inspirat din romanele non-ficţionale ale Tatianei Niculescu-Bran; o producţie a Mobra Film, Why Not Productions.
RĂZVAN BRĂILEANU
Radiografie, nu rechizitoriu
Unul dintre fenomenele din ultimii ani, vizibil mai ales la televiziunile de ştiri, este că, atunci când se petrece o nenorocire, se caută asiduu vinovaţii, înainte de a se vedea ce e cu victimele. În plus, de îndată ce e găsit un potenţial ţap ispăşitor, acesta e lapidat mediatic, fără a se privi în profunzime la profilul său, nu pentru a i se acorda circumstanţe atenunate, ci măcar pentru ca telespectatorii să poată înţelege care au fost resorturile acţiunilor sale.
Nu la fel stau lucrurile cu cel mai recent film al lui Cristian Mungiu, După dealuri. Comparaţia cu practicile jurnalistice acuzatoare se datorează faptului că pelicula este inspirată din romanele non-ficţionale ale Tatianei Niculescu-Bran, Spovedanie la Tanacu şi Cartea Judecătorilor, care au la bază moartea unei tinere supuse unei slujbe de „exorcizare“ în 2005. Tatiana Niculescu-Bran, la vremea respectivă jurnalistă la BBC, a investigat întâmplarea de la Tanacu, trecând dincolo de senzaţionalul cazului şi privind fenomenul în profunzimea sa umană. Deşi cele două romane nu pot fi citite ca demersuri jurnalistice stricte, documentarea acerbă care a stat la baza lor le dă o puternică notă de veridicitate.
În După dealuri, Cristian Mungiu spune povestea a două tinere orfane, Voichiţa şi Alina, care se regăsesc după ani într-o mănăstire din Moldova. Alina se întoarce de la muncă, din Germania, pentru a o lua cu ea pe Voichiţa de la mănăstirea în care aceasta din urmă îşi găsise un adăpost. Cum Voichiţa nu e hotărâtă încă să plece, ea îi cere prietenei ei să rămână o perioadă la mănăstire, dar rigorile monahale şi habotnicia măicuţelor o fac pe Alina să-şi piardă cumpătul. După o criză de nervi în urma căreia e internată pentru scurt timp în spital, Alina se întoarce la mănăstire, unde nervii ei cedează din nou. Stareţul încearcă s-o îndepărteze, dar tânăra nu vrea să plece fără Voichiţa. În final, după ce face scandal şi dă foc unei chilii, Alina e legată şi supusă unei slujbe de „exorcizare“, în urma căreia îşi pierde viaţa, iar stareţul şi călugăriţele sunt ridicate de poliţie.
Mungiu arată cu degetul, dar nu aruncă piatra. Într-o societate însetată după scandal, care abia aşteaptă să-i fie puşi la dispoziţie ţapi ispăşitori, cel mai uşor pentru Mungiu ar fi fost să scoată în faţă un vinovat pentru moartea Alinei. Însă regizorul a ales să nuanţeze, într-un registru eminamente uman, vina: de la medicul psihiatru care o externează prematur, la familia care o adoptase temporar, până la stareţul mănăstirii. În loc să pună „Reflectorul“ (titul unei emisiuni TV din perioada comunistă, în care erau înfieraţi vânzătorii de la aprozar care înşelau la cântar, tinerii pletoşi cărora nu le plăcea munca sau mamele „denaturate“ care duceau o viaţă promiscuă) pe unul dintre aceste personaje şi să-l ofere publicului spre judecată, Mungiu se apropie de potenţialii vinovaţi şi le scoate la lumină detalii care nu îi absolvă, ci le oferă anumite circumstanţe atenuante. Sigur, medicul psihiatru o trimite pe Alina înapoi la mănăstire, recomandându-i, pe lângă medicamente şi linişte, rugăciuni şi Sfânta Scriptură. Dar oare ce şanse de ameliorare putea oferi un spital supraaglomerat şi subfinanţat? Sigur, stareţul mănăstirii a ţinut-o legată pe fată în timpul slujbelor de „exorcizare“. Dar oare nu a trimis-o tot el la spital atunci când a avut prima criză?
Felul în care este construit personajul stareţului este extrem de interesant. Pe de o parte, înainte chiar să-l cunoaştem, vedem la intrarea în mănăstire un anunţ care spune că persoanele de altă religie nu sunt binevenite şi ne aşteptăm la un preot bigot. Pe urmă, suntem uşor nedumeriţi când stareţul cheamă imediat Salvarea după ce Alina devine violentă. Apoi, atunci când măicuţele descoperă o cruce într-un lemn şi clamează o minune, preotul le taie entuziasmul şi le spune să termine cu prostiile şi să pună lemnul respectiv pe foc. În fine, „exorcismul“ în sine, dincolo de absurdul cu care îl privim noi, laicii, nu este decât ultima soluţie, după ce stareţul a încercat în repetate rânduri să o trimită pe Alina afară din mănăstire.
Mungiu nu se dă în lături de la a expune anumite practici habotnice din mănăstire, dar filmul este departe de a fi un proces intentat Bisericii Ortodoxe. În loc să taie în carne vie, regizorul operează într-un registru mai fin, cu riscul de a părea nehotărât. Însă ceea ce aparent se pierde pe latura raţional-morală se câştigă pe latura umană. După dealuri nu este un rechizitoriu, ci o radiografie tristă a unei fâşii de umanitate. //
MĂDĂLINA ŞCHIOPU
Cronica unei morţi diluate
Urmărind filmul lui Cristian Mungiu, prima scenă care m-a făcut să zâmbesc involuntar (nu dintre cele câteva cu un umor căutat) a fost cea în care măicuţele se prezintă la un orfelinat cu de-ale gurii şi oferă coşurile unei angajate a instituţiei. Din puţinul pe care îl au, fiindcă vorbim de o comunitate religioasă în formare, încă săracă, iată, îşi fac timp şi pentru ajutorarea năpăstuiţilor sorţii. Probabilitatea ca o astfel de scenă să aibă loc în România ortodoxă reală, unde săracii oferă din puţinul lor Bisericii, nu viceversa, se apropie de faimosul exemplu al maimuţei care bate la maşină la întâmplare până când îi iese, cuvânt cu cuvânt, Hamlet: nu e imposibil, dar să fim serioşi!
Probabil Cristian Mungiu a internalizat prea mult criticile autohtone de după 4, 3, 2..., şi anume că pelicula a fost creată pentru un public occidental, de parcă ar fi vreun păcat capital. Atunci, cu următorul film a încercat să mulţumească în acelaşi timp şi juriul de la Cannes, şi privitorul din Vaslui. Oricine îşi poate proiecta aşteptările asupra lui. Credincioşii pot răsufla uşuraţi (cu excepţia imbecilităţii extreme a câtorva feţe religioase care fie n-au văzut filmul, fie văd orice degeaba): măicuţele şi, mai ales, liderul lor sunt bine intenţionaţi, sensibili, deşi cam mărginiţi şi, oricum, figurile anticlericale sunt cel puţin la fel de obtuze ca ei (cazul doctoriţei care constată moartea Alinei). Antireligioşii îşi pot găsi propria ciosvârtă de scene vindicative, cum ar fi discursul preotului despre cei de alte credinţe. Nu lipsesc sistemul medical a cărui meteahnă supremă e dezinteresul, funcţionarii superficiali, relaţia ambiguă dintre cele două protagoniste, dar şi amintirea pedofilului german venit cu ajutoare pentru copii. În sfârşit, se pare că regizorul îşi pune neîncetat întrebarea: oare mi-a scăpat ceva? Oare e suficient de complex? A rămas vreun unghi neexplorat? Probabil acesta e motivul pentru care durează 2 ore şi jumătate. Din prea multă complexitate, filmul se diluează. Îţi vine să reacţionezi ca Jerry Seinfeld după ce vede un spectacol de operă: „De ce trebuie să cânţi? Dacă ai ceva de spus, spune!“.
Cazul de la Tanacu a scandalizat pe bună dreptate opinia publică. Nu foamea de senzaţional, ci oroarea nudă a întâmplării a provocat atitudinea generală de repulsie şi condamnare.
M-aş fi aşteptat ca această grozăvie să-şi găsească, în film, o contrareacţie viscerală, un fior de revoltă pe care să-l simţi în carne şi sânge. În schimb, Alina este absorbită într-un vortex sumbru, într-o traiectorie slow motion a fatalităţii din care nu mai există scăpare. Când îşi revine, în ultimele momente de dinaintea morţii, ar putea foarte bine să recite scena nunţii cosmice din Mioriţa.
Cred că dependenţa de cartea Tatianei Niculescu-Bran are o influenţă mai degrabă nefastă asupra ecranizărilor sau punerilor în scenă ale cazului Tanacu. Abordarea reportericească, documentarea exhaustivă care adună punctele de vedere şi schimbă sau modulează perspectiva încarcă uneori inutil drama. Probabil vom fi martorii unei relatări memorabile a ororii de la Tanacu când primul regizor, de teatru sau de film, va rupe definitiv cu cartea şi va spune răspicat: „Asta cred eu!“.
Cum rolul de avocat al Diavolului este ingrat, trebuie să recunosc, pe de altă parte, că filmul nu mi-a displăcut total. Nu e deloc pierdere de vreme, fie şi pentru interpetarea celor două actriţe. Voichiţa, mai ales, este uneori hipnotizantă. Scena în care măicuţele sunt interogate de poliţişti, cu Voichiţa în prim-plan, cu trăsăturile accentuate şi ochii imenşi, de martor al unei dureri inenarabile, are ceva din intensitatea şi stilul unui tablou de El Greco. La fel, secvenţele în care Alina bifează punct cu punct prima parte din inventarul detaliat de păcate din perspectiva Bisericii Ortodoxe (ca orice om normal, aş adăuga eu) face toţi banii pe biletul la cinematograf.
Numai că îi lipseşte acel grăunte de nebunie sau de asumare a unei perspective proprii care să facă pasul de la un film bine realizat la unul care te bântuie. Ca simplu spectator, îmi aduc aminte de prima reacţie după ce am văzut Dogville, cu tema parţial asemănătoare a unei femei tinere în faţa fanatismului şi făţărniciei: privitul în gol minute bune după finalul filmului şi o nevoie imperioasă de descărcare nervoasă, materializată prin încleştarea mâinilor pe o victimă nevinovată, scaunul din faţă la cinematograf. După dealuri a lăsat un soi de tristeţe nelămurită, care a trecut destul de repede. //