De același autor
Cel mai recent volum al lui Andrei Pleşu este un document de primă mână în înţelegerea acestor vremuri atât de încâlcite, asemănătoare cu un ghem de lână cu care s-a jucat, neglijentă, pisica Istoriei.
Am cumpărat volumul lui Andrei Pleșu Din vorbă-n vorbă. 23 de ani de întrebări şi răspunsuri chiar de la Târgul de Carte Gaudeamus, în tumultul uneori vesel, niciodată obositor al acestui ultim refugiu al iubitorilor de carte. Carte tipărită, un detaliu care a început să conteze în ultima perioadă. Mărturisesc deschis, am fost puţin reticent înainte de achiziţie. Este adevărat, Andrei Pleşu este Andrei Pleşu, seamănă cu o podgorie franţuzească de prestigiu, care poate avea şi ani mai lejeri, dar nu dezamăgeşte niciodată. Pe de altă parte, şi în lumea editorială din România au început să funcţioneze eficient mecanisme verificate de marketing: editurile mari au autori fetiş, promovaţi inteligent, care trag în urma lor tot restul vânzărilor. Numai că autorii sunt storşi ca o lămâie turcească, suferind atât ei, cât şi cititorii. Ei bine, temerile mele nu s-au confirmat. Acest volum este unul insolit prin substanţa sa, maniera de structurare, aspectele reflectate etc., dar marca de fabricaţie „Andrei Pleşu“ se impune la final.
Rândurile de mai jos nu sunt despre omul, scriitorul, diplomatul, intelectualul public (cu toate că mai bun ar fi fost termenul de extracţie rusă intelighent), eruditul Andrei Pleşu. Ar fi fost un exerciţiu inutil, nu de aşa ceva cred că (mai) este nevoie. Am încercat să văd firul roşu din spatele strălucirii, adesea intimidante, a celui intervievat, să identific liniile directoare ale brutalei schimbări sociale pe care România a cunoscut-o în ultimul sfert de veac, prin ochii unui martor şi actor privilegiat al acesteia. Sau, după cum declară însuşi Andrei Pleşu, „mărturia mea poate fi o legitimă notă de subsol a istoriei viitoare“. Dincolo de modestia abil asumată, este vorba de mai mult decât atât: acum este disponibil un document de primă mână în înţelegerea acestor vremuri atât de încâlcite, asemănătoare cu un ghem de lână cu care s-a jucat, neglijentă, pisica Istoriei. Am identificat şapte teme principale ale dialogurilor. Într-o ordine aleatoare, acestea sunt: elitele şi societatea civilă, religia, mass-media şi rolul lor, memoria comunismului, Uniunea Europeană şi geopolitica regiunii, politicul şi figuri ale politicului şi, în fine, problematica schimbării sociale şi starea societăţii în ansamblu.
Elitele şi societatea civilă
Andrei Pleşu face parte din elită şi nu are nicio problemă în a asuma această stare de fapt. Elita intelectuală a ţării a suferit imense schimbări din 1990 încoace. Tranziţia se vede în fapte aparent banale, cum ar fi, de pildă, descrierea balzaciană a unui birou ministerial din 1990, moştenit ca atare de la predecesorii din Epoca de Aur, cu scrumiere kitsch, care „aveau în interior, pe post de decor, o imitaţie de scrum din ceramică“. „Societate civilă“, atât de greu de prins în cuvinte, găseşte o definiţie funcţională: ea nu este o şcoală de cadre, ci un organism complex, care „poate amenda derapajele politicului“, tocmai acest ultim aspect îi conferă sens. GDS a avut un start excepţional, o construcţie necesară, dar acum (suntem în 2005) „trăieşte pe baza propriului său prestigiu“. O spectaculoasă plantă de apartament, căreia îi lipseşte însă lumina naturală a curajului implicării efective pentru a înflori încă o dată, îmi permit şi eu să adaug, botanic. Nu sunt uitate diferite dispute şi polemici (cea cu răposatul Adrian Marino, de pildă, sau cu Gheorghe Grigurcu), care întregesc şi facilitează înţelegerea „sociologiei intelectuale“ a perioadei. Editura Humanitas, revista Dilema, Colegiul Noua Europă sunt tot atâtea puncte de reper pe harta intelectuală post-1990 şi care, repet, vor fi mai bine înţelese la adevărata lor valoare mai târziu, după liniştirea apelor timpului, decât în momentul de faţă. Colegiul Noua Europă poate constitui în sine un veritabil studiu de caz al condiţiei intelectualului din Est după 1990. Dacă, la începuturile acestuia, posesorii mult doritei burse NEC aveau reflexele „omului necăjit, capabil să se bucure deplin şi curat de privilegiile acestei burse“, mai ales cele logistice, cum ar fi o bibliotecă şi un stagiu de cercetare în străinătate, acum Andrei Pleşu constată o normalizare a situaţiei, dar nu întotdeauna în sensul pozitiv: noii bursieri sunt mai blazaţi, mai neutri „afectiv“, mai matter of fact. Instituţia mecenatului, în ansamblul său, este în pierdere de viteză, finanţarea celei mai dificile „meserii“ din lume, cultura, „te pune în situaţia de complice“, pentru că trebuie să te asociezi, direct sau indirect, cu oamenii care au bani, dar sunt moral discutabili, după cum recunoaşte Andrei Pleşu, încă un semn al unei perioade tulburi. Intelectualul a trăit mereu pe lângă curtea principilor, dar marea problemă a timpului nostru este că au dispărut spiritele înalte capabile să-l finanţeze, iar cei care le-au luat locul sunt de-a dreptul inerţi cultural sau infrecventabili. Sau, în cel mai fericit caz, multinaţionale obsedate de campanii de tip CSR sau în căutare de „vorbitori motivaţionali“ de calibru greu. În fine, nu este uitat celebrul „conac“ de la Cetate, locul de retragere şi regenerare al lui Mircea Dinescu, personaj cheie descris hiperbolic, ca o „natură“, un fenomen atmosferic imprevizibil. Dincolo de pitoresc (şi melancolie strecurată abil printre rânduri), mă întreb dacă asemenea consideraţii nu sunt de fapt una dintre puţinele mărturii scrise despre un anumit „fel de a fi“ al intelectualului român la sfârşit de ciclu istoric, ultima tresărire a balcano-levantinului din fiinţa noastră naţională.
Religia. Locul şi rolul Bisericii în societate
Printre intelectualii români, cei care merită cu adevărat să poarte povara acestei dificile apelaţiuni de origine controlată, Andrei Pleşu este mai degrabă o pasăre rară. Nu şi-a ascuns niciodată credinţa şi necredinţa şi nici propriile nelinişti spirituale, fiind însă mereu atent în analiza faptului religios contemporan. Tema religiei nu avea deci cum să lipsească în aceste interviuri. La începtul anilor 1990, se constată necesitatea unui „examen de conştiinţă“ venit din partea ierarhilor, a tuturor celor care au participat la susţinerea vechiului regim. Hélas, acesta nu a avut loc nici până în ziua de astăzi, nu s-a produs nici „trezirea Bisericii din suficienţa sa prezumţioasă“. Timpul a trecut repede, Biserica a reocupat spaţiul public din care a fost de mult absentă. Andrei Pleşu constată persistenţa unui „stil parohial, obosit sau sentimental şi retoric“, care nu mai are nicio şansă să prindă la omul modern şi la problemele sale. Religiosul, în varianta sa „ritualizată“ în exces, riscă să obosească, dacă Biserica nu va şti să regândească problemele majore ale modernităţii. Un alt aspect al modului în care se prezintă faptul religios astăzi este acea neproductivă „idolatrie a clerului“, practicată de unii credincioşi, remarcată prompt de Andrei Pleşu. Aş adauga eu că ea are o lungă tradiţie în ortodoxie, dar ceea ce este mai grav este că o mare parte din cler încurajează o astfel de atitudine, sub masca falsă a „exerciţiului ascultării“ destinat sufletelor simple, când de fapt nu este vorba de altceva decât de cultivarea unor banale tendinţe de servilism din partea semenilor. Societatea însă are mare nevoie de spiritualitate. Într-o lume în care ecranele care ne separă de realitate se multiplică pe zi ce trece, sub pretextul simplificării existenţei, „nu vom supravieţui dacă nu vom recupera un riguros sentiment al misterului“, afirmă Andrei Pleșu, plasându-se sub semnul unui „imperativ al religiosului pentru epoca următoare“. Un pasaj care va rămâne iarăşi cu siguranţă este abordarea discursului public al actorului Dan Puric, care a dezvoltat, după cum o spune Andrei Pleşu, un adevărat „sindrom de guru“. Dincolo de manipularea emoţională conştientă pe care acesta o practică, se ascunde însă un sens interesant al prezenţei şi succesului înregistrat de Dan Puric la massele largi: BOR nu poate livra mereu un discurs credibil, mai ales în domeniul sensibil a ceea ce Andrei Pleşu numeşte „vanitatea naţională“. Iar Dan Puric nu este decât vârful aisbergului, sub el se află zeci de clone pasionate de miracol imediat, simplificări moralizatoare bazate pe teorii ale conspiraţiei, toţi acei care îşi imaginează că Iisus a mers cu tricolorul românesc la brâu prin lanurile de grâu ale creştinismului primar. Dacă la toate acestea mai adăugăm şi marea democraţie a Internetului, unde acest tip de discurs cunoaşte un mare succes, avem deci un portret lucid al acestui fenomen specific timpurilor de derută spirituală pe care România le traversează.
Memoria comunismului. Le travail de mémoire
Fiecare ţară are propria sa manieră de a compune cu memoria comunismului. Nu există însă o reţetă verificată pentru a face „travail de mémoire“ (munca memoriei, munca cu memoria), după cum spun francezii. Ea nu este exportabilă de la ţară la ţară: germanii şi polonezii „uită“ comunismul diferit de noi sau de bulgari. La fel ca şi în articolele sale care ating tema sensibilă a memoriei comunismului, Andrei Pleşu recunoaşte şi pune în evidenţă existenţa unei culturi româneşti a acestuia, dominată în mare parte de prezenţa intimidantă a arhivelor. Deschiderea lor a echivalat cu deschiderea cutiei Pandorei, acţiune cu efecte ilustrate cu un citat din Adam Michnik care spunea că, de fapt, nu am făcut altceva decât să le dăm dreptate lor, „faceţi ca activitatea lor să redevină validă şi eficace“. Există oare o soluţie în tot acest mix complicat de memorie, uitare, ne-uitare, justiţie, vindecare? Integrarea noastră europeană trece prin rezolvarea problemelor memoriale, dar, înainte de a vindeca rănile trecutului, avem nevoie de un tratament „precis şi cinstit“ al problemelor naţionale de memorie vie. Andrei Pleşu este critic la adresa sistemului comunist şi a moştenirii sale nefaste din societate, întotdeauna a fost, dar afirmă „eu sunt de acord să uităm trecutul, dar pentru asta şi trecutul trebuie să se lase uitat“. Trecutul curge, le travail de mémoire se realizează dificil, greoi, haotic, parcă independent de voinţa noastră, dar se face; ceea ce pare a fi greu de suportat este prezenţa zilnică în vieţile noastre a acelor indivizi iremediabil compromişi, care nu au avut decenţa să tacă şi tocmai ei „cer să uităm trecutul“, după cum punctează autorul. În mod sigur, această prezenţă obsesivă a temei memoriei comunismului, de-a lungul unui sfert de secol de la căderea acestuia, va constitui într-un viitor greu de precizat unul dintre marile puncte de interogaţie a istoriei naţionale. Cum se face că un regim atât de detestat, cel puţin în perioada lui finală, „moare“ memorial atât de greu? Nu cumva celebra afirmaţie care spune că sistemul comunist a murit, dar problemele care i-au dat naştere persistă conţine totuşi o doză de adevăr?
Geopolitică şi integrare europeană
Am citit cu multă luare aminte referinţele lui Andrei Pleşu cu privire la integrarea noastră europeană şi problemele „geopolitice“ ale României şi zonei din care facem parte. Pe undeva, cred că ele arată cât de insolită şi interesantă este prezenţa unui intelectual în politica „înaltă“ din toate punctele de vedere, cu atât mai mult cu cât faptul este din ce în ce mai rar întâlnit pentru majoritatea statelor lumii. Nu poţi intra în Europa pentru a scăpa de sechelele comunismului, sărăcie şi alte rele şi, în acelaşi timp, să continui să crezi că îţi vei regăsi şi păstra identitatea. Ceea ce suna ca un avertisment în anul 1992, atunci când românii îşi imaginau Occidentul ca un imens supermarket plin de arome şi culori, s-a adeverit imediat după 2007, ba, mai mult, cred că această intrare s-a „răzbunat“ pe undeva pe naivitatea noastră. O Europă care la rândul său este supusă unor intense presiuni geopolitice, cum ar fi, de pildă, cea a pierderii identităţii spirituale, inclusiv prin succesul fără precedent al Islamului, religie pe care Andrei Pleşu o percepe ca pe o sinteză eficace între „religiozitate severă şi pragmatism imediat“. Nu lipsesc referinţele la intervenţia militară din Kosovo, realizate „din interiorul“ camerei de decizie. Andrei Pleşu pare să fie contra ideii de neutralitate interesată, firul roşu al politicii externe româneşti din epoca modernă, idee care s-a dovedit însă în cele din urmă extrem de păguboasă. O „teorie a nonsituării“, după cum o califică Andrei Pleşu, devenită oricum inoperantă într-o lume globală. Este menţionat şi trist-celebrul bombardament din ziua de Paşte a anului 1999 asupra Belgradului, sensibilitatea ortodoxă şi răspunsul real-politik al oficialilor americani – a se vedea şi reacţia d-nei Madeleine Albright consemnată în carte, management intercultural cu aplicaţie directă în relaţii internaţionale. Este adusă în discuţie şi zona Mării Negre, relaţia NATO-Rusia, poziţia României, via Traian Băsescu. Autorul reamintește cu calm faptul că Traian Băsescu este, prin natura pregătirii şi profesiunii sale, receptiv la problemele de planificare strategică pe termen lung, de unde şi atenţia acordată acestei dimensiuni de politică externă, neglijată până atunci. „Statele Unite i s-au părut, pur şi simplu, mai interesate de reţeaua geopolitică a zonei“, afirmă Andrei Pleşu. Extrem de interesante mi s-au părut referinţele la Rusia, diplomaţia rusească şi oamenii săi, eternul hot point pe harta geopolitică a României. Anotimpurile schimbătoare ale lui Boris Elţîn, schimburile de replici cu Serghei Ivanov, răspunsurile „castratoare“, la propriu şi la figurat ale lui Vladimir Putin în conferinţele de presă, duelurile verbale ale lui Traian Băsescu cu diverşi oficiali ruşi, toate întregesc nu doar imaginea „umorului de baricadă“ al Marelui Vecin de la Răsărit, ci şi dificultatea de relaţionare pe care continuăm să o avem cu acesta. Iar preţul geopolitic pe care îl plătim de fiecare dată este unul dureros.
Figurile politice ale perioadei
„În anii 1990 nu prea puteai sta deoparte, căpătai un complex de vinovăţie dacă te complăceai în postura de spectator“, spune Andrei Pleşu. Cu toate acestea, „puterea politică era inoperantă după Revoluţie, deoarece concepuul Puterii era compromis, ca şi cel al politicului în genere, ca şi conceptul de partid“. Aceste afirmaţii, citite 22 ani mai târziu (interviul datează din 1992), au ceva nostalgic, romantic, totul dublat cu o mare doză de amărăciune pe care o simte potenţialul cititor. Atunci măcar te puteai implica, merita încercat. Acum, totul pare compromis. Aceleaşi „portrete uzate, care confundă virtutea politică cu şmecheria, o absenţă totală de convingeri autentice, capacitatea de supravieţuire şi îmbogăţire, adică virtuţi de mâna a treia, virtuţi pragmatice“. Răspunsurile punctuale la această stare de lucruri, cum ar fi URR (Uniunea pentru Reconstrucţia României), coincid, aş adăuga eu, cu momentul în care evoluţia economică a ţării părea a fi una foarte promiţătoare, au eşuat rapid, tocmai din cauza fricii de politică, de „vârtejul politic“. Ce-i drept, în momentul precis al apariţiei URR nu exista nici Facebook, nici mişcări anti-tot de tipul „Uniţi/Salvăm“, incapabile, atunci ca şi acum, să influenţeze un sistem defect care se autoreproduce la infinit şi se protejează tocmai prin infrecventabilitatea sa. Nu este uitată puterea politică percepută ca un „rol“ ce trebuie asumat până la capăt. Un studiu de caz exemplar din acest punct de vedere este fostul preşedinte Emil Constantinescu; incapabil de exerciţiul eficient al puterii în momentul în care a deţinut-o cu adevărat, el a „încercat să intre în rolul puterii abia după ce a pierdut-o şi asta dă un aspect precar modului său de manifestare“. Dincolo de recunoscutul său talent descriptiv, uneori vag vitriolant, va rămâne peste timp o galerie de portrete ale figurilor politice care au populat (şi uneori poluat) această perioadă de neaşezare a noastră. Andrei Pleşu este, de fapt, extrem de sensibil la „ordinea kitsch“ a întregii noastre societăţi, nu doar cea politică, la starea de inconfort şi inadecvare pe care o furnizează proliferarea anarhică a acesteia. O referinţă rămâne şi interviul din vara lui 2012, o vară de neuitat, a „marii suceli“, după cum o califică Andrei Pleşu. Dincolo de ironia amară, o parte dintre cauzele acestei schimbări sunt în legătură cu preţul pe care îl plătim pentru „unanimitatea euforică“ de dinaintea intrării noastre în UE, lipsa de dezbatere publică, obiectivă, cu privire la avantajele şi dezavantajele acestei mari opţiuni naţionale, dincolo de perdeaua de fum a „supărării pe Băsescu“ şi a politicii făcute din ură, care, iată, a început să prindă la mulţi dintre compatrioţii noştri. A fost pe undeva, îmi permit eu să adaug după lectură, o revoltă a „fondului nostru“ noneuropean, în faţa unei timide tentative de reforme morale şi instituţionale.
Schimbarea în societate
Fără nicio umbră de îndoială, anul 1989 a fost unul care a schimbat din temelii ansamblul societăţii româneşti. Rezistenţa la schimbare a fost enormă şi a luat deseori forme neaşteptate. Comportamentul în caz de schimbare continuă să rămână o enigmă, inclusiv în cazul intelectualilor. Aceştia din urmă nu şi-au atins scopul din 1989, o mai mare implicare şi influenţă în viaţa reală a ţării, în sfera decizională, ei fiind de fapt într-o sterilă negociere sau acomodare ieftină cu puterea, după cum sugerează Andrei Pleşu. Optimismul calp din 1990, semn al „neaşezării“ noastre eterne, este denunţat prompt. Extraordinara dorinţă de nou se vede foarte bine în viteza cu care se destramă ţesutul urban al Bucureştiului, altădată un „loc şarmant“, un exemplu printre atâtea altele posibile. „Fudulia autohtonă străveche“ a noastră, cozile de la supermarketuri, sindrom al unei ţări „sărace, bolnave şi pofticioase“, toate te fac să te gândeşti la integritatea sistemului social în ansamblu. Andrei Pleşu îi recunoaşte tranziţiei şi unele părţi bune, apariţia unei anumite flexibilităţi existenţiale, care ne permite să facem faţă, fără strălucire, multor provocări ale existenţei, dintre care sărăcia ambiantă este cea mai importantă. Schimbare şi destrămare, în 23 de ani? O dilemă pe care o avem din decembrie 1989 şi care se pare că nu ne va părăsi prea curând. Dar e un tip de schimbare pe care ni l-am dorit cu toţii atunci, din toată inima, ţine să ne reamintească Andrei Pleşu. „Poate că n-am realizat prea bine ce-am vrut şi ce tip de consecinţe aduce cu sine o schimbare de tipul aceleia pe care am vrut-o. Dar trebuie să o asumăm fără amărăciune şi nostalgii inutile“, spunea Andrei Pleşu după 1993. Inconfortabilul sentiment, resimţit după lectură, de actualitate perpetuă a lui Andrei Pleşu. Sunt foarte curios ce va gândi potenţialul cititor al acestei cărţi din anul de graţie 2064. Sunt convins că îşi va păstra valoarea de document valoros, dar sper din tot sufletul să devină inactuală. Sau nu. //
ANDREI PLEȘU - Din vorbă-n vorbă. 23 de ani de întrebări şi răspunsuri, Editura Humanitas, 2013