De același autor
Care este legătura dintre globalizarea agriculturii şi efectele sale pe teren? Schimbările din ultimii 20 de ani din ruralul românesc au dus la noi forme de cooperare, de adaptare, neaşteptate, un fel de capitalism primitiv rural. Este el suficient de bine cunoscut şi analizat, pentru a-i veni în ajutor?
Acţiunea se petrece în Bărăgan, undeva între Brăila şi Buzău. Suntem în iulie, spre ora prânzului, 38 de grade la umbră, grade oficiale de la ANM, dar senzaţia de căldură este mult mai intensă. Locul, în sine, are ceva dezolant, improvizat, aşa cum au fost dintotdeauna aşezările din această parte de lume, bătută de sciţi şi de vânt. Este vorba de sediul unei mici asociaţii familiale agricole. Câteva tractoare, pluguri, semănătoare, pulverizatoare, prese de balotat etc. Doi câini decoloraţi de soare şi plini de praf latră tot timpul, legaţi de lanţuri prea scurte pentru o adevărată liberate de mişcare. Beneficiază însă de apă proaspătă, servită prompt în tigăi ruginite. Mai observ o fierărie-atelier mecanic, reparaţiile curente se efectuează pe loc şi oricum mecanicii „de firmă“ costă prea mult pentru a fi chemaţi aici. Interiorul atelierului este dominat de silueta masivă şi oţelul plin de ulei al unui strung marca Iosif Ranghetz, din anii ‘60, salvat de la topire din patrimoniul unui fost semeteu (de la SMT – Staţiune de Maşini şi Tractoare). Tot din anii ‘60, mai exact din 1961, datează şi un mic tractor marca Deutz. Pe capota acestuia încă mai luceşte stins arama literelor din sigla originală; litere nituite, în stil Bauhaus, ce te duc cu gândul la faptul că te găseşti în faţa unui exponat de muzeu al tehnicii scos din nou la aer. Un mini-siloz de cereale este acoperit de un banner cu imaginea unei berline germane, roşie, nervoasă, dezirabilă la infinit. Materialul acestuia, rezistent la vânt şi la ploaie, se potriveşte de minune din punct de vedere utilitar în acel loc, capacitatea de reciclare şi de adaptare a sistemelor de penurie pare încă o dată confirmată. Vizual, efectul este copleşitor, ansamblul pare o „instalaţie“ de artă modernă, aterizată în mijlocul câmpului. Din când în când, se aude un vuum-vuum cavernos, de undeva, dintr-o margine a curţii. Parcă ar fi Căţelul Pământului îngropat pe aici pe undeva. Este doar pompa de apă a hidroforului. La fel ca şi oazele din deşert, fără apă aici nu ar supravieţui nimic, ea atrage şi organizează omul.
Oameni, trei la număr. Şeful este Dorin. Cam 40 de ani, a început totul de la zero, cu micul tractor Deutz. A fost mecanic agricol, absolvent al Şcolii Profesionale de Injectoare, lucru pe care ţine să-l sublinieze de fiecare dată în faţa „intelectualului“ care sunt şi despre care sunt sigur că se întreabă ce naiba caută acolo, în mijlocul micului său regat agricol. Ceilalţi doi subordonaţi par destul de tăcuţi, ca să nu spun intimidaţi în prezenţa şefului, însoţit de ciudatul de la Bucureşti. Sunt reţinuţi în mişcări, dar nu pot să nu constat, privindu-i cum trebăluiesc prin curtea largă, eficienţi şi responsabili, lucru mai degrabă rar într-o regiune în care m-am obişnuit să-i văd pe locuitori deja ameţiţi de alcool la ora 9 dimineaţa. Toţi poartă papuci de plastic în picioare, şorturi largi şi tricouri. Trei tricouri. Primul este de un galben-portocaliu strălucitor, iar pe spate stă scris cu litere mari Phyrotechnics Dept, City of London. Pe un altul, The First Pop Age, deasupra unei imagini şterse a unui Elvis cu un pistol în mână, o reproducere a unei celebre compoziţii a lui Andy Warhol. Doamne, nebănuite mai sunt căile second-hand-urilor tale! Ultimul tricou nu mai spune nimic. E prea uzat pentru a mai vorbi privitorului. În funcţie de dificultate şi volumul muncii, cei trei sunt ajutaţi de mai mulţi copii din vecini sau oameni care lucrează cu ziua. Nimeni nu stă degeaba.
Mă simt puţin încurcat. Trebuie să realizez o descriere a câmpiei Bărăganului, vara. Au mai încercat acest lucru şi Odobescu, Vasile Băncilă, Florenţa Albu, Fănuş Neagu. Dificilă este descrierea orizontului plat, a întinderilor coapte de soarele ce picură plumb topit din cerul pe care nici norii nu mai doresc să-l locuiască. Aş dori mai degrabă să vorbesc despre eternul drumurilor de pământ, desfundate, care zgâlţâie în toate direcţiile micul Deutz, înhămat la o remorcă de două ori mai mare decât el. Sau despre lipsa gropilor de gunoi, astupate în grabă de primari „la îndemnul UE“, pentru a nu fi amendaţi de către Garda de Mediu, ceea ce face ca acum gunoiul să fie aruncat direct pe câmp, la întâmplare, dar onoarea ecologică a naţiunii a fost salvată în rapoartele oficiale către Bruxelles. Extrema fărâmiţare a loturilor cultivate, imposibila lor geometrie agrară. Din loc în loc, abandonate discret pe marginea drumurilor de pământ, mici recipiente de diferite forme şi culori. Au fost pline cu insecticide, fungicide şi alte chimicale de înaltă toxicitate cu care suntem îmbibaţi şi noi, până în vârful unghiilor. Apoi au fost abandonate de cei care lucrează pământul imediat după utilizare, la locul faptei, în ciuda avertismentelor cu care sunt toate inscripţionate. În fine, pentru puţină poezie în acest ţinut al chimiei care a devenit Bărăganul, să descriu o fântână. O fântână cu cumpănă, plasată la întretăierea a două drumuri. Puţul lui Budoiu, nimeni nu ştie de ce poartă acest nume. Un salcâm strâmb, chinuit, deformat de vânt şi soare. Sub el, un bloc masiv de piatră scobită, folosit pentru adăpatul animalelor. O teică, după cum se spune prin partea locului, adusă tocmai din Munţii Buzăului. Se mai pot vedea, în calcarul molfăit de colţii timpului, cochilii de melci preistorici încrustate în piatră, mărturie a fundului de mare ce a fost odată aici. Cumpăna se apleacă graţios şi ridică supusă la suprafaţă o apă rece, plină de viaţă. Umplem cu lichidul binecuvântat câteva bidoane de cinci litri, de plastic. Dispărute sunt cofele şi doniţele de altădată, ce păstrau apa rece multă vreme. Acum ea devine fierbinte în câteva minute, cu gust de plastic molecular. Ajungem în sfârşit la „capul locului“, denumirea generică pentru orice suprafaţă care urmează a fi lucrată, indiferent de amplasamentul său exact pe câmp. Am uitat să precizez faptul că recoltarea grâului se face doar la amiază, când soarele este ridicat pe cer ca o suliţă de foc. Paiul trebuie să fie uscat, să troznească în fălcile rotative ale colosului de metal.
Gloria este poziţionată deci la „capul locului“. Nu, nu este vorba de combina comunistă cu acelaşi nume, fabricată pe cheiul Dâmboviţei, într-o fabrică din care astăzi nu a mai rămas nici măcar numele, ci de o maşină germană, cumpărată la mâna a doua de Dorin acum câţiva ani. Încă se mai vede numele primului proprietar, pe o tăbliţă de metal din coasta uriaşului animal agricol: Thomas Klein. Gradul de uzură a unui astfel de mecanism nu se socoteşte în kilometrii parcurşi, ci în ore de funcţionare. Combina noastră este germană, marca Claas, este fabricată în 1982 şi să tot aibă cam 4.000 de ore de funcţionare. Motorul porneşte, urlând de nerăbdare. Odată cu el încep să se învârtă în toate sensurile zeci de curele, lanţuri, roţi dinţate, site, separatoare din pântecele chitului de metal. Intrăm în lan, massa (partea rotativă, din faţa combinei) se apleacă la nivelul spicului de grâu. Sunt foarte emoţionat chiar şi când scriu aceste rânduri, nu pot să vă descriu pe deplin acest sentiment: intrarea unei combine într-un lan de grâu. Seamănă cu întemeierea lumii, înţelegi mai bine sensul religios al pâinii şi frumuseţea lumii acesteia. Cuţitele încep să toace într-un joc nebunesc spicele de grâu pline de boabe, din toate părţile sar insecte speriate, fluturi multicolori, ba chiar şi păsări şi iepuri. Eu am timp să le văd, dar ochiul celui care conduce combina trebuie să fie atent şi antrenat, să ştie până la ce distanţă de sol să coboare massa, să ocolească obstacolele de pe sol, să le simtă epidermic, să asculte simfonia sălbatică a curelelor din spate. O combină este cu adevărat o uzină în miniatură. Iar sus, cel mai sus, se găseşte buncărul, acolo unde dintr-un tub se scurge neîncetat grâu curat, rodul a luni şi luni de muncă. Avem de a face aici cu o întreagă poezie a muncii, dar cui îi mai pasă oare în anul de graţie 2012, la 22 de ani de la căderea comunismului, de astfel de expresii demodate, uşor de ironizat, incorecte ideologic? Combina se opreşte brusc, în mijlocul lanului. Se aude cum motorul a început să „tragă greu“, suflă ca un elefant de luptă rănit. Imediat aflăm şi cauza: o porţiune din grâu a avut „prea mult verde“, iar iarba acumulată în exces riscă să sufoce definitiv sitele şi filtrele interioare. Cu un gest expert, Dan, combainerul, desface un capac lateral şi altul din spatele combinei şi începe curăţarea mecanismelor. Pentru orăşeni ca mine şi ca dumneavoastră, dragi cititori, operaţiunea seamănă cu depanarea unei imprimante blocate de o foie de hârtie rămasă în interior. Numai că o imprimantă nu ucide niciodată. Dan a intrat ca un şarpe în interiorul combinei, prin cotloane doar de el ştiute, drum periculos printre curele şi roţi în mişcare, ce ar putea reteza orice, într-o fracţiune de secundă. De altfel, combinele sunt maşinile agricole cele mai periculoase: se defectează des (entropia unui astfel de sistem mecanic uriaş este greu de controlat), iau foc rapid, se răstoarnă uşor, îi rănesc pe cei neatenţi sau nepricepuţi. Defecţiunea este remediată, se mai întind nişte curele, se reglează nişte site, pornim. În timp ce Dan era concentrat trup şi suflet pe maşina şi munca lui, eu mă comportam ca un fel de Leonardo diCaprio agrar; urcat pe partea cea mai înaltă a combinei, aproape de buncăr, la 3,20 m deasupra solului, încercam să înţeleg şi să aştern pe hârtie câteva simple note de reporter, pentru a înţelege munca dedicată recoltării grâului. Ne oprim iarăşi, buncărul este plin de grâu auriu, cu boabe dolofane. Este brobonat, după cum spun cei de aici. Începe translatarea conţinutului buncărului în remorcă. Înainte de a părăsi câmpul pentru a ajuta la încărcarea grâului în hambare, nu pot să nu mă întreb cum reuşeau să secere manual aceste lanuri nesfârşite, sub soare, înainte de apariţia combinelor. Am uitat tot. Recitiţi-l pe Marin Preda.
Ne întoarcem în sat, intrarea în hambarele-depozit improvizate este dificilă, remorca trebuie basculată cu atenţie. Se porneşte şnekul (melc, în limba germană), un tub de metal de cinci-şase metri lungime, cu un ax elicoidal la interior, ce soarbe efectiv grâul din remorcă pentru a-l urca în adăpost. Maşina aceasta improvizată, bricolată ad-hoc pentru eveniment, scoate un zgomot infernal, amplificat de spaţiul închis din jur. Sorbul şnekului trebuie alimentat tot timpul cu grâu, maşina nu trebuie să meargă nicio clipă în gol, altfel ar lua foc. Oamenii se activează imediat, înarmaţi cu lopeţi mari, cum sunt cele pentru zăpadă, şi mături de nuiele. Praful, amestecat cu pleavă, resturi vegetale, spori şi insecte microscopice, pluteşte peste tot în aer. Nori de praf, irespirabili. Nu ştiu de ce, în aceste momente dificile în care sunt îngropat în grâu până la genunchi, încercând să introduc cât mai multă materie vegetală în gura de metal a şnekului, gândul îmi fuge la Panait Istrati şi scrierile sale de tinereţe despre portul Brăila din perioada sa de aur. Atunci, vapoare din toate ţările Europei îşi legănau burţile grase pe apele Dunării, aşteptând să fie umplute ochi cu grâu de cărăbuşi umani, aşa cum suntem şi noi în clipa de faţă. Infernalul zgomot a încetat, grâul din remorcă a fost urcat în depozit. Murdari suntem de praf, doar albul ochilor mai luceşte stins pe faţă. De fapt nu suntem murdari, murdăria este doar o primă fază, noi avem solzi minerali pe piele, nişte şopârle de grâu, însetate şi arse. De niciunde, apar sticle de bere la Pet, de 2,5 litri, se bea cu sete. În aceste clipe, berea nu mai este o băutură alcoolică, ci lichid de curăţare a căilor respiratorii, mai degrabă. Apoi se fumează în tăcere ţigări ieftine, de contrabandă, în aşteptarea următoarei remorci cu grâul adus din câmp. Privesc hambarele pline din jurul meu, pe toţi aceşti oameni simpli şi bravi în eroismul muncii lor cotidiene. Şi nu mă pot împiedica, oricât aş dori, să nu mă gândesc la faptul că în acest moment, în care ei zdrobesc resturile de ţigări sub papucii lor de plastic ieftin pentru a nu da foc resturilor de pleavă, nu mă pot împiedica, repet, să-i văd pe traderi la lucru, într-un birou aseptic, cu aer condiţionat şi vedere de carte poştală, undeva prin Geneva, Londra sau New York. Privesc. Privesc mai multe ecrane legate în serie, pe care curg coloane colorate de cifre şi de date, care trebuie analizate pentru a face afaceri speculative cu preţul grâului. Cu munca acestor oameni şi destinele noastre. Mă opresc aici. Şnekul a început din nou să duruie, trebuie alimentat. Data viitoare trebuie să vin cu o mască de praf, de locuitor de oraş neobişnuit cu munca la câmp.
Care este legătura dintre globalizarea agriculturii şi efectele sale pe teren? Schimbările din ultimii 20 de ani din ruralul românesc au dus la noi forme de cooperare, de adaptare, neaşteptate, un fel de capitalism primitiv rural. Este el suficient de bine cunoscut şi analizat, pentru a-i veni în ajutor? Au apărut noi industrii rurale, noi filiere de producţie şi desfacere (exemplu: magazine ambulante cu piese de schimb pentru maşini agricole). Se pot încuraja şi susţine eficient aceste tendinţe? Care este legătura profundă între politicile agricole ale României (în cazul în care ele chiar există, nu cele din seminariile PowerPoint de la Bruxelles), producţia efectivă şi acumularea de capital?
Colindând Bărăganul şi câmpia, îţi dai repede seama de un adevăr simplu: mărcile alimentare au devenit transnaţionale, adevărate uzine de hrană standardizată, dar producţia, la bază, este locală, diversificată. Cum să faci să încurajezi diversitatea, şi nu uniformitatea? Se poate transforma sustenabilitatea agricolă într-un proiect politic realist? Până atunci, Dorin & Comp vor continua să reprezinte coloana vertebrală a agriculturii româneşti. Prin ei înşişi. //