Pe aceeași temă
Corespondenta din Madrid
Pe micile ecrane din Spania si Italia se difuzeaza, mai nou, reclame promovand imaginea imigrantilor romani. Finantate de catre guvernul Romaniei, acestea sunt menite sa combata discriminarea impotriva conationalilor nostri prin prezentarea unei imagini pozitive, departe de stereotipurile rasiste si culturale, deseori asociate cu diaspora romaneasca. Este o incercare, evident, bazata pe intentia guvernului de a asuma un rol mai proactiv in bunastarea romanilor din afara. Din nefericire, ea este, insa, autodiscreditoare si prost calculata. In primul rand, imaginea de vitrina pe care o prezentam face mai mult sa dezvaluie perceptia pe care o avem despre noi insine in ochii lumii occidentale, decat sa contribuie in mod constructiv la „indulcirea“ opiniei publice despre imigrantul roman. In al doilea rand, aceste spoturi publicitare au fost lansate ca un remediu comun pentru combaterea unui presupus faliment de imagine in cele doua tari, care nu coincid, pur si simplu, in perceptia lor publica vis-à-vis de imigrantii romani.
„Brand“-ul imigrantului roman
Un barbat chipes, cu ochi patrunzatori si cu aer de cowboy imi zambeste deschis prin ecranul televizorului. Imi explica cum ferma lui este recunoscuta pentru sunca de calitate pe care o produce si cum, ca urmare, si-a extins productia, iar volumul muncii a crescut. Ii prezinta pe George si Liliana, angajatii lui „de incredere“ care provin din Romania si care lucreaza pentru el de zece ani. La sfarsitul spotului publicitar se aude mesajul campaniei, rostit intr-o spaniola cu un puternic accent romanesc: „Salut, sunt roman si impreuna facem o echipa buna“.
Este putin ciudat sa traiesti intr-o tara unde ti se face reclama, ca si cum nationalitatea ta ar fi o marca de pantofi. Si pare-se ca nu una de buna calitate; ci una care aspira doar sa fie acceptata ca o versiune mai ieftina a papucilor autohtoni. Ideea campaniei „Hola, soy rumano“ (Salut, sunt roman), lansata recent pe micile ecrane din Spania in speranta de a promova imaginea imigrantului roman, tradeaza, in schimb, complexul de inferioritate al romanului intr-un mod surprinzator de transparent. In fiecare dintre cele trei versiuni ale reclamei, sunt sefii/patronii spanioli cei care ii prezinta pe subalternii lor romani, niste personaje complet pasive, carora le atribuie caracteristicile unor oameni harnici, responsabili si de incredere. Fara a scoate un singur cuvant, acestia zambesc submisiv in fata camerei ori sunt filmati muncind in timp ce li se „vand“ virtutile de bun angajat de catre autoritatile spaniole. Cum sa pretindem o imagine pozitiva, atunci cand noi insine ne prezentam ca niste umili subordonati, lasandu-i pe altii sa vorbeasca in numele nostru?
Difuzarea in masa a acestei imagini, pe langa faptul ca provoaca ridiculizarea romanului in viata sa de zi cu zi, risca sa aiba consecinte mai profunde. Crearea acestui „brand“ al imigrantului roman implica, prin definitie, stricta ingradire a identitatii acestuia in limitele caracteristicilor promovate. Prin intermediul unei reclame de numai 20 de secunde, intreaga masa de romani din Spania devine, asadar, omogenizata ca fiind pasiva si subordonata. Este inevitabil ca proiectarea acestei imagini comerciale in sfera publica sa nu aiba un impact in constructul identitatii imigrantului roman. Adoptarea acestei imagini submisive de catre opinia publica ar implica pericolul punerii sale in practica, reproducand astfel rolul imigrantului roman ca un perpetuu subordonat in societatea spaniola. Acesta este, de fapt, principiul de dublu hermeneutic al sociologului Anthony Giddens: influenta reciproca pe care teoria/discursul oficial si fenomenele sociale o au unul asupra altuia, astfel incat un discurs eronat se poate reproduce, in cele din urma, in realitate sociala. Prin presupunerea ca romanii din Spania sunt, in general, subordonati sociali si prin promovarea in masa a acestei imagini ca discurs oficial, guvernul roman risca responsabilitatea, cel putin partiala, a unei perceptii autoimplinite.
Pe ecranele din Italia, mesajul este diferit si mult mai subtil: un cuplu tanar, Ioana si Sorin, ne povestesc, intr-o italiana impecabila, ca se afla in tara gazda de multi ani, ca lucreaza si studiaza in acelasi timp si ca au planuri de casatorie. In alte cuvinte, ca sunt perfect integrati in societatea italiana, la care contribuie in mod pozitiv. Indraznesc sa presupun ca nu este o coincidenta faptul ca acesti tineri sunt amandoi blonzi/sateni, cu ochii deschisi la culoare, ca fac un efort de a fi foarte zambitori, prietenosi si sociabili; este mult prea evidenta incercarea de a promova identitatea romaneasca printr-o imagine cat mai indepartata fata de stereotipul Mailat. Este putin probabil ca aceasta reclama sa vindece adancile rani din imaginea romanului din Italia, daca ea nu este acompaniata si de niste masuri politice concrete, consecvente si de larga durata. Iar acestea ar trebui formulate in baza asumarii de responsabilitate pentru integrarea intregii populatii romanesti din Italia, indiferent de etnie.
Totusi, cum am ajuns sa ne facem, literalmente, reclama prin lume? Strategia spotului publicitar este, in fond, o situatie inedita. Poate gresesc, insa nu cred ca au existat vreodata reclame la portughezi, chinezi sau argentinieni. Atat in Spania, cat si in Italia, reclamele la „brand“-ul imigrantului roman au fost lansate in paralel cu niste ample campanii de diplomatie publica, de la care nu au lipsit presedintele Basescu (la Madrid) si primul ministru Tariceanu (la Roma). Daca tinem cont de urmatoarele alegeri din 30 noiembrie, poate nu ar trebui sa ne surprinda eforturile guvernului de a-si arata interesul fata de imaginea si bunastarea romanilor din diaspora. Cei peste 600.000 din Italia si cei peste 700.000 din Spania reprezinta aproximativ 8% din intreaga populatie a Romaniei, majoritatea lor avand drept de vot. Totodata, acestia detin o puternica influenta economica; remitentele romanilor de peste hotare au reprezentat 5% din Produsul Intern Brut (PIB) al Romaniei in 2007.
Concluzia ca aceasta campanie de imagine ar fi doar o tactica electorala, dupa cum s-a lasat de inteles si in presa spaniola, este, insa, superficiala si chiar gresita. Reclamele la romani, oricat de stangace si jenante ar fi ele, reprezinta, totusi, niste preocupari reale fata de nivelele de antagonism, discriminare si xenofobie cu care diaspora romaneasca se infrunta. Aceste preocupari sunt bazate pe fapte reale si foarte prezente in discursul public; exista, din nefericire, prea multe exemple de incidente cu tenta de rasism impotriva romanilor, mai ales in Italia, unde discriminarea si violenta impotriva imigrantilor au atins deja niveluri ingrijoratoare. Faptul ca presa spaniola a interpretat gresit obiectivul campaniei de imagine are, insa, de-a face cu faptul ca, pur si simplu, in Spania imigrantul roman nu pare sa aiba o imagine atat de negativa precum cea din Italia si, ca atare, cel putin deocamdata promovarea lui nu este considerata necesara. In alte cuvinte, romanul din Spania este vazut ca orice alt imigrant si nicidecum ca un „pericol social“, asa cum pare ca a ajuns sa fie cazul in Italia. Aceasta importanta diferenta, probabil, ar fi trebuit luata in calcul de catre guvernul roman inainte de lansarea campaniei. Modelele de emigrare a romanilor catre Spania si Italia sunt, intr-adevar, aproape identice; insa nu si mecanismele de integrare in tarile gazda.
Situatii similare, politici divergente
La o prima vedere, este usor de a face o paralela intre cele doua tari pentru aplicarea unei politici comune de promovare culturala. La urma urmei, Spania si Italia sunt singurele tari in care romanii au ajuns sa constituie cel mai numeros grup minoritar. In ambele tari, „exodul“ de romani a luat prin surprindere niste societati relativ omogene si fara aproape nicio experienta anterioara in primirea valurilor migratorii, producand astfel potentialul de tensiune sociala. Atat in Spania, cat si in Italia, imaginea diasporei romanesti a fost afectata de aceiasi denominatori comuni. In primul rand, activitatile retelelor „profesioniste“ de trafic uman si de droguri, de prostitutie si de furturi organizate au avut un mare impact asupra opiniei publice. Chiar daca aceste grupuri reprezinta o infima parte din intregul comunitatii romanesti din cele doua tari, atentia mediatica pe care acestea au primit-o, la fel ca si gravitatea infractiunilor comise au contribuit in mod semnificativ la asocierea romanilor cu clandestinitatea si cu crima organizata. In al doilea rand, comportamentul si activitatea multor romani in viata de zi cu zi, la fel ca si cazurile individuale de furt si inselaciune au adaugat o alta dimensiune imaginii romanului, asociata cu prostitutia si cu delincventa.
Cu toate acestea, exista o diferenta drastica in opiniile publice vis-à-vis de imigrantul roman in cele doua tari. Romanul din Italia, indiferent de etnie, a ajuns sa fie privit ca un potential pericol social: un actor aproape primitiv, cu obiceiuri „necivilizate“ si cu un temperament crud si violent. In Spania, romanul este vazut ca orice alt imigrant, cu viciile si virtutile lui, ambele recunoscute in aproape egala masura. Este absolut ridicol de asumat ca aceste perceptii divergente sunt corelate cu comportamente diferite ale romanilor in cele doua tari. Mai degraba, ele sunt puternic influentate de factori indogeni si, in mod special, de discursul clasei politice si de comportarea mass-media din fiecare tara.
Analizand discursul politic italian din ultimul an, ne este, acum, evident ca tema imigratiei a fost manipulata de catre clasa politica, in plin proces electoral, pentru a distrage atentia de la problemele cu adevarat importante in tara: o economie in declin, care anul trecut a inregistrat cea mai mica crestere din Uniunea Europeana; coruptia raspandita la toate nivelurile sociale si, in special, investigatiile unor proeminenti politicieni in aceasta tema; si o clima politica instabila, slabita si fragmentata. In mod implicit, un moment-cheie pentru alegerile italiene din aceasta primavara l-a constituit uciderea Giovannei Reggiani, sotia unui amiral al marinei italiene, in octombrie 2007, in, acum, faimoasa tabara de nomazi romani de etnie roma Tor di Quinto. Acest incident de inalt profil mediatic a marcat doua schimbari fundamentale in politica italiana cu privire la imigranti, in general, si la romani, in particular. In primul rand, el a provocat, in mod aproape instantaneu, o politica de excludere, al carei discurs oficial corespunzator a semnalat legitimitatea discriminarii din sfera publica. Spre indignarea autoritatilor din Bruxelles, si nu numai, guvernul italian a adoptat, asadar, un decret prin care expulzarea cetatenilor straini se justifica „din motive de securitate“ sau din cauza „incompatibilitatii de convietuire“. Nu este un secret faptul ca aceasta masura a fost, initial, luata impotriva romanilor de etnie roma, insa, de acum un an, cand ea a fost adoptata, a devenit tot mai vizibil ca guvernul face un efort discursiv de a nu diferentia intre romani si cei de etnie roma, intr-un efort de a amplifica discriminarea impotriva romanilor in general. Fara niciun efort de a ascunde tinta decretului, Walter Veltroni, primarul Romei, declara astfel „sfarsitul tolerantei“ pentru romani, care, potrivit lui, ar fi fost responsabili pentru nu mai putin de 75% dintre cei arestati in Italia pentru viol, furt si asasinat in primele 7 luni din 2007.
Uciderea doamnei Reggiani nu numai ca a marcat aceasta politica de marginalizare, insa ea a semnalat si initierea unei campanii mai ample si tot mai concertate de a instiga o psihoza a nesigurantei. Aceasta strategie, adoptata de catre opozitia italiana pentru profit electoral, s-a caracterizat printr-o agresiva lupta pe doua fronturi. Pe de o parte, Berlusconi si aliatii lui si-au coordonat eforturile pentru a induce sentimentul de frica si de ostilitate impotriva imigrantului prin promovarea unei imagini aproape apocaliptice a securitatii sociale. Pe alta parte, acest mesaj a fost utilizat pentru discreditarea politicii de stanga a lui Prodi, argumentand ineficienta acestuia in mentinerea ordinii si a securitatii italienilor. La carma acestei strategii s-au aflat miscarile cele mai de dreapta din Alianta lui Berlusconi. Presedintele Aliantei Nationale, neofascistul Gianfranco Fini, declara, asadar, fara ezitare, existenta unei „crize a romanilor“, sugerand chiar expulzarea acestora in masa sau inchiderea granitelor pentru toti romanii. Liga Nordului, si ea activa in intretinerea acestei psihoze, va fi de utilitate instrumentala mai ales dupa castigarea alegerilor, pentru incercarea de a institutionaliza mecanismele de marginalizare a imigrantilor. Strategia adoptata de catre Berlusconi & Co. s-a dovedit eficienta, acestia castigand, in cele din urma, alegerile din aprilie, anul acesta.
Invocarea securitatii sociale ca tema prioritara in discursul politic implica, evident, intelegerea sau dovedirea ca aceasta problema exista. Iar, in acest proces, rolul mass-media italiene a fost instrumental in corelarea crimei si a violentei cu imigrarea. Acest obiectiv a fost urmarit, in primul rand, prin sublinierea nationalitatii infractorilor ca prima informatie oferita in raportarea oricarui incident, o tactica ce a fost, mai tarziu, aspru condamnata de catre Amnesty International. Totodata, infractiunile comise de catre imigranti au fost mediatizate intr-o proportie substantial mai mare, oferind astfel impresia nu numai ca rata crimei se afla intr-o crestere ingrijoratoare, ci ca imigrantii sunt cei responsabili pentru acest fenomen. In realitate, insa, rata crimei in Italia a coborat in mod constant din 2003, inregistrand, anul trecut, cel mai scazut numar de omucideri din Uniunea Europeana. Totodata, din cei arestati anul trecut, numai 36% erau cetateni straini, iar dintre acestia, numai 10% fusesera arestati pentru crime violente. Rata crimelor comise de romani a ramas constanta in ultimii doi ani, nicidecum inregistrand cresterea fulgeratoare sugerata de presa italiana. Aceste statistici nu au fost, insa evidentiate in presa italiana de larga distributie.
Colaborarea dintre clasa politica italiana si mass-media nationale nu ar trebui sa surprinda pe nimeni, tinand cont de faptul ca Silvio Berlusconi detine 30% dintre mijloacele de comunicare din Italia. Totodata, o investigatie a saptamanalului The Economist ne dezvaluia ca in anteriorul sau mandat ca prim-ministru al republicii, acesta exersa o influenta politica sau economica asupra a 90% din mass-media italienesti.
Ura impotriva imigrantilor pare ca s-a amplificat in mod substantial in urma noii victorii electorale a lui Berlusconi. Nu numai ca discursul impotriva strainilor, si in mod particular contra romanilor, este mai explicit; dar si-a vazut deja si aplicatia in campania guvernului italian prin a distruge taberele de nomazi si a lua amprentele romanilor de etnie roma care locuiau in ele. Ca urmare a acestei politici oficiale si a incitarii clasei politice, atacurile populatiei autohtone impotriva taberelor de nomazi s-au multiplicat rapid, provocand incendii, abuzuri fizice si verbale si chiar batai soldate cu moartea, dupa cum semnaleaza Amnesty International. Nivelele de discriminare din Italia au ajuns in mod atat de ingrijorator la granita cu xenofobia, incat au provocat si criticile Sfantului Scaun la politica adoptata de Berlusconi si au inspirat apelurile Papei de a face eforturi spre reconciliere sociala. Totusi, partidele de dreapta din alianta guvernului insista, in continuare, in aplicarea masurilor politice care au ca unic obiectiv marginalizarea imigrantilor. Este, astfel, instructiv faptul ca, in acelasi timp in care reclama guvernului roman promoveaza din toate puterile contributia pozitiva si integrarea romanilor in Italia, Liga Nordului lupta pentru un proiect de lege prin care fiecare imigrant ar fi „evaluat“ in baza unor puncte (si expulzat in caz ca „greseste“) si prin care imigrantilor le-ar fi aproape imposibil sa se casatoreasca cu cetatenii italieni.
Astfel de mecanisme de excludere sunt similare cu cele propuse de opozitia spaniola in alegerile care au avut loc in martie anul acesta, cu numai o luna inainte de alegerile italiene. Urmand modelul dreptei italiene, liderul conservator al opozitiei spaniole, Mariano Rajoy, a incercat sa promoveze tema imigrarii ca fiind o problema acuta si prioritara, in speranta de a castiga acelasi suport din partea publicului. Pentru solutionarea acestei presupuse probleme, el a promovat incheierea unui contract social prin care fiecare imigrant si-ar fi asumat responsabilitatea de a invata limba spaniola si de a-si gasi serviciu intr-o limita de timp. Tot in concordanta cu politica italiana, Rajoy a propus expulzarea strainilor cu antecedente penale si a acelora aflati in Spania de prea mult timp fara loc de munca. Aceasta tactica nu s-a aratat, insa, aproape deloc atractiva pentru publicul spaniol, ea esuand complet in provocarea unei polemici electorale. In contrast cu italienii, spaniolii s-au aratat mai preocupati fata de temele legate de economie, de negocierea cu organizatia terorista a miscarii secesioniste din Tara Bascilor, Euskadi Ta Askatasuna (ETA), si de alte teme percepute a fi mai importante decat presupusul pericol al imigrarii. Ca urmare, spaniolii au acordat votul de incredere liderului de stanga, José Luis Zapatero, numai cu o luna inainte ca italienii sa se pronunte in favoarea politicii de dreapta a lui Berlusconi. Acesta este un indiciu clar ca, cel putin deocamdata, spaniolii nu percep tema imigrarii ca fiind un fenomen apocaliptic.
Politica lui José Luis Zapatero in aceasta tema urmeaza o filozofie de integrare atat la nivel local, prin finantarea programelor nationale cu acest scop, cat si la nivel regional, prin colaborarea cu guvernele tarilor de provenienta a imigrantilor. Desi acest discurs de integrare, in multe aspecte inconsistent si in unele cazuri chiar in contradictie cu masurile aplicate, este totusi vizibil ca mesajul oficial, in contrast cu cel al Italiei, nu este unul de excludere, antagonism si marginalizare. Astfel, opinia publica spaniola vis-à-vis de imigrare fluctueaza, in mod normal, in functie de conditiile economice, politice si sociale, fara influenta intentionata a guvernului. Ca urmare, imaginea romanului in Spania este si buna, si rea, ca a oricarui alt imigrant, iar opinia publica este deocamdata relativ indiferenta in aceasta tema.
Exista, totusi, posibilitatea ca acest lucru sa se schimbe daca valul de romani expulzati sau „convinsi“ sa paraseasca Italia va cauta o noua gazda in Spania. Este deocamdata prea devreme si greu de spus cati romani au facut deja aceasta miscare, insa multe ONG-uri italiene confirma ca persecutia sistematica a guvernului italian a functionat in a speria multi romani si mai ales, romanii de etnie roma, ale caror tabere au fost distruse, facand ca acestia sa paraseasca tara. Este inevitabil ca o mare parte dintre acestia sa nu vina spre Spania tocmai din cauza politicii mai docile si mai „prietenoase“ pe tema imigrarii. Roberto Moroni, ministrul italian de Interne si principalul promovator al masurilor impotriva romilor, declara triumfator, acum doua saptamani, ca acestia au luat deja decizia de a pleca spre „Spania mai permisiva a lui Zapatero“. In acest context, campania de imagine lansata in Spania de guvernul roman poate fi vazuta ca o confirmare a acestui exod din Italia si ca o masura preventiva in aplanarea unui posibil soc al sistemului social din Spania.
Totusi, initiativa de a lansa o campanie mediatica de imagine in aceste doua tari ar fi trebuit sa ia in calcul toate aceste diferente socio-politice, care sunt inca mult mai complexe si subtile decat felul in care ele au fost prezentate in acest articol. Lansarea oricarui mesaj oficial in sfera publica din aceste tari inseamna participarea inevitabila intr-o dilalectica perceptuala. Daca acest mesaj este simplist, eronat sau reductionist, el risca ori exacerbarea problemei existente, ori dezechilibrarea unei situatii relativ acceptabile, ori, in cel mai simplu caz, el risca a fi ineficient.