Nefericirea în vitrina media

Brîndușa Armanca 20.11.2012

De același autor

Tabloidizarea și-a făcut pe deplin treaba, pofta publicului de a scormoni intimitatea vedetelor, de a comenta dramele de familie, trădările, suspiciunile, lacrimile în pernă, dar mai ales de a savura episoadele vulgare cu păruială sau trântă în competiția mondenă pentru un iubit sau o iubită este în perpetuă creștere.

Zeci de mii de accesări au asaltat Click, Eve­nimentul Zilei, Libertatea online la declarația dată pe Kanal D și considerată șocantă a An­dreei Marin Bănică: „Sunt nefericită, aș putea spune... Am avut un vis care nu s-a împlinit... De pildă, am mai vrut un copil, dar nu s-a împlinit acest lucru“. Ta­bloi­dizarea și-a făcut pe deplin treaba, pofta publicului de a scormoni intimitatea ve­de­te­lor, de a comenta dramele de familie, trădările, sus­pi­ciunile, lacrimile în pernă, dar mai ales de a savura epi­soa­dele vulgare cu păruială sau trântă în com­petiția mondenă pentru un iubit sau o iubită este în perpetuă creștere. Dependenți de no­torietate, fluturii pe lampă ai lumii mondene fac orice compromis ca să rămână în atenție și în cadru. „Liber la intimități“, titra în câ­teva edi­ții emisiunea Apropo TV, ironizând co­pios stra­tegiile exhibiționiste ale unor cupluri autoh­tone pentru a se face remarcate. Spre de­liciul publicului care, adesea dezorientat, ris­că să confunde notorietatea cu modelul de viață. De subliniat însă că în cazul Andreea Ma­rin și Ștefan Bănică e vorba de vedete au­tentice, dotate cu talent și realizări pe mă­sură.

Zbuciumată în ultima vreme, viața de familie expusă în vitrină a cuplului Andreea și Ștefan Bănică suscită un interes crescând, întreținut subtil de protagoniști, mai cu seamă de când, în fața sălii pline a Galei VIP din iunie, Andreea Marin a în­trebat-o public pe potențiala sa rivală, Adriana Nicolae, da­că tatăl copilului ei este Ște­fan Bănică. Dialogul sincopat a fost reprodus silabă cu si­labă în toată presa, iar psi­ho­logii s-au pus în mișcare ana­lizând în văzul lumii starea psihică a Andreei ca persoană vulnerabilă la situaţiile imprevizibile din cuplu și incapabilă să își gestioneze gelozia. În felul acesta, întreaga atenție a presei a fost cap­tată, nimic din ce se întâmpla la Gală n-a fost mai important și mai demn de a fi consemnat decât episodul cu cele două rivale pe scenă, într-o confruntare penibilă.

La câteva zile, Ște­fan Bănică își lansa o nouă piesă cu titlul sugestiv Nu e prea târziu, iar subiectele co­nexe, ca testul de paternitate al Adrianei, posibilul divorț despre care Andreea afirmase într-o emisiune mondenă că nu se moare din asta, au continuat să țină la ve­dere ne­fe­ricirea. Chiar dacă, de dragul con­veniențelor, Ștefan Bănică Jr. respingea într-un interviu dat postului de radio Europa FM bârfele de pe piața media și își apăra (ipocrit?) reduta: „pen­tru cei care nu pot dormi de grija familiei mele, le spun, omeneşte şi creş­tineşte, să-şi vadă de familiile lor şi de pro­bleme lor. Noi ne-am rezolvat problemele acasă, iar An­dre­ea a întrebat-o public, pen­tru ca domnişoara Nicolae să răspundă public. Nu dau socoteală nimănui despre via­ţa mea personală, mă interesează doar ce cred copiii mei, familia mea, restul nu mă in­te­re­sează“.

Deja erodată, imaginea de „zână“ a Andreei Marin, perpetuată încă mulți ani după emi­siunea Surprize, surprize care a consacrat-o, este încet înlocuită cu o alta, mai greu de controlat azi, când presa mondenă pocnește de plăcere să tăvălească în aceeași băltoacă dive, staruri și vedete autentice cu dame de consumație sau petrecăreți mahmuri împinși în rating de emisiuni mondene scabroase. Privit invers, în competiția pentru celebritate, cuplul are de înfruntat scandalurile sexuale ale vedetelor de ultimă oră, silicoanele noilor venite, cuceririle de-o zi ale berbanților mon­deni.

Tema soției înșelate, a copilului din flori și a ri­valității devine cu certitudine subiect de pre­să, oferind o mediatizare mai amplă decât ac­țiunile civice ale fostei „zâne bune“. Curio­zitatea nesățioasă a unui segment de public se întâlnește cu nevoia sporită de notorietate a celebrităților, aducătoare de venituri sub­stan­țiale în lumea divertismentului. Fe­no­me­nul emblematic pentru postmodernism este analizat într-o carte admirabilă a Danielei Ze­ca-Buzura, Totul la vedere. Televiziunea după Big Brother, apărută la Polirom. Ficționalizarea vieții personale a celebrităților are efect asu­pra capacității lor de a-și fixa identitatea, de a regăsi echilibrul, iar asta devine vizibil când succesul dispare, împreună cu omagiile pu­blicului. Mădălina Manole este doar una dintre victimele fenomenului.

P.S. Într-o recidivă de o imensă grosolănie, Gigi Becali a insultat-o pe jurnalista Andreea Pora la RTV. Vajnicii tovarăși de platou au asistat aproape amuzați, iar moderatoarea Laura Chiriac, deși avertizată de Pora că va părăsi studioul, a preferat să continue dis­cuția cu mitocanul, în loc să întrerupă con­vor­birea telefonică. Mahalaua nu e presă. Mass-media devin mahala, dacă breasla nu se apă­ră și nu se solidarizează. //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22