De același autor
În actuala configurație politică a administrației locale, prin procesul de descentralizare se statuează dominația politică pe termen lung a PSD, cel puțin pentru câteva cicluri electorale.
S-a vorbit enorm în ultima vreme despre așa-numita „Afacere Călărași“ și mult prea puțin despre Legea descentralizării, al cărei artizan principal este Liviu Dragnea. Probabil deloc întâmplător, după cum nu e întâmplător nici faptul că tocmai vicepremierul Dragnea a promovat inițiativa. El vrea să își asigure astfel sprijinul baronilor locali pentru a-i succede lui Victor Ponta atât la șefia PSD, cât și la aceea a guvernului, în condițiile în care actualul prim-ministru este „împins“ de partid în cursa prezidențială.
PDL a contestat între timp Legea descentralizării la Curtea Constituțională, dar sunt șanse mici ca acest demers să aibă succes, așa că nu putem decât să luăm act de adâncirea „feudalizării politice“ de facto a României. Retorica USL pe acest subiect va contrazice, bineînțeles, un astfel de diagnostic. Ni se va vorbi despre ideile benefice de a apropia instituțiile de comunități, de a transfera deciziile privind cheltuirea banilor la nivelul acestora, ceea ce pe hârtie sună bine. Numai că în lumea reală lucrurile arată cu totul altfel.
Chiar și în acest moment, o bună parte din resursele bugetare, adică peste 12 miliarde de euro (9,5% din PIB), se află sub controlul autorităților locale. Și o bună parte din fondurile europene se cheltuie în același fel. Acest lucru este de cele mai multe ori ignorat, atunci când se discută guvernarea. Toată lumea se uită doar la Palatul Victoria. Or, din punctul de vedere al influenței în teritoriu, PSD a fost întotdeauna principalul actor, indiferent cine s-a aflat efectiv la putere la nivel central. De pildă, în plină guvernare PDL, opoziția de atunci controla majoritatea consiliilor județene, 22 în total, prin PSD cu 17 și PNL cu 5 față de 14 pentru PDL. Diferența era și mai consistentă, dacă luăm în calcul primăriile. PSD avea în acea perioadă cu circa 30% mai mulți primari decât PDL, iar, pe ansamblu, USL avea o pondere dublă față de democrat-liberali. Cu alte cuvinte, în plină guvernare Băsescu - PDL, regimul căruia actuala putere continuă să-i impute și astăzi toate relele care au lovit România în ultima vreme, puterea și resursele la nivel local erau controlate în majoritate de USL, ponderea covârșitoare având-o PSD. După alegerile din iunie 2012, debalansarea a devenit de-a dreptul dramatică. Din 41 de consilii județene, PSD deține 20, iar PNL 15, în timp ce PDL are doar 2. În mod paradoxal, două inițiative legislative din zona electorală, votul uninominal și sistemul de alegere a președinților consiliilor județene printr-un singur tur de scrutin, ambele puternic sprijinite de președintele Traian Băsescu, nu au făcut decât să consolideze dominația autoritară a PSD în plan local.
Raporturile de putere dintre centru și teritoriu constituie un element esențial care trebuie luat în calcul atunci când se discută efectele actualei descentralizări, mai ales în plan politic. Noile reglementări în materie vizează în chip fundamental trei tipuri de transferuri de competențe și resurse de la nivel central la nivel local. În primul rând, vom avea un transfer masiv de patrimoniu, o miză importantă din punct de vedere imobiliar. Intră aici clădirile aflate până acum sub gestiunea Ministerului Culturii, palatele copiilor, casele studenților, clădirile și terenurile bazelor sportive, ca și o serie de obiective turistice speciale (astfel, Radu Mazăre își trece sub control direct plajele de pe Litoral). În al doilea rând, sunt transferate către consiliile județene o bună parte din atribuțiile de avizare și control precum cele în materie de mediu sau patrimoniu. În fine, sunt transferate și atribuții legate de gestiunea unor semnificative resurse financiare, precum plățile sociale (gestionate până acum de Ministerul Muncii).
În mod concret, asta înseamnă, între altele, că toate avizele critice în materie de mediu și patrimoniu (pentru a da doar două exemple), destinația clădirilor de interes cultural și a clădirilor și terenurilor bazelor sportive, numirile în conducerea școlilor și spitalelor vor fi integral la mâna unor oameni precum Nicușor Constantinescu (care cu câțiva ani în urmă adormea beat la volan în mijlocul unei intersecții din Constanța), Marian Oprișan, Sorin Frunzăverde sau Mircea Cosma („baronul de Prahova“ asociat unor scandaluri de evaziune fiscală în valoare de zeci de milioane de euro, cazurile Marcel Păvăleanu și Răzvan Alexe).
Efectele nu sunt greu de anticipat: numiri arbitrare și adesea iresponsabile, inclusiv pe poziții cu impact critic în societate, decizii cu efecte potențial ireparabile asupra patrimoniului cultural, consolidarea puterii financiare a clientelei politice asociate baronilor locali, care vor controla resurse bugetare semnificativ mai mari. Dar și creșterea corupției, abuzurile din țară fiind mult mai puțin vizibile decât cele din București. Însă, dincolo de toate acestea, mai există o consecință de mare impact: în actuala configurație politică a administrației locale, prin procesul de descentralizare se statuează dominația politică pe termen lung a PSD, cel puțin pentru câteva cicluri electorale. Cum alegerile locale din ultimele două decenii au consemnat dominația de facto, inerțială, a unor lideri locali care au câștigat 3 sau chiar 4 mandate în șir, chiar dacă PSD va pierde în 2016 alegerile la nivel național, partidul va continua să domine copios guvernarea, controlând majoritatea pârghiilor de influență și resursele la nivel local. Dacă și până acum a fost extrem de greu pentru altcineva să guverneze atunci când PSD se afla în opoziție, de acum încolo va fi aproape imposibil. //