De același autor
Tabloul regional agitat face ca, paradoxal, România, care traversa cu doar cu un an în urmă o criză politică majoră, să pară o adevărată oază de stabilitate cu un potențial geopolitic în creștere.
Faptul că Nikolai Patrușev, secretarul Consiliului de Securitate al Federației Ruse, și John Brennan, directorul CIA, s-au aflat în vizite oficiale la București aproape simultan a provocat, inevitabil, destule speculații. Înclinația noastră tradițională pentru scenarii conspiraționale globale (nu degeaba cărțile lui Pavel Coruț au făcut furori la începutul anilor ‘90) i-a făcut pe unii să avanseze imediat ideea că România ar fi ajuns un fel de placă turnantă între Est și Vest, o punte de legătură între Rusia și Statele Unite. Însă astfel de scenarii sunt mai degrabă fanteziste. Moscova și Washingtonul nu au nicidecum nevoie de bunele oficii ale Bucureștiului pentru a dialoga. Obama și Putin tocmai s-au întâlnit zilele trecute la reuniunea G8 din Irlanda de Nord, iar Patrușev a întreprins cu doar câteva săptămâni în urmă o vizită în America, prilej cu care a avut o întâlnire la Casa Albă cu Tom Donilon, consilierul pentru securitate națională, întâlnire căreia i s-a alăturat la un moment dat chiar președintele personal. Relațiile ruso-americane sunt destul de tensionate în acest moment din cauza pozițiilor total divergente asupra conflictului din Siria, dosarului nuclear iranian și, mai nou, și a episodului Snowden, dar e greu de crezut că România ar putea juca vreun rol în gestionarea acestor divergențe.
Cealaltă idee vehiculată, aceea că România ar putea juca un rol important în problema conflictului din Transnistria, e în mare măsură lipsită de substanță. Bucureștiul nici măcar nu e inclus în aranjamentul formal de negociere, așa-numita formulă 5 (Moldova, Transnistria, Rusia, Ucraina, OSCE) + 2 (Uniunea Europeană, Statele Unite - ca observatori). În plus, deși relațiile cu Chișinăul au fost bune în perioada premierului Vlad Filat și sunt bune și în acest moment, influența României este relativ limitată, în ciuda faptului că am promovat constant cauza Republicii Moldova pe lângă Comisia Europeană. Liderii moldoveni sunt conștienți că din acest punct de vedere e mult mai importantă, de pildă, poziția Berlinului. Faptul că Angela Merkel a ținut să facă personal, în august 2012, o vizită într-una dintre cele mai sărace țări de pe continent, miza economică fiind din start minimă, indică interesul Uniunii Europene în general și al Germaniei în particular pe dimensiunea de securitate în relația cu Moscova.
Asta nu înseamnă însă deloc că cele două vizite nu sunt importante. În condițiile înghețului relativ din relațiile bilaterale din ultimii ani și ale interesului destul de explicit al Kremlinului pentru îndepărtarea lui Traian Băsescu de la Cotroceni, cu prilejul evenimentelor din vara trecută, prezența lui Patrușev la București e un semnal important. E foarte posibil ca rușii să fi sperat la un moment dat că noul regim de la București va reevalua oarecum mai ales relațiile cu Statele Unite, nu atât în plan economic, cât în materie de securitate. Nici iritarea Moscovei chiar și față de aderarea României şi Bulgariei la UE nu e deloc o noutate. În 2006, cu prilejul unei reuniuni Rusia - UE, Vladimir Putin acuza chiar explicit Bruxellesul că nu s-a consultat cu Moscova atunci când a decis să accepte aderarea celor două țări, o reacție pe care oficiali din Comisia Europeană o descriau la acea vreme drept „un sindrom întârziat al Războiului Rece“.
Cum, între timp, opțiunea explicit proeuropeană a premierului şi a principalului partid de guvernământ a devenit extrem de limpede, Moscova trebuie să-și fi recalibrat, cel puțin pentru moment, așteptările. În acest context, s-a optat probabil pentru o abordare pragmatică care să lase deschise canale de comunicare între cele două părți, pe linia cooperării în materie de combaterea terorismului, de exemplu, și să ofere un cadru favorabil unei implicări în creștere a rușilor în economia românească, mai ales în domeniul energetic. Un proiect ambițios de dezvoltare a unei extinse rețele de benzinării Gazprom, dar și previzibila „încurajare“ subterană a protestelor împotriva gazelor de șist țin foarte probabil de acest tip de desen strategic. A face speculații suplimentare este, sigur, tentant, dar are puțină susținere în realitate.
De partea cealaltă, americanii au evidente interese de securitate într-o regiune extrem de agitată și imprevizibilă. Din acest punct de vedere, cooperarea pe linia serviciilor secrete, pentru care John Brennan nu a avut decât cuvinte de laudă, e cu siguranță un element cheie. Probabil, situația din Siria, țară în care a existat și există încă o prezență românească semnificativă, prezintă un interes aparte. Iar interesul american și în egală măsură cel vest-european este cu atât mai ridicat, cu cât întregul flanc de sud-est al Europei parcurge o perioadă de îngrijorătoare instabilitate. În doar câteva luni, am asistat în Bulgaria la demisia guvernului de centru-dreapta condus de Boiko Borisov sub presiunea unor ample demonstrații de stradă, la alegeri anticipate care, deși au fost câștigate de GERB, partidul fostului premier, i-au readus la putere pe socialiști, într-o coaliție cu partidul etnicilor turci, dar și cu un partid extremist (Ataka), considerat în general nefrecventabil, și din nou la alte mari mișcări de protest, după ce noul premier l-a numit în fruntea serviciilor secrete pe Delian Peevski, un controversat mogul media. Deși acesta din urmă a demisionat între timp, protestele au continuat cu o agendă mult mai largă, care exprimă frustrarea generală față de ceea ce demonstranții denunță drept mafia care stă în spatele partidelor politice.
Și mai la sud, Grecia riscă să parcurgă o nouă criză politică, după ce unul dintre partidele din coaliția aflată la guvernare a decis să se retragă, ultimul lucru de care ar avea nevoie o țară care se confruntă de câțiva ani cu o criză economică severă. Mai adăugați la lista focarelor de criză din regiune Chișinăul, unde un nou guvern fragil încearcă să salveze un acord cu Uniunea Europeană pus în mare parte între paranteze de recenta criză politică. Bruxellesul are mari probleme și în relația cu Ungaria, unde premierul Orban ignoră în bună măsură avertismentele privind încălcarea unor principii de bază din definiția statului de drept, dar și cu Turcia, țară cu care UE negociază un tratat de aderare, proces evident afectat de amplele demonstrații anti-Erdoğan reprimate într-o manieră considerată excesivă la Berlin și în alte capitale europene.
Tot acest tablou regional agitat face ca, paradoxal, România, care traversa cu doar cu un an în urmă o criză politică majoră, să pară o adevărată oază de stabilitate cu un potențial geopolitic în creștere. Pactul de coabitare și decuplarea relativă a premierului Victor Ponta de tandemul Antonescu-Voiculescu și de puseele antioccidentale ale acestuia descriu un climat de stabilitate reconfortant, mai ales dacă privim în jurul nostru. Un lucru pozitiv, fără îndoială. Însă cei care cred că acest context regional creează oportunități importante pentru România ignoră contextul intern, care are toate șansele să compromită din start șansele țării de a exploata, în plan economic și diplomatic, actualul moment favorabil.
În acest punct, merită să reamintim remarcile făcute de George Friedman, fondatorul think tank-ului de analiză geostrategică Stratfor, cu prilejul unei recente vizite la București. „Provocarea cu care se confruntă România este să dea o dimensiune economică relaţiei sale politice şi militare cu SUA... Problema nu ține de lipsa proiectelor, care ar putea fi numeroase. Problema ține de birocrația românească, ce poate fi paralizantă. În relaţiile economice, predictibilitatea, transparența și eficiența sunt esențiale. Niciuna dintre acestea nu există în România.“
Situația nu e foarte încurajatoare nici din perspectiva capacității diplomației autohtone de a exploata oportunitățile existente. Practic, nu avem think tank-uri care să fie în stare să ofere informații şi analize pe care să se sprijine deciziile de politică externă. Vorbim de relația specială cu Republica Moldova, dar polonezii știu mult mai mult despre realitatea de acolo decât se știe la București. Faptul că desemnezi pe cineva ca Andrei Marga să coordoneze, chiar și pentru scurt timp, diplomația românească și că ulterior îl lași pe același personaj catastrofal să distrugă practic ICR, care începuse să devină o componentă de soft power interesantă, spune multe despre discernământul principalilor decidenți politici de la Bucureşti și de capacitatea lor de a gestiona chestiuni care țin de interesul național. //