Despre smerenie şi surîs

Andrei Plesu 09.11.2015
SHARE 8

De același autor

Poate Biserica să greşească? Dar, mai întîi, ce înseamnă „Biserica”? Eu, aşa frugal catehizat cum sunt, ştiu că e suma tuturor credincioşilor, iradierea sacrificială a Tatălui, prin Fiul, asupra întregii umanităţi. Biserica e „efectul” Întrupării, adică al deciziei lui Dumnezeu de a îmbrăţişa lumea. Or, iată că Preafericitul Părinte Patriarh lucrează cu altă definiţie: „nu învăţaţi dumneavoastră Biserica ce are de făcut…“.

 

Cu alte cuvinte, Biserica e strict „instituţia Bisericii”, adică preoţii şi ierarhii, care n-au nimic de învăţat de la „turma“ laică. Eu cred că acest mod de a gîndi e, teologic, incorect. Nimeni, ierarh sau simplu credincios, nu e scutit de greşeală. Toţi suntem oameni, toţi facem, ca Sf.Pavel, „răul pe care nu-l voim“, toţi stăm sub păcatul originar (ştiu, noi, ortodocşii, îi zicem „strămoşesc“, căci avem mare grijă să nu vorbim ca papistaşii) şi e bine să ne îngăduim unii pe alţii şi să învăţăm unii de la alţii. E foarte ciudat, prin urmare, să vezi şi să auzi un înalt ierarh – cel mai înalt – asumînd competenţe şi legitimităţi supreme. Din cîte ştiu, ortodoxia e foarte supărată pe dogma „infailibilităţii papale. Pe de altă parte, ea tratează Biserica drept infailibilă, ceea ce e adevărat doar dacă vorbim de calitatea ei de depozitar şi păzitor al adevărului revelat. În rest, în dinamica ei lumească, în manifestările ei contingente, ea nu e ferită, din principiu, de neputinţe, excese şi confuzii. A nu asuma această posibilitate ar fi o probă reprobabilă de „slavă deşartă”.

 

În contextul tragediei de la clubul „Colectiv“, a trebuit să constat că „Biserica“ (în accepţiunea ei „instituţională“) a comis grave greşeli strategice, de natură să îi fisureze competenţa duhovnicească şi prestigiul. N-o spun ca unul care vrea să lovească în ea. O spun ca unul care şi-ar dori să n-o mai vadă aplicîndu-şi singură lovituri, stricîndu-şi singură portretul, oferind pe tavă argumente celor care, dintr-un motiv sau altul, o duşmănesc.

 

Prima greşeală: a ratat momentul fierbinte al catastrofei. Trebuia să fie deîndată la faţa locului prin reprezentanţii ei de seamă, nu să recupereze cu o stingheritoare întîrziere virtutea „prezenţei“. (Nicolae Seinhardt: „ … mă aştept ca Biserica să nu se amestece unde nu-i şade bine a interveni şi să păstreze cu sfinţenie cele duhovniceşti spre întărirea noastră. Totodată, contradictoriu şi paradoxal, n-o vreau nici oarbă şi nepăsătoare la păsurile credincioşilor şi la complicaţiile existenţei“. Altfel spus, dacă, de pildă, Biserica se amestecă, „neinvitată“, în campania electorală, dacă acceptă să-l flancheze pe dl. Mazăre pe la cîte o chermeză politică, ar fi de sperat să se arate, fără invitaţie specială, şi în spaţiul unei aprige suferinţe omeneşti. Tot Nicolae Steinhardt: e imperioasă „adoptarea unei reacţii creştineşti în iureşul vieţii de toate zilele, al faptelor şi evenimentelor ei.“) .

 

A doua greşeală: Părintele Patriarh a reacţionat nervos, cînd a fost întrebat despre motivele absenţei sale: lumea să meargă la biserică, nu la club, să înveţe catehismul şi să nu se dea lecţii Bisericii. Unii „colegi” au mers şi mai departe: la clubul morţii se practica satanismul, vinovaţi pentru foc sunt arşii înşişi. S-ar spune că Judecata de Apoi a fost – prin decret sinodal? – devansată. Nu mai aşteptăm „secerişul“ final. Plivim neghina pe loc, îl scutim pe Dumnezeu de plictiseala aşteptării şi de povara evaluării de apoi. Rezolvăm noi lucrurile pe loc. Tăios, „creştineşte”, fără complicaţii sentimentale. 

 

„Nicolae Steinhardt: credinţa „nu se potriveşte cu o concepţie pur organizatorică a Bisericii – organizare juridică şi rece şi, până la urmă, inchizitorială: frunţi încruntate şi grumaji ţepeni; după cum, nici cu hlizeala prostesc serafică ori neorânduiala şi neastâmpărul.“

 

A treia greşeală: sfătuit, sau din proprie iniţiativă, Părintele Patriarh îşi dă seama de greşeala anterioară şi îşi cere iertare. Dar cum? Ceva în genul: „iertaţi-mă că n-aţi înţeles nimic! Poate nici cuvintele noastre n-au fost „lămuritoare”, dar, oricum, au fost „răstălmăcite”. Aşadar, vina e tot la noi. Smerenie? Căinţă? Blîndeţe? Nu: o eschivă morocănoasă, o ieşire formală din situaţie, filmată stîngaci, ca un comunicat oficial. Preafericitul Părinte Patriarh mai avea, de altfel, de reparat şi altă „scăpare“: prea fusese sever cu „tineretul” din club. Aşa că era musai să spună că iubirea creştină îi cuprinde şi pe cei care nu merg la biserică. Ca şi cum abia acum, în circumstanţe sîngeroase, Biserica s-ar decide să-şi reîmprospăteze lecturile evanghelice, să regăsească pasajul din Epistola către Romani în care se spune că Iisus „a murit pentru cei nelegiuiţi“, sau parabola nunţii fiului de împărat, din care aflăm că la masă sunt invitaţi, de-a valma, şi oaspeţi buni şi oaspeţi răi, sau fragmentul din Evanghelia după Matei, în care ni se aminteşte că Dumnezeu face să răsară soarele şi să cadă ploaia şi peste cei răi, şi peste  cei buni. Cu asemenea lecturi la zi, judecata aspră asupra celor morţi în foc, ar fi putut fi, poate, evitată…

 

A patra greşeală: Patriarhia se hotărăşte, la cîteva zile bune după dezastru să organizeze un fel de „contramanifestaţie“, ca pe vremuri. Parohii bucureşteni (cu cîţi mai mulţi enoriaşi alături) sunt „invitaţi” telefonic, pentru rugăciune, pe dealul catedralei patriarhale (ţineţi minte marşurile „spontane”, pe bază de tabel convocator, organizate de „oamenii muncii”?). În loc să fi avut iniţiativa unei reculegeri autentice cu lumînări aprinse la locul nenorocirii, Biserica produce o pastişă tardivă, cu un element, totuşi, de „originalitate”: nu mai aşezăm lumînările una lîngă alta, într-un neregizat elan de compasiune, ci vorbim cu maicile să facă din lumînări o cruce frumoasă, demonstrativă, desenată cu „ordine şi disciplină”.

 

A cincea greşeală: în plină dezbatere, expus criticilor de tot soiul, Părintele Patriarh merge la Suceava, unde e omagiat cu titlul de „cetăţean de onoare”. Ceremonia nu mai putea aştepta. Era obligatoriu să aibă loc acum. Biserica nu se poticneşte de zgomotul lumesc  al unor împrejurări trecătoare…

 

La toate astea, se adaugă rumorile colaterale. Ateii, liber-cugetătorii, „laicizanţii” exultă dinaintea atîtor gafe şi profită de ocazie pentru a-şi consolida ideologia, renunţînd, uneori, la minimale reguli de politeţe, iar „devotaţii” credinţei străbune, civili sau învestmîntaţi preoţeşte, fac şi mai rău litigiului, ţinînd previzibile şi fade discursuri pioase, „în apărarea superiorilor” lor. Am văzut, pe Trinitas, adevărate programe „omagiale”, cu imagini preluate, respectuos, din discursul „şefului” şi cu neconvingătoare zbateri apologetice (orientate, în general, împotriva catolicilor, vinovaţi de rele mult mai mari…). Cutare preot mai în vîrstă oferea un discurs de sub-inginer ţanţoş, plin de referinţe tandre privind propriile suferinţe şi succese, iar cutare altul, mai tînăr, se epuiza în conformisme de utecist harnic, atent să nu dezamăgească „organele”. Ştiu că există şi foarte mulţi clerici care au privit cu inima strînsă derapajele „instituţiei”. Grav este că atmosfera dinăuntrul acestei instituţii e astfel „alcătuită”, încît oamenilor le e frică să se manifeste critic. O cale sigură spre autoritarism şi implozie.

 

Dacă tot se vorbeşte de schimbare, ar fi, poate, momentul, să aşezăm şi Biserica, adică pe noi toţi, în acest orizont. Nu e vorba de reforme „revoluţionare“, de apostazii la modă, de gesturi mari. E de umblat, pînă una alta, la detalii, la o nouă stilistică a atitudinii.  Îl invoc, iarăşi pe Nicolae Steinhardt, cu propunerea de a lua exemplu de la Duhul Sfînt însuşi, „carele nu grăieşte pilduitor, serafic şi preţios, Carele ne călăuzeşte modest şi sigur, după dreapta socotinţă şi nu apreciază în mod deosebit stilul voit onctuos, mâinile cucernic împreunate şi morala ostentativă“. Sau Pavel Evdokimov:

 

„Frumoasa mediocritate a celor care  <>  şi se iau în serios impune stilul apăsător al regulilor şi constrîngerilor şi mentalitatea lor exprimată prin discursuri edificatoare şi predici ale căror formule goale de conţinut sunt etalate în mijlocul inflaţiei verbale universale. N-au afirmat, oare, Părinţii Conciliului Vatican II, în mod clarvăzător, (Hopa! Evdokimov s-o fi dat cu Roma? n.m. A.P.) că cel mai mare vinovat pentru ateismul modern este creştinătatea însăşi, cu teologia ei scolastică, cu predica ei arhaică, cu catehismul ei neadecvat la obiect?“

 

Ideal ar fi ca lucrurile să înceapă de sus în jos. Îmi permit, deci, să-i spun Părintelui Patriarh Daniel, în amintirea momentului din 1990, cînd s-a constituit Grupul de Reflecţie pentru Înnoirea Bisericii: Preafericite Părinte Patriarh, e de înţeles că dincolo de atributul de „părinte duhovnicesc” al naţiei, a trebuit să-l asumaţi şi pe acela de „bun gospodar”. Dar feriţi-vă să alunecaţi, mai departe, spre postura de „ştab”, grăbit cu judecata şi zgîrcit cu iubirea. Şi, ca prim pas, eliberaţi-vă chipul de tenta sumbră pe care a căpătat-o. Reînvăţaţi să surîdeţi…

 

articol publicat de Adevarul.ro

Comentarii 8

Marius Nicolescu - 11-15-2015

Pana nu vor disparea din filosofia noastra populara proverbe populare precum: Sa faci ce zice popa, nu ce face popa nu vom putea face pasi inainte in domeniul intelegerii religiei nu ca o taina ci ca simtire a unui om catre ceva necunoscut. Asa cum Prea Fericitul nu poate intelege cuvintele unei somitati ca Nicolae Steinhardt sau a inteleptului Andrei Plesu, tot astfel nu va intelege de ce bisericile continua sa fie pline. Si cu cat bisericile vor fi tot mai pline cu atat aroganta si incruntarea preotilor va fi mai mare. Cand tu, ca slujitor al lui Dumnezeu treci pe la portile enoriasilor de patru ori pe an cu botezul si enoriasii iti deschid, desi stiu ca Boboteaza se serbeaza o singura data pe an, nu faci altceva decat sa-ti bati joc de oamenii pe care-i pastoresti. La bunica mea venea preotul cu botezul in saptamana 1-6 ianuarie. Si erau covarsitor mai putini enoriasi si mai putini comunisti si securisti-diversionisti.Din nefericire plebea duce lipsa de discernamantul sau... tot ea se rusineaza de tata popa. Ne mai trebuie exagerat de mult...

Răspunde

Ionescu - 11-13-2015

Biserica, chiar daca este izvorata dintr-o ipoteza facuta de inteleptii trcutului indepartat (mii de ani), este, categoric, 'o necesitate' pentru sufletul multor oameni, le da putere, speranta. Biserica trebue sa fie respectata si de cei care nu cred in 'ipoteza', mai ales stiind ca scepticii nu pot oferi oamenilor un 'Ersatz' care sa aiba un efect la fel de eficient, neexistand un astfel de Ersatz. Dar, ca sa fie respectata de catre toti, credinciosi sau nu, biserica trebue sa se respecte pe ea insasi. Biserica ca suma credinciosilor , se respecta pe ea, doarunii dintre efemerii ei conducatori nu o respecta, se arata a fi niste farisei cu fond de politician dambovitean. Salvarea bisericii, din deraparile unor conducatori ai ei, se afla in interiorul ei., ca si in cazul politicii din zilele noastre.

Răspunde

DVasile - 11-12-2015

Fereasca-ne Dumnezeu de un suras pe o fata smerita, oferit de Mr. Hyde, cand Dr. Jekyll nu-i prin preajma...

Răspunde

Gabriel Nicoplescou - 11-10-2015

Gabriel 2015-11-10 Domnule Andrei Plesu, Nu democratia ci Ortodoxia va salva Romania, asa cum a mai facut-o in istorie. L-am auzit pe Prea Fericitul Patriarh Daniel vorbind la "Radio Renasterea" si m-a surprins stilul "Prea Fericirii Sale"caruia ii lipseste smerenia. Actualul papa de la Roma, a fost precedat de alti doi care am simtit ca fusesera alesi de Dumneze. Ma intreb cine oare l-a ales pe acest Papa a carui vorbire se aseamana cu acea a militantilor de stanga si cine oare i-a ales pe conducatorii nostri laici de la Iliescu incoace. Cu siguranta ca aceasi putere care l-a numit si pe Prea Fericitul Patriarh Daniel pentru a pastori pe prea nefericitul popor roman. Dar nu Dumnezeu a fost acela. Romania e plina de preoti botezati cu Duh Sfant; ii aud deseori vorbind la Radio Renasterea. Pri ei Ortodoxia va sala Romania.

Răspunde

Gheorghe Popescu - 11-10-2015

Unora li se urca puterea la cap. Banuiesc ca e si cazul Preasfintitului. In loc sa fie diplomat, acesta se vrea razboinic. Nu m-ar mira sa aibe si ceva stele pe umar, ca doar cam asta arata istoria. Daca SRI racoleaza gazetari, precupete sau magistrati, de ce n-ar recruta si preoti, biserica fiind institutia cu cel mai larg suport in tara! Pacat, pentru ca romanii au mult respect pentru biserica lor. Eu unul nu mi-as face insa prea multe probleme in legatura cu opozitia. Ciinii latra, caravana trece. Ateii or fi ei guralivi, dar fac o mare greseala: se cred mai destepti ca toti ailalti. Ced totusi ca preotii ortodocsi romani au multe de invatat de la confratii lor vestici. Stau si ma intreb cind a facut BOR o fapta cu adevarat crestineasca. Cind a infiintat ultimul spital, ultima scoala. Predicile preotilor sint rupte de problemele zilnice ale oamenilor, nu arata nici un fel de compasiune. Principalul vinovat e tot caracterul romanilor, care e acelasi, indiferent ca vorbim de politicieni, de preoti, de militieni sau de fotbalisti.

Răspunde

Liviu din Timisoara - 11-10-2015

Sa nu credeti ca ateii sunt cei care " se grabesc sa profite " ... Biserica, asa cum se manifesta ea in perioada asta, aduce mai mult cu un SRL ..cu o afacere. Care smerenie ? Care ? Aia cu catedrale cat juma de cartier, pe care le lauda Adrian Papahagi ? Ne intreba, domnia sa, ce vizitam noi in Vest ...biserici sau spitale? Sunt siderat de putinatatea mentalitatii sale ! Domnule Papahagi, daca citesti cumva : 1.Bisericile nu au menirea unor obiective turistice. 2. Am banuiala ca in spitalele din Vest nu-ti cumperi vata, calmante si tratament post operatoriu . 3. Domnule Papahagi, bunicii mele ii ajungea o iconita pe perete ... si nu se izbea cu capul de tarana sa-si sustina credinta si nici nu se inghesuia sa ajunga la moastele cuiva. Insa muncea , muncea si nu astepta sa-i pice fericirea din cer, crescandu-si cei 9 copii si inca vreo 5 nepoti ... Le facea pe toate fara tam-tam. 4. Credinta religioasa a unui om tine de multime, de fast sau de intimitatea sa ? Vreti sa ne vorbiti despre Creatie ? Ei bine ...noi ne recream in fiecare secunda, biologic vorbind. Nu-mi pasa ca intelegeti sau nu faptul asta, ci am dreptul sa vi-l spun. Asta este ceea ce distruge un tratament cu citostatice ... Si sunt multi oameni care, discret , fara a fi vizibili pe posturile TV ... se zbat sa lamureasca in taina laboratoarelor. Da, nu doar Biserica isi are tainele sale ...

Răspunde

Oana - 11-10-2015

Domnule Andrei Plesu, va sustin in cele afirmate mai sus,chiar daca s-ar putea sa nu mai fiu primita in biserica. Ce ati spus DVS. este adevarat.

Răspunde

Oana - 11-10-2015

Sunt o simpla credincioasa,care va sustine, cu riscul, poate de a nu a mai fi primita in biserica.Dvs ati exprimat adevarul.

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22