Contrazicerile Î.P.S. Anania

Ion Vianu 12.10.2010
SHARE 2
România literară nr. 38 găzduieşte un interviu al mitropolitului Clujului, Anania, realizat de Ilie Rad în 1994, dar publicat abia acum, după ce a fost revăzut, suntem informaţi, de înaltul ierarh.

Aruncând o privire păstorească asupra sexualităţii, mitropolitul ne asigură: „… Biserica, în mod hotărât, respinge orice formă de alterare a relaţiilor sexuale, inclusiv homosexualitatea, care este osândită şi de Sf. Apostol Pavel, în mod hotărât, în Epistola către Romani. Adică o consideră o cădere a omului la treapta animalităţii, ajungând mai rău chiar decât dobitoacele, fiindcă dobitoacele se împreunează în mod firesc, normal, pe când homosexualitatea este o perversiune pe care numai omul a inventat-o şi de care uneori simte nevoia“.

Compararea unor oameni, oricât de mari ar fi păcatele lor, cu animalele stă alături cu vorbele unuia dintre cei mai odioşi tirani ai vremii noastre, dictatorul african Robert Mugabe, care a declarat odată că „homosexualii sunt mai răi decât câinii şi porcii“. Este posibilă şi compatibilă această atitudine cu mila şi toleranţa care caracterizează morala creştină? Referindu-se la Apostolul Pavel, mitropolitul Anania evocă, neîndoielnic, paragrafele 26-27 din capitolul I al Epistolei către Romani care glăsuiesc astfel: „Pentru aceea, Dumnezeu i-a dat şpe unii oameniţ unor patimi de ocară, căci şi femeile lor au schimbat fireasca rânduială împotriva firii; / Asemenea şi bărbaţii, lăsând rânduiala cea după fire a părţii femeieşti, s-au prins în pofta lor unii pentru alţii, bărbaţi cu bărbaţi, săvârşind ruşinea şi luând în ei răsplata cuvenită rătăcirii lor“.

După cum se poate vedea, ÎPS atribuie Apostolului o violenţă scelerată, care, fireşte, nu se regăseşte în textul evanghelic. Comite un fals intelectual. Compararea unei categorii de oameni cu animalele nu stă întru nimic în spiritul creştinismului. Din ce motiv? Biserica creştină, de orice confesiune, oferă posibilitatea mântuirii oricărui om. Or, decăderea din condiţia umană, dacă ar exista, nu ar putea fi decât ireversibilă, refuzând în felul acesta celor decăzuţi mântuirea, care, după cum se ştie, nu poate fi refuzată nimănui până în ultima clipă a vieţii, căci animalele nu sunt nici osândite, nici mântuite, ele se situează în afara planului soteriologic.

Care să fie cauza acestei violenţe? Biserica creştină, nu numai cea catolică care a făcut obiectul unor grave denunţări în ultima vreme, dar şi cea ortodoxă, are o veşnică problemă, în rândurile ei, cu homosexualitatea. Vorbele mai mult decât aspre ale unor ierarhi nu sunt, în principiu, adresate laicilor, ci constituie un avertisment la adresa călugărilor în special, homosexualitatea din mănăstiri fiind un motiv permanent de scandal şi de preocupare pentru Biserică. Dar poate că există şi alte mijloace disciplinare decât desemnarea călugărilor drept animale.

Încheind interviul său, mitropolitul Anania spune: „În ce priveşte creştinismul, sunt convins că, dincolo de războiul din Irlanda sau de războiul dintre confesiuni, sau de cruciade, de Inchiziţie, sau de alte racile ale creştinismului, nu e de vină doctrina, ci sunt de vină oamenii şi slăbiciunile lor..., toate aceste sunt elemente necreştine, dar cu care s-a operat în interiorul creştinismului. Dar nu doctrina în sine, care este doctrina iubirii, a păcii, a toleranţei, a iertării nesfârşite“.

Am putea îndrăzni să cerem înaltului ierarh să rezolve contradicţia inerentă discursului său? Să se decidă între retorica urii crunte şi a toleranţei iubitoare? Nu suntem siguri că este posibil; putem totuşi spera.

Am vrut să rămânem în cadrul propus de intervenţia mitropolitului. Dar despre necesara toleranţă faţă de homosexuali se poate argumenta şi laic. //

Taguri:
IPS Anania, homosexual, Romania literara, mitropolit, violenta sexuala.

TAGS:

Comentarii 2

Istoric - 10-20-2010

Indiferent de cum ar fi privita, secular or teologic, IPS-ul se arata a fi demn de compania monstrilor islamisti din Pakistan si Iran care izbesc cu pietre femei fara aparare, ucigindu-le prelungit si sadic. . In planul moral retorica "sfintitului" este incarcata de o judecata plina de patima, de placerea draceasca de a strivi aproapele care poate greseste poate nu. . In plan teologic, IPS - ca si biserica ortodoxa in general - pune mult prea multa greutate pe invataturile criminalului Saul din Tars (un bigot nu cu mult mai breaz decit fiul desertului, Muhamad, de mai tirziu). Sa nu mai pomenim si de traditiile imbicsite si rusinoase ale BOR-ului, care BOR a imbonavit, prin pupaturile lipicioase de icoane putrede si prin atingerea de salive de pe pocalurile nespalate, mai multi bolnavi, cu herpesuri si alte "minuni", decit toate bordelurile lumii. Sa mai citeasca IPS si ce a spus Isus, inteleptul si blindul rabin... nicaieri nu a condamnat homosexualitatea... este extrem de probabil ca rabinul Isus a fost si el homosexual, toate semnele conduc in acea directie. Pacat ca crestinismul in Romania continua sa fie modelat de oameni de nimic, care considera ce fac doi oameni in intimitate mai important pentru societate decit o biserica lacoma, intoleranta, care dupa ce si-a turnat in massa enoriasii la securitate , nu se mai poate imbuiba indeajuns, pe spinarea pensionarei superstitioase, careia ii fura hraparet ultimul banut, numai sa-si mai adauge un etaj la vila parohiala. Ce rusine... dar n-au rusine.

Răspunde

Rosu - 10-19-2010

Cred ca autorul pierde din vedere natura relatiei dintre pacat si pacatos in viziunea Bisericii. Biserica vede pacatele ca pe spurcarea firii, cadere, decadere, smutirea chipului lui Dumnezeu dupa care am fost creati. In sensul acesta a comentat si vladica Bartolomeu pacatul homosexualitatii. Nu vad unde e "retorica urii"... Adica vad: e in ochii, mintea si inima autorului, care esueaza in efortul de a evalua cuvantul ierarhului. Mai multa cunoastere in cele ale credintei nu strica. Din afara practicii crestinesti asemenea cuvinte pot parea dure, dar pentru cei care frecventeaza bisericile si asculta cuvantul de invatatura la Sfanta Liturghie cele doua parti ale mesajului (identificate de autor din aceiasi necunoastere) sunt perfect compatibile. Un crestin poate face distinctia intre valoarea personala a pacatosului si pacatul respectiv. Pacatul este uriciune, pacatosul este un om, om asemenea mie, dumitale... Cand vorbeste despre decaderea omului la firea animalica vorbeste despre un fenomen psihic si afectiv si nu despre modul in care omul respectiv trebuie tratat. Despre tratamentul propus de Biserica in cazul pacatosilor vorbeste in "cea de-a doua parte". Rog cu tot respectul pe distinsul autor ca judecatile de valoare sau de caracter sa le faca in cunostinta de cauza, cu o mai mare grija fata de subiectul tratat si cu mai mult respect adevarat fata de oamenii vizati. Respectul nu e totuna cu politetea sau cu corectitudinea politica. Rog de asemenea sa imi fie iertate eventualele derapaje - fie ca ar fi ele reale sau doar percepute ca atare de catre autor - asta in cazul in care avem onoarea sa ne citeasca contributiile critice, care nu sunt menite a il defaima ci au rostul unor reactii civice si civilizate.

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22