De același autor
Cetățenii obișnuiți sunt îndemnați să sprijine o organizare socială bazată pe familia „tradițională“, pe o căsnicie durabilă, pe respectul tradițiilor religioase și pe creșterea copiilor cu frica lui Dumnezeu. Așa să fie... din păcate, nu prea am văzut o poziție curajoasă din partea profesioniştilor sănătății mintale (sau, poate, nu citesc eu destul). Realitatea este că noi, cei care am lucrat sau lucrăm în acest domeniu, știm sau ar trebui să știm că prea adeseori conceptele sănătoase acoperă realități putrede.
Dacă familia tradițională ar fi ceea ce ne închipuim noi că este, nu ar fi existat tragedia greacă antică. Ea descrie sacrificarea copiilor unei voințe zeiești, incest, asasinat al soțului, paricid, matricid. Tot ceea ce Eriniile urmăresc cu îndârjire. Dacă ar fi prezentat doar aspecte sporadice sau întâmplătoare, tragedia nu ar fi avut același succes milenar. Păgânismul a fost înlocuit de creștinism, s-au propus alte principii de viață mai umane, mai respectuoase pentru femeie, pentru copil, dar omul a rămas păgân în fundul sufletului, iar familia, potențial, un loc echivoc: al iubirii și al bunei creșteri, dar și al abuzului și tiraniei. Al tatălui protector și exemplar, dar și al părintelui abuziv și pervers. Chiar dacă extremitățile eschilee nu sunt atinse, familia este locul în care prea adesea, în cursul istoriei, până azi, brutalitatea și arbitrariul, incestul sau atitudinile incestuale, falsele virtuți și adevăratele vicii ascunse au jucat un rol cu mult, mult prea mare.
Da, familia poate fi acea comunitate bazată pe iubire, pe educație, pe sacrificiul consimțit, pe o pedagogie a solidarității; ceea ce, însă, vedem prea adeseori în jurul nostru este o familie descompusă, suferindă, spartă, recompusă câteodată cu mai mult sau mai puțin noroc, succes. Este adevărat, niciodată nu s-a divorțat atât în lume, niciodată familiile monoparentale nu au fost atât de numeroase. Lumea și-a pierdut reperele. De un secol și mai bine, războaiele mondiale, comunismul, nazismul, genocidele, terorismul au răsturnat toate valorile. Rezultatul: nu mai ne este permisă nicio iluzie. „L’homme n’est ni ange, ni bête et le malheur veut que qui veut faire l’ange fait la bête“, omul nu este nici înger, nici fiară, dar cine face (vrea să facă) pe îngerul face (de fapt) pe fiara, a spus Blaise Pascal, filozoful creștin din secolul al XVII-lea. Primejdia este aceasta: cine vrea să facă pe îngerul (adică adoptă gesticulații pioase) încurajează de fapt bestialitatea. În loc să încurajăm familia ca atare, fie ea și creștină (ca și cum familiile necreștine ar fi neapărat vicioase, nu ar exista familii bune musulmane, budiste, evreiești sau atee), trebuie să ne punem problema valorilor individuale. Nu există mântuire decât individuală, nu se mântuiește nici un neam, nici o familie. Fiecare om este singur în fața lui Dumnezeu, răspunde pentru sine. Similar, omul laic răspunde în fața propriei sale conștiințe morale, care îl luminează lăuntric, la fel cum îl luminează și cerul înstelat deasupra creștetului, spune Kant.
În lumea noastră răvășită de conflicte, mizerie, abuzuri, copii ai canalelor și străzii, copiii fără doi părinți, adesea fără niciun părinte, fără cămin, fără protecție și educație sunt nenumărați. Să ne oprim un moment în lumea noastră românească, cu milioanele care au plecat din țară, lăsându-și copiii de izbeliște, pur și simplu pentru a supraviețui, fiindcă oligarhia nu le dă de lucru și de mâncare și să ne preocupăm măcar de ei. Dar noi? Noi facem pe îngerii și de fapt suntem fiare. Nu vrem să vedem realitatea și propunem un ideal pe care puțini pot să-l atingă. În urma acestor falși profeți rămân victimele. Dacă fiecare om și-ar face examenul de conștiință (da, există examenul de conștiință), ar putea să ajute.
Dar să mergem un pic mai departe. Europa este asaltată de emigrați din Asia și Africa, goniți de conflicte și foamete. Printre ei se află mulți, mulți copii. S-a articulat, timid, un număr infim de refugiați care s-ar putea instala la noi, fie numai și pentru a munci în această țară devastată de emigrarea autohtonă. Se gândește cabala gânditorilor cuvioși la copii sirieni, irakieni, câțiva, care ar putea primi, aici, un ajutor? Neam.
Sunt convins că familia bună este cadrul dezvoltării omului bun. Dar să nu fim falși îngeri, răspândind ideea că, mergând duminica la biserică, vom deveni o familie mai bună; adevărul este altul, anume că orice bunăvoință și orice conștiință trebuie mobilizată în lumea actuală, fără frontiere, din ce în ce mai sfâșiată și mai puțin solidară. Conservatorii (printre ei pot fi oameni virtuoși) cred că la situații noi pot fi aplicate soluții vechi. Totuși, cineva a spus: dacă pui vin nou în burdufuri vechi, vinul fierbe și burdufurile crapă. Pentru vin nou trebuie burdufuri noi (Matei, 9, 17).