Pe aceeași temă
Ultimul deceniu comunist e o mărturie fără preț a ororii pe care au trăit-o românii între 1978 și 1989, perioada finală a comunismului ceaușist. Acordând un loc atât de important mesajelor venite din țară, Europa Liberă a fost însăși vocea nemulțumirii și un vector puternic al revoluției care se pregătea.
Observ cu melancolie că tot mai rari sunt cei care au trăit pe viu experiența comunistă și tot mai mulți cei pentru care tranșa de istorie 1947-1989 este o realitate de manual; și încă, pentru asta, ar trebui ca istoria contemporană să devină cu adevărat obiectul unei predări serioase. Dar istoria, se știe, povestește, nu este oglindirea obiectivă a lui „cum a fost pe atunci“. Trecutul fiind ireversibil, nimeni nu-l retrăiește întocmai. Iar memoria este crudă cu suferințele, dovadă stând relativa clemență cu care este reflectat comunismul în anchetele de opinie actuale. Oamenii uită de „frică, foame, frig“, au tendința să-i ierte unui trecut, nu foarte îndepărtat, întunecimea. Este adevărat, această opinie blândă sună mai mult ca o sancțiune pentru oligarhia care ne conduce decât ca o judecată lucidă..., dar confuzia se instalează în spirite.
Mai grăitoare decât constructele istorice sunt documentele directe la care putem să avem acces grație eforturilor unor cercetători. Și, când aceștia au fost actori direcți ai evenimentelor, mărturiile pe care le prezintă sunt cu atât mai convingătoare. Este cazul lui Mihnea Berindei, apropiat între apropiații Monicăi Lovinescu și ai lui Virgil Ierunca, probabil cel mai eficace și mai percutant purtător de cuvânt al rezistenței românești din exilul anticomunist, între 1978 și 1989, având după revoluție un rol decisiv în întemeierea Grupului pentru Dialog Social și a revistei în care se publică acest articol. Este și cazul lui Gabriel Andreescu, unul dintre foarte puținii care, fără acoperire, luând riscuri maxime, a protestat ani la rând, găsindu-se în țară, împotriva lipsei de libertate și abuzurilor clicii ceaușiste. Cu alte cuvinte, este vorba de oameni care știu despre ce vorbesc. Ideea lor a fost să reunească, în două volume (sub titlul Ultimul deceniu comunist), o selecție de scrisori adresate postului de radio Europa Liberă, majoritatea provenind de la români, anonimi sau semnând în clar, din țară sau (mai rar) din străinătate.
Fiecare volum conține o substanțială reproducere care situează mesajele în epocă (1978-1985 și 1986-1989). Documentele sunt reproduse în forma în care au fost citite la radio. Direcția americană opunea vetoul ei asupra formulărilor celor mai violente, nevoind să incite la revoltă. Pasajele necitite – puțin numeroase – au fost menționate prin note. Notele biografice ale personajelor citate orientează asupra epocii.
Trebuie să fim conștienți că, acordând un loc atât de important mesajelor venite din țară, Europa Liberă a fost însăși vocea nemulțumirii și un vector puternic al revoluției care se pregătea. Să subliniem că locul larg acordat lecturii acestor scrisori era o inițiativă a redacției românești a postului, direcția generală americană fiind mai degrabă reticentă la atacurile frontale.
// GABRIEL ANDREESCU, MIHNEA BERINDEI (editori)
// Ultimul deceniu comunist. Scrisori către Europa Liberă, 2 volume
// Editura Polirom, col. „Documente“, 2010, 2014
Cei care nu au trăit acele vremuri pot cu greu să înţeleagă care era influenţa postului Europa Liberă asupra vieţii curente a României socialiste. În libertate, este greu să apreciezi greutatea cuvântului. Dimpotrivă, în dictatură, chiar criticile moderate deveneau explozive. Într-un regim în care cuvântul era strict controlat, vocea postului de radio era, de fapt, singura opoziție publică. Și cum toată lumea, chiar activiștii și securiștii, asculta postul, ecoul era imens. A fi criticat la Europa Liberă era chiar și pentru un activist un motiv de mare nemulțumire, provocând o reacție învecinată cu panica. A reciti azi aceste scrisori revine a recepta ceva din forța acelei reacții, singura capabilă a exprima indignarea publică.
Se poate spune fără ezitare că aceste misive sunt un adevărat samizdat românesc, vocea indignării în afara oricărui filtru de cenzură și oricărei filiere oficiale.
Ultimul deceniu comunist este o mărturie fără preț a ororii pe care au trăit-o românii între 1978 și 1989, perioada finală a comunismului ceaușist. Sărăcia, supravegherea generalizată, abuzul de putere, corupția, persecuțiile antireligioase, cultul invaziv al personalității cuplului fatal se reflectă în corespondența care ajungea la redacția postului pe cele mai diverse căi, în condițiile în care aproape toate scrisorile erau cercetate de cenzură. Deseori erau transportate de străini, puse la poștă în străinătate. Alteori erau scrise de români care călătoreau sau emigrau. Cele mai multe erau nesemnate sau purtau iscălituri fictive. Dar existau și curajoși care nu se sfiau să semneze cu numele adevărat, precum Doina Cornea, Dorin Tudoran, Ion C. Brătianu ș.a. Adresându-se de obicei colaboratorilor sau directorului radioului, unii nu pregetă să-l apostrofeze direct pe Ceaușescu cu o asprime care implica violența reprimată. Pe lângă mulțimea situațiilor concrete, scrisorile reflectă o stare de spirit prerevoluționară, care izbucnea din când în când în manifestații precum cele de la Brașov, în octombrie 1987, înainte de răsturnarea din 1989 în condițiile internaționale știute. Între altele, aceste documente fac imposibilă și de negândit teza revizionistă a unei revoluții artificiale provocate de „agenturi“, demonstrând cu prisosință izbucnirea justificată a nemulțumirii populare.
Materialul, organizat cronologic, dă seama și de involuția regimului în ultimul deceniu comunist, de „progresele“, în toată această perioadă, ale mizeriei și corupției, de rolul fatal jucat de serviciile secrete, „brațul armat al Poporului“. Sărăcirea țării este progresivă, disperarea pe măsură. Cu cât situația devine mai dramatică, cu atât cresc vocile opoziției, tonul devine mai ferm, precum al acelui „român, optimist“ care încheie culegerea (octombrie, 1989): respectivul corespondent menționează numărul crescând de opozanți care se manifestă pe față, cu toate riscurile de rigoare, pe teritoriul național. Cei ce acționaseră în deplină singurătate devin acum figuri publice „cunoscute, îndrăgite și stimate“.
Poate că cel mai bine rezumă situația muncitorul Teodor Briscan, în mesajul difuzat la 21 ianuarie 1987: „Tovarășe secretar general, această scrisoare este urmarea faptului că, fiind în schimbul doi de lucru, am întrebat colegii de muncă: oare când se va reveni la programul de televiziune de dimineață, ca să putem și noi vedea filmul difuzat seara? Știți ce mi-au răspuns ei? «Ce se ia nu se mai dă». Am auzit deseori acest răspuns. Din păcate, cred că acesta este și adevărul: ce se ia nu se mai dă... Socialismul s-a menținut pe linia de plutire un număr de ani pentru că s-a alimentat cu speranța în mai bine, speranța în progres, în bunăstare... Această speranță a determinat și un anumit grad de entuziasm. Dar speranța a dispărut, entuziasmul a murit și le-au luat locul delăsarea, lipsa totală de interes, placiditatea. Așadar ce se ia nu se mai dă!“. Greu de imaginat o expresie mai precisă a disperării. Cu alte ocazii, am menționat disperarea ca greșeala care ne-a făcut să acceptăm pasiv asuprirea: convingerea că regimul era etern. Totuși, undeva în adâncuri, fierbea revolta care s-a exprimat în zilele târzii ale lui 1989 și numai când întreg lagărul socialist a basculat în împrejurările cunoscute, înlăturând acel sentiment existențial pe care un alt corespondent îl numește cu vigoare poetică „urâciunea pustiirii“. //