De același autor
Imaginea Profesorului universitar în opinia publică, mai controversată astăzi decât oricând, a reprezentat întotdeauna o temă cu variațiuni alimentată de scandaluri mediatice. Între doctoratele pe bandă, plagiatele grotești, girul deținuților literați sau al VIP-urilor analfabete, se poate trăi cu impresia că întreg corpul universitar academic este atins de o cangrenă devastatoare și imuabilă. Lumea didactică universitară este însă mult mai eterogenă decât pare, dacă ar fi să ne luăm doar după presa vremurilor: de la profesorul Emil Constantinescu „învins de sistem“ la profesorul Adrian Năstase reprezentând „sistemul însuși“, de la profesorul Leon Dănăilă „creator de școală“ la profesorul Ecaterina Andronescu „distrugător de școli profesionale“, de la profesorul Gheorghe Benga „rămas pe nedrept fără Premiul Nobel“ la profesorul Dumitru Păduraru „hărțuitor de studente“. Imaginea salariilor nemeritate de mii de euro și a concediilor prelungite în locuri exotice, învăluită de intrarea în cutumă a fenomenului șpăgii, a învins pare-se profilul dascălului dedicat. Valoarea diplomei de doctor a fost anihilată, relevanța unei lucrări științifice a devenit irelevantă.
Prea puține se știu însă despre oamenii din spatele acestor perdele colorate. De faptul că un asistent universitar debutant câștigă puțin peste 1.200 lei, iar un conferențiar universitar cu vechime nu depășește uneori salariul de 2.000 lei. E drept, progresul de la conferențiar la profesor universitar reprezintă un pas mic în carieră, dar un uriaș pas financiar. Miza acestei „avansări în grad“ a fost dintotdeauna prea importantă pentru a fi lăsată la voia întâmplării. De aceea există criterii de avansare, dosare de avansare și comisii de avansare. Sistemul se asigură prin toate pârghiile că nu oricine pătrunde cercul restrâns al profesorilor. În mediul universitar tradițional, profesorul era unul, asistenții mulți, iar ocuparea locului urma spiritul Academiei Franceze, de așteptare a destinului ineluctabil. Lucrurile s-au mai schimbat, iar în unele locuri numărul profesorilor îl depășește acum pe cel al asistenților. Poziția era prea tentantă, iar cercul restrâns nu a mai rămas atât de restrâns.
Dar, totuși, cum se avansează? Multă vreme, criteriile s-au învârtit în jurul acum celebrelor cărți de specialitate, ceea ce nu punea o problemă, atât timp cât pentru a scrie o astfel de carte îți trebuia aproape o viață și aveai și ceva de spus în ea. Din momentul în care se scrie și se publică o carte la fel cum se face o listă de cumpărături, fenomenul s-a banalizat. Din fericire, mediul academic internațional a găsit de multă vreme o soluție de departajare: articolele publicate în reviste de prestigiu cu comitet de lectură și factor de impact, cunoscute ca articole ISI. Recunoașterea internațională echivalează valoarea unei lucrări cu revista în care se publică și cu numărul de citări ale acesteia. La noi, acest criteriu a pătruns greu și târziu, prin curajul unor miniștri precum Miclea sau Funeriu de a înfrunta mecanismul gripat existent. În prezent, articolele ISI reprezintă, alături de proiectele de cercetare câștigate, criteriul dominant al evaluării activității profesionale, criteriu folosit inclusiv la departajarea candidaților în a ocupa postul de profesor. În țările occidentale, sistemul funcționează coerent, există reguli stricte de evaluare și acceptare, comunitatea științifică fiind în acord asupra eticii și corectitudinii sistemului ISI, devenit un sistem de valori.
Transferul către România al formulei de evaluare și integrarea comunității noastre în cea internațională au întâmpinat, bineînțeles, opinteli, reticențe, opoziții. S-ar putea presupune însă că timpul și noile generații vor îndrepta lucrurile spre armonizare. Mai îngrijorător este însă faptul că, la fel ca în orice domeniu, și în lumea academică au apărut breșe. Miza este mult prea mare pentru a nu stimula imaginația profitorilor. Sistemul ISI nu are suficientă vechime la noi pentru a fi protejat de parazitism, speculă și manevre potențate de uriașul interes financiar. O nouă specie de dezvoltatori științifici este pe cale de apariție în cercetarea și învățământul din țara noastră. Este vorba de samsari ai științei, indivizi cu abilități deosebite în a se strecura, a identifica faliile și a profita cu prisosință de naivitatea evaluatorilor. Departe însă de a acționa pentru propriul interes științific, samsarii cercetării au învățat să-și utilizeze strategiile pentru a construi dosare complete pe care le oferă contra cost.
Cum funcționează o astfel de strategie? Prima condiție este identificarea de către samsar a posibilităților de publicare facilă, în reviste slab cotate, neserioase, corupte ori prea sărace pentru a putea refuza publicarea unor articole pe bani. Bineînțeles, comunitatea internațională este permanent cu privirea ațintită pe fiecare revistă și refuză în timp integrarea revistelor cu istoric pătat. Se poate însă profita de perioada de grație până la identificarea problemei și pot fi efectuate simultan multiple demersuri către multiple reviste, într-o încrengătură avocățească de pierdere a urmelor. Revistele vizate sunt cel mai adesea obscure și localizate în puncte precum Indonezia, Pakistan, Albania sau Nigeria. Participarea efectivă a samsarilor în comitetele științifice ale acestor reviste le facilitează intrarea și publicarea a numeroase articole de foarte slabă calitate, uneori câte mai multe în același număr al revistei.
A doua etapă este identificarea datelor destinate publicării. Dezvoltatorii științifici au rareori cercetări proprii, ei de fapt adaptează datele la revista la care urmează să publice. Negociază și achiziționează, eventual din nou contra cost, date științifice mai mult sau mai puțin relevante, de la diverși intermediari, de la doctoranzi până la profesori, din laboratoare publice ori private. Talentul incontestabil rezidă în îmbinarea abracadabrantă a unor date aparent incompatibile și definitivarea unei forme ce seamănă ca două picături de apă a articol științific. Cu puțin antrenament, ritmul poate ajunge la zeci de astfel de fake-uri pe lună. În mod paradoxal, dacă sunt date insuficiente, ele pot fi generate peste noapte din creion. Eleganța mediului academic internațional nu a promovat controale sau verificări asupra realității datelor trimise spre publicare, asupra competențelor cuiva în a furniza astfel de date sau chiar asupra existenței efective a laboratoarelor care au generat datele. Așa cum o carte „științifică“ se poate scrie într-o celulă de închisoare, și un articol „științific“ se poate scrie, mințind în mod grosolan, pe o bancă în parc.
Investițiile dezvoltatorilor se justifică însă pe deplin. Din articole se alcătuiesc dosare integrale ce răspund criteriilor de avansare celor mai stricte. Aceste dosare sunt mai apoi oferite contra cost potențialilor cumpărători: lectori ce doresc să devină conferențiari și, cel mai adesea, conferențiarilor ce se doresc profesori. Se poate achiziționa un astfel de dosar fără să miști un deget sau să petreci o singură oră în cercetare. Se negociază orice: poziția pe articol (autor principal, corespondent etc.), factorul de impact, numărul de articole. Ai contracandidat la un concurs? Trebuie dosar mai solid. Vrei să devii profesor în două luni? Costă puțin mai mult. Ne înconjurăm, așadar, de o mulțime de profesori „făcuți“ peste noapte, fără nicio înclinație spre cercetare, aflați pe posturi în defavoarea colegilor mai puțin orientați și care au încercat cu naivitate să își construiască dosare corecte și serioase. Și ne mai înconjurăm de dezvoltatori științifici din ce în ce mai abili. Fenomenul pare abia la început, însă ar putea să se extindă suficient de repede pentru a deveni necontrolabil, participând definitiv la discreditarea imaginii de Profesor universitar, așa cum s-a întâmplat cu discreditarea în România a diplomei de doctor sau a cărților științifice.
Avem de-a face cu un fenomen foarte greu de dovedit. Publicarea se face la limita legalității, iar deviațiile de la principii etice sunt extrem de greu de remarcat, în lipsa sesizărilor din interior. Fenomenul devine observabil la scară largă, dacă vom privi cu atenție întregul dosar al unui anumit profesor ori întreaga carieră a unui samsar. Ambele sunt nebuloase științifice, caracterizate de o lipsă totală de continuitate pe o direcție științifică precisă. În cariera unui astfel de dezvoltator vor apărea preocupări în toate domeniile științifice, de la ihtiologie la fizică cuantică, de la endocrinologie la astronomie. Pe bază de competențe, în mod evident. Situația în dosarele „profesorilor“ asistați este chiar și mai interesantă, aparținând uneori de domeniul hilarului. Găsim ginecologi fără niciun articol în ginecologie, dar autori principali și cu greutate pe studii de neuroștiințe, biochimie, fizică ori sociologie. Găsim geneticieni cu dosare performante din care lipsesc cu desăvârșire noțiuni de genetică. Există cercetători fără acces la laboratoare, dar cu studii de anvergură în neurofiziologie ori celule stem. Și lista poate continua la nesfârșit.
Există oare soluții pentru stoparea sau măcar limitarea acestui fenomen? Răspunsul este la comisiile de evaluare a acestor dosare, singurele competente să distingă prin bun-simț între cercetarea reală și cea fabricată. Urmărirea pentru fiecare candidat a direcției precise de cercetare ar limita conglomerate multidisciplinare, în avantajul cercetătorilor cu continuitate pe domeniu. Atenția la fondurile de cercetare atrase prin proiecte câștigate i-ar putea elimina din cursă pe așa-zișii candidați cu rezultate falsificate ori împrumutate. Nu în ultimul rând, identificarea și pedepsirea dezvoltatorilor științifici este absolut necesară.
Nu vorbim doar de o problemă de etică științifică sau a cercetării. Fenomenul relevă concurență neloială, însușirea de foloase necuvenite, fals și uz de fals sau chiar subminarea activității științifice reale. Samsarii științei abia au apărut, sunt încă timizi și atenți. Dar învață repede și prind curaj de la o zi la alta. Din momentul în care fenomenul se va generaliza, precedentele vor avea forță de exemplu, iar tendința majoritară va fi, în mod evident, utilizarea acestor subterfugii în defavoarea muncii cinstite și a rezultatelor reale. Profesorii nou fabricați se vor impune și vor impune odată cu ei și noul sistem ticăloșit. Iar imaginea dascălului dedicat va fi pentru totdeauna compromisă. El va rămâne doar un cântăreț de biserică.
* LUCIAN NEGURĂ este lector la Universitatea de Medicină şi Farmacie „Gr.T. Popa“, Iaşi