Planuri divergente

Așteptările individuale nu prea au de a face cu arta așteptării. Atunci când nu le domină sau nu le strunește un scop superior, o pot lua razna.

Marina Dumitrescu 16.02.2021
SHARE 2

De același autor

Oamenii care au ars de vii în spitale, pe când tocmai sperau să se vindece de Covid, anulează orice altă frază de început. Tragediile lor rușinează toate metaforele sau parafrazele uzate, cu care îndeobște debutează câte un articol. Și totuși, cu sufletul greu, cu „inspirația” pe minus, avem datoria să mergem mai departe, despicând firul în patru. Victimele și familiile celor decedați în incendiul de la Colectiv retrăiesc, de șase ani, coșmarul care, din păcate, ne râde în față, din nou. Ei știu cel mai bine ce înseamnă așteptarea... fără așteptări. Au învățat pe dinafară toate fațetele răbdării, ale îngăduinței și curajului de a lupta. Ei înțeleg într-adevăr ce trăiesc azi rudele pacienților prinși (la Piatra Neamț și București) în „circul” vicios al neasumării răspunderii. Din păcate, tot ei pot anticipa cu luciditate drumul lung și frustrant pe care „aparținătorii” din 2021 îl vor avea de parcurs în justiție, dacă vor face apel la ea. De când așteptăm, ca societate? De 30 de ani stăm cu botul pe labe privind galeș către stăpânii care nu ne mai dau îmbucătura jinduită. Dosarele rușinii noastre nu doar sunt neglijate strategic, dar se tot adună. Minimalizând, progresiv, orice rău. Ce termen sordid - aparținător, aruncat din ușa secțiilor UPU de personalul excedat, cu subtextul că bolnavul de pe targă e deja... (un) inanimat! De aici pornește mentalitatea aceea care ne ofensează, fără a ne mobiliza. Lăsân­du‑ne, enervați, dar neputincioși, cu ochii în tavan. Cronic dezamăgiți. În fond, e cinic de simplu – cu cât înghițim mai multe (abuzuri), cu atât mai puține așteptări ne vom permite. Cu cât mai flagrante devin mostrele de necinste sau inadecvare pe care le tolerăm, cu atât resemnarea se va instala, ca perversă normalitate. Furându-ne preșul de sub picioare. Ne oprim aici? Amărăciunea poate fi o frână, dar și combustibil pentru luciditate.

De ce se năruie, văzând cu ochii, așteptările noastre? Unde greșim? Cum greșim? Cel mai probabil, amânăm excesiv efortul de a (ne) schimba. Amânarea e și bună, și rea. E din lene sau din înțelepciune, din frică sau din răbdare, din indolență sau din cumpătare. Când amânăm în colectivitate, pe termen nedeterminat, se cheamă că ne complacem într-o stare de lucruri care, de fapt, se cere grabnic transformată. Iar de la tergiversare la complezență nu e decât un pas – fatal pentru o conștiință civică încă nematurizată, precum cea românească. Nu cumva, în profunzime, ne lovim de individualismul mascat ideologic, moștenit din comunism, care ne împiedică și azi să facem pasul de la statutul de „populație amorfă” la acela de „cetățean responsabil”? Câți dintre diriguitorii actuali se exprimă public despre noi – în calitate de persoane, compatrioți, concetățeni, alegători măcar? Mult prea puțini. Demnitatea noastră nu e treaba lor. Tocmai de aceea, miezul problemei nu sunt ei, ci suntem noi – comunitateacare le dezaprobă atitudinile, acțiunile, pretențiile. Așteptările înșelate decenii la rând sunt ale noastre, nicidecumale celor din establishment,care nu renunță pentru nimic în lume la consola de joc video – paralel cu realitatea. Din păcate însă, posesivul „nostru” ne rămâne, nouă înșine, cam străin. Puntea între al meu și al nostru se clatină. Nu rezistă șocurilor. Atunci când interesul comun chiar a prevalat, adică în 10 august 2018, de exemplu, solidaritatea și-a dat măsura, demonstrând ce potențial are la temelie. Mulți au considerat acea stare de spirit o piatră de hotar...

Într-un dialog cu prof. Mihai Zamfir pe marginea ultimului său roman*, autorul ținea să departajeze așteptarea personală, ca vector existențial, de așteptarea colectivă, proiectată în mersul istoriei. Remarcă de finețe, pe care, de altfel, construcția narativă a cărții o slujește cu har. În registrul privat, singularul așteptare și pluralul așteptări se disting, conotativ. Așteptările individuale nu prea au de a face cu arta așteptării. Atunci când nu le domină sau nu le strunește un scop superior, o pot lua razna. Ajungem să avem mai multe așteptări decât putem duce, decât merităm, decât are rost. Sub presiunea subiectivității, ne pierdem în sarabanda posibilităților, din care facem idoli. Cu cât suntem maisinguri (și singulari)în așteptările noastre, cu atât mai dificil va fi să le triem, să le decantăm folosul. Ele se pot dovedi înșelătoare, stricând până la urmăchimia așteptării, ca act pe durata lungă, cu termen necunoscut. În orizontul nostru secret își fac loc fantasme hrănite de ambiție sau lipsa măsurii, fiindcă tot ceea ce rămâne neîmpărtășit sau neîmpărțit, într-un fel sau altul, degenerează. Pluralul așteptări are două tăișuri. Ca împletire a energiilor, articulează parcursul înfrățit al membrilor societății. Aspirațiile justificate etic se motivează și se calibrează „în echipă”, chiar în caz de conflict cu autoritatea. Rusia acestor zile vede așteptările cetățenilor ei ajunse într-un punct critic și totodată spectaculos, care nu își pierde coerența tocmai fiindcă interesul comun e pus deasupra riscurilor individuale. Celălalt tăiș este aroganța celor fascinați de ei înșiși, care nu-și iartă expectativele nesatisfăcute, dând vina, în general, pe contextul ostil. Strict subiectiv, decalajul între așteptare și așteptări implică graba (perdantă) de a pune rezultatul înaintea efortului.

Se poate aștepta fără (mari) așteptări? Nu numai că se poate, dar e de dorit să cunoaștem cât mai bine fundamentul unei stări care ne definește. Cine merge vreodată la culcare sau se scoală dimineață fără fiorul așteptării activat? Cine poate lua de la capăt încă o zi, dintr-o (lungă) serie fără strălucire sau surprize, dacă nu așteptând – în numele a ceva? Nu neapărat ceva anume.Nicio dorință, oricât de clar plasată ca obiectiv, nu întrece însemnătatea răbdării... de a lăsa fructul să se coacă. Sau copilul să crească. Sau ideea să prindă formă. Sau rana să se vindece. Brațul drept al așteptării este răbdarea, iar brațul drept al răbdării este amânarea, ca supliment de înțelepciune, nu ca patimă. Mai exact, amânarea „de sine”. Ea face ca așteptarea „fără așteptări” să capete gustul cel bun al nădejdii și savoarea neprevăzutului pe care, slavă Domnului, nu îl avem sub comandă. În diferite săli de tranzit (reci și alienante, de obicei), din instituțiile sau sediile unde ne duc pașii, constrângerea de a zăbovi între patru pereți ne poate stimula să revizuim arborescența așteptărilornoastre – de la cele mărunte, la cele mărețe. Zilele trecute, la ghișeul unei bănci, lucra o tânără marcată vizibil de efectele tratamentului oncologic. Admirând-o pentru tenacitatea de a rămâne activă, mi-am reprezentat așteptarea ei ca pe un motor al tămăduirii de nimicuri, din dragoste de viață.

Nemulțumiții au o portiță de salvare, pentru a nu ajunge să urască lumea din pricina expectativelor ratate. De fapt – o cogeamite poartă imperială, dinspre persoana I spre persoana a II-a. Dinspre singular spre plural. Dacă ne-am plictisit să visăm cai verzi pe pereți, spre folosul sau faima exclusivă, de ce nu am căuta cu mai mult interes ceea ce ne înrudește așteptările și generează un prețios fond comun? Jena de a ne regăsi pe unii în gândurile celorlalți ascunde, undeva, teama perfidă a „depersonalizării”, dar și neîncrederea în... colaborare. O teamă nejustificată, din moment ce împreună-lucrarea este regenerantă prin valoarea fiecărei intenții în parte dintr-un ansamblu. Situarea într-un orizont de așteptare deschis, prielnic multora, nu ia nimănui steaua din frunte. În peisajul autohton, distorsiunile comunicării, lipsa de empatie, desolidarizarea provin din absența prelungită a unei culturi sociale, precum și din lacunele educației religioase. Experiențele dramatice ale celor de lângă noi (potențial ale oricui), la care asistăm în timp real și în formă continuată, reflectă și deruta așteptărilor noastre. Care merită o analiză serioasă. //

Comentarii 2

Lucian Nicolescu - 02-23-2021

Fascinant articol. Vă mulțumesc distinsă doamnă. Mă descopăr și mă înclin. Cu cele mai respectoase gânduri, L. Nicolescu

Răspunde

Clar - 02-16-2021

O cultură a amânării și tergiversării dar și a lucrului prost făcut sau deloc făcut.Nu Romania educata ci Romania inculta,bădărană,superficială,bârfitoare și interesata prea mult de treburile altora în detrimentul rezolvării propriilor probleme .Nu Romania lucrului bine făcut ci Romania lucrului făcut cat de cat și asta numai câteodată.Nu Romania nu normala ci Romania exceselor și extremelor,Romania cruzimii fata de oameni și animale ,Romania distrugerii spatiilor verzi și a pădurilor,Romania corupției și a șpăgilor,Romania reformelor necesare dar mereu amânate ,sine fie.Suntem singura țară fosta comunista cu aceeași organizare administrativă moștenită de la comuniști adică din 1968.Avem nevoie de 8 -9 regiuni mari dar avem tot județe.Armata are inca același kalashnikov cu care am făcut eu armata in 1974 ,caz fara egal în Europa.Am fost ultima țară europeană care a adoptat televiziune color in Europa,secam declarat dar numai pal aplicat datorita inginerilor noștri electroniști care știau ce e mai bun pt Romania.Avem 75 la sută orașe și comune care nu se pot susține singure financiar dar nici nu se face comasarea lor că sa nu se piardă posturile de primari,consilieri și funcționari gras plătiți.Nu s a rezolvat problema gropilor de gunoi ecologice,a poluarii,a infracționalității masive fiindcă pedepsele sunt mici și prost aplicate iar autoapărarea este practic imposibila datorita unei legi a armelor ilogice și extrem de restrictive chiar și cu armele neletale,unele infracțiuni sunt prost,ilogic și confuz definite cum sunt infracțiunile sexuale,indisciplina domnește în școli că și sistemul toxic a admiterii în licee cu orice medie,,spitalele sunt locuri periculoase pt pacienți iar in tara sunt prea multe incendii fara a se lua măsuri preventive concrete.As putea face o lista extrem de lunga a problemelor nerezolvate din Romania dar nu are rost.Oricine o poate face dar ele văd că rămân tot nerezolvate.Politicienilor degeaba le scriudteu că nu ne i cu in seama a niciodată.Programele partidelor și cele de guvernare ar trebui făcute de jos in sus pornind de la nevoile cetățenilor pe de acestea sa le treacă în caiete de doleanțe că pe vremea Revoluției franceze urmând apoi că doleanțele sa fie sistematizate și să stea la la ba,a programelor de guvernare.Cetatenii știu mult mai bine care sunt adevăratele probleme ale țării fiecare venind cu câteva decât stratosferici ierarhi ai partidelor .Anii și deceniile trec,problemele nerezolvate de acumulează până se produce o explozie sau trecem în rândul țărilor eșuate și devenite apoi victime ușoare ale marilor puteri.

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22