De același autor
Să ne imaginăm că, mâine, la şefia unei structuri din sistemul de siguranţă naţională sau în CSAT va ajunge un individ cu legături în sfera criminalităţii organizate transfrontaliere, poate a terorismului, care va avea acces la informaţii secrete şi le va fructifica. O vreme, poate ani, până când îi va ajunge dosarul în justiţie. Se va invoca, din nou, acelaşi argument iresponsabil: „Dacă se cereau informaţii despre el, se primeau“?
Alina Bica, Horia Georgescu, Darius Vâlcov. Aparent nu e nicio legătură între ei. Ce au în comun? Toţi sunt foşti şefi ai unor instituţii de mare importanţă ale statului: DIICOT, ANI, Minister de Finanţe şi, implicit, CSAT – deci, unele, parte a sistemului de siguranţă naţională. Toţi se regăsesc în dosare ale DNA, suspectaţi de implicare în acte de mare corupţie. Toţi au ajuns în funcţii importante de conducere, la mult timp după presupusa comitere a faptelor pentru care sunt, acum, cercetaţi de DNA. În ciuda scheletelor pe care, se pare, le-ar fi avut în dulap, în cazul niciunuia dintre ei nimeni nu-şi asumă responsabilitatea pentru numirea lor în funcţii-cheie. Şi nimeni nu este tras la răspundere. Aşa s-a întâmplat în cazul Alinei Bica, în momentul numirii căreia SRI a ştiut despre problemele pentru care, acum, e cercetată – a şi oferit sprijin informativ DNA –, dar nu l-a informat pe şeful statului. De ce? Răspunsul năuceşte. „Dacă cerea [informaţii – n.m.], primea“, declara, recent, un membru al Comisiei parlamentare de control al SRI, senatorul PSD Daniel Savu, propovăduind un fel de siguranţă naţională făcută după precepte evanghelice... După toate probabilităţile, responsabilitatea nu şi-o va revendica nimeni nici în celelalte două cazuri.
Nu vorbesc, acum, despre vinovăţia sau nevinovăţia celor trei. Este prematur, înainte de pronunţarea unei sentinţe. Vorbesc despre modul în care un om asupra căruia planează grave semne de întrebare este lăsat să acceadă într-o funcţie de o asemenea importanţă. Unul, şef al DIICOT, structura anti-Mafia, propus de ministrul Justiţiei şi numit de şeful statului. Altul, preşedinte al ANI – instituţia mult şi pe bună dreptate lăudată în rapoartele de ţară MCV –, numit în funcţie de către Senat, după selecţia făcută de Consiliul Naţional de Integritate, un organism aflat sub control parlamentar. Al treilea, nu doar ministru al Finanţelor, numit de premier şi învestit de parlament, ci, automat, şi membru al CSAT, instituţia responsabilă de strategia de securitate naţională, de strategia militară, de cea de siguranţă naţională. Şi mai vorbesc despre efectul pe termen mediu pe care implicarea în dosare penale de corupţie – chiar şi, ipotetic vorbind, numai în fază incipientă a anchetei – îl poate avea asupra imaginii întregii instituţii şi a eficienţei activităţii acesteia. Decredibilizând-o, demonetizând-o şi, finalmente, vulnerabilizând-o. Or, în momentul de faţă, se pare că nimeni nu-şi asumă vulnerabilizarea, în acest mod, a unor instituţii ale statului de drept. Pentru că legea permite o neasumare a responsabilităţii.
Teoretic, instituţia care ar trebui să prevină situaţii de genul acesta este SRI. Care, potrivit Legii privind organizarea şi funcţionarea sa, 14/1992, „organizează şi execută activităţi pentru culegerea, verificarea şi valorificarea [sublinierea mea – n.m.] informaţiilor necesare cunoaşterii, prevenirii şi contracarării oricăror acţiuni care constituie, potrivit legii, ameninţări la adresa siguranţei naţionale“. Prin valorificare înţelegând, logic, că, după ce SRI verifică informaţiile pe care le obţine, are obligaţia să le dea altor instituţii. O prevedere infirmată, însă, parţial, într-un articol ulterior. Care, la o adică – aşa ca în cazul Alinei Bica, de exemplu –, permite o eschivare a autorităţilor de răspundere. La art. 4, legea spune că SRI verifică şi oferă date cu privire la persoanele care urmează să ocupe funcţii în instituţii publice, funcţii ce presupun accesul la informaţii şi activităţi cu caracter secret de stat sau care nu pot fi divulgate, dar o face „la cererea conducătorului instituţiei publice, regiei autonome sau societăţii comerciale“. În plus, la acelaşi articol se arată că fac excepţie de la aceste prevederi judecătorii, procurorii, funcţionarii publici din MApN şi MAI, cei din Ministerul Justiţiei, din SIE şi din SPP, „care îşi stabilesc măsuri proprii de apărare a secretului de stat, potrivit legii“. Nu se spune, deci, cine solicită informaţia când vine vorba despre numirea a însuşi şefului instituţiei. Una e modul în care un angajat respectă sau nu secretul de stat cu care operează şi alta e accederea cuiva, printr-o funcţie înaltă, la informaţii secret de stat. Extrapolând, chiar forţând un pic nota, să ne imaginăm că, mâine, la şefia unei structuri din sistemul de siguranţă naţională sau la vârful unui minister cu reprezentativitate în CSAT va ajunge un individ cu legături în sfera criminalităţii organizate transfrontaliere, poate a terorismului, care va avea acces la informaţii secrete şi le va fructifica. O vreme, poate ani, până când îi va ajunge dosarul în justiţie, de exemplu. Se va invoca, din nou, acelaşi argument iresponsabil: „Dacă se cereau informaţii despre el, se primeau“?
Nu ar fi firească o revenire asupra acestei legi, care să oblige SRI la verificări ale tuturor celor care ajung în vârful unor structuri de siguranţă naţională şi, apoi, la informări ale celor responsabili de aceste numiri?
Comentarii 8
Melania Cincea - 03-29-2015
Domnule Corneliu C., procesele care o vizeaza pe Elena Udrea sunt in stadiu incipient. Vom vorbi despre vinovatia sau nevinovatia ei, dupa pronuntarea sentintei. In alt ordine de idei, unde sunt probele ca presedintele Basescu a protejat, a acoperit fapte de coruptie? Puteti sa-mi indicati macar una singura si institutia care a probat aceasta stare de fapt?
RăspundeVicentio B. - 03-27-2015
Multumiri pentru spontaneitatea si modul deschis - necunoastere - privind tema in sine. Va asigur ca rugamintea mea NU reprinta o curiozitate sa zicem populara, ci faptul ca eu, ca german, dentin cunostintele necesare prin care, daca as fi cunoscut precis datele, as fi avut posibilitatea reala de a compara CONCRET privind CLASAREA penala sistem Romania cu modul similar practicat de ´Codul Penal, respectiv Codul de Procedura Penala din Germana. Problema in sine are valoare imensa de interes general, desigursi si in sens moral . Cu siguranta ati vazut reactiile - evident diplomatice - ale Ambasadelor Occidentale, printre care Germania, cu priire la practicile extrem de lacunare ( cu continut necostitutional, afirm eu) uzitate in Parlamentul din Romania.Cunosc Constitutia Romaniei dar si cea a Germaniei. In Germania Curtea Constituztionala Federala , care atentie ca si Instanta similara cu ICCJ , NU se afla la Berlin , are obligatia legala de a verifica sesizariele cu privire la actele Legislativului & Executivului & Justitiei ! In Romania se vorbeste despre Stat de Drept, desi NU se cunoaste temeiniic ESENTA in sine juridica a acesteia.
RăspundeMelania Cincea - 03-27-2015
Domnule Corneliu C., ce legatura au structurile occidentale, la care faceti trimitere, cu disfunctionalitatea pe care o invoc? Legiferarea e atributul Parlamentului. Cat priveste celelalte afirmatii, pe care le faceti la adresa mea, e inutil dialogul... Tot ceea ce am scris in ultimii ani probeaza contrariul a ceea ce spuneti.
RăspundeMelania Cincea - 03-27-2015
Domnule Vicentio B., imi pare rau, dar in momentul acesta nu stiu sa va raspund. Nu am aprofundat, pana acum, acest subiect. Interesant, insa, este ca nu am gasit informatia nici pe site-ul DNA. In alta ordine deidei, multumesc pentru aprecieri.
RăspundeVicentio B. - 03-27-2015
Stimata Doamna Melania Cincea, sunteti cam SINGURA, care aveti pozitia DESHISA de a rspunde comentariilor facute la articolele redactate de Dvs. Eu mi-am exprimat anterior opinia de nemultumire, pe care am argumentat-o in sensul ca, articolele Dvs. privesc teme de interes NATIONAL dar NU sunt accesate direct proportional cu calitatea autentica a acestora . In acest context va transmit rugamintea : stiti cumva exact articolele din CP, CPP, care au stat la baza recentei Decizii DNA, prin care dosarele contanand acuzatiile cu caracter penal aduse lui Dinu Pescariu & Claudiu Florica , au fost clasate ? Va multumesc anticipat !
RăspundeMarius Nicolescu - 03-25-2015
Anarhia ce domneste peste tara asta de douazecisicinci de ani este in proportie de 85 % datorata lipsei de profesionisti in tot spectrul institutional. Ne place, nu ne place asta e adevarul. Creierele au emigrat si din restul ramas nu putem incropi nici macar in institutii serioase si de interes national profesionisti seriosi. Legile?! Praf in ochi.
RăspundeMelania Cincea - 03-25-2015
Domnule Sorin Andronache, nu exclud ca, dupa o eventuala imbunatire a legii, nu vor mai putea apara situatii de acest gen. Dar cred ca problema va fi tratata cu mai multa responsabilitate, pentru ca am stii exact de la cine si ce sa asteptam. Iar acel cineva va raspunde, daca nu va face ce spune legea. Acum nu raspunde nimeni...
RăspundeAndronache sorin - 03-24-2015
Stimata doamna melania cincea,credeti ca in asa fel nu vor mai putea aparea probleme de genul pe care le ati enumerat?
Răspunde