De același autor
Atâta timp cât la CCR nu este atacat însuşi modul în care imunitatea unui parlamentar este protejată în alte situaţii decât cele prevăzute de Constituţie, înseamnă că va fi tolerată oficial o falsă instanţă de judecată.
Val de indignare şi critici interne, proteste în stradă şi reacţii internaţionale dure, după ce Senatul a refuzat cererea de reţinere şi arestare a senatorului PSD Dan Şova. Sub presiunea publică, o reacţie a CSM, care îşi exprimă „îngrijorarea faţă de recentele situaţii apărute în parlament“, o scrisoare a DNA către CSM, căruia îi cere să sesizeze CCR pentru rezolvarea conflictului de natură constituţională creat între puterile statului, şi două sesizări la CCR, una din partea Preşedinţiei şi una din partea PNL. Aceste luări de poziţie la CCR vizează, însă, modul în care s-a votat în cazul Dan Şova. Or, problema stringentă, în contextul a ceea ce numim abuz de imunitate, este protejarea imunităţii unui parlamentar în alte situaţii decât cele prevăzute de Constituţie, adică protejarea prin încălcarea principiului separaţiei puterilor în stat. Sunt ani la rând de când în parlament se face troc şi bâlci cu prevederile constituţionale. Sub pretextul imunităţii, aleşii au ajuns să analizeze şi să dezbată legalitatea unor cauze penale, transformând parlamentul din for legislativ în for judiciar.
Deşi la art. 72, privind imunitatea parlamentară, Constituţia spune inechivoc că „Deputaţii şi senatorii pot fi urmăriţi şi trimişi în judecată penală pentru fapte care nu au legătură cu voturile sau cu opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului“, există o prevedere, în acelaşi art. 72, care lasă loc interpretării şi, după cum s-a văzut, extinderii imunităţii şi care spune că deputaţii şi senatorii „nu pot fi percheziţionaţi, reţinuţi sau arestaţi fără încuviinţarea Camerei din care fac parte, după ascultarea lor“. Şi, s-a dovedit, parlamentarii s-au opus, nu o dată, arestării unui coleg de-al lor, deşi acesta era suspectat de acte de corupţie. Mai e un aspect controversat în contextul acestor discuţii: extinderea, neprevăzută în Constituţie, a imunităţii în cazul miniştrilor, foşti sau actuali, ajunşi parlamentari. Iar aici lucrurile se complică mai mult: refuzul parlamentului de a aviza solicitarea procurorilor, blocând continuarea anchetei, pentru că nu este vorba de arestare, reținere sau percheziție, ci de începerea urmăririi penale, aşa cum, recent, s-a întâmplat în cazul senatorului PNL Varujan Vosganian şi al deputatului UDMR Borbély László.
Deşi în Constituţie nu se spune că parlamentul, printr-una din Camerele sale, este cel care judecă, nici că are răspunderea începerii urmăririi penale, nici că trebuie să ancheteze o faptă aflată în atenţia procurorilor, majoritatea îşi permite să ignore Legea fundamentală şi să abuzeze de imunitate. Toate scandalurile din parlament, din ultimii ani, care au avut în centrul lor sintagma „imunitate parlamentară“ au vizat anchete penale privind fapte de corupţie, pentru care nu există imunitate.
Mai mult, prin regulamentele de funcţionare ale celor două Camere, aleşii s-au pus deasupra Constituţiei. „Senatorii se bucură de imunitate parlamentară pe toată durata exercitării mandatului“, au decis la alin. 1 al art. 172 din Regulamentul Senatului. Nu amintesc, însă, condiţiile în care un parlamentar se bucură de imunitate. Nici situaţiile în care îşi poate pierde această protecţie în faţa justiţiei. Şi deputaţii şi-au luat măsuri pentru a face faţă cu brio justiţiei. Din primul articol al Secţiunii „Imunitate parlamentară“, din Statutul deputatului, rezultă că şi ei mototolesc Constituţia: „Deputaţii se bucură de imunitate parlamentară de la data eliberării certificatului doveditor al alegerii, sub condiţia validării“. Şi, ca şi când nu era suficient, îşi subliniază dreptul de a se autoplasa deasupra puterii judecătoreşti. În baza alin. 3 din art. 193, cei din Comisia Juridică şi-au conferit dreptul de a se amesteca în treburile justiţiei şi de a decide dacă probele aduse de procurori sunt bune sau nu, dacă acestea plac sau nu şi abia apoi aprobă, sau nu, cererea justiţiei.
Practica dovedeşte că se recurge la abuzul de imunitate constant şi fără urmări. A devenit o cutumă ca parlamentarii să se opună – atunci când interesul vreunui partid, al unui grup, al unui lider politic o cere – începerii urmăririi penale şi arestării în cauze care nu au legătură cu votul sau cu opiniile politice exprimate. Mai mult, chiar să acţioneze diferit, cu dublă măsură, în funcţie de persoana vizată. Şi o fac pentru că nimeni, în momentul de faţă, nu îi poate sancţiona pentru acest derapaj. Nici măcar de electorat nu pot fi sancţionaţi, pentru că se ascund sub votul secret.
Situaţia se va perpetua atât timp cât la CCR nu este atacat însuşi modul în care imunitatea unui parlamentar este protejată în alte situaţii decât cele prevăzute de Constituţie, cât nu este atacată această falsă instanţă de judecată în care s-a erijat parlamentul. Care, acum, încearcă să-şi întărească superimunitatea, recurgând la prevederi – declarate deja neconstituţionale, în 2013 – care să îngreuneze arestarea preventivă a parlamentarilor.