De același autor
Săptămâna trecută a fost una foarte proastă pentru Administrația Trump. Pe de o parte, vorbim de eșecul personal al celui considerat un maestru în „arta deal-ului“ de a atrage suficiente voturi republicane în sprijinul legislației care să înlocuiască sistemul de sănătate Obamacare. Pe de altă parte, audierea-maraton de cinci ore găzduită de Comisia de Intelligence din Camera Reprezentanților s-a transformat într-un mare dezastru de PR pentru Casa Albă. Mulți dintre congressmeni doreau să verifice și să clarifice acuzațiile lansate de Trump împotriva Administrației Obama (care ar fi decis să îi asculte convorbirile telefonice) sau să ceară explicații privind hemoragia informațiilor clasificate care au inundat spațiul public în ultimele luni.
Totuși, revelația săptămânii a fost cu totul alta. Deși practica FBI nu este aceea de a confirma achetele în curs de desfășurare, directorul serviciului a pus pe masa reprezentanților o potențială bombă nucleară. El fusese autorizat de către Departamentul Justiției să dezvăluie faptul că FBI, în baza responsabilității pe care o are pe dimensiunea de counterintelligence, anchetează eforturile guvernului rus de a se amesteca în alegerile prezidențiale americane de anul trecut dintr-un unghi inedit, suplimentar celui prezentat în ianuarie. Punctual, două sunt elementele vizate de FBI: „orice legături între indivizi asociați cu campania lui Trump și guvernul rus și, în același timp, dacă a existat vreo coordonare între campania lui Trump și eforturile Rusiei“. Foarte probabil, unul dintre cei vizați este Paul Manafort, fostul șef de campanie al lui Trump, despre care presa internațională relata că ar fi agent de influență pentru interesele Kremlinului: el ar fi primit 750.000 de dolari de la partidul fostului președinte ucrainean Yanukovici în 2009 și din 2006 ar fi primit anual câte 10 milioane de dolari de la magnatul Oleg Deripaska.
Însă dincolo de șocul imediat, audierea șefilor FBI și NSA a readus în spațiul public fondul problemei: interferența rusă în alegerile americane de anul trecut. Departe de a fi un complot al democraților, o încercare de a justifica pierderea alegerilor sau un fake news, cum deseori spune Twitter-ul prezidențial, atât James Comey, directorul FBI, cât și Mike Rogers, şeful NSA, au reconfirmat diagnosticul pus în ianuarie de întreaga comunitate de informații americană privind rolul Moscovei. Pe scurt: Rusia „a vrut să îi facă rău ei și să îl ajute pe el. (…) Rusia este adversarul nostru. A declanșat o campanie multi-fațetată de măsuri active care să submineze credibilitatea construcţiei noastre democratice, urmărind să-l lovească pe unul dintre candidați și să îl ajute pe celălalt“.
Magnitudinea efortului investit în cyberhacking și în diseminarea de informații cu scopul discreditării unuia dintre candidați rămâne fără precedent. Este un verdict imposibil de ignorat de Trump, de aripa republicană, care vede în Moscova un mare aliat, și de cei care își doresc o resetare cu orice preț a relațiilor cu regimul Putin. Rămâne sugestivă reacția live a directorului FBI la concluzia președintelui Trump, același care nu pierde niciodată ocazia să arate cu degetul presa fake news, cum că „FBI și NSA spun Congresului că Rusia nu a influențat procesul electoral“. În realitate, directorul FBI a spus de multe ori că o evaluare a impactului rusesc asupra rezultatului alegerilor nu intră în sfera atribuțiilor comunității de informații: „nu mi-am exprimat opinia, nu am niciun punct de vedere, nu am nicio informație asupra impactului potențial asupra rezultatului alegerilor pentru că nu este ceva la care ne-am uitat vreodată“.
Interesant e faptul ca audierea directorilor FBI și NSA nu este un demers singular, izolat. Dimpotrivă, ultimele două săptămâni ne arată comisiile specializate ale Congresului în plină campanie de ridicare a nivelului de conștientizare publică privind amenințarea rusă. Spre exemplu, audierile găzduite de comisiile privind forțele armate din Camera Reprezentanților și din Senat pe subiecte precum războiul hibrid, contrapropaganda, ecosistemul european de securitate au toate același numitor comun: Rusia. În plus, toate au expus nevoia articulării unei strategii care să răspundă Moscovei pe terenul său favorit, al competiției care are loc în „spațiul gri“ dintre război și pace, unde se dă bătălia pentru „inimi și minți“ și pentru influențarea diverselor felii de public. De reținut mesajul dat de generalul Scaparrotti, comandantul forțelor americane din Europa, care vede războiul informațional purtat de Moscova ca fiind parte dintr-un portofoliu hibrid care necesită un contra-răspuns extins (formula pe care o folosește e cea de whole of government) care să combine multiple pârghii guvernamentale și unde componenta de putere hard este secundară. Este o filozofie contrară ideilor care ghidează primul buget avansat de Trump și care torpilează tocmai sectoarele de putere soft, civilă, considerate atât de necesare de Scaparrotti.