De același autor
Hannah Arendt a lansat faimoasa formulă despre „banalitatea răului“ asistând la procesul lui Adolf Eichmann, un birocrat în aparență obișnuit, dar care ascundea sub înfățișarea de burghez familist implicarea profundă în mecanismele decizionale care au dus la Holocaust. Bertrand Russell a fost la rându-i frapat de aspectul mărunt și insignifiant al lui Rudolf Hess, comandantul lagărului de la Auschwitz, unul dintre cei mai mari criminali din istorie. Stalin cel din descrierile lui Milovan Ðjilas apare în toată splendoarea mizeriei și micimii umane. Iar cu Nicolae Ceaușescu suntem toți în stare să schițăm o caricatură. Cum se face că oameni obișnuiți ajung să facă răul care a adus faima teribilă secolului XX? Explicațiile sunt multe, dar una dintre cele mai importante este ideologia. Fără analiza ideologiilor totalitare nu înțelegem nimic din răul secolului XX:
aceasta este ideea forță din ultima carte a lui Vladimir Tismăneanu, The Devil in History. Communism, Fascism, and Some Lessons of the 20th Century (Berkeley/London: University of California Press, 2012).
Cartea va apărea tradusă la Humanitas în 2013, dar până atunci oferim un scurt fragment, în traducerea lui Bogdan C. Iacob. (A. CIOFLÂNCĂ, [email protected])
Niciun veac nu a fost martorul și nu a adus atâta suferință, ură organizată și violență devastatoare precum secolul XX. Lagărele de concentrare au reprezentat înjosirea absolută a ființelor umane, distrugerea identității indivizilor, dezumanizarea ineluctabilă și anihilarea în masă a acestora. Comunismul și nazismul nu pot fi înțelese fără a ține cont de centralitatea a ceea ce Albert Camus a numit l’univers concentrationnaire.
Ceea ce s-a întâmplat în lagărele naziste și comuniste a devastat implacabil trăsăturile fundamentale ale umanității, precum compasiunea, rațiunea sau solidaritatea. Istoricul Timothy Snyder concluziona superb în cartea sa fundamentală, Bloodlands, afirmând că „regimurile nazist și stalinist au transformat oamenii în numere... Este datoria noastră ca umaniști să facem ca aceste numere să redevină oameni“. La baza unor asemenea orori a stat convingerea că ființele umane pot deveni subiecți ai unei inginerii sociale radicale realizată de autoproclamați apostoli ai fericirii universale. Pentru a parafraza un eminent istoric al Germaniei în perioada modernă, secolul XX a devenit distructiv atunci când „pretenția istorică conștientă de sine conform căreia contingența domină și în consecință trebuie administrată, că haosul este pe punctul de a ne stăpâni și astfel trebuie negociat, că societatea poate fi construită și că revoluția poate fi realizată“ (Peter Fritzsche) s-a transformat în justificare pentru sacralizarea politicului, pentru convertirea acestuia într-un substitut pentru religiile tradiționale.
Dușmanii ideologici
Pentru Leszek Kołakowski, bolșevismul și fascismul au reprezentat două încarnări ale prezenței malefice a diavolului în istorie: „diavolul... a inventat statele ideologice, cu alte cuvinte, statele a căror legitimitate este fundamentată pe pretenția că stăpânii lor sunt stăpânii adevărului. Dacă te opui unui astfel de stat sau sistem devii dușmanul adevărului“. Ambele mișcări au pretins că purifică umanitatea de agenții corupției, decadenței și ai disoluției și că restabilesc unitatea prezumtiv pierdută a umanității; excluzând, desigur, acele grupuri considerate subumane, inamici sociali și rasiali. Pentru comuniști, demonul consta în proprietatea privată, era încarnat de burghezie, preoți și chiaburi. Naziștii au identificat evreii drept „paraziți“; „iudeo-bolșevismul“, „plutocrația iudaică“ și marxismul erau sursele tuturor calamităților. Fascismul (și versiunea sa radicală, nazismul) a fost profund anticomunist. În anii ‘30, stalinismul a transformat antifascismul într-un stâlp al propriei propagande, seducând astfel intelectualii, reușind mobilizarea internațională a mișcărilor de rezistență de partea URSS. Într-adevăr, în absența retoricii antifasciste este greu de imaginat cum ar fi devenit stalinismul un asemenea extraordinar magnet pentru atât de mulți oameni inteligenți și raționali. Aceștia din urmă erau convinși că, prin sprijinul acordat Fronturilor Populare, în special în timpul Războiului Civil din Spania, se opun barbarismului nazist. Propaganda Cominternului pretindea că internaționala comunistă apără drepturile omului și luptă împotriva atrocităților abominabile comise de naziști, ascunzând că, până în 1939, majoritatea crimelor în masă au fost comise în Europa de fapt de regimul stalinist sovietic. (Snyder a identificat trei perioade ale crimelor în masă comise de sovietici și de naziști: „în timpul primei etape (1933-1938), Uniunea Sovietică a săvârșit aproape toate crimele în masă; în timpul celei de-a doua, alianța sovieto-germană (1939-1941), crimele sunt distribuite în mod egal. Între 1941 și 1945 germanii sunt responsabili pentru aproape toate crimele politice“.)
Ambele mișcări revoluționar-partinice au disprețuit și denunțat liberalismul, democrația și parlamentarismul, considerându-le degenerări ale politicii „reale“, care, conform acestora, trebuia să transcendă orice fragmentare prin realizarea comunității perfecte (definite drept fără clase sau unificată rasial). În mod fundamental ateiste, comunismul și fascismul și-au organizat obiectivele politice pornind de la discursuri ce se pretindeau emancipatoare, funcționând ca religii politice menite să elibereze individul de obligațiile presupuse de moralitatea și legalitatea tradițională. Pentru a folosi terminologia gânditorului politic Emilio Gentile, ambele mișcări au fost forme de sacralizare a politicii care au avut o natură discriminatorie și totalistă. Ele au respins „coexistența cu alte ideologii politice sau mișcări“, au negat „autonomia individului în raport cu colectivul“, au impus „obediența absolută față de dogmă și participarea necondiționată în propriul cult politic“ și au canonizat „violența ca instrument legitim al luptei împotriva dușmanilor și ca modalitate de regenerare“. În universul acestor mișcări politice răul a purtat numele celor care au refuzat, au respins sau nu erau demni de iluminarea adusă de preceptele infailibile ale partidului. În cazul totalitarismului de stânga, istoricul Igal Halfin oferă o formulare excelentă: „Apoteoza istoriei comuniste – umanitatea unită în marș către paradisul fără clase – nu poate fi disociată de încercările sistematice ale lui Stalin de a-i elimina pe cei care, aduși fiind la fântâna marxismului, refuză să-și stingă setea“. Sau, pentru a ne întoarce la nazism, pentru Hitler, evreii erau personificarea răului pur și simplu pentru că el considera că aceștia nu se regăseau în rândurile umanității. Pentru el, evreii erau simultan lași și omnipotenți, capitaliști și comuniști, ostentativi și perfizi și așa mai departe. După ce a vizionat așa-zisul documentar al lui Goebbels intitulat Evreul etern, un exemplu de propagandă vulgară și odioasă, dictatorul german concluzionează că „aceștia nu mai sunt ființe umane. Sunt animale. Deci nu este nici măcar umanitar, ci un imperativ chirurgical. Altfel Europa va dispărea din cauza flagelului evreiesc“.
Pasiunile revoluționare
Explicațiile psihologice și psihopatologice pentru astfel de regimuri singulare prin criminalitatea lor nu sunt de ajuns. Este dincolo de orice îndoială că Stalin și Hitler au fost mânați de fantasme exterministe și excizionare, dar ar fi exagerat să-l considerăm pe Lenin drept o persoană instabilă mintal. Din contră, așa cum a remarcat un critic neclintit al bolșevismului precum filosoful existențialist-creștin Nikolai Berdiaev, care sublinia că Lenin a fost o personalitate paradoxală, un revoluționar antidemocratic, neoiacobin, dar și un personaj umanist, animat de o puternică dorință pentru egalitate și de o veritabilă dorință de libertate. Mai mult decât atât, după cum observă Ian Kershaw și Moshe Lewin, o dilemă suplimentară cu care se confruntă orice încercare de a explica ororile secolului XX constă în dificultatea de a înțelege „nivelul de dezmăț patologic acceptat, aprobat și susținut de mase de oameni – inclusiv unii extrem de inteligenți – care a ajuns să fie privit drept practică normală și justificată“.
Acesta este momentul în care conceptualizarea fascismului și comunismului ca pasiuni revoluționare devine crucială. Spiritul transformismului și al regenerării radicale a fost factorul mobilizator vital pentru masele care au împins înainte asemenea mișcări pe tot parcursul existenței lor. Fascismul și comunismul au însemnat materializarea „experienței revoluționare a existenței la limita istoriei și a schimbării voluntare a cursului acesteia, eliberat de constrângerile timpului «normal» și moralității «convenționale»“ (R. Griffin). Ambele s-au născut din ruinele primului război mondial într-o Europă care părea să fi intrat într-o nouă eră, una în care politica trebuia reformulată radical pentru a corespunde genezei glorioase a unor civilizații noi, de extremă stânga sau de extremă dreapta. //