22 PLUS, nr. 320: Şcoala austriacă de economie şi drept

Mihai Vladimir Topan & Tudor Smirna | 06.09.2011

Pe aceeași temă

Începuturile Şcolii austriece de drept şi economie se leagă de Carl Menger şi de Viena sfârşitului de secol XIX, unde s-a iniţiat reaşezarea gândirii clasice despre problemele economice, pe fundamentul individualismului, marginalismului şi subiectivismului metodologic.

Principala reuşită novatoare a Şcolii austriece a fost explicarea coerentă a felului în care preţurile se formează pe piaţă prin interacţiunea preferinţelor subiective ale indivizilor, manifestate marginal, în fiecare acţiune. Ştiinţa economică este astfel explicarea modului în care o realitate ordinală şi subiectivă (scara de valori a indivizilor) se transformă într-o realitate cardinală şi obiectivă: constelaţia preţurilor obţinute pe piaţă, care serveşte societăţii ca ghid al intensităţii cu care bunurile sunt dorite pentru satisfacerea nevoilor şi astfel la coordonarea acţiunilor tuturor participanţilor la piaţă întru folosirea raţională a lucrurilor considerate utile şi insuficiente.

Pornind de la această logică a formării preţurilor, Şcoala austriacă a dezvoltat ceea ce mai târziu s-a numit, de către Ludwig von Mises, praxeologia: ştiinţa acţiunii umane. În cadrul ei se disting teorii coerente ale alegerii, schimburilor, preferinţei de timp şi dobânzii, bunurilor de diferite ordine şi capitalului, imputării valorii dinspre consumatorii care o acordă bunurilor finale, înspre amontele structurii complexe a etapelor ce constituie procesele de producţie, până la resursele primare. De asemenea, Şcoala austriacă se remarcă printr-o teorie elaborată a antreprenorului şi activităţii antreprenoriale anticipative, prin care se realizează coordonarea dinamică a economiei. Alte două realizări specifice sunt argumentul imposibilităţii coordonării prin calcul economic în regim socialist şi – în prezent foarte relevantă – teoria ciclurilor economice.

Şcoala austriacă a identificat proprietatea privată ca expresie şi condiţie a rarităţii raţionalizate, sistematizarea argumentelor
juridice căpătând astfel un rol important în corpusul „austriac“.

Recomandările politice ale Şcolii austriece indică un regim laissez-faire, bazat pe respectul cât mai extins al proprietăţii private, în care statului i se oferă un rol minimal sau, aşa cum fac gânditorii mai recenţi, doar demonstraţia lipsei sale de justificare într-o autentică şi coerentă ordine a proprietăţii private.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22