Pe aceeași temă
Terenul de peste 75.000 mp, cu toate constructiile si utilitatile aferente, de la Strandul Tineretului aproape ca nu avea cum sa nu fie ravnit de investitorii in imobiliare. O adevarata comoara, intr-o zona ideala pentru constructii de birouri sau hoteluri. Aproape de Casa Presei (legatura cu Baneasa), de Sofitel, de Calea Victoriei (legatura cu centrul Capitalei), cei peste 75.000 mp au fost parcelati si machetati, pe hartie pana acum, astfel incat de pe urma lor sa se stranga bani frumosi. S-a obtinut chiar si un PUZ favorabil pentru un proiect imobiliar, aprobat in circumstante neclare de Consiliul General al Capitalei, chiar daca nu existau toate aprobarile necesare. Grupul pentru Dialog Social a declansat, de aproape doi ani, o campanie de salvare a Strandului Tineretului, de reintrare a acestuia in circuitul public, in folosul cetatenilor si al sportivilor de performanta, dupa ce bazinele de inot si sala de gimnastica au fost inchise. Intre timp, ziaristi de investigatii de la alte ziare centrale au scos la iveala afaceri si interese la care cu greu te gandeai, in urma cu doi ani, cand ai decis sa aperi interesul public in cazul Strandului Tineretului. Demersul GDS este sprijinit acum si de alte organizatii (Eco Civica, Water Polo Romania, Fundatia Sportul Romanesc, Clubul Steaua, Ordinul Arhitectilor, Salvati Bucurestiul) si subiectul a fost preluat si dezbatut de mai multe publicatii si televiziuni (Evenimentul Zilei, Gazeta Sporturilor, Romania libera, Jurnalul National, TVR etc).
Anul 1999 a devenit unul de rau augur pentru poloisti, inotatori de performanta, gimnasti, dar si pentru bucuresteni. Este anul in care baza sportiva Strandul Tineretului, cu terenul si constructiile aferente, a fost transferata, prin hotarare de guvern (nr. 377/1999), din proprietate publica in proprietatea privata a statului. Pasul doi a fost transmiterea acesteia in proprietatea Complexului Sportiv National "Lia Manoliu" (HG 1034/1999), o institutie publica aflata in prezent in subordinea Agentiei Nationale pentru Sport (aparuta dupa desfiintarea Ministerului Tineretului si Sportului). Semne ca schimbarea tipului de proprietate ar putea sa fie in defavoarea bazei sportive si a principalilor beneficiari ai acesteia - sportivii de performanta - puteau fi gasite inca de atunci, dar demersul a fost sustinut la nivel de guvern, prin semnaturile lui Radu Vasile si, respectiv, Alexandru Athanasiu (ca prim-ministru interimar).
3 contracte pentru Strandul Tineretului
Cel mai vechi contract care are ca obiect Strandul Tineretului dateaza din 1992 si este un contract de asociere semnat intre CSN "Lia Manoliu" si SC McMoni’s SRL. Asocierea este pe o perioada de 20 de ani, urmand ca, dupa 2012, portiunea respectiva din Strandul Tineretului sa ajunga la o alta firma, SC Tineretului SA, chirias pe alti peste 65.000 de mp. Pana atunci insa, in luna octombrie 2000, CSN "Lia Manoliu" incheie primul contract de inchiriere pe o portiune din baza sportiva de la Strandul Tineretului. Este vorba de Contractul de inchiriere nr. 6588 prin care inchiriaza aproape 12.000 mp SC Trigranit Romania SA, pe o perioada de 49 de ani, cu posibilitatea prelungirii pentru inca 98 de ani, la cererea chiriasului. CSN "Lia Manoliu" motiva in 2000 necesitatea incheierii acestui contract prin faptul ca avea nevoie de "venituri pentru finantarea activitatii principale a CSN "Lia Manoliu", respectiv intretinerea si dezvoltarea de baze sportive". Chiria stabilita prin contract este de 86.500 dolari/an.
In iunie 2003, CSN "Lia Manoliu" decide sa renunte la peste 65.000 de mp de teren si constructii aferente, semnand contractul de inchiriere cu SC Tineretului SA. Conditiile sunt, de asemenea, favorabile chiriasului: inchirierea este pe o perioada de 49 de ani, cu posibilitatea prelungirii pentru inca 98 de ani. Chiria este stabilita la 30% din beneficiile realizate anual de chirias. Chiriasul are posibilitatea sa foloseasca "proprietatea inchiriata pentru activitati din domeniul de dezvoltare imobiliara multifunctionale, aferente in primul rand activitatii sportive de agrement, activitatea principala fiind aceea a dezvoltarii si modernizarii bazei si instalatiilor sportive". Referatul de oportunitate, prin care conducerea CSN "Lia Manoliu" argumenta necesitatea incheierii contractului de inchiriere prin faptul ca "propunerea de investitie si dezvoltare imobiliara venita din partea SC Tineretului SA reprezinta o posibila solutie pentru CSN "Lia Manoliu" de a intretine, administra si dezvolta baza la standarde ridicate", poarta si semnatura ministrului Sportului de atunci, chiar daca aceasta nu era necesara. Georgiu Gingaras, ministru PSD, a scris pe referatul de oportunitate "De acord", dand astfel greutate unei afaceri cu peste 65.000 mp de teren-spatii verzi.
Liber la afaceri imobiliare
In august 2005, contractul de inchiriere dintre CSN "Lia Manoliu" si SC Trigranit SA se modifica. Cele doua parti semneaza o conventie, prin care CSN "Lia Manoliu" accepta ca SC Trigranit SA sa aiba drept de superficie, adica: "dreptul de superficie este constituit in scopul construirii, detinerii in proprietate, administrarii, operarii, inchirierii si finantarii dezvoltarii imobiliare". Mai mult, conventia stipuleaza ca "superficiarul va putea concesiona oricand in tot sau in parte dreptul de superficie si drepturile de proprietate asupra dezvoltarii imobiliare, precum si ca cesionarii si orice superficiari subsecventi vor putea vinde (fara a fi necesar consimtamantul proprietarului), cesiona, transfera sau dispune total sau partial de drepturile lor".
Lucrurile se misca repede si, in septembrie 2005, Consiliul General al Primariei Capitalei aproba un Plan Urbanistic Zonal (PUZ) pentru ridicarea unui imobil (locuinte si birouri) pe strada Premio Nebiola (adresa Strandului Tineretului). Planul nu are mai multe avize si nici aprobarea arhitectului-sef, Adrian Bold. In data de 18 iulie 2007, la o dezbatere organizata de Grupul pentru Dialog Social, primarul sectorului 1, Andrei Chiliman, declara: "Firma are un PUZ, care teoretic i-ar permite sa construiasca un P+23 acolo, adica vreo suta de metri. Evident ca nu are scop sportiv, ca nu face bazine sportive pe verticala la o suta de metri, nici nu-i turn de sarituri. Ei insa au o problema. Acest PUZ se pare ca nu a fost avizat de arhitectii din Comisia Tehnica de Urbanism a Capitalei, dintre care doi sunt prezenti aici, d-l Sturza si d-l Beldiman, si a fost introdus in 2005 pe ordinea de zi a unei sedinte de consiliu. Si acest PUZ a trecut prin consiliu, dar el are aprobate numai textele, si nu si plansele, pentru ca d-l arhitect-sef Bold a refuzat, in lipsa avizului Comisiei Tehnice de Urbanism, sa semneze plansele".
Contractul de inchiriere cu SC Tineretului SA are de la inceput portitele necesare transformarii bazei sportive Strandul Tineretului intr-o afacere imobiliara de proportii. Pe langa prevederea din preambul, in care se vorbea de "activitati din domeniul de dezvoltare imobiliara multifunctionale", la punctul 12.1 al contractului de inchiriere scrie ca "proprietarul accepta si recunoaste faptul ca chiriasul intentioneaza sa solicite autoritatilor competente reincadrarea utilizarii partiale a proprietatii inchiriate pentru birouri comerciale, activitati de agrement si utilizari conexe" si ca va construi "una sau mai multe cladiri pentru aceste utilizari" (vezi facsimil 1).
Nereguli din contractele de inchiriere
In luna aprilie 2006, Autoritatea de Control a Guvernului (ACG) finalizeaza controlul efectuat la CSN "Lia Manoliu", in care a verificat toate contractele incheiate de acesta cu diverse firme. Raportul, aprobat de ministrul delegat, Cristian David, trece in revista toate neregulile si ilegalitatile din aceste contracte si face diverse propuneri de remediere a situatiei. Concluzia raportului este ca "deciziile de inchiriere a bunurilor mobile si imobile nu au avut la baza programe de dezvoltare a activitatilor cu caracter sportiv" si ca cele doua contracte de inchiriere cu SC Trigranit SA si SC Tineretului SA "contin prevederi care permit schimbarea destinatiei de baza a activului inchiriat din bun destinat activitatii sportive in spatii de birouri sau alte dezvoltari imobiliare, fapt ce contravine prevederilor art. 79 din Legea sportului 69/ 2000". Raportul de control remarca si ca ambele contracte prevad ca proprietarul de drept, CSN "Lia Manoliu", trebuie sa prelungeasca durata contractului cu inca doua termene de 49 de ani la cererea chiriasului, ceea ce "ingradeste dreptul proprietarului de a dispune liber si ne-
ingradit de bunul sau". De asemenea, contractele nu contin prevederi de reziliere unilaterala in situatia in care nu este respectat scopul declarat si nu se ating indicatorii de performanta proiectati. Despre conventia semnata in 2005 intre CSN "Lia Manoliu" si SC Trigranit SA, raportul de control mentioneaza ca aceasta constituie, "in fapt, un act de deposedare".
Propunerile Autoritatii de Control a Guvernului au fost, printre altele, introducerea unei actiuni in justitie in vederea tragerii la raspundere a persoanelor care au administrat defectuos si pagubitor patrimoniul CSN "Lia Manoliu" si sesizarea DNA pentru efectuarea de eventuale cercetari cu privire la posibilitatea "savarsirii unor infractiuni de abuz in serviciu contra intereselor generale, neglijenta in serviciu si gestiune frauduloasa (...) in legatura cu modul defectuos si ilegal de angajare a patrimoniului institutiei in relatii comerciale cu SC Trigranit SA si SC Tineretului SA". ACG a identificat si persoanele raspunzatoare: persoanele cu functii de conducere din cadrul Ministerului Tineretului si Sportului si CSN "Lia Manoliu" (vezi facsimil 2). Masura luata pana acum de ANS a fost actiunea in justitie prin care cere anularea Contractului de inchiriere 5250/2003 dintre CSN "Lia Manoliu" si SC Tineretului SA.
Demersurile GDS
Grupul pentru Dialog Social duce de doi ani de zile o campanie sustinuta pentru recuperarea pentru public, mai ales pentru sportivii de performanta, a bazinelor de inot si a celorlalte utilitati de la Strandul Tineretului. GDS a organizat mai multe dezbateri pe aceasta tema, reusind sa atraga atentia in legatura cu neregulile din jurul contractelor de
inchiriere a bazei sportive si obtinand sprijin din partea mai multor asociatii: Eco Civica, Water Polo Romania, Fundatia Sportul Romanesc, Clubul Steaua, Ordinul Arhitectilor, Salvati Bucurestiul. In data de 31 august 2007, GDS a organizat un prim miting de protest in fata sediului Agentiei Nationale pentru Sport, in subordinea careia se afla CSN "Lia Manoliu", participantii fiind primiti la discutii cu presedintele ANS, Octavian Belu. De asemenea, GDS a sesizat neregulile de la Strandul Tineretului si a cerut remedierea situatiei in sesizari adresate primului ministru, Calin Popescu Tariceanu, si presedintelui Traian Basescu. Saptamana trecuta, GDS a sesizat si comisiile de abuzuri si pe cele pentru sport din Camera Deputatilor si Senat. Grupul pentru Dialog Social a solicitat DNA sa precizeze in ce stadiu se afla dosarul privind Strandul Tineretului, obtinand raspunsul ca "dosarul nr. 88/P/2006 a fost transferat prin ordonanta din 13.06.2006 prin care s-a dispus declinarea competentei de solutionare a cauzei
in favoarea Parchetului de pe langa Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti". Parchetul de pe langa Judecatoria Sectorului 2 a transmis ca dosarul este
in lucru la Sector 2, Politie.
De asemenea, GDS a atras atentia, prin comunicate de presa, ca " in raportul de control al ACG este semnalat un numar impresionant de ilegalitati,
in vreme ce persoanele care au semnat contractele pagubitoare cu Tineretului SA si Trigranit SA sunt in continuare in functii de raspundere in cadrul CSN "Lia Manoliu", cum ar fi directorul adjunct Dan Tudose si consilierul juridic Cristina Constantinescu. Actualul secretar general al ANS, Bogdan Gheorghe, este fost administrator al societatii comerciale Tineretului SA si nu este clar ce interese apara, deoarece la un moment dat a propus un schimb de terenuri care sa duca la instrainarea terenului Strandului Tineretului catre SC Tineretului SA. Actualul director al CSN "Lia Manoliu", Emil Cismas, a decis ca institutia pe care o conduce sa apere in instanta de judecata contractul ilegal si pagubos cu SC Tineretului SA, desi raportul ACG 361/17.04.2006 cerea anularea lui". Grupul pentru Dialog Social a lansat, vara trecuta, o Petitie, in vederea obtinerii de semnaturi din partea societatii civile si a tuturor celor interesati de pregatirea sportivilor, initierea copiilor si de recreerea locuitorilor orasului, adresata guvernului, prin care solicita adoptarea unui act normativ privind parcurile sportive.
Un nou protest in 28 martie 2008
Grupul pentru Dialog Social a anuntat ca, impreuna cu alte organizatii ale societatii civile, Eco Civica, Salvati Bucurestiul, Water Polo Romania, Fundatia Sportul Romanesc, "continua campania pentru salvarea si readucerea in circuitul public si sportiv a Strandului Tineretului, care trece printr-o avansata stare de degradare din cauza dezinteresului pentru activitati sportive si a intereselor primordial imobiliare ale chiriasilor, SC Tineretului SA si Kiseleff Bussines Plaza SRL". In comunicatul de presa al GDS se precizeaza ca "responsabilitatea acestei situatii revine Agentiei Nationale pentru Sport si Complexului National «Lia Manoliu» care au decis inchirierea acestuia cu clauze ilegale de instrainare, fara clauze obligatorii de continuare a activitatilor sportive si fara clauze de reziliere pentru o perioada de 147 de ani (49 ani cu prelungire doar la latitudinea chiriasului)".
Intrucat se apropie un nou sezon in care ar trebui ca Strandul Tineretului sa functioneze la capacitate maxima in beneficiul sportivilor si al locuitorilor Capitalei, GDS, Eco Civica, Salvati Bucurestiul, Water Polo Romania, Fundatia Sportul Romanesc apara interesul cetatenilor si organizeaza o actiune de protest in fata sediului Agentiei Nationale pentru Sport, strada Vasile Conta nr. 16 (in spatele cofetariei Scala), in data de 28 martie 2008, ora 13.00 .
Prin acelasi comunicat GDS solicita oficialilor ANS: 1) anularea prin actiuni in instanta sau cu acordul chiriasilor a contractelor de inchiriere semnate de CNS "Lia Manoliu" cu SC Tineretului SA si cu Trigranit SA (actualmente predat catre Kiseleff Bussines Plaza SRL); 2) prezentarea masurilor luate in privinta responsabilizarii persoanelor care au gestionat contractele de inchiriere pentru Strandul Tineretului si a celor care se fac vinovati de degradarea continua a bazei sportive; 3) prezentarea demersurilor administrative facute de conducerea ANS pentru ca Strandul Tineretului sa poata fi redeschis pentru public in sezonul 2008; 4) prezentarea demersurilor legale initiate de ANS pentru ca Strandul Tineretului sa ramana un caz izolat si sa nu se repete greseala de a renunta la bazele sportive fara niciun mijloc de control asupra actiunilor intreprinse de noii administratori; 5) sustinerea proiectelor de act normativ care declara bazele sportive, cu dotarile si terenurile aferente, ca fiind parcuri sportive, astfel
incat destinatia acestora sa nu poata fi schimbata.
GDS isi exprima speranta ca oficialii ANS vor sustine proiectele propuse si ca vor fi in masura sa prezinte solutii pentru punerea in functiune a bazei sportive Strandul Tineretului.