Pe aceeași temă
Marti, 4 aprilie, la sediul GDS a avut loc o dezbatere referitoare la situatia din CNSAS, moderata de Gabriel Liiceanu. Desi criza din Colegiul CNSAS parea rezolvata chiar in dimineata acelei zile prin alegerea lui Claudiu Secasiu in functia de presedinte (in urma unei sedinte la care a participat si presedintele Basescu), dezbaterea s-a axat pe posibilitatile reale ale Consiliului de a deconspira Securitatea.
Prezentam in continuare fragmente din dezbatere.
Gabriel Liiceanu (GDS): Cred ca întalnirea noastra de astazi este o sedinta de lucru a societatii civile. Expresia "societate civila", tocmai pentru ca în România societatea civila nu prea exista, este înteleasa foarte aproximativ si, ca orice lucru neînteles, ea poate deveni lesne obiect de deriziune. În timp ce în democratiile dezvoltate ea reprezinta un corector constant al derapajelor puterii, la noi ea este mai degraba maSa de oameni care - între alegeri - ramâne la discretia puterii si care, când si când, încearca timid sa-si faca auzit glasul. Ea nu devine activa la noi decât atunci când se ajunge la un consens al nemultumirii în privinta unei probleme a carei nerezolvare afecteaza majoritatea populatiei.
Daca intelectualii neangajati în structurile puterii constituie nucleul societatii civile, lucrul asta se întâmpla tocmai pentru ca ei pot exprima mai bine consensul acelei nemultumiri generale sau pentru ca pot detecta aparitia unei disfunctii grave pentru viata întregii societati. Ei pot atrage, de pilda, atentia ca deconspirarea trecutului comunist al României, în speta al Securitatii, echivaleaza cu deconspirarea prezentului nostru mizerabilist. De ce? Pentru ca mediul de afaceri, clasa politica, magistratura si serviciile secrete stau, toate, înfipte cu picioarele în trecut. De aici importanta functionarii CNSAS.
Istoria de pâna acum a functionarii CNSAS, sau mai degraba a împiedicarii functionarii lui, a fost o adevarata rusine. Iata câteva exemple. Primul: in 2002, Comisia parlamentara de control al SRI (condusa de Ion Stan) a somat CNSAS sa nu publice lista primilor 100 de ofiteri de Securitate din cei care urmau sa fie deconspirati. Al doilea exemplu: din 2002, reprezentantii PSD în Colegiu (Mihai Gheorghe, Florin Chiritescu si Aurel Pricu) au blocat cvorumul sedintelor de lucru ale Colegiului, absentând vreme de 2 ani, dar luându-si totusi salariile. Al treilea: in toamna lui 2004 a avut loc spalarea, de catre Onisoru, a cazurilor Vadim Tudor, Florica Bejinaru (CSM) si Mihai Dobre (consilier al lui Mircea Geoana).
Unde ne aflam astazi, dupa noua rasturnare a situatiei (trecerea d-lui Secasiu în fruntea Colegiului, la propunerea d-lui Ticu Dumitrescu)? Si unde ne aflam astazi, dupa ce Dan Lazea si-a reorientat în mod spectaculos votul în urma, pare-se (Stejarel Olaru a scris un foarte detaliat articol pe aceasta tema în Evenimentul Zilei), a unei lungi discutii pe care a avut-o în preziua alegerilor cu lucratori ai SRI-ului? Unde ne aflam, altfel spus, cu terorismul ca metoda veche si actuala de lucru?
Îi rog mai întâi pe d-l Ticu Dumitrescu si pe d-l Claudiu Secasiu sa ia cuvântul si sa ne spuna cum se va desfasura munca în interiorul Colegiului, pentru ca, daca înteleg bine, nu aveti înca o majoritate în momentele decisive.
Transparenta totala
Constantin Ticu Dumitrescu (CNSAS): Eu sunt cel care a facut propunerea sa demisioneze d-l Turianu si sa-l votam ca presedinte pe d-l Secasiu. Apoi, presedintele Basescu mi-a promis solemn ca va avea loc o intalnire intre mine si domnia sa. Eu i-am spus: "puteti sa-l chemati si pe d-l Timofte", dansul mi-a replicat: "nu, vreau sa-mi aratati exact tot ce aveti dvs.!" Am reusit sa impun sa se renunte la ideea de kilometri de dosare si sa vorbim in termeni de numar de dosare. Cand am fost ales presedintele Comisiei de abuzuri in Senatul Romaniei, in prima sedinta am supus la vot faptul ca deconspirarea Securitatii este problema numarul unu a comisiei. M-am implicat direct si imediat, vizitandu-l aproape zilnic pe d-l Magureanu si intrebandu-l: "aici ce aveti? va rog sa deschideti etc." M-am dus la Bujoreni, am vazut arhiva centrala, am vazut ca totul era automatizat, s-au si laudat, aratandu-ne ce repede se poate gasi un dosar sau un nume. Centrul nevralgic al arhivelor si al evidentelor Securitatii il avea drept sef pe colonelul Corondan. Omului acestuia, prin adrese oficiale, i-am cerut sa-mi raspunda, tot oficial, care este situatia arhivelor. Acesta a fost singurul act oficial care a trecut gardul de la SRI, cu parafa: "Strict secret, exemplar unic". Documentul a stat la baza interventiilor mele si la confruntarea pe care vreau s-o fac in continuare cu d-nii de la SRI. Pe 27 martie, l-am adus pe omul acesta - care facuse cartotecile, care-i instruise pe toti - intr-o intalnire cu membrii CNSAS si l-am pus sa le explice dansilor cum e cu arhivele, cam pe unde sunt si daca datele pe care le-au furnizat sub semnatura sunt reale. Si omul ne-a dat toate explicatiile. Era un om puternic, solid. Ei bine, stiti ce e astazi? O epava. A vorbit Mircea Dinescu cu el, plangea in hohote: "Nu mai pot sa dorm, m-au nenorocit, ma ameninta!" Am subliniat acest lucru in discutia cu presedintele. Eu nu glumesc si nici unul dintre noi nu trebuie sa glumeasca cu ceea ce ni se poate pregati. I-am atras atentia presedintelui ca nu ma voi intimida si ca eu imi vad de drumul meu.
Inchei, spunandu-va ca nu-mi fac sperante. Asa cum arata astazi Colegiul, vom balti mai departe. Ma uitam la ordinea de zi la sedinta de azi - te umfla rasul, niste banalitati, nimic important. Sunt dosare care zac, pe care Onisoru si ai lui nici macar n-au dat voie sa fie rasfoite. Menirea mea acolo este transparenta totala: orice sedinta CNSAS va fi urmata de expunerea mea despre cum s-a votat, ce s-a discutat, cine a votat impotriva etc. Asta e singura arma pe care o mai am astazi si sper ca, dupa intalnirea pe care o voi avea cu dansul, presedintele Basescu sa inteleaga ca este dezinformat, ca sa nu zic mintit, si sa ia masurile pe care le crede de cuviinta.
Importanta evidentei arhivelor
Claudiu Secasiu (CNSAS): Mai intai, as vrea sa va spun ca pozitia de presedinte al Colegiului, pe care o detin acum, i se cuvenea d-lui Constantin Ticu Dumitrescu. Daca domnia sa nu era, atunci nici Legea 187 n-ar fi fost, nici CNSAS n-ar fi existat. Daca dansul n-ar fi tinut treaza ideea deschiderii dosarelor, daca dvs., oamenii din societatea civila, nu ati fi lucrat atat de mult in sprijinul acestei idei, in semanarea acestei seminte, nu s-ar fi putut intampla nimic in aceasta privinta.
Nu pot decat sa cred ca ce s-a intamplat astazi e de bun augur pentru salvarea ideii deschiderii dosarelor. Nu este o situatie 100% fericita, nu este nici o garantie ca, pe viitor, nu se vor repeta crizele din vechiul Colegiu, cand o parte a membrilor au refuzat sa mai vina la sedinte. Din acest motiv, nu pot decat sa cred ca solutia de astazi de iesire din criza ar fi un semn macar pentru o minima dorinta de a ne face datoria. Esential pentru iesirea din criza a fost anuntul d-lui Ticu Dumitrescu de a renunta la candidatura. Pe de alta parte, nu s-ar fi ajuns la solutia aceasta fara prezenta presedintelui Basescu, care a catalizat un curent de opinie majoritar in cadrul Colegiului, catre aceasta solutie de impunere a presedintiei rotative: atat postul de presedinte, dar si intreaga conducere a CNSAS, reprezentata de membrii biroului de coordonare, va fi aleasa din 6 in 6 luni.
G. Liiceanu : Exista posibilitatea realegerii?
C. Secasiu : Nu s-a discutat acest detaliu, s-a consemnat doar numirea in aceste pozitii pe o perioada de 6 luni. Cred ca de bun augur ar fi totusi aceasta intoarcere catre scopul pe care Colegiul il are, si anume, acela de a discuta fara partinire dosare de politie politica. Unii ziaristi au semnalat faptul ca asistam la o politizare intensa care va duce Colegiul la implozie. Poate ca aceasta solutie la care s-a ajuns astazi, a conducerii colective, sa faca sa dispara aceste suspiciuni de politizare, de influentare din partea vreunui partid, a unui curent, a unor cercuri de interese. Ca institutia sa poata functiona mai presus de orice banuiala, este nevoie sa intram in posesia tuturor dosarelor care ne revin, dar, in acelasi timp, sa avem si acele evidente ale arhivelor. Accesul la informatie, pe care sper ca institutia sa-l aiba cat mai curand cu putinta, ar da garantia ca CNSAS nu va putea fi manipulat politic de persoanele care, la un moment dat, conduc serviciile de informatii. Atata timp cat exclusiv serviciile au aceste dosare si ne livreaza ceea ce dansii doresc, noi nu avem nici o garantie ca ceea ce avem astazi pe masa Colegiului sunt toate informatiile despre o persoana. Avem pe masa Colegiului lucrari pregatite de Directia de Investigatii, continand dosare noi si elemente noi din dosare preluate anul trecut la Popesti-Leordeni, ale unor persoane verificate de mai multe ori, persoane publice, dosare care abia anul trecut ne-au fost aduse la cunostinta. Ele ne-au fost date intr-un timp scurt, in baza hotararii CSAT din primavara anului trecut, dupa acea batalie in care societatea civila, prin intermediul presei, a denuntat metoda de preluare fila cu fila a acestor dosare. Aceasta arhiva, asa cum este ea fizic in rafturi, nu poate fi accesata in proportie de 45% intrucat avem dosare fara datele minime de identificare a titularilor, si anume data nasterii. Si atunci avem de verificat nume comune din Romania. I-am semnalat d-lui presedinte care este situatia si cred ca domnia sa a inteles nevoia de a avea aceste evidente complete. De altfel, purtatorul de cuvant al SRI a fost citat in presa zilelor trecute recunoscand ca aceste cartoteci sunt inca la SRI, ca ar avea nevoie de ele ca sa poata preda si microfilmele si ca, abia dupa ce se predau microfilmele, se vor preda si cartotecile. Cred ca este usor exagerata aceasta pozitie, intrucat evidentele, si mai ales microfilmele, privesc in principal dosare din ultima parte, de cand cartotecile erau operative. Cred ca aceasta este prima obligatie a CNSAS, sa intram in discutii directe si cinstite cu detinatorii de arhive, sa preluam ceea ce trebuie si, bineinteles, sa dam publicitatii cat mai repede numele pe care le avem.
Oamenii de la Investigatii lucreaza la multe nume de magistrati, de politicieni. Ei au fost zilele acestea supusi unei presiuni fantastice din partea presei, sa dezvaluie, sa spuna cat mai multe din informatiile pe care le stiu. Eu nu pot decat sa-i asigur pe oamenii de la Investigatii ca nu intentionez sa fac presiuni asupra lor de nici un fel. Daca ei isi fac datoria si trimit materialele pe masa Colegiului, atunci problema va fi exclusiv a Colegiului.
Riscam ca fantoma comunismului sa continue sa bântuie prin România
Andrei Oisteanu (GDS): Ne aducem aminte ca, în stenogramele PSD-ului din 2004, primul ministru Adrian Nastase îi cerea unui ministru (Miron Mitrea, cred) sa înfiinteze câteva ONG-uri fictive, controlate de puterea de atunci, pentru a contracara presiunea societatii civile. Pe prima pagina a ultimului numar al revistei 22 a aparut un Apel împotriva indiferentei, lehamitei si indolentei, care se încheie astfel: "Pentru a intra în lume, raul nu are un aliat mai bun decât lenea morala". Fara sa devenim euforici, as vrea sa constatam totusi ca, în ultimul timp, societatea civila si presa au contribuit substantial la repurtarea câtorva mici/mari victorii în spatiul public (lupta împotriva coruptiei, votul pentru DNA, CNSAS etc.). Nu ne propunem sa fim iubiti, dar e important sa fim respectati. Trebuie sa mentinem - societatea civila si presa - acest capital câstigat cu greu si sa ne continuam menirea de "câine de paza al democratiei". În acest sens, principalele ONG-uri, inclusiv GDS, au reactivat de curând Coalitia pentru un Parlament Curat (care a functionat în 2004), sub denumirea de Coalitia pentru o Guvernare Curata.
Problema CNSAS este, evident, doar o parte a problemei condamnarii oficiale a comunismului. Întâmplator, în toamna anului trecut, am avut posibilitatea sa vorbesc cu d-l presedinte Basescu despre aceasta chestiune si mi-a spus ca doreste sa rezolve problema condamnarii oficiale a comunismului în România simetric cu modul în care a fost rezolvata problema Holocaustului (comisie, raport etc.). I-am spus presedintelui ca simetria este inadecvata. De altfel, în România postdecembrista, Holocaustul si Gulagul au fost puse adesea într-o relatie inadecvata: Holocaust versus Gulag sau competitie macabra în numar de morti. Acum se vizeaza simetria în conditiile în care memoria Holocaustului si cea a Gulagului sunt asimetrice. Or, la fenomene asimetrice nu se aplica solutii simetrice. In cazul Holocaustului din România, au trecut 60 de ani de tacere si non-studiere, au ramas câtiva martori-supravietuitori etc. In cazul Gulagului din România, au trecut 16 ani de studiere si de cercetare asidua a arhivelor, s-au publicat sute de volume pe acest subiect si sunt 20 de milioane de martori-supravietuitori. Când l-am intrebat ce comisie intentioneaza sa înfiinteze, d-l presedinte Basescu mi-a raspuns: probabil de la Academie. Am fost neplacut surprins, pentru ca doua elemente ar fi fost atunci în pericol: timpul (s-ar fi putut sa dureze ani de zile) si rezultatul (s-ar fi putut ca Academia sa elaboreze un raport caldut despre comunism).
În concluzie, cred ca, daca nu rezolvam acum aceasta problema, fantoma comunismului o sa continue sa bântuie prin România. E o problema aproape rituala: daca nu respecti tot ceremonialul îngroparii unui mort, risti sa revina ca strigoi.
Oamenii politici una spun si alta fac
Serban Radulescu Zoner (Alianta Civica): Inainte de a se ajunge la acest conflict, n-a reactionat aproape nimeni la politizarea la maximum a Colegiului CNSAS. Solutia gasita astazi a fost una care a determinat incetarea crizei, dar ar putea sa faca obiectul unei negocieri politice: "vrei sa ti-l dau securist pe un pesedist?"; pesedistul zice: "da, dar cerem si unul de la PNL sau PD". Cine poarta vina? In primul rand, politicienii, pentru ca parlamentarii au votat legea asa cum este acum. Vina o poarta, intr-o anumita masura, si societatea civila, care nu este totdeauna capabila sa fie unita si sa actioneze solidar. In capcana modificarii Legii CNSAS, in sensul unui reprezentant al guvernului in Colegiu, altul al presedintelui si altii ai partidelor, a cazut intr-un fel chiar d-l Ticu Dumitrescu, din motiv ca avea garantia oamenilor politici ca va fi ales presedinte. Traim de 16 ani in aceasta Romanie mincinoasa, unde oamenii politici una spun si alta fac, indiferent de partide.
Tineretul din ziua de azi doreste sa cunoasca adevarul
Emil Constantinescu (Actiunea Populara): Ceea ce a iesit acum la iveala a fost mai putin succesul acelor persoane care au fost simboluri ale societatii civile intr-o perioada de 16 ani, cat pozitia pe care a luat-o tineretul. Acesta este lucrul nou care a aparut acum - tineretul din ziua de azi doreste sa cunoasca adevarul. Avem datoria sa cerem rezultate Consiliului, iar aceste rezultate trebuie sa apara in prima saptamana. D-na Germina Nagat a spus ca sunt dosare de parlamentari; acestea trebuie sa apara la prima intalnire de saptamana viitoare. Daca nu apar, inseamna ca, de fapt, nu s-a schimbat nimic. Acum exista un presedinte, d-l Secasiu, caruia ii acordam incredere pana la proba contrarie, care poate fi prima saptamana, prima ordine de zi. D-l Ticu Dumitrescu uzeaza de aceasta arma a transparentei, va solicita vot deschis si ne va spune cine s-a opus si cine nu. Opinia publica nu mai da inapoi. Presa s-a angajat acum, vor nume de parlamentari, nu orice fel de nume. Daca sunt dosare de magistrati, sa aflam nume de magistrati.
Propunerea mea concreta este ca, totusi, printr-o ordonanta de urgenta, preventiv, sa fie modificata legea, in sensul fixarii unui termen. Daca, in acest termen, Colegiul nu functioneaza, din diferite motive - fie lipsa de cvorum, absente, prelungirea discursurilor, nevotarea -, sa se faca realegerea, pana cand se vor gasi persoane care sa faca Colegiul sa lucreze. In primul rand, Consiliul trebuie sa-si respecte legea de functionare. Legea de organizare si functionare a CNSAS fixeaza termene stricte pentru raspuns. Daca o persoana solicita informatii despre dosarul sau si despre o persoana anume, pe care o acuza, in termen de 90 de zile trebuie sa fie chemat, anchetat si sa i se puna in vedere si persoanei care este denuntata, ca sa participe la audieri. In termen de 90 de zile trebuie dat un raspuns, pentru ca acela care nu este multumit de rezultat sa poata actiona pe caile legale. Mai departe, Consiliul va dovedi ca isi respecta propriile legi in momentul in care va face ce n-a facut pana acum niciodata: daca raspunsul primit de la SRI este negativ si exista dubii serioase, trebuie sa ceara o ancheta. Conform legii, cei care nu inainteaza raspunsul, ascund acte sau le distrug sunt pasibili de pedepse cu inchisoarea.
Am observat semnele unei mici obediente fata de presedinte, care ar fi rezolvat aceasta situatie. Vreau sa previn Consiliul ca primul dosar pe care trebuie sa-l rezolve este al presedintelui Traian Basescu. Consiliul m-a convocat pentru a-mi sustine cu documente afirmatiile ca presedintele Basescu a colaborat cu Securitatea. Am prezentat 12 astfel de documente, am dat numere de dosar, numar de inregistrare a dosarului in diferitele arhive si am dat un numar de persoane care am solicitat sa fie chemate ca martori. La 15 martie s-au implinit cele 90 de zile in care trebuia sa primesc raspuns si nu am primit. Deci, dupa lege, ca persoana care am depus o cerere, am dreptul sa cer tragerea la raspundere a membrilor Consiliului, iar acestia pot sa raspunda penal, civil sau administrativ, dupa caz.
Partidele politice nu au ce cauta in CNSAS
Sorin Iliesiu (GDS): Consider ca, in prezent, criza nu este rezolvata, ca societatea civila trebuie sa impuna ceea ce trebuia sa fie impus de la bun inceput: Colegiul CNSAS sa fie compus din membri propusi de cele mai prestigioase organizatii nonguvernamentale, si nu de partide politice. CNSAS nu este problema partidelor politice, ci este problema societatii. Cred ca AFDPR ar trebui sa aiba doi membri, GDS un membru, Pro Democratia un membru, Alianta Civica un membru, Memorialul Victimelor de la Sighet un membru etc. Partidele politice nu au ce cauta in CNSAS.
Ana Sincai (GDS): Am ascultat la BBC o emisiune cu Dan Lazea, cel demisionat din CNSAS. Va rog sa ma credeti ca am ramas extrem de stresata de teama acestui tanar de a articula vreun cuvant. El nu e din Bucuresti, este un om meritoriu ca formatie, deci a fost amenintat infiorator. Absolut sigur. In privinta CNSAS, am facut o cerere din primul moment cand s-a format. Eu am facut detentie. Mi s-a spus ca nu am dosar. Daca nu aveam dosar, Gelu Voican Voiculescu nu-mi pomenea numele alaturi de cel al lui Goma in Adevarul din 20 ianuarie 1990.
Tinerii protestatari ar trebui sa fie Colegiul CNSAS
Cristian Tudor Popescu (Clubul Roman de Presa): Nu mi se pare nici mie ca ceea ce s-a intamplat astazi este vreo mare reusita de diplomatie politica la CNSAS. O presedintie rotativa ar avea sens daca acel CNSAS ar fi compus asa cum spunea d-l Iliesiu. In cazul de fata, este o foarte ingenioasa metoda de a-l bloca. Pentru ca acum trebuie sa se declanseze o Daciada, un hei-rupism, pana cand nu se schimba d-l Secasiu, ca sa vina d-l Buchet, prin rotatie, si sa dea, daca se poate, inapoi tot ce a facut d-l Secasiu sau altcineva.
Cel mai tusant si mai important lucru care s-a intamplat in aceste zile a fost protestul acestor tineri care lucreaza la CNSAS. Pana atunci, ma uitam la televizor, cu cei 17 ani de meserie in spate, blazat, pana cand i-am vazut pe acesti tineri de la CNSAS, oameni care, in loc sa aiba grija sa nu fie dati afara de acolo, sa-si piarda salariile, au iesit fara nici un fel de ezitare si s-au luat de mana. In nici o institutie, de 16 ani incoace, nu am vazut asa ceva. Acesti oameni nu erau niste manifestanti neidentificabili, aflati undeva pe strada, care dupa aceea pleaca acasa si nu sufera consecinte. Erau identificabili, fiecare cu locul de munca, si puteau sa sufere consecinte imediat. Iesirea lor in strada ma face sa spun ca ei sunt Colegiul CNSAS. A inceput sa mi se para inutil sa vina acolo altcineva in afara acestor oameni tineri, care poate ca trebuie sa se ocupe de lucrurile astea. In ce ma priveste, am avut o ciocnire violenta cu Mircea Dinescu, chiar la televizor, in care i-am rupt in fata acea hartie pe care mi-a dat-o CNSAS, in care se spunea ca nu am avut nici o treaba cu Securitatea. I-am spus: "foarte curand o sa fiu colaborator sau partener intru necolaborare cu Securitatea cu niste persoane la auzul numelor carora imi vine sa vomit". Si acest lucru s-a intamplat. Cu precizie. Fostul CNSAS nu a fost in stare sa evite acest lucru. Ma intreb daca actualul CNSAS va mai produce inca un eveniment de felul acesta: nu stiu cate deconspirari de insi de prin administratie, chiar de prin parlament, mai putin cunoscuti, valoreaza cu spalarea lui Corneliu Vadim Tudor, in sens negativ. E foarte greu sa compensezi asa ceva.
Cred ca poate noi toti am fi avut o alta soarta daca d-l Emil Constantinescu ar fi fost pe vremea cat era presedinte atat de hotarat, de net si de precis pe cat este acum. E o mare deosebire intre dansul, cel de acum, si dansul ca presedinte. D-l Traian Basescu a spus ca, daca nu se rezolva criza din Colegiu, dadea accesul presei la dosare. Presedintele nu a invocat presa ca reper moral ultim, care sa intre acolo si sa-i dea, in fapt, pe securisti. Nu. A facut-o cu dispret, in sensul ca "o sa va pun ultimele potai pe cap".
E. Constantinescu : E datoria noastra sa facem legatura intre coruptie si structurile securisto-comuniste. Vom atrage celelalte segmente ale societatii daca reusim sa le aratam oamenilor ca, de fapt, coruptia este legata de aceasta oligarhie securisto-comunista. Traian Basescu a reluat teza lui Ion Iliescu - ca sunt 4 milioane de comunisti. Numai ca aparatul era format din nomenclatura si activistii de partid. D-l Basescu a fost si nomenclaturist, prin postul pe care il avea.
Vointa politica e esentiala
Crin Antonescu (PNL): Imi permit sa nu fiu de acord cu aceasta solutie facila, pe care, din nou, foarte multi sunt tentati sa o imbratiseze: "a iesit ceva rau si de vina pentru acest rau sunt partidele politice, pentru ca exista, la urma urmelor". Nu cred ca raul vine din faptul ca textul actual al ordonantei care a modificat legea prevede ca reprezentantii partidelor politice din parlament sa desemneze reprezentantii din Colegiul CNSAS. Sigur ca existau si alte formule. Va reamintesc ca Bundestagul l-a desemnat pe presedintele consiliului omolog in Germania. Ca noi avem o clasa politica discutabila, ca avem, intr-adevar, un lung sir de promisiuni neonorate e foarte adevarat. Numai ca eu cred ca aceste lucruri nu se pot rezolva prin practica institutiilor, ci numai printr-o vointa politica eficace si corecta. Nu te poti bate cu fortele care sunt in spatele unui sistem ca fosta Securitate, nu poti demola remanenta Securitatii si a comunismului, fara sa ai vointa politica cu adevarat in spatele unui asemenea proces.
PNL n-a propus pentru Colegiu niste clienti de partid, nici macar niste membri de partid. A adus doi oameni pe care nu trebuie sa-i mai recomand, ii cunoaste toata lumea: Claudiu Secasiu si Mircea Dinescu. Din punctul meu de vedere, incercarea de a izgoni in ridicolul si derizoriul politicii si politicianismului toata aceasta intamplare nu e foarte sanatoasa.
Colegiul actual isi va duce mandatul la bun sfarsit
Daniel Buda (PD): In ciuda a ceea ce s-a spus aici, eu mi-as permite sa felicit actualul CNSAS pentru capacitatea de a depasi acest moment, pe care eu il consider ca a fost unul critic. D-l Antonescu a spus ca vedem paharul mai degraba gol. Cred ca este mai important faptul ca acest moment critic a fost depasit. Eu as vrea sa va spun, cu toata fermitatea si cu toata seriozitatea, ca, din informatiile pe care le detin, PD n-a avut nici un fel de implicare asupra acestei chestiuni. Faptul ca s-a rezolvat astazi o problema in interiorul CNSAS este o dovada in plus ca aceasta problema a fost una interna. Il avem acolo pe d-l Ticu Dumitrescu; eu l-am vazut prima data la comisie si am fost oarecum surprins cand colegii de la PRM il atacau extrem de dur. Te uiti la domnia sa - un om mai pirpiriu, mai firav -, te ia cu frisoane cand te gandesti prin cate lucruri a trecut si ti-e greu sa-l atingi si cu o floare, daramite sa-l acuzi de tot felul de lucruri. Eu spun ca acest acest Colegiu are capacitatea sa-si duca la bun sfarsit mandatul. Am avut o discutie cu ocazia audierilor
S. Iliesiu: De ce PD nu l-a votat pe d-l Ticu Dumitrescu?
D. Buda : Doar d-l Turianu poate sa va dea un raspuns in aceasta directie. D-l Turianu a actionat in nume personal, nu cred ca domnia sa a actionat la indemnul partidului.
Haideti sa vedem pana la urma cum va functiona acest CNSAS. Sunt absolut convins ca, daca se va impune cu necesitate ca acest Colegiu sa fie schimbat, in 3 luni de zile daca vom vedea ca nu este functional, atunci chiar va indemn sa faceti dvs. tot ceea ce este mai bine ca sa schimbam aceasta componenta si sa scoatem Colegiul in afara influentei parlamentului. Am stat 6 ani, haideti sa mai stam 3 luni de zile. Pana acum cred ca a fost extrem de nociva aceasta imixtiune a politicului in Colegiu. Este momentul sa inceteze aceasta imixtiune, pentru ca, in caz contrar, putem sa facem orice componenta, orice structura a CNSAS, dar el nu va fi functional.
Influenta serviciilor secrete sovietice
Catalin Avramescu (GDS): Suntem cu totii de acord ca trebuie dezvaluite numele colaboratorilor Securitatii, ai serviciilor secrete militare, agentii partidului, dar as vrea sa va spun un lucru pe care, sunt sigur, multi dintre dvs. il cunosc: in tara asta comunismul s-a sprijinit nu numai pe agentii Securitatii, nu numai pe agentii partidului comunist, ci a fost cladit si cu contributia serviciilor secrete si a partidului comunist sovietic. Or, mie mi se pare ca, atunci cand vorbim despre deconspirare, ar trebui sa ne gandim, cel putin in perspectiva, si la deconspirarea, alaturi de agentii Securitatii si ai partidului comunist, si a agentilor Uniunii Sovietice si in special ai serviciilor secrete de spionaj, indiferent ca e vorba de NKVD, despre KGB, de serviciul secret militar GRU sau de serviciul secret al Ministerului de Externe sovietic. Spre exemplu, cunoscand modul de actiune al serviciilor secrete, putem spune ca, dupa toate probabilitatile, armata si justitia au fost profund penetrate in aceasta tara de agenti ai serviciilor secrete sovietice. Acesti oameni trebuie sa ajunga in tribunal, numele lor in presa, iar opinia publica trebuie sa stie ce au facut, in anii ‘50-’80 si ce-au facut unii dintre ei, dupa toate probabilitatile, in anii ‘90.
Nestor Ratesh (Europa Libera): In indeplinirea rolului Europei Libere in perioada dictaturii comuniste, cativa din colegii mei si-au pierdut viata. A fost o bomba care a explodat la Europa Libera in februarie 1981, principalul redactor a fost injunghiat, batut si in final ucis si 3 directori ai postului au murit in acea epidemie de cancer care a bantuit la postul nostru de radio. Din insarcinarea conducerii postului, de cativa ani studiez dosarele de Securitate privitoare la Europa Libera. Sunt indicii destul de multe ca Securitatea a avut de-a face cu aceste crime, dar lipsesc dovezile. Lipsesc din aceste dosare aproape toate planurile de masuri si asa-numitele rapoarte de stadiu. Primele noteaza intentiile Securitatii, a doua categorie de documente le marcheaza infaptuirea. As vrea sa fac un apel la societatea civila, ca in preocuparile ei de deconspirare a Securitatii sa se aplece nu numai asupra SRI si a arhivei acestuia, ci si asupra arhivelor Serviciului de Informatii Externe, DIE, cum se numea inainte. Acolo sunt secretele referitoare la Europa Libera. Dosarele care ne-au fost date la CNSAS erau masiv "igienizate", Consiliul a alcatuit o lista aproape completa de documente care lipsesc, pentru ca dosarele SIE au o caracteristica speciala: au sumare, opis.
Nu vreau sa insel increderea oamenilor
C. Ticu Dumitrescu : Hotararea mea de a demisiona si de a pleca, dupa ce am vazut ca a avut loc acea lucratura, a fost blocata in primul rand de tinerii aceia despre care vorbea cu atata caldura si d-l C.T. Popescu. Concret insa, am pe masa deja venite 100 de cereri. Ce raspuns sa le dau? Daca n-avem acces la aceste cartoteci, unde se afla rezultatul in 5 minute, nu se va putea raspunde. Atata vreme cat nu vom avea accesul nelimitat, total la aceste cartoteci, stam degeaba acolo. Eu unul nu stiu cat voi rezista in aceasta pozitie. Nu vreau sa insel increderea oamenilor in ceea ce ma priveste. Asa ca eu sunt ca solutie de avarie, nu contati ca eu voi ramane. Nu ca m-as teme de lupta, fereasca Dumnezeu, orice greutate ma indarjeste din ce in ce mai mult, dar stau degeaba. Astazi, d-l presedinte Basescu ne-a vandut practic sperante, nu ne-a dat nimic concret. E o drama pe care o traiesc si as vrea sa ma intelegeti ca mi-e foarte greu sa raman.
G. Liiceanu : Prima concluzie a întâlnirii noastre de azi ar fi ca nu avem motive sa traim un moment de euforie, ci unul de realism, ca lucrurile sunt departe de a fi rezolvate si ca e vorba doar de începutul unei sperante. D-le Ticu Dumitrescu, banuiesc ca veti pune accentul din prima clipa pe obtinerea acelei faimoase cartoteci. Daca exista documente, dosare deja lucrate despre parlamentari, magistrati s.a., ce se va întâmpla cu ele? Le scoateti imediat la vedere sau nu? Veti repune în discutie cazul Vadim? Putem sa aflam cum a fost spalat acest om care avea corespondenta curenta cu Iulian Vlad si care, în virtutea faptului ca nu semnase un angajament, a fost declarat "persoana pura"?
A doua concluzie. Atât activistii de partid, cât si membrii Securitatii au avut o pozitionare psihologica foarte limpede înainte de ‘90: au fost cei care, prin functiile lor, prin asezarea lor în aparatul represiv, au urmarit totdeauna binele lor în pofida binelui celorlalti. Ei au interiorizat un egoism al raului prin simplul fapt ca binele lor se hranea din raul unei tari întregi. Aceasta psihologie este valabila si astazi: binele privilegiatilor din România de azi, al factorilor de putere, se înalta pe raul întregii tari. De aceea avem nevoie de aceasta faimoasa deconspirare. Nu pentru ca avem o idee fixa, ci pentru ca prezenta în structurile puterii a acestor oameni ne costa clipa de clipa: batem pasul pe loc de 16 ani în acest fel.
4 aprilie 2006
A consemnat Razvan Braileanu