Pe aceeași temă
Procesul de la Nürnberg a fost dominat de americani, iar intervențiile sovietice au părut deseori inoportune și marcate ideologic. În cultura populară, s-a născut o întreagă anecdotică privind inadecvarea sovieticilor în relația cu reprezentanții statelor occidentale participante la proces (SUA, Marea Britanie și Franța) și inadaptarea la un proces desfășurat în cadre democratice. Provenind dintr-o cultură politică totalitară, cu valori și proceduri diferite, reprezentanții Uniunii Sovietice au avut deseori dificultăți în a găsi limbaj comun cu occidentalii.
Nürnberg – câmp de luptă al Războiului Rece
Primele semne ale Războiului Rece au apărut chiar în timpul procesului. Faimoasa declarație a lui W. Churchill, din martie 1946, despre apariția „Cortinei de Fier“ a produs vâlvă și la Nürnberg. Ca răspuns, I.V. Stalin și-a aranjat un interviu în Pravda în care îl compara pe Churchill cu Hitler. Am putea spune că Procesul de la Nürnberg a fost unul dintre primele câmpuri de luptă ale Războiului Rece.
În plus, faptul că sovieticii erau reprezentați de Andrei Vîșinski și câțiva justițiabili ale căror nume erau legate de procesele-spectacol din a doua parte a anilor ’30 nu era în măsură să sporească încrederea în intențiile Moscovei. De altfel, Uniunea Sovietică a și plănuit să transforme procesul din orașul simbol al mișcării naziste într-un spectacol didactic menit să pună accentul pe sacrificiul și contribuția sovietică la înfrângerea nazismului. Aliații occidentali au fost de acord că procesul trebuia să se constituie într-o formă de pedagogie legalistă, dar au intervenit ponderator pentru a păstra sobrietatea și echilibrul mediatizatului eveniment.
Andrei Vîşinski superviza echipa sovietică prezentă la Nürnberg, dar nu a putut produce un proces-spectacol.
Sovieticii învățaseră să folosească procesele ca instrumente politice, în competiția pentru putere, pentru a lansa campanii, pentru a determina schimbări și mobilizări, pentru a semnala direcții strategice. Moscova a format o comisie secretă, condusă de Vîșinski, care să controleze strict echipa de la Nürnberg. Acest grup de lucru a monitorizat cu strictețe materialele prezentate în fața Curții – documentele naziste selectate, fotografii, poziționări ale echipei de juriști. Vîșinski a vizitat de mai multe ori Nürnbergul, încercând să influențeze cât mai mult cursul procesului. Rezultatele au fost reduse. Moscova a făcut, de asemenea, mari eforturi pentru ca anumite subiecte sensibile să nu apară pe agenda procesului, cum ar fi organizarea internă a Uniunii Sovietice și politica ei externă, Pactul Ribbentrop-Molotov, crimele în masă comise de sovietici (de exemplu, în timpul procesului, a fost preluată versiunea oficială a Moscovei despre masacrul de la Katyń, conform căreia ar fi fost comis de naziști) etc. Pe măsură ce creșteau tensiunile dintre Moscova și puterile occidentale, acestea din urmă au lăsat să se scurgă tot mai multe acuzații la adresa sovieticilor (în special, permițând acuzaților să elaboreze atunci când relatau lucruri incriminante la adresa Uniunii Sovietice).
Totuși, lucrările timpurii despre marele proces al criminalilor de război au făcut întrucâtva o nedreptate Uniunii Sovietice. Publicații recente apreciază că sovieticii, pe lângă rolul lor direct la înfrângerea nazismului, au contribuit substanțial la aducerea liderilor naziști în fața justiției, la formularea cadrului conceptual utilizat de acuzare și la documentarea crimelor în masă. Nu putem ști cu exactitate cum a contribuit fiecare dintre aliați la Carta Tribunalului Militar Internațional, dar se pare că sovieticii au fost cei care au impus ideea „crimelor împotriva păcii“ și acuzația de „complicitate“. Unul dintre colaboratorii lui Vîșinski, Aron Trainin, un specialist înzestrat în drept internațional, a publicat lucrări care au influențat gândirea juridică sovietică și au contribuit la dezbaterea internațională din timpul războiului și imediat după privind modul de gestionare legală a crimelor naziste. Apărarea păcii și legea penală (1937) și Responsabilitatea hitleriștilor (1944, tradusă imediat în engleză, franceză, germană) au pledat pentru sancționarea penală a faptei de inițiere a unui război de agresiune și a atingerilor aduse păcii. Trainin a făcut parte din echipa sovietică care a participat la formularea Cartei și la Procesul de la Nürnberg.
Pe ansamblu, frustrarea provocată de influența mică obținută la Nürnberg – la care s-au adăugat tensiunile politice crescânde în relația cu Occidentul – a determinat Moscova să se concentreze asupra proceselor din zona pe care o controla. Mii de procese au fost organizate în Uniunea Sovietică și statele din Europa de Est care intrau sub control comunist.
Ambivalența în tratarea crimelor antisemite
Uniunea Sovietică avea o experiență timpurie în denunțarea și judecarea crimelor de război. Încă din 1941 Stalin a acuzat Germania de atrocități și crime care încălcau convențiile internaționale, amenințând-o că va fi trasă la răspundere după război. Conducerea sovietică era bine informată în legătură cu atrocitățile împotriva evreilor și a civililor în general, comise de unitățile naziste și ale aliaților. Deși a cerut de mai multe ori crearea unui tribunal internațional care să-i judece pe marii criminali de război, Uniunea Sovietică a refuzat să se alăture Comisiei Națiunilor Unite de Investigare a Crimelor de Război, inițiată în octombrie 1942 de Marea Britanie și Statele Unite. Reticența ideologică și cultura suspiciunii tipică regimului stalinist au făcut ca organismul Națiunilor Unite să fie privit ca un instrument prin intermediul căruia statele capitaliste ar fi putut să se amestece în treburile interne ale statului sovietic.
Prin urmare, în 2 noiembrie 1942, a fost anunțată crearea unei comisii proprii, denumită Comisia extraordinară de stat pentru stabilirea și investigarea atrocităților comise de invadatorii fasciști germani și complicii lor și a pagubelor pe care le-au provocat cetățenilor, fermelor colective, organizațiilor publice, întreprinderilor de stat și instituțiilor Uniunii Sovietice. Rostul principal al acestei comisii cu nume baroc era de a aduna dovezi despre atrocitățile naziste, fără a avea puteri judiciare. În fruntea organismului au fost desemnate diferite figuri publice cu notorietate din partid și din așa-numitele „organizații de masă“ - șefi de soviete din teritoriile ocupate, sindicaliști (N.M. Şvernik, președintele Sindicatelor sovietice, era liderul formal al Comisiei), academicieni (între care scriitorul A. Tolstoi, biologul T.D. Lisenko, istoricul E.V. Tarle, juristul A. Trainin), militari, oameni ai bisericii, înalți funcționari etc. Singurul membru important provenind din conducerea Partidului Comunist era A. Jdanov, membru al Biroului Politic. Comisia, care s-a reunit efectiv doar de câteva ori, avea mai mult o funcție de reprezentare. De obținerea și prelucrarea informației se ocupa, în bună măsură, NKVD, poliția secretă a regimului, iar Comisia avea rolul, mimând autonomia față de partid, de a da credibilitate și greutate rapoartelor prezentate – doar 27 la număr, nu foarte consistente. Activitatea grupului de lucru a fost precipitată de descoperirea de către naziști a gropii comune de la Katyń – fapt făcut public în aprilie 1943 –, pe care sovieticii s-au grăbit să o pună propagandistic pe seama naziștilor, falsificând realitatea. Dar dincolo de instrumentarea politică a Comisiei, rezultatul ei cel mai important a fost colectarea unui volum impresionant de documente. Cu ajutorul celor circa 100 de comisii teritoriale subordonate, în care au activat în jur de 32.000 de oameni, au fost adunate 54.000 de declarații de martori și 250.000 de protocoale de interogatorii despre crimele naziste, precum și 4 milioane de documente despre distrugerile materiale. Acestea au constituit fundamentul documentației prezentate de sovietici în procesele de la Nürnberg și Tokyo (1950), unde, conform Cartei, probele documentare erau incontrovertibile, nefiind nevoie de confirmarea din alte surse. Regimul de acces la aceste documente era restrictiv.
Delegaţia sovietică la Conferinţa de la Londra, cu Aron Trainin în centru
Instructajele pentru culegerea mărturiilor nu cereau o atenție deosebită pentru activitățile criminale îndreptate împotriva evreilor. Cei chestionați erau întrebați ce știu despre „atrocitățile comise de trupele de ocupație“ sau despre „actele de distrugere a populației sovietice“. Probabil, rămânea la latitudinea respondenților să vorbească în mod special despre atrocitățile cărora le-au căzut victime evreii. Kiril Feferman, care a analizat rapoartele Comisiei din zona ucraineană, observa că atrocitățile antievreiești au fost relatate pe larg doar în primul trimestru al anului 1944, după care au dispărut gradual din rapoartele din restul anul. Din 1945, evreii nu au mai fost pomeniți separat ca victime, rapoartele vorbind doar de „populația sovietică“ sau de „cetățeni sovietici“. Mențiuni la locurile unde au fost uciși în masă evrei au fost scoase din textele date publicității.
Judecarea majorității criminalilor de război naziști și a colaboratorilor lor a căzut în sarcina tribunalelor militare. Acestea s-au specializat, înainte de al doilea război mondial, în judecarea „dușmanilor interni“ care erau considerați o amenințare la adresa statului sovietic. În timpul războiului, în teritoriile atinse de confruntările militare a fost declarată Legea marțială, iar civilii puteau fi judecați în instanțe militare, individual sau în grupuri, fără șansă de recurs. Până în 1943, curțile militare au judecat exclusiv cetățeni sovietici. Din 1942, erau pedepsiți la muncă grea toți membrii familiei (părinții, soții/soțiile, frații/surorile, copiii) unei persoane care fusese condamnată pentru colaborare cu inamicul. Zeci de mii de locuitori ai statului sovietic au fost condamnați pentru „trădare“ în timpul războiului. Doar 2 ofițeri germani și 20 de soldați au ajuns în fața instanțelor militare în 1941-1942. Din 1943, s-a stabilit prin decret ca tribunalele militare să se ocupe și de militari străini. După terminarea ostilităților, numărul străinilor judecați a crescut spectaculos. De exemplu, în 1949 au fost condamnați aproape 19.000 de germani.
Decretul din 1943
Din 1943, instrumentul juridic utilizat de autoritățile judiciare sovietice pentru a condamna străini și sovietici vinovați pentru crime de război a fost Decretul nr. 39 din 19 aprilie 1943, „Cu privire la sancțiunile aplicate ticăloșilor germano-fasciști, vinovați de crime și torturi asupra cetățenilor civili sovietici și a prizonierilor din Armata Roșie, a spionilor și trădătorilor proveniți dintre cetățenii sovietici, precum și a asociaților acestora“. Actul normativ stabilea că „Răufăcătorii fasciști germani, italieni, români, maghiari și finlandezi, condamnați pentru crimă și tortură asupra civililor și prizonierilor din Armata Roșie se pedepsesc cu moartea prin spânzurare“, execuția urmând a avea loc în public. Pentru complicii dintre localnici se stabileau lungi pedepse cu muncă silnică (15-20 de ani). Textele juridice erau vagi, lăsând loc la abuzuri de interpretare, iar pedepsele, disproporționate.
Pe ansamblu, tribunalele sovietice au judecat peste 32.000 de militari și civili străini, din 1939 și până la începutul anilor ’50. Astfel, conform unei statistici, în 1945 erau contabilizați peste 4.500 de deținuți germani condamnați, iar în 1950 peste 11.800. Soldații români se aflau, numeric vorbind, pe locul doi în această statistică, cu aproape 1.500 de condamnați deținuți în Uniunea Sovietică în 1945 și peste 1.100 în 1950.
În iulie 1943, a avut loc la Krasnodar primul proces public al unor criminali de război din timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Au fost judecați 11 colaboratori sovietici ai Sonderkommando 10A, acuzați că au ajutat la comiterea crimelor din raza de acțiune a unității germane. 600 de cadavre au fost exhumate cu această ocazie, iar raportul medico-legal a stabilit că moartea a survenit prin gazare. Ancheta a omis să spună că victimele erau evrei. Materialele utilizate în proces au fost furnizate de Comisia extraordinară. Tribunalul a evidențiat intenția Germaniei naziste de „a anihila poporul sovietic“ și a subliniat responsabilitatea întregii armate germane pentru atrocitățile comise pe teritoriul sovietic. Distorsiunile ideologice din reprezentarea războiului au marcat și capacitatea anchetatorilor de a pune întrebările adecvate și a obține răspunsuri care să ajute la o corectă reconstituire a faptelor. Remarcabil a fost că, spre deosebire de majoritatea proceselor similare de mai târziu organizate în Vestul Europei, toți acuzații, fie germani sau sovietici, și-au recunoscut vinovăția. Confesiunea era considerată, în sistemul judiciar sovietic, proba supremă. Metodele dure de anchetă, lipsirea de apărare avocațială serioasă și eliminarea recursului au contribuit, de bună seamă, la prăbușirea psihologică a acuzaților. În procesul de la Krasnodar, 8 dintre acuzați au fost condamnați la moarte și au fost spânzurați în fața a 30.000 de oameni. Duritatea pedepselor și sinistrul spectacol oferit la punerea lor în aplicare aveau menirea de a descuraja colaboraționismul, în condițiile în care Moscova era surprinsă de numărul mare de oameni care s-au arătat dispuși să colaboreze, într-un fel sau altul, cu forțele de ocupație.
În 1943, au urmat alte procese publice, la Krasnodom, Mariupol și Harkov. Treptat, accentul s-a mutat spre acuzați germani. La Harkov, de exemplu, au apărut în fața instanței trei germani din unitățile speciale naziste și un colaborator sovietic. În total, în cele patru procese publice din 1943, au fost judecați 43 de germani, dintre care 12 au fost condamnați la moarte. La intervenția aliaților occidentali, procesele publice au fost suspendate în 1944, iar printr-un decret din mai 1944 s-a stabilit înlocuirea execuțiilor publice prin spânzurare cu împușcarea în secret.
Represiune și retribuție
După război, a crescut numărul acțiunilor în instanță împotriva criminalilor de război, iar limbajul juridic sovietic a fost acomodat întrucâtva cu cel occidental, procesele mergând pe tipuri de acuzații similare cu cele din cealaltă parte a continentului european (conspirație pentru declanșarea războiului de agresiune, crime împotriva civililor și a prizonierilor de război, premeditarea și organizarea acțiunilor criminale de către toate structurile statului nazist, distrugerea de proprietăți etc.). Și tragedia evreilor a căpătat mai multă atenție, Procesul de la Nürnberg contând în schimbarea de perspectivă. Procesele publice postbelice au fost primele foruri prin intermediul cărora informații despre Holocaust (despre deportări, ghetouri, lagăre de concentrare și execuții în masă) au fost scoase la iveală și transmise publicului din Uniunea Sovietică, integrate fiind în povestea „Marelui Război pentru Apărarea Patriei“. Ținând cont de faptul că bună parte din crimele împotriva civililor i-au avut ca țintă pe evrei, luarea în considerare a acestora a furnizat acuzatorilor mai mult spațiu de manevră pentru a atrage condamnarea germanilor și aliaților lor judecați pe teritoriul sovietic. Pe lângă număr, a crescut și rangul celor judecați. Spre deosebire de Procesul de la Nürnberg, Wehrmachtul, administrația civilă, poliția, forțele din spatele frontului au fost vizate de acuzații similare celor aduse „instituțiilor criminale naziste“ (după taxonomia de la Nürnberg) precum SS și SD. Partea slabă au fost probatoriile privind responsabilitățile individuale, fiind utilizate adesea doar dovezi circumstanțiale. Apartenența la o instituție sau organizație implicată în crime atrăgea responsabilitatea implicită (spre deosebire de procesele din Occident, unde era nevoie de probe temeinice pentru dovedirea culpei individuale). Drepturile celor anchetați (la apărare corectă, la pedeapsă proporțională cu fapta comisă, la recurs etc.) au fost afectate în continuare. În cazul militarilor, statutul de „prizonier de război“, cu protecția adusă de legislația internațională, a fost anulat în cazul tuturor celor acuzați de crime de război. Totuși, spre deosebire de procesele-spectacol, nu au fost utilizate în general probe fabricate. Mulți dintre acuzați și-au recunoscut vinovăția în fața Curții - și nu știm câți au făcut-o voluntar și câți forțați de metodele de anchetă. Regimul sovietic a făcut mare publicitate în jurul proceselor, insistând pe voința de a-i pedepsi pe cei implicați în atrocități, independent de efortul justițiar al Occidentului. Primul val de procese publice, din 1945-1946, a primit mai mare atenție decât cel de-al doilea, din 1947.
Conform unei statistici, între 1943-1953, mai mult de 320.000 de cetățeni sovietici au fost arestați pentru colaborare cu trupele de ocupație. Procesele împotriva colaboratorilor au continuat până în anii ’80, dar o imagine generală asupra lor este încă dificil de făcut, întrucât o bună parte din dosare au fost inaccesibile cercetătorilor sau pur și simplu nu au fost cercetate.
Decretul din 1943 stabilea o distincție între forme agravante de colaborare (spionajul, trădarea, participarea la atrocități etc.), pentru care pedeapsa era moartea, și complicitatea cu ocupanții, prin care era asistată activitatea criminală, pedepsită cu muncă silnică (de obicei, prin expedierea în Siberia). Cei mai mulți din a doua categorie erau deja eliberați la 10 ani de la război. Decretul din 17 septembrie 1955 privind „Amnistia cetățenilor sovietici care au colaborat cu ocupanții în timpul războiului pentru apărarea patriei, 1941-1945“ stabilea amnistierea celor care au colaborat cu forțele de ocupație, dar nu și a acelora condamnați pentru „uciderea și torturarea cetățenilor sovietici“. Ideea decretului era de a-i ține în închisoare doar pe criminalii de război propriu-ziși, doar că, și de data aceasta, formulările legale erau vagi, decizia fiind la latitudinea decidenților din partid, sistemul judiciar și poliția politică. În 1955, a fost transferat în România un ultim lot de militari români deținuți în URSS, condamnați pe baza decretului din 1943 pentru crime de război. În intervalul cât a durat semidezghețul din timpul lui N. Hrușciov, au fost eliberați și criminali de război, ca urmare a unor decizii deseori haotice.
În timpul războiului, Uniunea Sovietică a fost statul care a dezvăluit cele mai multe informații despre masacrarea evreilor. Relatări despre Holocaust au continuat să apară pe teritoriul sovietic și după război, în presă și alte publicații, în intervalul 1945-1948, dar cu o frecvență din ce în ce mai redusă, până când s-a produs, în 1948, o schimbare radicală de atitudine. Regimul stalinist a cunoscut o turnură antisemită soldată cu epurări pe criterii etnice în partid și organizațiile de masă, cu arestări în rândurile organizațiilor evreiești și procese înscenate împotriva liderilor evrei. Au fost declanșate campanii propagandistice și anchete împotriva „sioniștilor“, „cosmopoliților“ și „naționaliștilor“ evrei, împotriva altor categorii inventate pentru bestiarul comunist (punctul culminant fiind denunțarea „complotului medicilor evrei“).
Atitudinea sovietică față de Holocaust, antisemitism și problema criminalilor de război a fost determinată de grila de lectură ideologică. Conform doctrinei comuniste, fascismul era o expresie extremă a capitalismului, iar antisemitismul, nimic altceva decât o formă de diversiune pentru distragerea atenției de la problemele reale ale oamenilor. Cum la baza istoriei omenirii au stat, conform lui Marx și discipolilor săi, împărțirea pe clase și lupta de clasă, importanța împărțirii pe rase din ideologia nazistă era ignorată. Comunismul nu a înțeles rolul constitutiv al antisemitismului în imaginarul nazist și nici proiectul genocidar care îi viza pe evrei. În discursul comunist, victimele nazismului erau „universalizate“, evreii apărând ca o categorie între altele de victime; aceasta când nu erau ignorați cu totul. Ideologii comuniști reduceau viața politică internațională la confruntarea dintre comunism și fascism. Ce era diferit de comunism sau i se opunea putea fi denunțat ca o formă de fascism. Așa s-a ajuns ca inclusiv partide democratice sau formațiuni evreiești să fie catalogate drept „fasciste“. Și tot ca rezultat al binomului simplificator, comuniștii au fost descriși, în discursul oficial sovietic și din restul blocului comunist, ca victime principale ale fascismului. Or, victimele au fost „naționalizate“ de fiecare dintre statele devenite comuniste. În URSS, povestea Holocaustului a fost dizolvată în metanarațiunea „Marelui Război pentru Apărarea Patriei“, deși germanii și aliații au omorât mai mulți civili evrei decât civili ruși în Uniunea Sovietică. Genocidul evreilor a devenit tabu, victimele evreiești din timpul războiului fiind rareori menționate în abordările oficiale. Iar lucrările care au atins subiectul au distorsionat faptele și cifrele.