De același autor
Iată un sfat politicos și o rugăminte pentru toate instituțiile și organismele de presă care confecționează eroi, propunând nume de străzi, de școli, statui și alte simboluri memoriale: documentați-vă foarte atent înainte, trimiteți adrese la instituțiile deținătoare de arhivă, întrebați specialiștii, vedeți ce spune legea și, în cazul instituțiilor, supuneți orice propunere dezbaterii publice. Numele de străzi, statutul de cetățean de onoare și statuile țin de memoria oficială a comunității și au impact asupra reprezentărilor colective, așa încât subiectul trebuie tratat cu toată responsabilitatea. Teoretic, cei aleși pentru a primi această recompensă memorială ar trebui să fie personalități recunoscute, simboluri consensuale, care nu jignesc memoria altora și care reprezintă un omagiu pentru valorile morale, democratice și comunitare. Bunul simț, dar și legea spun că militanții extremei drepte și criminalii de război nu intră în această categorie.
Trei lucruri întâmplate recent au provocat acest articol. Pe 22 martie 2011, Consiliul Local al orașului Comănești, din judeţul Bacău, a aprobat ca Școala nr. 5 din localitate să primească numele „General Costachi S. Ciocan“. Viceprimarul din Comănești, Nicolae Ciocan, este nepotul generalului. Ziarul Evenimentul Zilei a reacționat anul acesta, pe baza unor documente (fișa matricolă penală) furnizate de Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc, arătând că Ciocan a fost condamnat după război pentru crime împotriva umanității.
Al doilea caz: Institutul Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel“ a protestat recent față de o decizie a Consiliului Local Târgu Ocna, din 10 februarie 2009, prin care legionarul Valeriu Gafencu a fost declarat post-mortem cetățean de onoare al orașului. Institutul Wiesel a amintit că legea interzice cultul fasciștilor.
În fine, ziarul România liberă a publicat recent un articol, bazat pe documente militare, despre faptele de arme ale unui ofițer al armatei române, maiorul Valeriu Carp, în urma ultimatumului sovietic din vara anului 1940. Institutul Wiesel a reacționat din nou. Valeriu Carp este cunoscut în istoriografie ca autor al mai multor masacre împotriva evreilor în 1940 și 1941, iar acest lucru nu era menționat în portretul eroizant din ziar.
Cazul Constantin Ciocan
Cine a fost generalul Constantin S. Ciocan, cel care a primit onoarea de a da numele unei școli din Comănești? General a devenit în timpul președintelui Emil Constantinescu. Aproape sigur, autorii propunerii de înaintare în grad nu l-au informat pe șeful statului de atunci în legătură cu biografia lui Ciocan. Documentele lămuritoare ar fi putut fi obținute de la SRI (acum sunt la CNSAS), jandarmerie sau armată. Tot aproape sigur, nici înaintarea în grad, nici votul din Consiliul Local Comănești nu au fost întemeiate pe o documentare care să conțină toate datele problemei.
Ciocan a fost arestat preventiv pe 30 iulie 1949 și condamnat pe 5 februarie 1951 pentru crime împotriva umanității, fiind acuzat că a participat cu exces de zel la executarea unor civili. I s-au imputat fapte din 1943, din vremea când era locotenent în cadrul Școlii de Subofițeri de Jandarmerie din Cernăuți. Ciocan s-a născut în 1913 în Comănești, într-o familie săracă; a absolvit Școala Ofițerilor de Jandarmi în 1936 și a trecut prin diferite specializări și unități; după 22 iunie 1941 a făcut parte dintr-o companie de poliție a Marelui Cartier General și a făcut patrulări în Iași, în iulie, după pogrom; a fost mutat apoi în Basarabia, unde, conform propriilor declarații, oameni din unitatea sa au participat la mai multe execuții de evrei, iar din toamna lui 1941 a ajuns la Cernăuți.
În sarcina Şcolii de Jandarmi, unde era locotenent, a căzut executarea unei pedepse capitale decise de Curtea Marțială Cernăuți, împotriva a cinci „comuniști“ declarați periculoși. Nu le știm numele, știm doar că erau tineri de 20-25 de ani. Nu știm clar nici motivele condamnării: unii au fost se pare acuzați că au pus o bombă la poarta prefectului de Hotin, alții că au tăiat liniile telefonice între Prut și spatele Prutului – acuzații frecvente în acei ani care duceau la executarea civililor, evrei, comuniști, sovietici etc. După ce mai mulți ofițeri au refuzat să execute ordinul, invocând diferite pretexte, Ciocan, mai înclinat spre conformism, după cum îl descriau colegii, s-a oferit voluntar. A constituit un pluton de execuție și i-a executat pe cei cinci.
După război, a fost arestat alături de alte sute de persoane acuzate de implicare în crime împotriva umanității. A fost acuzat că a încălcat prevederile legale privind execuțiile. În 1942, apăruse în Monitorul Oficial Regulamentul asupra normelor de urmat la executarea pedepsei cu moartea (MO nr. 96 din 27 aprilie 1942). Regulamentul dădea câteva indicații, să le spunem tehnice, privind desfășurarea execuției, pornind de la norme umanitare: păstrarea unei distanțe între plutonul de execuție și condamnați, legarea acestora din urmă la ochi și întoarcerea cu spatele față de pluton, executarea loviturii de grație cu pistolul în cap în cazul celor care nu mureau din prima salvă etc. Or, Ciocan a fost acuzat că i-a introdus pe condamnați într-o groapă comună, că a ordonat focul de aproape, de sus în jos, și că a procedat excesiv în momentul loviturii de grație. În cazul unei persoane sau două, locotenentul a descărcat întregul încărcător în capul victimei și mutilând cadavrul, trăgând în ochi și gură. După ce a tras, și-a mângâiat pistolul ostentativ. Se pare că s-a enervat din două motive: unul sau mai mulți condamnați au strigat „Trăiască Uniunea Sovietică!“, iar după prima salvă, nefiind împușcați toți cei cinci, procurorul militar aflat de față l-a ironizat că nu și-a instruit bine oamenii.
Acestea sunt amănuntele sinistre ale cazului Constantin Ciocan, reconstituite pe baza a numeroase mărturii, date de colegi și membri ai plutonului de execuție. Ciocan s-a apărat spunând că nu a făcut decât să execute un ordin legal, instanța a reținut că a procedat nelegal, cu exces de zel și sadism. Pedeapsa nu a fost mare, în comparație cu alte condamnări pentru crime împotriva umanității: 3 ani temniță grea.
Se știe, al doilea război mondial a reprezentat un moment de „barbarizare“ a conștiinței umane (Omer Bartov), normele naționale și internaționale privind protejarea integrității civililor și a demnității vieții și morții fiind adesea lăsate uitării. Normele din 1942 veneau după un șir de atrocități în care zeci de mii de oameni, în special evrei, au fost executați sumar, fără decizii în justiție și fără respectarea normelor legale și umanitare; în multe situații, cadavrele au fost mutilate, iar victimele au fost îngropate în gropi comune. În acest context, intervine povestea locotenentului Ciocan.
Știind aceste lucruri, putem judeca mai clar cât de rațională este decizia de a da numele unei școli după comandantul unui pluton de execuție. Istoricilor le rămâne eventual să discute detaliile cazului, dar pentru politicile publice lucrurile sunt clare: nu poți violenta conștiința elevilor din școala din Comănești introducându-i în această poveste dură.
Cazul Valeriu Carp
Din articolul din România liberă (Dan Gheorghe, Cum a fost evitată ocuparea Mănăstirii Putna de către sovietici, din 14 ianuarie 2013) aflăm despre faptele de eroism ale maiorului Valeriu Carp, după ultimatumul sovietic din vara anului 1940. Mai precis, Carp, comandant al Batalionului 3 din cadrul Regimentului 16 Infanterie al Diviziei 7, a întârziat cu unitatea sa dincolo de noua graniță stabilită, ocupând poziții pe șoseaua Ciudei-Vicov, decis să deschidă focul împotriva sovieticilor, în ciuda unui ordin contrar dat de Armata a 3-a. Nu reiese dacă au avut loc într-adevăr confruntări cu sovieticii. Este citat doar un raport în care se spune că „maiorul Carp ocupă poziție de apărare și a oprit înaintarea trupelor sovietice și bandele teroriste. Capii bandelor sunt capturați de români și împușcați pe loc“. Autorul articolului speculează: „Este clar, după descrierea oficială a faptelor din perioada 1-3 iulie, că Batalionul 3 nu putea să captureze inamici decât prin luptă“.
Mai aflăm din articol că Valeriu Carp s-a născut în Iași, că avea 43 de ani în 1940 (de fapt, ca să fim scrupuloși, avea 42 de ani în timpul evenimentelor pentru că s-a născut pe 27 noiembrie 1897), era căsătorit cu Margareta Coller - în 1932 și tatăl unei fetiţe – Maria. Ofiţer de carieră, absolvent, în 1933, al Şcolii Superioare de Război, Valeriu Carp va cădea pe câmpul de luptă în vara lui 1944, la Paşcani (mai exact, pe 11 aprilie).
Ce lipsește din portretul acestui ofițer erou și familist? Lipsește, după părerea noastră, esențialul. Documentele militare și istoriografia rețin că Valeriu Carp a fost implicat în mai multe masacre împotriva evreilor, în 1940 și 1941, comise cu o cruzime ieșită din comun. Au scris despre aceste atrocități Marius Mircu în 1945 (Pogromurile din Bucovina și Dorohoi), Matatias Carp în 1947 (Cartea neagră, vol. III), mai apoi istoricii Jean Ancel, Radu Ioanid, Raportul Comisiei Wiesel și alții.
Astfel, din documente și cărți aflăm că „bandele teroriste“ erau de fapt civili, evrei, uneori familii întregi. Carp era simpatizant legionar, iar frustrarea provocată de retragerea din fața sovieticilor a răbufnit împotriva evreilor. S-a întâmplat tot astfel în mai multe zone pe linia de retragere; pogromul de la Dorohoi în acest context a izbucnit.
M. Carp și Mircu relatează că prima crimă în masă comisă de unitatea lui Carp s-a produs pe 30 iunie 1940, la intrarea în localitatea Ciudei. Aici au fost adunați mai mulți evrei (Mircu vorbește de 4 evrei care ar fi vrut să întâmpine cu steag roșu trupele sovietice, M. Carp menționează 5 bărbați reținuți, o femeie și doi copii), care au fost schingiuiți și împușcați. „După ce le-au rupt picioarele, povestește Mircu, le-au sfărâmat craniile, i-au legat de copaci și i-au tăiat în bucăți cu baionetele.“ Pe 1 iulie, în ziua pogromului de la Dorohoi, maiorul Carp a ajuns în Zaharești (Suceava) și a dat ordin să fie adunați evreii din împrejurimi. Au fost găsiți 36 de evrei, bărbați, femei, copii, care au fost torturați (li s-au tăiat urechile, limba și degetele), împușcați și îngropați, morți sau vii încă, într-o groapă comună. Deasupra, a fost aruncat, „ca ultimă batjocură“ (M. Carp), cadavrul unui cal. Doi soldați evrei au fost obligați de V. Carp să facă parte din plutonul de execuție. La masacru a asistat și fiica maiorului și, conform documentației adunate de M. Carp pentru procesele criminalilor de război și citate de Jean Ancel, a cerut să împuște cu mâna ei un evreu.
În 1941, odată cu declanșarea operațiunii Barbarossa, Regimentul 16 Infanterie s-a întors în Bucovina pe același traseu. Cum retragerea din 1940 a fost văzută ca o umilință, a urmat răzbunarea, iar ținta principală au fost și de data aceasta evreii. M. Carp ne spune că una dintre primele localități ocupate a fost Ciudei și în câteva ore au fost uciși 450 de evrei. Crimele comise, în 1941, la intrarea în Bucovina sovietică de unitățile Diviziei 7, comandată de generalul Olimpiu Stavrat, au făcut obiectul unui proces mare, cu un lot de 35 de acuzați (dosarele se află la CNSAS). Stavrat însuși a fost condamnat la muncă silnică pe viață (dar eliberat prin Decretul din 1955).
Documentele unei anchete militare din 1950 dau mai multe amănunte despre numărul victimelor (singura problemă fiind că, în limbajul comunist, mențiunea etniei dispare, iar „evreii“ devin „persoane“, „cetățeni“) și cei care au comis crimele în 1940. La 2 km de Ciudei, au fost prinse și executate 6 persoane (de un grup de soldați conduși de sergentul Antoniu și căpitanul Tantu). Din Ciudei au fost ridicați din ordinul maiorului V. Carp 35-40 de civili, dați pe mâna lui Antoniu. În zona Crasna, au fost prinse două persoane, iar V. Carp a ordonat sergenților Antoniu și Mihai Țandură să-i împuște. În comuna Marginea, maiorul a ordonat lui Antoniu și Țandură executarea a 4 civili. La Zaharești, V. Carp a adunat mai mulți „suspecți“ de pe traseu, i-a închis într-o cameră, după care a invitat lumea să asiste la execuție, i-a pus pe evrei să-și sape singuri gropile, la 200-300 de metri de Zaharești, căpitanul Silviu Nemțeanu le-a făcut fotografii pe marginea gropilor, după care un pluton i-a executat. Din pluton, au făcut parte Tantu, Țandură, Antoniu, sergent Ștefănoaia, caporal Crucico Simion, fruntașii Vlajinca Grigore, Rusu Ilie, Anton Laubach și soldatul Solomon. După război, dintre aceștia știm că Tantu și Țandură (fost actor la Bacău, membru al Frățiilor de Cruce) au fost condamnați. Nemțeanu, și el fost legionar, nu a fost condamnat, dar a fost folosit de regimul comunist în anii ’80. Antoniu și V. Carp au murit înainte de a începe anchetele. Carp eroul a fost de fapt un anti-erou.
Cazul Valeriu Gafencu
Valeriu Gafencu este o figură controversată, adulată de unii, contestată de alții. Din cei aproape 32 de ani de viață, 12 i-a trăit în închisoare – Aiud, Pitești, Târgu Ocna. În închisoare a făcut TBC, insuficiență cardiacă, apendicită și a fost mult timp bolnav, zăcând la pat, până s-a stins. Seninătatea cu care și-a trăit suferința a lăsat o bună amintire în rândul celorlalți deținuți și chiar a gardienilor. În plus, în închisoare a trăit o criză mistică, motiv pentru care Nicolae Steinhardt l-a numit „sfântul închisorilor“.
Pe seama sa este pus un episod care s-a transformat în legendă. În 1951, un deținut de la Târgu Ocna, Aurel Leonida Stratan, a primit în pachet streptomicină, iar acesta a decis că i-ar fi mai utilă lui Gafencu, grav bolnav. Conform relatărilor din memorialistica legionară de închisoare, Gafencu ar fi decis la rându-i să cedeze medicamentul lui Richard Wurmbrand, considerând că aceasta are șanse mai mari de supraviețuire.
Wurmbrand este o altă figură legendară a spațiului concentraționar, mai mult pomenit decât cunoscut (așteptăm o monografie serioasă). Evreu, erudit, comunist școlit la Moscova, deținut la Doftana la începutul anilor ’30, unde a contractat tuberculoză, atras de creștinism, Wurmbrand a devenit apoi pastor protestant, făcând prozelitism pentru creștinarea evreilor. După război a criticat subordonarea totalitară a cultelor și a fost arestat. A stat, cu o pauză, 14 ani prin închisori, ajungând și la Târgu Ocna, bolnav ca și Gafencu de TBC.
Este posibil ca Wurmbrand să fi primit de la Gafencu streptomicină – antibiotic tuberculostatic abia descoperit și căutat în închisori ca o „apă vie“. Cert este că Wurmbrand este primul care a primit și a fost tratat cu streptomicină la Târgu Ocna, utilizând o filieră protestantă și complicitatea unui medic din închisoare. Wurmbrand a ajutat apoi și pe alții (inclusiv un antisemit incurabil care nu vroia să accepte ajutor de la un evreu). Aceste lucruri sunt atestate într-o carte recentă a istoricului Mircea Stănescu (Reeducarea, vol. III). Gesturile de întrajutorare erau frecvente în lumea închisorii, fiind declanșate de diferite resorturi – grija creștinească pentru celălalt, convingeri umanitare, ideea legionară a sacrificiului, camaraderia, empatia, simțul datoriei profesionale etc. – sau, uneori, toate la un loc. Nu știm ce a contat mai mult la Gafencu. Nu știm nici dacă se poate spune că i-a salvat viața lui Wurmbrand. Pastorul nu a pomenit acest ajutor în nici o scriere. Cert este că mai mult a contat filiera de medicamente proprie de care a beneficiat și îngrijirea acordată de medici și alți pacienți.
Și acum ajungem la povestea care ne interesează. Gafencu a devenit obiect de cult, mai ales după 1989, pentru diferite grupări neolegionare și ortodoxiste. O simplă căutare pe Internet este lămuritoare. Efigia lui Gafencu este abuzată, folosită ca paravan și legitimare de tot felul de extremiști. Povestea spusă de legionari a relației dintre Gafencu și Wurmbrand nu este decât o parabolă a antisemitismului legionar. Wurmbrand este valorificat în imaginarul neolegionar ca evreu convertit, ba chiar citat cu luări de poziții antisemite. Ajutorul lui Gafencu pentru Wurmbrand, real sau imaginar, apare ca dovadă a magnanimiei și superiorității morale legionare și faptul că pastorul nu-l pomenește nu vine decât să demonstreze că „evreul rămâne tot evreu“. Alții folosesc scena ajutorului ca probă că legionarii nu au fost, până la urmă, antisemiți. Wurmbrand a spus el însuși că Gafencu nu era antisemit, dar dacă citim relatările discuțiilor lor din celulă vedem că Gafencu colporta majoritatea prejudecăților antiiudaice din ideologia legionară. Așadar, cultul lui Gafencu nu este o poveste echilibrată despre Gafencu, ci una dintre modalitățile propagandistice prin care noile grupări fundamentaliste caută expresie în lumea contemporană.
Acest cult a avut trecere pe lângă municipalitatea din Târgu Ocna, care l-a declarat pe Gafencu cetățean de onoare. Firește, o dezbatere publică nu a avut loc. Institutul Wiesel a protestat, pe bună dreptate, pentru că Gafencu a fost un militant legionar și pentru că este un simbol al neolegionarilor, iar legea interzice un astfel de cult. Originar din Basarabia, Gafencu a devenit legionar, conform propriilor declarații, încă din 1937, la 16 ani. În 1941, pe când era student la drept, a fost numit șef peste Frățiile de Cruce din Iași, așadar șef politic al tineretului legionar ieșean (nu era simplu membru FDC cum spun unii). A participat la rebeliunea legionară și atunci a venit prima condamnare. În toamna anului 1941, la câteva luni de la eliberarea din închisoare, a reluat propaganda și prozelitismul legionar, fiind surprins împreună cu Paul Miron (influentul personaj de mai târziu de la Freiburg) în timpul unui ritual legionar. A fost condamnat din nou, împreună cu Miron și cu alții. În 1949, comuniștii au dat o nouă sentință și a rămas în închisoare. Acolo a dezvoltat latura ortodoxistă a legionarismului său.
Mai trebuie să spunem ce însemna legionarismul? Însemna cultul dictaturii împotriva democrației, antisemitism și violență. Pe scurt, Gafencu nu este un simbol consensual, iar glorificarea sa publică înseamnă o jignire pentru alții, în condițiile în care legionarismul a împins România, alături de alte forțe antisemite și de regimul Antonescu, în Holocaust.