De același autor
La momentul în care obişnuita cohortă de politicieni, analişti, comentatori şi jurnalişti ocupă spaţiul public autohton (unul din ce în ce mai mai sec, mai flecar, mai infirm şi mai deformat) cu discuţii despre tipul de preşedinte pe care Klaus Iohannis ar trebui să îl încarneze, merită să arătăm care sunt caracteristicile şi resursele fundamentale de putere ale mult discutatei instituţii prezidenţiale din primul – şi, în cea mai bună lume posibilă, ultimul – regim republican postcomunist al României.
Instituţia de preşedinte al statului apare pentru prima dată în istoria României abia în anul 1974 – şi nu, aşa cum ar fi fost de aşteptat, odată cu proclamarea abuzivă şi nelegiuită a republicii (v. Eleonor Focşeneanu, Două săptămâni dramatice din istoria României, ediţia a III-a revizuită, Curtea Veche, Bucureşti, 2014), în data de 30 decembrie 1947 – când are loc o revizuire a celei de-a treia Constituţii a regimului comunist, cea adoptată în august 1965, prin Legea nr. 1/1974, publicată în Monitorul Oficial la data de 28 martie 1974. Crearea funcţiei prezidenţiale în cea de-a doua parte a epocii comuniste româneşti nu este deloc nesemnificativă, deoarece actul reprezintă o inovaţie în cadrul gândirii juridico-politice a bolşevicilor şi sovieticilor, o gândire care a fost asimilată nemijlocit de către toţi comuniştii est-europeni, odată cu înlăturarea monarhiilor sau a republicilor parlamentare din ţările regiunii.
Funcţia de reprezentare supremă a statului în regimurile comuniste iniţiale nu putea fi asigurată de către un monarh, în virtutea tradiţiei politico-legale şi legitimităţii istorice a unei naţiuni, dar nici de către un lider politic rezultat în urma unui vot parlamentar ori chiar popular liber. Cum Partidul Comunist era singura expresie politică valabilă într-un regim comunist, liderul suprem al statului comunist nu putea fi decât unul şi acelaşi cu secretarul general al partidului. Astfel, în patria comunismului, Uniunea Sovietică, funcţia de preşedinte a apărut, mimetic şi idiosincrasic, abia în anul 1990, de unde a fost preluată şi de celelalte state ex-comuniste, într-un moment în care statul federativ sovietic era pe cale de dispariţie şi – aşa cum a demonstrat-o Mihail Gorbaciov în acei ultimi doi ani – ea dispunea de o autoritate mai degrabă fictivă. Cu totul altfel au stat lucrurile în România. Instituirea funcţiei de preşedinte al statului în anul 1974 a însemnant o creştere simbolică (să nu uităm că, la ceremonie, s-a folosit o imitaţie a sceptrului regal al lui Ferdinand I !), dar şi reală a puterii lui Nicolae Ceauşescu, secretarul general al PCR de până atunci, care l-a ridicat durabil deasupra tuturor celorlalţi membri ai aparatului de partid.
Acest tip de aspiraţie la autoritate simbolică supremă, tradusă în putere efectivă formală şi informală, prin care un potentat politic s-a ridicat deasupra coreligionarilor săi în comunism a fost moştenită de fondatorul regimului postcomunist românesc, omul de aparat Ion Iliescu. Din preşedinte al Consiliului Frontului Salvării Naţionale, constituit la 27 decembrie 1989, şi apoi, din 13 februarie 1990, preşedinte al Consiliului Provizoriu de Uniune Naţională, acesta a devenit – prin Constituţia încă o dată abuzivă din 1991/1992 (v. Eleonor Focşeneanu, Istoria constituţională a României 1859-1991, ediţia a II-a revăzută, Humanitas, Bucureşti, 1998) – preşedinte al României, doar al României, şi nu al Republicii România!, un detaliu din fericire încă semnificativ pentru dezbaterile avortate şi manipulate de atunci.
Viaţa politică postcomunistă şi întreg modul de funcţionare a regimului politic postcomunist al României, din 1991/1992 şi până astăzi, nu pot fi apreciate sau înţelese fără o înţelegere prealabilă a rolului, caracterului şi fizionomiei pe care le are şi le-a avut această ciudată funcţie prezidenţială preluată din comunism, care în practica şi mentalul politic autohton este întotdeauna ceva mai mult ori ceva mai puţin decât ceea ce lasă să se înţeleagă expresia sa literală din documentul constituţional oficial în vigoare. Sigur, se pot face analogii şi comparaţii savante între regimul politic românesc de după comunism şi semiprezidenţialismul francez al Republicii a V-a, şi asta nu fără o anumită justificare, deoarece acest ultim regim cezaric al Europei, născut din criza politică a unei naţiuni orgolioase aflate în recul şi încarnat de personalitatea duală a lui Charles de Gaulle, pare să fi înrâurit mintea unor politicieni şi jurişti din elita politică comunistă, de altfel una cunoscătoare doar de limbă rusă şi, mai rar, de franceză, încă de la vizita Generalului la Bucureşti, în mai 1968. Cu toate acestea, în ce priveşte România, spre deosebire de alte câteva state postcomuniste cu trăsături semiprezidenţiale din regiune, cum ar fi în mod deosebit Polonia, este imposibil de ignorat originea comunistă a instituţiei prezidenţiale şi continuitatea sa în postcomunism la un nivel simbolic şi pragmatic-funcţional, în ciuda chiasmului din 1989 şi a unor sporadice tentative ideologico-intelectuale, târzii, izolate şi neconvingătoare, de a-i defini o ţinută prin comparaţii încă şi mai specioase, dar de bonton, cu instituţii aparent similare din state cu o lungă tradiţie republicană, născută dintr-o istorie şi geografie încă şi mai diferite, cum este de pildă cazul Statelor Unite ale Americii.
Atunci când Nicolae Ceauşescu s-a înscăunat preşedinte al Republicii Socialiste România, acesta s-a emancipat de nomenclatura de partid şi s-a erijat în poziţia imbatabilă de pater politicum al acesteia: fiind înăutru şi totuşi în afara acesteia, reclamându-se când de la legitimitatea pseudorevoluţionară a PCR şi a comunismului internaţional, când de la o idee deformată şi populistă de naţiune socialistă românească, el a devenit astfel arbitrul suveran şi patronul suprem, poate chiar dinastic, al grupurilor de putere dinăuntrul aparent monoliticului regim comunist. Exact acelaşi rol neopatrimonial şi l-a asumat şi Ion Iliescu, fostul său colaborator şi în cele din urmă călău, când a reinventat funcţia prezidenţială după „revoluţia furată“ din 1989/1990, cu diferenţa totuşi că, în condiţiile „democraţiei originale“ instituite, în locul grupurilor de putere adunate şi disciplinate sub umbrela aparent monoliticei nomenclaturi, acesta trebuia acum să patroneze şi să arbitreze abil o diversitate mult mai mare de interese şi grupuri organizate în noile partide politice ieşite din răsturnata lume comunistă, din care unele îi erau loiale (FDSN-PDSR, PSM, PRM, PUNR), altele concurente (FSN-PD), iar altele mai mult sau mai puţin ostile (PNȚCD şi diverse facţiuni PNL). În fond, patronajul clientelar, individual şi de grup, este modul tipic de a conduce o societate anomică şi însărăcită, dezrădăcinată în ce priveşte tradiţiile sale politice şi infantilizată după ani de ocupaţie şi subjugare totalitară. Succesorul său, Emil Constantinescu, în ciuda simpatiilor şi speranţelor filomonarhice cu care era creditat de către Corneliu Coposu, a abandonat perspectiva unei reveniri a României pe făgaşul său normal precomunist şi a prezervat acest sistem patron-client de la baza instituţiei prezidenţiale, odată ce s-a văzut în scaunul prezidenţial. De la înălţimea acestuia, imitând un prezidenţialism francez prost înţeles şi pentru care nu avea vocaţie, el a dorit în mod constant să se situeze deasupra partidelor, oamenilor şi ideologiilor, ce-i drept, eterogene şi adesea imature, care l-au adus la putere (v. Dan Pavel şi Iulia Huiu, „Nu putem reuşi decât împreună”. O istorie analitică a Convenţiei Democratice, 1989-2000, Polirom, Iaşi, 2003), într-o încercare, în esenţă, eşuată de a obţine loialitatea forţelor „neocomuniste“ din jurul lui Ion Iliescu ori de a colabora cu acestea la o reformă ceva mai accelerată, mai onestă şi mai profundă a societăţii româneşti, în direcţia economiei de piaţă, domniei legii şi democraţiei.
Din punct de vedere al rolului şi al caracteristicilor definitorii de la baza funcţiei prezidenţiale, în morfologia regimului politic postcomunist al României, dublul mandat al lui Traian Băsescu, care urmează unei reveniri mai calme a lui Ion Iliescu în funcţia supremă, a reprezentat o fază de conflict acut şi susţinut pentru controlul şi redistribuirea reţelelor de patronaj între cele două forţe politice „neocomuniste“ care au rezultat din schisma Frontului Salvării Naţionale, conservatorul PSD şi reformistul PD, în jurul cărora s-au grupat în proporţii aproximativ egale diverse fracţiuni din CDR-ul naufragiat sub mandatul lui Emil Constantinescu. Asemenea acestuia din urmă, Traian Băsescu a acceptat sistemul de patronaj şi arbitraj între grupurile de putere din societatea românească, care stă la baza instituţiei prezidenţiale reinventate de Ion Iliescu, dar, spre deosebire de Constantinescu, fiind un om al acestui sistem care i-a înţeles pe deplin natura, el a încercat – şi chiar a reuşit parţial o vreme – să îl domine, să şi-l însuşească şi să îl reorganizeze într-o formă care deranja şi dezavantaja vechea gardă de potentaţi ieşiţi din structurile „democraţiei originale“, girate în mod obişnuit de Ion Iliescu şi oamenii săi.
A fi pater politicum, sau preşedinte, în România postcomunistă nu înseamnă a întruchipa în manieră neonapoleonică naţiunea eternă, cum o cere funcţia prezidenţială franceză, nici a constitui o instanţă morală a acesteia, cum o face un preşedinte german postbelic, şi cu atât mai puţin a guverna efectiv cu puteri viceroyale, cum se întâmplă în cazul prezidenţialismului american. Şi nici nu va putea însemna vreodată nimic din toate acestea. O naţiune cu o memorie istorică scurtă şi deformată, cu o identitate de sine nesigură şi complexată şi cu o cultură politică extrem de precară şi de rudimentară nu poate conferi preşedintelui, dincolo de retorica populistă, decât rolul de patron al patronilor, il grande patrono, de la care se aşteaptă – la schimb cu loialitatea personală şi de grup a potentaţilor vremii – protecţie, beneficii, trocuri, atenţii şi vorbe calde