De același autor
Numele lui Ioan Paul al II-lea este cunoscut în întreaga lume. Nicio altă personalitate de la sfârşitul sec. XX şi începutul sec. XXI nu a înfluenţat atât de mult istoria lumii şi nu a afectat atât de mult milioane de oameni de pe toate continentele. În timpul pontificatului său (1978-2005), Papa nu a înfăptuit alte lucruri în afară de rugăciuni, numeroase pelerinaje şi gânduri adresate oamenilor din întreaga lume. Şi doar prin atitudinea şi exemplul său a câştigat recunoaşterea, admiraţia şi respectul tuturor acelora pe care i-a întâlnit. Comemorând anul acesta 10 ani de la moartea lui Ioan Paul al II-lea (2 aprilie 2005), este o ocazie de a ne reaminti imaginea sa, dar şi de a ne întoarce cu gândul la pelerinajul său din România, din 1999.
Despre Papa Ioan Paul al II-lea s-au scris multe cărţi și s-au realizat multe filme. Multe pieţe, străzi, şcoli şi instituţii din întreaga lume au primit numele lui, numeroase monumente au fost ridicate în cinstea lui, iar imaginea sa se regăseşte chiar şi pe monede, bancnote și timbre poştale. Este un mod minunat de a exprima respectul față de memoria acestui om extraordinar. Chiar şi în România putem găsi multe locuri care-l comemorează. Desigur, cea mai impresionantă amintire este păstrată în Catedrala Sf. Iosif din Bucureşti. Este vorba despre o relicvă dăruită personal de către fostul secretar al papei, actualul Mitropolit de Cracovia, Cardinalul Stanisław Dziwisz. Relicva, care conţine câteva picături de sânge al papei, nu o dată a adunat o mulţime de credincioşi care l-au comemorat pe Ioan Paul al II-lea într-o procesiune solemnă pe străzile Bucureştiului. Oricum, România are dreptul de a-l comemora în mod special pe acest papă. Deşi a fost polonez, rădăcinile sale se trag cel mai probabil din Valahia, lucru confirmat chiar de numele Wojtyła, precum şi de locul de origine al strămoşilor săi, care locuiau în satul fondat de coloniştii valahi. Poate de aceea, la începutul vizitei sale în România, Ioan Paul al II-lea a spus: „Cu mare bucurie sosesc, astăzi, în România, naţiune mult dragă mie şi pe care de multă vreme doream să o vizitez“.
De la Karol Wojtyła la Ioan Paul al II-lea
Papa Ioan Paul al II-lea
Înainte de a deveni papă, ca preot, Karol Wojtyła a avut mai multe funcţii în Biserică şi la universităţi din Cracovia şi din alte oraşe din Polonia. S-a născut pe 18 mai 1920, la Wadowice, oraş care se află în apropiere de Cracovia. S-a mutat la Cracovia cu tatăl său, după mai mulţi ani de la moartea mamei sale, în apartamentul familiei acesteia. Aici se afla când a izbucnit cel de-al doilea război mondial. În timpul războiului a început, în secret, în 1942, studiile teologice. A fost hirotonit preot în noiembrie 1946, iar prima liturghie a celebrat-o în cripta Catedralei Wawel din Cracovia. Karol Wojtyła a avut multe talente, a fost poet, actor, dramaturg, pedagog, filosof în istorie, profesor de etică. Cu toate acestea, ca preot, s-a dedicat muncii spirituale şi academice, având dorinţa de a-i ajuta în primul rând pe toţi cei care aveau nevoie. După 12 ani, în anul 1958, a devenit episcop auxiliar de Cracovia, iar nouă ani mai târziu, în 1967, a fost ales cardinal de către Papa Paul al VI-lea. Datorită carismei sale, mulţi studenţi cracovieni se adunau în jurul lui şi participau cu drag la întâlnirile religioase, filosofice, istorice sau teologice. Aşa a fost, atât ca tânăr preot, dar şi mai târziu, când era episcop şi cardinal. Mergea cu studenţii în excursii pe munţi, la lacuri şi în pelerinaje la sanctuarele mariane, iar această formă de activitate a sa a fost numită „apostolat de excursie“.
Timp de 20 de ani a fost episcop la Cracovia. În acea perioadă, Karol Wojtyła a arătat o poziţie curajoasă în apărarea credinţei împotriva autorităţilor de atunci din Polonia. Desacralizarea planificată, construirea unui stat socialist fără Dumnezeu, oraşe şi sate fără biserici, represiunea împotriva poporului pentru manifestarea ataşamentului faţă de religie, toate acestea nu au rămas fără o reacţie puternică din partea episcopului de Cracovia. Sunt cunoscute acţiunile sale în apărarea crucii într-unul dintre cartierele din Cracovia, unde locuitorii au vrut să construiască o biserică. În ciuda intimidării locuitorilor, arestărilor şi problemelor create de autorităţi, grație angajamentului lui Karol Wojtyła, a fost construită acolo o biserică, mai apoi şi altele. Autorităţile nu au putut găsi o modalitate de a răspunde la argumentele prin care episcopul de Cracovia a solicitat libertatea religioasă a cetăţenilor. O altă dovadă de curaj în activitatea sa episcopală a fost participarea la celebra, în Polonia, scrisoare adresată episcopilor germani la 20 de ani după cel de-al doilea război mondial, în care episcopii polonezi au scris: „întindem vouă mâinile noastre, iertându-vă şi cerându-vă iertare“. A fost un fapt şocant atunci şi poate greu de înţeles, pentru unii, chiar şi acum. Acest exemplu de iertare evanghelică a fost folosit imediat de guvernul comunist din Polonia împotriva Bisericii, care a fost acuzată de lipsă de patriotism. Dintre episcopii polonezi, cel mai mult a fost atacat Arhiepiscopul Karol Wojtyła, care spus într-o predică la Cracovia: „Nu vor fi ei cei care să ne înveţe ce înseamnă patriotismul“.
Această atitudine a episcopului i-a adus un mare renume în societatea poloneză, care, cu toate că a fost supus unei represiuni severe, a încercat să se opună autorităţilor comuniste împotriva politicii antireligioase. Au avut loc şi proteste sociale şi greve, care izbucneau o dată la câţiva ani în Polonia, și care au găsit, de asemenea, înţelegere din partea Bisericii poloneze, inclusiv a lui Karol Wojtyła.
Aşa treceau anii episcopiei, până când a sosit anul 1978, când, în timpul vacanţei, Karol Wojtyła, fiind împreună cu studenţii în excursie, a aflat la radio despre moartea Papei Paul al VI-lea. Acest lucru însemna necesitatea de a reveni urgent la Cracovia şi apoi de a pleca la Roma pentru conclave, adică alegerea unui nou papă. Cine ar fi crezut că aceeaşi situaţie se va repeta de două ori în acel an? Moartea subită şi a lui Ioan Paul I a făcut necesară convocarea conclavului şi alegerea următorului papă. Astfel, anul 1978 a fost numit „anul celor trei papi“. După moartea neaşteptată lui Ioan Paul I, la liturghia funebră din Cracovia, Karol Wojtyła a zis în timpul predicii: „Toată Biserica se întreabă: De ce? Nu ştim ce semnifică aceasta pentru Scaunul lui Petru? Nu ştim ce vrea să spună Hristos prin aceasta Bisericii şi lumii?“. Două săptămâni mai târziu, Karol Wojtyla a fost ales papă şi toata activitatea sa până la moarte a fost răspunsul la întrebarea de atunci. În timpul păstoriei sale a căzut sistemul comunist din Europa, multe popoare au ieşit de sub dominaţia sovietică. Papa a efectuat 102 pelerinaje internaţionale, a ținut peste 3.000 de predici, a scris peste 50 de documente de învăţătură teologică catolică. A fost un papă şi om excepţional. La 13 mai 1981 un turc a comis un atentat asupra sa în Piaţa Sf. Petru la Roma. Din fericire, gloanţele au ocolit doar cu câţiva milimetri un punct vital care ar fi putut fi atins, provocându-i moartea. Toată lumea aştepta în suspans să afle dacă papa mai trăieşte. După un timp, cu toţii au putut vedea imagini emoţionante când Ioan Paul al II-lea s-a întâlnit cu omul care a vrut să-l ucidă, îmbrăţişându-l şi iertându-l. Din perioada pontificării lui au rămas multe amintiri şi, de asemenea, sunt citate multe dintre afirmațiile lui. Una dintre ele provine din pelerinajul din România din mai 1999, iar acest gând de aur este: „Am căutat unitatea din toate puterile mele şi voi continua să fac acest lucru până la capăt“.
Ioan Paul al II-lea în România
Acesta a fost cel de-al 86-lea pelerinaj în străinătate al papei, dar este prima vizită într-o ţară în care majoritatea populației este ortodoxă. A fost chiar prima vizită de la Marea Schismă, din anul 1054, a unui papă într-o ţară ortodoxă, la invitaţia patriarhului ortodox. Anul 1999 a fost foarte important în timpul pontificatului lui Ioan Paul al II-lea. El s-a pregătit foarte atent pentru a celebra anul 2000, numit Anul de Jubileu, iar unul dintre cele mai importante elemente a fost de a continua dialogul ecumenic. Se aştepta chiar la vizita în Rusia, aceasta fiind şi o dorinţă mare a sa. Între timp, primăvara anului 1999 a fost plină de multe alte evenimente istorice. Vizita în România, între 7-9 mai 1999, a fost urmărită cu mare atenţie de întreaga lume, în mod special de ţările Bisericilor Orientale. Mai înainte, avuseseră loc deja întâlniri între papă şi patriarhii ortodocși, de exemplu la Vatican, dar o vizită într-o ţară ortodoxă nu se petrecuse încă.
A fost foarte greu de depăşit diferite obstacole, dar până la urmă a fost posibilă această vizită, datorită eforturilor statornice nu numai ale lui Ioan Paul al II-lea, dar şi ale Patriarhului Teoctist şi ale preşedintelui României de atunci, Emil Constantinescu. A fost ceva deosebit, cu o semnificaţie istorică, care merită cu siguranţă atenție. Merită amintite eforturile depuse de preşedintele Emil Constantinescu, care l-a invitat de mai multe ori pe Ioan Paul al II-lea în România. Aşa cum a subliniat chiar el, şi-a dorit această vizită a papei în România, care în mod semnificativ a dus la schimbarea paşnică şi democratică în această parte a Europei.
Vizita a avut un caracter religios, în primul rând. La toate întâlnirile şi saluturile, atât din partea papei, cât şi din partea gazdelor, s-a putut simţi nevoia de unitate, dialog, consolidarea relaţiilor reciproce. Le-am putea numi cuvinte cheie ale acestei vizite, la care ar trebui să adăugăm omagiul adus poporului român şi rădăcinilor sale creştine. În discursurile sale şi prin locurile vizitate de Ioan Paul al II-lea, au putut fi remarcate multe referinţe simbolice legate de perioada recent încheiată, de persecutarea diferitelor Biserici din România, în deceniile lungi ale regimului comunist. Nu a lipsit vizita la mormintele demnitarilor bisericeşti – victime ale persecuţiilor comuniste, precum şi omagiul adus victimelor din decembrie 1989, ucise în timpul răsturnării de la putere a lui Ceauşescu.
Papa Ioan Paul al II-lea în timpul pelerinajului din România (1999), alături de preşedintele Emil Constantinescu şi de Patriarhul Teoctist
Cele trei zile de vizită însuflețite de cuvintele elocvente ale papei au trezit, ca peste tot în lume, respectul tuturor celor cu care s-a întâlnit. În mod special a fost vizibilă atmosfera de cordialitate faţă de Patriarhul Ortodox şi de Sfântul Sinod. Participarea la liturghiile ortodoxe şi darurile înmânate Bisericii Ortodoxe Române demonstrează în mod clar punerea în practică a îndemnurilor papei despre dorinţa de unitate. În timpul Sfântei Liturghii celebrate în ziua de duminică, 9 mai, în Piaţa Unirii din Bucureşti de către Patriarhul Teoctist şi de toţi membrii Sfântului Sinod al Biserici Ortodoxe Române, papa şi patriarhul au dat mai multe semne clare de unitate. Printre acestea, merită amintită dăruirea reciprocă de potire, iar patriarhul i-a pus personal la gât papei un cadou unic: Crucea Patriarhală. Semnul de pace din timpului liturghiei a stârnit aplauze spontane din partea a aproape o sută de mii de credincioşi care au participat la această Sfântă Liturghie.
De asemenea, Patriarhul Teoctist a arătat un mare respect faţă de papă şi credincioşii de alte rituri creştine, când, în aceeaşi zi, a participat în Parcul Izvor la Liturghia Euharistică celebrată de papa pentru două sute de mii de credincioşi catolici, care au venit la Bucureşti din toată România şi din străinătate. Şi aici, de asemenea, au fost primite cu aplauze semnele simbolice ale unităţii manifestate de papă şi de patriarh.
Această vizită nu s-a asemănat cu alte vizite precedente făcute de Ioan Paul al II-lea. S-a evidenţiat prin situaţia religioasă complexă din această ţară şi prin efectele încă vizibile ale distrugerii religiei în societate, care a avut loc în perioada comunistă.
În afară de caracterul religios, vizibil în timpul vizitei a fost, de asemenea, și un context politic. Papa s-a întâlnit cu preşedintele României, cu prim-ministrul ţării, cu oficialii guvernamentali şi corpul diplomatic. Semnificativă a fost şi semnarea, de către Ioan Paul al II-lea şi Patriarhul Teoctist, a unei declaraţii privind pacea în Balcani, unde în acea perioadă aveau loc conflicte tragice şi sângeroase. Foarte constructive pentru România au fost chiar primele cuvinte ale papei, spuse imediat după sosirea în Bucureşti: a făcut referinţă la procesul de construire a unui stat democratic care respectă libertatea cetăţenilor, inclusiv libertatea de religie, și a îndemnat ca la aceste schimbări să nu lipsească sprijinul Uniunii Europene, din care, a spus el, „România face parte datorită istoriei şi culturii sale“. Ştia totuși că integrarea europeană trebuie să fie tratată cu responsabilitate, de aceea, la finalul vizitei sale, Ioan Paul al II-lea a transmis un alt mesaj important şi universal: „Aţi fost eliberaţi din lanţurile comunismului, nu vă lăsaţi înşelaţi de iluziile deșarte şi periculoase ale consumismului“.
Merită adăugat faptul că următorul pelerinaj al papei, după vizita în România, a fost în Polonia, în iunie 1999, în timpul căruia au fost şi evenimente legate de relațiile polono-române. Astfel, atunci a avut loc canonizarea ducesei Kinga, care provenea din Maramureş, o regiune situată în partea de nord-vest a României. După vizita în Polonia, Ioan Paul al II-lea a planificat un pelerinaj la Armenia. În această ţară, la fel ca în România, unde 87% sunt ortodocși, același procent îl reprezintă credincioșii ritului de Est. Din păcate, vizita a fost anulată din cauza decesului lui Korekitin I Sarkissian, Patriarhul Bisericii Apostolice Armene. Ar fi fost a doua vizită în acea perioadă într-o ţară cu ritul de Est, care a confirmat cuvintele lui Ioan Paul al II-lea – „unitatea din toate puterile“ – rostite în timpul vizitei în România.
Papa Ioan Paul al II-lea şi Patriarhul Teoctist
Un capitol separat merită acordat relaţiilor speciale care au existat între Papa Ioan Paul al II-lea şi Patriarhul român Teoctist. Atunci când comemorăm moartea lui Ioan Paul al II-lea şi ne referim la vizita sa istorică în România, să nu uităm că este, de asemenea, anul comemorativ al Patriarhului Teoctist, la invitaţia căruia papa a venit în această ţară.
În luna februarie a acestui an au fost comemorați 100 de ani de la naşterea acestui patriarh important al Bisericii Ortodoxe Române. S-a născut lângă Botoşani, în regiunile nordice ale Moldovei. Ca adolescent, a plecat la una dintre mănăstirile din apropiere, pentru a deveni călugăr. A fost primit la Mănăstirea Vorona şi primele sale responsabilităţi arătau că viitorul patriarh a înţeles nevoia de ecumenism: i-a fost încredinţată îngrijirea de albine şi stupi. Nu este oare un simbol frumos cel al lucrului împreună şi o responsabilitate comună pentru roadele muncii? Albinăritul necesită multă îngrijire şi răbdare, precum şi o mare dăruire din partea apicultorului. Atitudinea lui Ioan Paul al II-lea şi a Patriarhului Teoctist pot fi comparate tocmai cu activitatea unor apicultori. Vizita papei în România nu ar fi putut avea loc fără aspiraţia plină de răbdare spre dialogul ecumenic, lucru împărtășit, de asemenea, şi de patriarh. Amândoi au fost martori la numeroase persecuţii din partea autorităţilor comuniste din ţările lor din cauza credinţei lor. Iar Mănăstirea Vorona, unde a trăit Teoctist, a fost în perioada comunistă mai întâi demolată, iar în cele din urmă ruinată, până în anul 1959, pentru ca, după multe decenii, să fie reconstruită prin rugăciune şi credinţă. Experienţe similare au avut Teoctist şi cardinalul de Cracovia, viitorul papă. Amândoi au luptat cu reglementările și interdicţiile autorităţilor legate de problemele religioase, cultul religios, protecţia monumentelor sacre.
Preafericitul Părinte Teoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, s-a întâlnit pentru prima dată cu Papa Ioan Paul al II-lea în ianuarie 1989, la Roma. După vizita papei în România, Patriarhul Teoctist a vizitat pentru a doua oară Vaticanul şi s-a întâlnit cu Papa Ioan Paul al II-lea în octombrie 2002. La fel ca papa, şi patriarhul a fost deschis la dialogul cu Bisericile Creştine, a subliniat necesitatea de a ne numi fraţi şi surori. Principalele mesaje după vizita papei în România au fost despre unitate, apropiere şi cooperare. Este testamentul ambelor mari personalităţi - Ioan Paul al II-lea şi Teoctist, un papă şi un patriarh.
„Santo Subbito“
Ioan Paul al II-lea a trecut la cele veşnice pe 2 aprilie 2005. În mod special au fost reţinute ultimele zile din viaţa sa. Boala gravă, o mulţime de oameni adunaţi permanent în Piaţa Sf. Petru la Roma, ultima privire, cuvintele pe care nu le mai putea rosti, ultima binecuvântare. Aceste momente au pătruns adânc în inimile oamenilor, care după moartea lui l-au numit „Santo Subbito“.
Pe data de 1 mai 2011, Ioan Paul al II-lea a fost beatificat de Papa Benedict al XVI-lea, iar pe 27 aprilie 2014 Papa Francisc l-a declarat sfânt.
Ioan Paul al II-lea a trăit aşa cum, astăzi, pentru mulţi, este greu de înţeles: a acceptat persoane de alte religii şi culturi, nu a avut niciun fel de prejudecăţi împotriva evreilor, mahomedanilor, a îndemnat la pace între naţiuni, l-a iertat pe cel care a vrut să-l omoare, i-a apărat pe cei slabi şi pe cei care suferau, a sprijinit drepturile sociale ale persoanelor în vârstă, ale familiilor şi ale copiilor, a acceptat bătrâneţea, boala şi suferinţa, a încurajat atitudinile morale adecvate, pe primul rând l-a pus pe om, apoi familia, precum şi libertatea religioasă. În zilele noastre, multe dintre aceste atitudini se încearca a fi diminuate şi chiar ridiculizate. Ioan Paul al II-lea a arătat lumii că se poate trăi conform valorilor cu care au crescut de-a lungul secolelor cultura şi civilizaţia noastră.