De același autor
Învățământul românesc a fost extrem de performant. Dovadă sunt mulții absolvenți ai diferitelor trepte de învățământ care au obținut rezultate remarcabile în străinătate. Ca și în cazul „olimpicilor“, aceasta s-a datorat în primul rând dotării și eforturilor lor și numai în al doilea rând învățământului. Totuși, învățământul românesc a fost foarte bun, iar astăzi toată lumea – părinți, profesori, elevi – se plânge de el.
Suntem îndreptățiți să ne întrebăm: de ce?
Cred că prima problemă este o definire clară a scopului învățământului de diverse grade. Pare o problemă elementară. Dar pentru ce se face învățământ? În principiu, pentru a face viitori cetățeni apți a asigura nevoile societății în care vor trăi. Aceasta presupune ca decidenții din învățământ să cunoască nevoile societății și să organizeze astfel învățământul. Până în acel moment, ar trebui să fie foarte clar ce nivel de performanță trebuie atins pe toate treptele de învățământ, de la cel primar până la facultate. Nu cred că un elev de clasa a V-a trebuie să rezolve probleme cu șiruri, ridicări la putere sau pătrate perfecte din primele săptămâni de școală! Dar un elev care a absolvit clasa a IV-a trebuie să vorbească corect românește, să aibă noțiuni dintr-o limbă străină, să știe să socotească, să aibă noțiuni de geografie și istorie a României.
Astăzi, la toate nivelele de învățământ, evaluarea școlii (în sensul de unitate de învățământ, indiferent de nivel) și, în consecință, și a dascălilor se face exclusiv sau preponderent în funcție de numărul de elevi cu performanță maximă („olimpici“) sau al cadrelor cu performanță științifică de vârf. Aceasta îndreaptă practica învățământului, în primul caz, spre forțarea și favorizarea performanței maxime în direcția în care se doresc „olimpici“, cu neglijarea altor materii de învățământ și a elevilor mai puțin capabili de performanță într-un domeniu și, în al doilea caz, spre cercetare în defavoarea învățământului. Ambele direcții sunt ușor de cuantificat, deci ușor de aplicat în evaluare, dar defavorabile unui învățământ de calitate. Desigur, performanța maximă și cercetarea sunt activități foarte importante, dar nu dominante sau unice în învățământ și deci nici în evaluarea lui.
Nivelele de competență și drepturile rezultate din ele trebuie să fie foarte clare pentru fiecare treaptă de învățământ. În acest context, refacerea învățământului profesional este o altă necesitate majoră. Învățământul trebuie să fie diversificat pentru a acoperi toate nevoile și ofertele societății și, în același timp, să existe posibilitatea ca, la absolvirea tuturor nivelelor, un elev sau student să poată avea mai multe opțiuni din care să aleagă conform dorințelor și posibilităților sale. Nu trebuie omis că scopul major al învățământului gimnazial și liceal este să ofere o cultură generală suficient de diversificată, desigur, adaptată fiecărei trepte, și o capacitate de gândire și evaluare a situațiilor, nu o capacitate de învățare pe dinafară și reproducere pe termen scurt.
Problema a doua, de o importanță similară cu prima, este selecția, formarea și promovarea personalului din învățământ. O evaluare imparțială și corectă a performanței dascălilor din această etapă de învățământ, cu salarizare corespunzătoare, este imperios necesară. Criteriul major nu trebuie să fie numărul de elevi olimpici, ci performanța medie a elevilor la examenul de absolvire a ciclului respectiv (capacitate sau bacalaureat). Se poate sugera ca evaluarea să cuprindă și o apreciere anonimă din partea părinților elevilor din ciclul primar și gimnazial și a elevilor pentru ciclul liceal, după finalizarea etapelor respective.
Selecția și promovarea în învățământul universitar a fost afectată sever de succesive modificări ale legii în ultimii 20 de ani. Nu voi trata procesul cronologic și nu acuz modificările ca fiind cauzate de interese ilegitime și poate fi admis că au fost numai o dovadă de bune intenții incompetente, chiar dacă logice (luate după modele străine).
Prima greșeală este reducerea treptelor didactice la 4 prin desființarea primei trepte, cea de preparator. Preparatoriatul oferea 3 ani de formare didactică unor tineri doritori să intre în învățământ, le permitea să aprecieze dacă această activitate îi atrage și permitea conducătorilor disciplinelor să îi evalueze pentru promovarea ulterioară. Desigur, trebuie imaginată și modalitatea de a asigura celor care nu îndeplinesc după această perioadă calitățile pentru promovare în învățământ o integrare în alte domenii profesionale.
Această greșeală este cuplată cu obligativitatea diplomei de doctor pentru asistenți. Evident, cea de master este obligatorie. Asistenții sunt cadre didactice tinere, care nu pot fi obligați să fie doctori în domeniul lor profesional. Considerând numărul de unități de învățământ din țară și, în consecință, cel de asistenți, formarea unui număr imens de doctori nu face decât să scadă calitatea acestei diplome și să favorizeze frauda (plagiatul).
Primul criteriu se referă la a fi realizat un număr de publicații în reviste cotate ISI. A publica în reviste cotate ISI în condițiile în care publicațiile științifice din țara noastra sunt rare, în unele domenii deloc cotate, presupune acces la o dotare minimă tehnică care să poată face cercetarea acceptabilă în reviste internaționale. Desigur, tinerii care beneficiază de stagii de pregătire în străinătate pot participa la cercetări publicabile în asemenea condiții, dar pentru o perioadă limitată, dacă se hotărăsc să revină în țară. Dacă scopul acestei prevederi a fost atragerea în țară a unor cercetători de renume, atunci ar fi trebuit să se asigure și condiția materială pentru ca aceștia să fie motivați să accepte posturi în învățământul românesc.
Al doilea criteriu se referă la obținerea de conducere de grant prin concurs. Promovarea la nivelul unei rețele naționale de învățământ ar presupune disponibilitatea unui număr impresionant de granturi, ceea ce, în condițiile bugetării actuale, este foarte puțin probabil. Pe de altă parte, granturile conduse de persoane cu o platformă stabilită au prioritate și un tânăr cercetător se impune mai greu, chiar cu propuneri de valoare. Ceea ce este însă cel mai grav și greu de acceptat este că aceste prevederi (atât publicațiile în unele reviste, cât și granturile) pot fi realizate contra cost. Aceasta pervertește însăși baza promovării!
Aceste două prevederi legale nu fac decât să favorizeze frauda. Apariția unui număr relativ mare de acuzații de plagiat pentru doctorat – dintre care cele ale oamenilor politici sunt numai vârful unui aisberg –, dar și de plagiate de cărți și articole nu este decât consecința transformării unei activități de cercetare în criteriu (unic) de promovare și afirmare socială. În acest context, nu cred că plagiatul și condamnarea sa trebuie limitate numai la oameni politici proeminenți sau la deținuți (uneori, aceeași categorie). Plagiatul este o problemă atât în învățământul școlar (în fond, copiatul este o formă „minoră“ de plagiat), cât și în cel universitar. Nu numai plagiatul lucrărilor de doctorat sau diplomă, ci și al cărților și articolelor științifice este o problemă ce trebuie combătută. În acest sens, depistarea lucrărilor plagiate și anularea tuturor drepturilor obținute prin acestea este soluția, fără tergiversarea prin savante și discutabile comisii la diferite nivele. Toate cazurile descoperite trebuie făcute publice în reviste accesibile dascălilor și cercetătorilor din domeniul respectiv. Aceasta este o obligație a editorilor.
Mai grav însă decât aceste realități este aceea că performanța științifică nu o garantează în niciun fel pe cea didactică. Un cercetător de geniu, foarte performant în strictul său domeniu, poate fi un pedagog mediocru și, mai mult decât atât, va tinde să formeze discipolii numai în acel domeniu. Învățământul universitar presupune însă o formare mai largă, urmată de o specializare sau supraspecializare. Pentru învățământul postuniversitar, o performanță științifică poate eventual avea mai mare valoare, dar nu are pentru cel universitar. Nu aș vrea să se înțeleagă că nu apreciez criteriile de cercetare. Această activitate este obligatorie pentru un cadru didactic universitar și este de dorit să fie de bună calitate, dar promovarea nu trebuie limitată la îndeplinirea numai a unor criterii severe de cercetare. Activitatea didactică și cea profesională trebuie să fie și ele evaluate. Desigur, evaluarea acestor aspecte ale activității este mult mai dificilă.
Activitatea didactică pentru asistenți și preparatori (dacă postul va fi reînființat) poate fi ușor și probabil corect evaluată prin prezentarea unei teme, prezentare în care să fie urmărită claritatea și sistematica expunerii, disponibilitatea de a răspunde la întrebări etc.
Activitatea didactică pentru posturile superioare poate fi evaluată prin cunoașterea opiniei anonime a studenților despre cadrele cu care au lucrat. Această opinie trebuie aflată după examenele la materia respectivă și trebuie să reflecte opinia unui număr mai mare de persoane (probabil peste 50), aceasta presupunând evaluare continuă din partea studenților după fiecare an sau ciclu de învățământ.
Desigur, se pot imagina și alte modalități de evaluare complementare.
Activitatea profesională, realizările în domeniul în care se desfășoară și activitatea didactică trebuie evaluate în funcție de profilul acestei activități. Un chirurg poate fi evaluat după dificultatea operațiilor efectuate, un arhitect după eventualele proiecte realizate etc. Nu cred că o lege poate stabili în acest domeniu criterii foarte clare și unice de evaluare.
De altfel, spre deosebire de legea actuală, cred că într-un domeniu atât de variat ca învățământul a stabili criterii general valabile este nu dificil, ci periculos. Criteriile trebuie să privească categorii de forme de învățământ, în cazul învățământului preuniversitar (învățământul elementar, gimnazial, liceal, profesional). Pentru învățământul universitar, cred că legea trebuie să prevadă obligativitatea evaluării activității didactice, științifice și profesionale, să indice modalități de evaluare și să lase stabilirea de criterii în seama universităților, în baza autonomiei universitare.
Pentru posturile didactice superioare din învățământul universitar, o altă prevedere legală este cu totul discutabilă. Dacă pentru posturile de asistent și, eventual, şef de lucrări (lector), aprecierea unei comisii de concurs aprobată de consiliul universitar este normală, pentru posturile superioare acest mod de abordare este discutabil. În anii ’90 (mai exact în 1996) a fost modificată legea, precizându-se două aspecte în acest domeniu:
– Voturile pentru promovare trebuie să fie deschise și nominale.
– Consiliul universitar aprobă prin vot punctul de vedere al unei comisii și nu alege un candidat dintre cei înscriși la concurs.
Pentru prima modificare s-a adus argumentul pueril și populist că membrii unui consiliu universitar trebuie să aibă „tăria opiniilor lor“ (... Caragiale) și deci să se pronunțe deschis, indiferent de poziția sau relațiile candidatului.
A doua modificare reduce numărul de decidenți de la cel total al membrilor cadre didactice ale consiliului la numărul membrilor comisiei. Oricât de obiectiv ar fi compusă o comisie, nu poate fi exclus subiectivismul alegerii pentru un număr mic de persoane. Argumentul că o comisie poate evalua mai bine o activitate decât un număr de colegi din aceeași facultate (domeniu) este cel puțin discutabil. Comisia exprimă un punct de vedere argumentat, dar consiliul trebuie să decidă (eventual, chiar împotriva alegerii comisiei). Desigur, pornim de la premiza onestității și competenței absolute a comisiei, dar un eventual candidat poate propune membrii comisiei, ceea ce creează suspiciuni. De asemenea, în cadrul unei facultăți, cadrele didactice se cunosc între ele, își cunosc valoarea și realizările și deci pot oferi un vot argumentat. De asemenea, în funcție de poziția candidaților, votul secret este mult mai obiectiv, ceea ce, de altfel, se acceptă în toate situațiile privind persoane. Revenirea la votul secret și decizional al consiliului privind rezultatul unui concurs cred că ar corecta multe deficiențe.
Vârsta de pensionare reprezintă din punct de vedere al cadrelor didactice un subiect mult discutat. Într-o lume în care speranța de viață (și, secundar, numărul pensionarilor) crește și se discută insuficiența unui număr de persoane active care să poată susține sistemul de pensii, a scădea vârsta de pensionare este un act mai mult decât discutabil. În învățământ, ca de altfel și în alte domenii care nu presupun activitate fizică grea sau cu risc (sănătate, artă, administrație etc.), pensionarea la vârste egale între bărbați și femei, la 67 ani (la cerere), și obligatorie la 70 ar fi o măsură logică.
În același sens cu selecția și promovarea cadrelor didactice este discutabilă și cea a elevilor și studenților. Legea învățământului, ca și practica ignoră cu totul faptul că evaluarea poate fi certificativă sau formativă. Evaluarea certificativă atestă atingerea unui nivel dorit de competență (a unui bagaj de cunoștințe, de capacități tehnice și de logică). Evaluarea formativă urmărește etapa atinsă de elev sau student la un moment dat și servește atât elevului, cât și dascălului pentru a aprecia punctele slabe în formare și a direcționa studiul pentru corectarea acestora. În acest sens, este greșit a acorda vreo valoare notelor din timpul unui an de studiu, respectiv mediilor dintr-un ciclu, promovării într-un ciclu superior. Promovarea într-un ciclu superior trebuie făcută printr-un examen, de preferință național (sau organizat de instituția de învățământ superior pentru admiterea în facultate). Desigur, nota (media) la un examen certificativ de încheiere de ciclu poate fi un criteriu de acceptare la un concurs de admitere sau capătă o valoare în concurs, dar în niciun caz notele sau mediile lor la evaluări formative intermediare, inclusiv mediile școlare anuale.
Cea de-a treia problemă majoră a învățământului este cea a materialului didactic. Informatizarea tuturor școlilor, indiferent de loc, crearea de laboratoare de chimie, fizică sau biologie ar crește mult calitatea învățământului. În același timp, educația pentru gândire, nu pentru memorare, este o cerință majoră, din păcate neaplicată în mod general. Elevii și studenții români nu sunt educați să întrebe, ci numai să asculte și să reproducă ceea ce li s-a predat. Desigur, existența manualelor alternative oferă mai multă flexibilitate, dar trebuie să existe prevederi foarte clare privind conținutul și modul de prezentare pentru a asigura o respectare a curriculei. Această a treia problemă presupune desigur investiții, deci un buget corespunzător și bine administrat, dar modificarea mentalității de predare în sensul favorizării gândirii față de memorizare și a întrebării față de ascultarea pasivă nu presupune decât o educație a educatorilor și urmărirea rezultatelor acesteia prin atitudinea elevilor.
Realizarea de evaluări naționale la sfârșitul fiecărui ciclu de învățământ (gimnaziu, liceu, facultate) ar permite și o evaluare obiectivă a unităților de învățământ. Aceasta ar trebui să conducă logic la o ameliorare inițială sau la eliminarea în timp a unităților neperformante (în primul rând, a facultăților sau specializărilor).
O lege clară, care să respecte un grad de autonomie pentru diferitele instituții de învățământ preuniversitar și automonia universitară, să stabilească obiective clare și să permită evaluarea corectă a respectării unor principii de învățământ, poate asigura calitatea actului didactic.
În concluzie, învățământul poate fi redresat. Aceasta presupune desigur investiții materiale, dar presupune și o mult mai dificilă schimbare de mentalitate. Aceasta din urmă poate fi în bună măsură realizată prin lege, renunțând la prevederi aparent corecte, dar în fapt nocive și introducând idei echilibrate, care să corecteze unele deficiențe majore