De același autor
Abstracta idee a etnonațiunii și a națiunii și falsele piste privind federalizarea Europei au generat o criză identitară similară debutului de ev modern.
Statul-națiune centralist format în Europa Centrală și Est-Centrală după primul război mondial a negat ideea de autonomie locală sau regională, a neglijat rolul regiunii, substituind diversitatea administrativ-teritorială, culturală, religioasă cu unitatea și unicitatea etnonațiunii și a statului-națiune. Regiunile au fost subordonate politicii centrului, li s-au impus ideologiile acestuia și li s-au limitat posibilitățile de gestionare economică, socială, comunitar-religioasă. Orașe modernizate în perioada monarhiei austro-ungare și care au evoluat în funcție de realitățile multi- și interculturale ale Europei Centrale, precum Novi-Sad (Újvidék/Neusatz), Subotica (Szabatka), Timișoara (Temeswar/Temesvár/Temisvaru), Arad, Cernăuți (Cernowitz) au intrat în componența statelor constituite după primul război mondial, în Iugoslavia, respectiv Serbia, în România și în URSS, respectiv Ucraina. A fost vorba despre o schimbare paradigmatică, de impunerea unui alt set de valori, de un mod de a gândi și de o cultură comportamentală relativ diferite. Politicile naționaliste și centraliste au eliminat partidele locale de pe scena publică, au tratat uniform diversitățile culturală și regională, au uitat istoria și cultura regionale. Au inventat o politică identitară a minorităților, opunând-o majorității. Teoria potrivit căreia locuitorii se împart, în funcție de numărul lor, în majoritari și minoritari, cetățeni de rangul I și cetățeni de rangul II, III ș.a.m.d. a atras după sine segregări. Alteori, un handicap cultural și politic în relațiile interpersonale și intercomunitare.
O Europă exotică?
Marginalizând ori ignorând ceea ce era diferit, instituțiile oficiale și-au propus să reprezinte în primul rând etnonațiunea majoritară, aceea pe care au echivalat-o cu ideea de națiune. Astfel, ele socotiseră că vor reprezenta conștiința națională și vor apăra integritatea statală. Profilul multicultural și multiconfesional era dificil de înțeles în culturile în care influența etnonațiunii germane, dar și aceea turco-orientală jucaseră un rol important și în care individul era asociat satului, mahalalei, comunității religioase, ulterior aceleia cultural-lingvistice din care provenea. Orașul – cu sensurile atribuite lui de Europa Renașterii și Reformei, de Europa luminilor - jucase un rol minor în regiunile din Estul și Sud-Estul continentului. Este adevărat că ideea abstractă de etnonațiune dominantă a avut urmări în consolidarea noilor elite. Nu și în emanciparea masei, în formarea clasei de mijloc, în civism și pluralism. În pofida schimbărilor de suprafață, o anume continuitate între vechea și noua structură administrativă avea să-și spună cuvântul. Dincolo de neajunsuri, în deceniile interbelice a fost posibilă rezistența unor culturi regionale față de politicile nedemocratice, față de ideologiile monoculturale și de abuzurile centraliste. Chiar și reprezentanții comunităților majoritare din regiunile nou integrate statelor naționale au criticat politicile constrângătoare. Adeseori, opoziția a fost una tăcută, vizibilă doar în organizarea și ordonarea activităților social-economice; în continuarea folosirii mai multor limbi sau a mai multor dialecte locale; în cultivarea tradițiilor ce particularizau regiunea; în existența cluburilor și asociațiilor civice și sportive; în funcționarea unor instituții de protecție a dreptului la diversitate socială, lingvistică, religioasă etc.
Regimurile fascist și comunist au profitat de pe urma centralismului, modificând structura populației regionale, impunând nu numai limba și cultura noului stat etnonațional, dar și ideologia discriminatoare. Naționalitatea a fost centralitatea demersului politico-identitar. Tendința a revenit în prim-plan în perioada postbelică, atunci când liderii statelor est-europene redescoperiseră ideea comunitară a națiunii (ideea de neam), căutând așa-numita independență față de Moscova și URSS. Noua-veche ideologie a amalgamat orientările, promovând naționalismul comunist. În fapt, se reinventa teoria identitară propagată nu doar de extrema dreaptă interbelică, ci și de intelighenția pretins democratică. Așa se explică migrația ori diminuarea, ori dispariția unor comunități cultural-lingvistice și religioase din statele zonei. În pofida adversităților amintite, în deceniile postcomuniste au supraviețuit câteva dintre vechile trăsături multiculturale, fragmente din memoria colectivă comună. Există un segment social pentru care limbile regionale continuă să joace un rol în activitățile profesionale, în viața cultural-educațională, în economie și, mai cu seamă, în relațiile interpersonale.
Există valori comportamentale ce provin din cultura central-europeană și de care astăzi profită noile firme industriale, serviciile publice, parteneriatele interne și internaționale. Există medii sociale care acordă interes relației dintre cuvânt și faptă, pentru care esențial este respectul față de celălalt, politicile recunoașterii diversității. Nu întotdeauna acestea sunt însușite și practicate de noii locuitori ai orașelor central-europene de altădată. Așa au rezultat valorile comportamentale ori civilizaționale contradictorii. În pofida schimbărilor demografice petrecute în ultimii 26 de ani, culturile identitare locale și regionale n-au fost complet distruse. La fel, aspirațiile, dorința descentralizării și ideea de autonomie. Moștenirile Europei Centrale, dar mai ales melting-pot-ul cultural și religios central-sud-est european conferă încă un exotism inconfundabil. În fine, ideea de liminaritate, de interval, de lume ce include și Estul și Vestul, invocată adesea în studiile lui Mihai Spăriosu și Marcel Pop-Corniș, indică mai degrabă o armonie interculturală, un potențial uman încă insuficient explorat din punct de vedere economic și mai ales politic. Probabil, așa se explică o anumită mândrie în cazurile regiunilor Banat, Bucovina, Galiția, Voivodina etc.
Conceptul de regiune și crizele identitare
Trăim un moment al redefinirii identităților colective în funcție de familie, loc de naștere, comunitate, tradiție. Abstracta idee a etnonațiunii și a națiunii, pe de-o parte, și falsele piste privind federalizarea Europei, pe de altă parte, au generat o criză identitară similară debutului de ev modern. Economia nu este politică, nu generează particularități identitare, prin urmare, piața unică a continentului nu pare a fi o soluție pentru asumarea unui sensus communis, pentru o autentică identitate europeană. Dimpotrivă, culturile industriale și comerciale uniformizează viața. Or, aspirația omului este aceea de a se individualiza, de a-și descoperi și a-și valorifica trăsăturile proprii, de a se raporta la tradițiile locale moștenite și de a-și cultiva particularitățile. Pe de altă parte, a asuma condiția unui om european/homo europaeus pretinde cunoașterea mai multor limbi, deschidere spre cultura celuilalt, comunicare pe orizontală. În acest context, trebuie să înțelegem de ce depășirea crizei identitare a țărilor din Europa Centrală și de Est trece prin promovarea conceptului de regiune, caz în care semnificațiile lui din trecut pretind a fi resemantizate.
Sunt regiuni și orașe a căror istorie, evoluție cultural-juridică și structură administrativă nu se suprapune nici cu aceea a centrului și nici cu a periferiei, delimitarea lor fiind arbitrară.
Poziționarea unora în zonele de tranzit face ca ambivalențele să fie fecunde din punctul de vedere al conștiinței colective și al creațiilor culturale. Iată de ce o conceptualizare a lumii contemporane poate a fi văzută și în funcție de geografia locului, respectiv, în funcție de rezultatele coabitării a două sau mai multe comunități lingvistice și religioase. Nu este vorba de speculații, ci de importanța conceptualizării fenomenelor politice în funcție de reperele sociale, culturale și comportamentale existente. Nu inventarea unei teorii este în discuție, ci teoretizarea realităților în temeiul cărora se poate gândi și acționa în politică. Dintr-un dat premodern, multiculturalitatea spațiilor Europei Centrale și de Est devine un argument cheie în conceptualizarea modernității. Regândirea și valorificarea dintr-o nouă perspectivă a unora dintre moștenirile istorice este utilă deîndată ce aspirațiile noastre tind spre integrare în sistemul de valori al Europei. În cazul regiunilor Europei Centrale și de Est, configurația multiculturală și identitățile hibride reprezintă și astăzi o realitate de care nu trebuie să facă abstracție administrațiile. Există argumente care mă fac să cred că tradiția culturilor regionale poate contribui la depășirea crizei identitare. Aceasta, în cazul în care primează acceptarea tacită a diferențelor, recunoașterea celuilalt, coabitarea interregională, și nu exagerarea particularităților ori interesul excesiv pentru identitățile etno-lingvistică și religioasă, respectiv, pentru asocierea unei religii cu ideea de națiune.
Intelectualii și tradițiile regionale
Subțiată ca număr comparativ cu acelea precedente, tânăra generație de intelectuali pare dezinhibată, dornică să producă schimbări în privința reperelor identitare și a modului de viață. Nu este însă sigur ce fel de schimbări va produce, respectiv, spre ce fel de idei va fi atrasă în viitor. Este posibil să se lase cucerită de ideea culturii regionale ori de ideologia noului etnonaționalism. Depinde de școală, de influența media și de audiența dezbaterilor intelectuale. Forurile contemporane de gândire intelectuală există. Ele evidențiază tendințe convergente cu privire la identitatea și politicile regionale, dar și contradicții ori examinări critice legate de societate și politicile locale, naționale și internaționale. Dincolo de aspirații sau temeri justificate, există și astăzi o miză similară aceleia de la începuturile modernității: coabitarea pașnică a diversității grupurilor culturale și religioase.
Nu regiunile în sens separatist trebuie să intereseze, ci păstrarea și raportarea la ceea ce a fost și este bun în tradiția regională: resursele economice, habitatul, relațiile sociale, profesiile ce particularizează locul, limbile și dialectele, cultura mâncării etc. Intelectualii regiunii fie au o nostalgie față de trecut, fie sunt dispuși să contribuie la reinventarea culturii colective în chip creativ. Statalitatea poate și este de dorit să fie apropiată de ideea de diversitate a culturilor regionale, caz în care administrația, legislația și viziunea integratoare a factorului politic vor da consistență întregului. Îmi place să cred că instituțiile financiar-bancare, industriale și comerciale din România se vor lăsa seduse de o asemenea idee, apropiindu-se de aspirațiile firești ale omului, nu doar de problemele capitalului. În orice caz, vedem că națiunea – prin vocile societății civile - revendică o schimbare paradigmatică, una în care centralismul moștenit de la generațiile precedente trebuie abandonat. Cu atât mai mult, cu cât acesta este unul dintre marii producători de corupție.