Anchetă WSJ: Cum fac americanii plinul de benzină rafinată din petrol rusesc, în ciuda sancțiunilor

L. G. | 03.11.2022

O investigație realizată de Wall Street Journal arată cum în benzinăriile americane ajung carburanți proveniți din rafinarea țițeiului rusesc, ocolind sancțiunile impuse Rusiei după invazia din Ucraina.

Pe aceeași temă

Rafinăria de la Priolo, în Sicilia, deținută de Lukoil, a doua companie petrolieră din Rusia, reprezintă soluția pentru eludarea sancțiunilor, care interzic SUA să importe petrol din Rusia, după războiul lui Vladimir Putin împotriva Ucrainei, scrie Wall Street Journal.

investigația jurnalistică a reconstruit și evidențiat rutele tancurilor petroliere care sosesc la Siracuza pentru a descărca țiței și pentru a încărca produse procesate din uzina siciliană de rafinare, gazeificare și cogenerare de energie Lukoil, care primește până la 93% țiței din Rusia, pentru a produce benzină, pe care o trimite apoi în Statele Unite unor grupuri precum Exxon, fără a încălca în mod legal sancțiunile.

Ancheta realizată de Wall Street Journal poate fi urmărită AICI

De la sfârșitul lunii februarie, Statele Unite au interzis importul de petrol rusesc, în cadrul sancțiunilor lansate pentru a pedepsi invazia rusă a Ucrainei, precum și pe cele care afectează personal oligarhii și companiile care au legături cu președintele Putin. Chiar și Uniunea Europeană, după luni de discuții, a decis să urmeze exemplul SUA, iar embargoul asupra petrolului rusesc va începe din 5 decembrie în UE. Până atunci, însă, grupurile din Europa, inclusiv Italia, pot continua să cumpere țiței rusesc fără probleme. Cum face și ISAB di Priolo. Spre deosebire de cel mai mare grup de rafinare din Rusia, Rosneft, care este controlat direct de Stat, compania Lukoil nu a fost sancționată. Și își menține prezența în SUA, unde distribuie produse petroliere în 11 State. O poate face pentru că petrolul în călătoria sa spre America se oprește în Sicilia, la rafinăria Lukoil din Priolo, a doua ca mărime din Italia și a cincea din Europa.

Înainte de războiul din Ucraina, ISAB din Priolo importa petrol din cel puțin 15 țări, iar petrolul rusesc cântărea în medie 30%. Acum, însă, cea mai mare parte a țițeiului provine din Rusia, deoarece băncile europene au încetat să mai finanțeze ISAB, după invazia rusă a Ucrainei. Până la 93% din importurile sale de țiței au venit din Rusia din aprilie, restul este kazah. Tot petrolul provine din porturile rusești, în special din Primorsk.

Potrivit anchetei video a WSJ, care a folosit, printre altele, imagini din satelit pentru a urmări traficul maritim, tot țițeiul cumpărat de Lukoil provine acum din porturile rusești. În special, ancheta arată imagini din SCF Baltica, un petrolier aparținând celei mai mari companii maritime ruse, controlat de Stat și sancționat de Statele Unite, acostat în portul rusesc Primorsk, în timp ce la sfârșitul lunii martie era plin cu țiței. Aceeași navă petrolieră a fost depistată la câteva săptămâni după ce a livrat țiței către rafinăria Lukoil din Priolo. Este un pas crucial, care permite companiei Lukoil să trimită petrol rusesc până în Statele Unite. Acest lucru este posibil, deoarece sancțiunile SUA prevăd o excepție, fără a lua în considerare toate produsele de origine rusă care au suferit "o transformare substanțială" în altă țară.

Din luna martie a acestui an, rafinăria din Priolo a exportat aproape 5 milioane de barili de produse petroliere în Statele Unite, inclusiv 2,5 milioane de barili de benzină, suficient pentru a umple 7 milioane de mașini.

Pașii care permit eludarea sancțiunilor

  • Sancțiunile SUA se aplică doar țițeiului, nu produselor rafinate.

  • Lukoil, a doua companie de petrol și gaze din Rusia, nu a fost sancționată de SUA.

  • Rafinăria Lukoil din Sicilia este a doua ca mărime din Italia și a cincea ca mărime din Europa.

  • Rafinăria Lukoil din Italia procesa înainte de impunerea sancțiunilor țiței importat din mult mai multe țări, și doar 30% provenea din Rusia. În prezent, 93% din țițeiul procesat aici provine din Rusia. Restul este importat din Kazahstan.

  • După rafinare, benzina și motorina capătă ca țară de origine Italia, nu Rusia. Acest lucru se datorează practicii îndelungate în care produsele finite au ca origine țara în care a fost rafinat petrolul.

  • Produsele rafinate sunt vândute apoi către depozitele Exxon și Lukoil din New Jersey și Texas.

  • Lukoil deține o rețea de benzinării în franciză în SUA (peste 230 de unități) și distribuie produsele sale în 11 state.

  • SUA nu includ în sancțiuni petrolul rusesc „transformat în mod substanțial într-un alt produs obținut în afara Rusiei”.

  • Rafinăriile americane nu pot procesa țițeiul rusesc, dar rafinăriile italiene pot, astfel că exportă combustibilii în SUA.

  • În schimb, companiile americane pot trimite produsele rafinate din petrol rusesc chiar înapoi în Europa, închizând astfel cercul prin care pot fi ocolite sancțiunile impuse Rusiei.

  • Compania Lukoil este pe locul șase din Europa, după capacitatea rafinăriilor sale.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22