Pe aceeași temă
Fiecare religie conține bombe cu ceas care, dacă nu sunt dezamorsate la timp, pot la un moment dat să explodeze. Cui îi incumbă însă responsabilitatea deminorului?
Zilnic oamenii se omoară unii pe alții: de la bravuri la războaie, de la răzbunări la tâlhării, de la rivalități la mercenariat. În această fenomenologie a crimei, face oare teroristul figură aparte? În general, există două perspective. Una îl justifică, în fond, fie ca erou tragic într-o lume nedreaptă – un fel de Michael Kohlhaas, personajul exasperat al lui Kleist, obligat să răscoale tot ținutul pentru a fi luat în seamă –, fie ca profet înarmat al schimbării – precum nihiliștii de tip Neceaev au pregătit cu bombe revoluția lui Lenin. Cealaltă îl diabolizează, cantonându-l în registrul unei excrescențe monstruoase a umanității – demn prin urmare de catalogul unui Lombroso.
Poate însă e mai potrivit să urmărim traseul conștiinței morale a unui terorist. Ce transformă un obișnuit băiat de cartier, de exemplu, într-un ucigaș crud și eficace care seceră fără să clipească nu doar oameni neînarmați, ci și copii ori persoane alese la întâmplare? În general, mulți încearcă să explice psihologia unui terorist printr-un cumul de influențe sociale. A avut o copilărie traumatică, fiind orfan de exemplu, spun unii. A fost umilit de o societate discriminatorie, indică alții într-o tentativă de a obține, cel mai adesea, credit ideologic. A urmat calea unei convertiri religioase, cu toate implicațiile ei, afirmă alții, îndoiți în a-l condamna. Să ne amintim însă de dilemele lui Dostoievski, care nu putea accepta circumstanțe atenuante – prea ușor acordate de judecători – pentru o mamă care-și opărise bebelușul prea plângăcios. Dacă Raskolnikov va descoperi, la capătul unui turmentat parcurs interior, că o crimă rămâne o crimă, inițial, pentru a trece la acțiune și a o ucide pe bătrâna cămătăreasă, are nevoie de o specială anesteziere a conștiinței. Cum are loc această anesteziere în conștiința unui terorist?
Înainte de a invoca facil Islamul, să ne amintim de tradiția terorismului european. În Rusia prebolșevică, situația devenise la un moment dat atât de gravă, încât „cravata lui Stolîpin”, adică ștreangul, a vizat în doar trei ani circa 4.700 de atentatori. Acum doar câteva decenii, în Italia „anilor de plumb”, Brigăzile Roșii și celelalte grupări de extremă stângă omorau pe stradă, în autobuze, pe holurile universităților. De cealaltă parte, nu au lipsit bombele puse în piețe, gări ori sedii de bănci de către neofasciști: doar la atentatul din 1980 de la gara din Bologna au murit 85 de persoane, printre care o fetiță de 3 ani. A mai fost activ terorismul separatist, de la sud-tirolezi la nord-irlandezi ori basci. O parte dintre cei menționați, mai ales dintre cei cu pretinse motivații ideologice, proveneau din lumea burgheză, aveau în general reale posibilități de ascensiune socială, erau autohtoni, iar unii dețineau un promițător potențial de tineri intelectuali. Dar omorau ca islamiștii de azi. Ceea ce ne sugerează că, deși discrepanțele sociale rămân explozive în cele mai diferite contexte istorice, pentru a deveni terorist e nevoie de mai mult decât de furia nedreptățitului. Am putea chiar vorbi de un specific model cultural. Într-un anumit sens, teroristul e noul haiduc. Cei stângiști îi pedepseau fără milă pe „bogații care asupreau poporul” și pe reprezentanții autorităților complice, la fel cum cei islamiști le dau o lecție „infidelilor” occidentali, vinovați de neocolonialismul lor arogant. Sunt precum Robin Hood, fac dreptate celor slabi, incapabili să se apere singuri. Apar pe neașteptate și se ascund de obicei în „pădurile” urbane. Se identifică printr-o specifică emfază de activism terorist, care treptat generează o tipologie identitară – un om „superior”, capabil să-și depășească mila și emoțiile obișnuite, în favoarea unor acțiuni cu o presupusă miză istorică. Așa cum Himmler îi educa pe membrii SS să gazeze evrei fără mustrări, iar Dzerjinski pe cekiștii săi să aplice eficient teroarea roșie. E o șansă de a fi „dincolo de bine și de rău”. În joc e chiar un patos ascetic, menit depășirii condiției umane obișnuite în direcția unei presupuse „excelențe”. A tinde spre „martiraj” – să nu uităm că și legionarii interbelici dezvoltaseră un cult al propriilor teroriști, Nicadorii și Decemvirii – a devenit pentru un terorist islamic o formă de progres spiritual, accesul la un alt statut existențial. Omul simte că e capabil de mai mult și caută prin urmare să evolueze, dar deseori bâjbâie. E vulnerabil la multele sirene care-i promit să-l schimbe. Îmbinând aspirația la salt existențial cu o atracție mistică spre violență și cu o ideologie amoralistă, rezultatul are toate șansele să fie funest. Trăim într-o societate europeană adeseori ipocrit pacifistă. Să nu ne mirăm că violența poate fi redescoperită de tineri nu doar ca debușeu de transgresiune, ci și ca ambivalentă valoare religioasă. Ca resursă spirituală, cu alte cuvinte. Dar violența poate fi valorizată religios în mai multe feluri, depinde de hermeneutica folosită. „Nu am venit să aduc pacea, ci sabia” – pentru unii a fost un clar îndemn la cruciadă ori la exterminarea ereticilor. Pe de altă parte, tot ipocrită este și inflația de referințe la imperativele morale, care inundă astăzi retorica publică. Adevărul este însă altul: trăim o epocă plină de subculturi amoraliste.
Dostoievski deja ne-a vorbit – în remarcabila parabolă a Marelui Inchizitor – de subtila tentație de a depăși rigorile moralei în numele unui suprem și elitist sacrificiu. Se pare însă că acest balaur subtil ispititor are mai multe capete. Amoralismul are și o sursă pentru unii surprinzătoare: elevația religioasă. De fapt, nu ar trebui să ne mire – de la stadiul etic la cel religios, ne reamintește Kierkegaard, se produce o ruptură, chiar o renegare, după modelul lui Avraam, tatăl dispus să-și probeze credința prin uciderea iubitului său fiu. Cazul său a fost fericit, fiindcă o mână de înger a blocat cuțitul deja ridicat, dar în multe alte situații nu se întâmplă așa: nici îngerul, nici conștiința nu pot opri săvârșirea crimei pretins pioase. Extrem de realist, teologul ortodox Alexander Schmemann caracteriza religia, într-o provocatoare formulare aforistică, drept o creație atât divină, cât și diabolică. Să nu ne grăbim să-i catalogăm afirmația drept gnostică, fiindcă miza sa e cu totul alta – ambiguitatea de fond a condiției religioase a omului. În general suntem idealiști, considerăm că valorile religioase reprezintă un potențial eminamente pozitiv, care cel mult trebuie ferit de răstălmăciri. Oamenii se convertesc pentru a scăpa de dilemele dureroase ale conștiinței, dar acest dorit confort moral doar aparent rezolvă problema. În schimb, favorizează o anesteziere insidioasă. În loc să-ți ascută armele pentru ca să înfrunți contradicțiile exasperante ale existenței, religia înțeleasă drept refugiu al conștiinței te dezarmează de fapt, iar consecințele sunt nu o dată dramatice. Am putea chiar spune că fiecare religie conține bombe cu ceas care, dacă nu sunt dezamorsate la timp, pot la un moment dat să explodeze. Cui îi incumbă însă responsabilitatea deminorului? În primul rând, celor învestiți cu autoritate religioasă: preoți, pastori, imami, ulama, rabini, maeștri etc. Îndrumătorii de conștiințe religioase. Uneori ei chiar dezamorsează, alteori dimpotrivă. Trebuie să privim lucid această ambivalență. Și, mai ales, să nu uităm că Europa de azi s-a născut în urma unui dureros Kulturkampf, care e departe de a se fi încheiat. Să nu ne facem iluzii: mulți ortodocși români, printre alții, deplâng asasinatele brutale din Franța, dar ar susține cu dragă inimă interzicerea revistei Charlie Hebdo. Dar oare chiar ar putea un preot ortodox – pentru a ne referi la mediul religios mai familiar nouă – să declare: „Je suis Charlie”? Patriarhul rus, de exemplu, nu doar că nu gustă satira (politică), dar a girat aruncarea în închisoare a fetelor de la Pussy Riot, doar pentru o nonconformistă rugăciune punk rock în biserică. Iar arta „porno-blasfemiatoare”, pandantul local la ireverențioasele benzi desenate pariziene, a stârnit la timpul ei valuri de indignare autohtonă – și nu era doar un pretext politic. Dar, dacă problema blasfemiei rămâne una controversată – deși, să nu uităm, Iisus a fost condamnat exact pentru asta, iar tradiția ei nu e o invenție a modernismului ireverențios, ci o regăsim chiar în lumea bizantină, iar ulterior în cea rusă, prin așa-numiții nebuni întru Hristos, corective mușcătoare la conformismul religios –, cea a teologiei și a influenței sale publice trebuie abordată pieptiș. Nu toate interpretările teologice sunt aparent benigne precum cea recentă a unui saudit, care în urma unei ninsori a interzis prompt conceperea unor omuleți de zăpadă, considerată o formă de idolatrie. Cine are dreptul să-i tragă de mânecă pe imami, rabini ori duhovnici? Până să fie nevoită s-o facă, in extremis, poliția, s-ar cuveni să existe alte instanțe. Să ne amintim de cazul Tanacu. O pleiadă de influenți duhovnici români i-au luat apărarea exorcistului improvizat, invocând tradiția patristică. Simpla judecată din interiorul unei religii, cel puțin uneori, nu este suficientă. Când vedem cozi la spovedit prin vreo biserica sau la o mănăstire, ne bucurăm de îndrumarea spirituală pentru care au optat semenii noștri, cu gândul că rezultatele nu pot fi decât benefice. Dar ne întrebăm oare ce se întâmplă de fapt acolo? Ne oripilăm de ce predică vreun imam în vreo moschee din Occident sau de ce sfaturi șoptește. Dar știm ce predică, uneori la mică distanță, un preot ortodox sau un pastor carismatic și mai ales ce duhovnicie cultivă în sufletele celor pe care-i păstorește?
Pare de la sine înțeles că o religie e prin excelență morală – desigur, în primul rând pentru adepții săi. Dar, pe de altă parte, sensibilitatea noastră morală de europeni e nu o dată diferită de obiectivele morale ale religiilor, iar contradicțiile sunt de cele mai multe ori doar mascate. Secularizarea de azi s-a născut împotriva creștinismului sau datorită lui? Chestiunea rămâne deschisă, deși pare rezonabil să vorbim mai degrabă despre o combinație între cele două procese, într-o proporție fluctuantă în timp. Problema este că, dacă o religie a fost constrânsă să-și limiteze influența politică, de cele mai multe ori această repliere n-a fost urmată de o repoziționare doctrinară. Altfel spus, discursul său moral nu s-a adaptat legitimării unei morale laice concurente. Mulți visează la o nouă Europă creștină, de exemplu. Dar nu se gândesc prea serios la cât de represivă ar putea fi aceasta, pentru creștini în primul rând. Fără o instanță morală și în afara religiei, unii din îndrumătorii săi vor uita în continuare să dezamorseze bombele din conștiințele credincioșilor. Iar, la limită, îi vor anestezia.