Pe aceeași temă
Pentru jihadiştii – de diverse apartenenţe naţionale – implicaţi în conflictul sirian, lupta împotriva regimului Asad nu reprezintă o luptă pentru Siria, ci, aşa cum s-a demonstrat deja în Afganistan şi Irak, o luptă pentru realizarea unor idealuri proiectate dincolo de dimensiunea şi interesele naţionale ale unui stat anume.
La momentul scrierii acestui text, opoziţia siriană tocmai îşi anunţase participarea la conferinţa Geneva II, în mijlocul reticenţelor tot mai mari referitoare la pertinenţa şi oportunitatea acestui eveniment. Starea de spirit mai degrabă pesimistă, în legătură cu rostul unei conferinţe în care să fie negociate perspective de rezolvare a conflictului din Siria, a fost semnificativ accentuată în ultima perioadă de confruntările care au opus grupuri militarizate din componenţa generoasă ideologic a ceea ce formează „opoziţia siriană“. Acţiunile violente desfăşurate în teritoriile eliberate de sub controlul forţelor regimului Asad de către membrii Grupării Statul islamic din Irak şi Levant, organizaţie jihadistă consecventă promovării obiectivelor de tip al Qaeda şi a cărei structură este una multinaţională, au determinat reacţii pe măsură din partea altor grupări, cum este cazul Frontului an-Nusra, care încearcă delimitarea de jihadismul transfrontalier şi blocarea influenţei acestuia în Siria. În perspectiva înlăturării regimului Asad, apropiată sau îndepărtată, este foarte importantă marcarea poziţiilor şi a locului pe care una sau alta dintre componentele actualei opoziţii le vor avea în procesul de repartiţie a puterii. Nu este, prin urmare, în interesul unei grupări pentru Frontul an-Nusra, a cărei orientare, tot jihadistă de sorginte islamică militantă, încearcă să reprezinte islamul naţional sirian suprapunându-se peste o structură religioasă care să nu fie percepută „de import“, să-şi lase numele şi renumele legate de Gruparea Statul islamic din Irak şi Levant. Compoziţia Frontului an-Nusra mai puţin internaţionalizată decât în cazul Grupării Statul islamic din Irak şi Levant, precum şi o relaţie apreciată drept justă cu populaţia eliberată (prin contrast cu abuzurile săvârşite de SIIL împotriva acesteia) sunt şi pot deveni atuuri la o viitoare constituire a unei structuri politice care să conducă statul sirian post-Asad. De altfel, într-un lung interviu acordat postului de televiziune al-Jazeera, Abu Muhammad al-Jawlani, liderul Frontului an-Nusra, explică viziunea grupării asupra perioadei pos-Asad, schiţă în care Frontul an-Nusra este parte a guvernării, alături de alte forţe politice din opoziţie, în interiorul unui cadru politic trasat de respectarea normelor islamice prevăzute de sharia. Statul islamic din proiectul lui al-Jawlani este o structură politică în care minorităţile religioase vor fi tratate în conformitate cu recomandările Coranului şi Tradiţiilor, adică „vor avea şi drepturi, dar şi obligaţii“, în citarea liderului Frontului an-Nusra.
Confruntările din ultima perioadă dintre cele două grupări jihadiste, Statul islamic în Irak şi Levant şi Frontul an-Nusra, pot avea drept rezultat, sunt de părere specialişti precum François Burgat, întărirea rolului grupărilor nonjihadiste din cadrul opoziţiei siriene, precum şi o limitare a prezenţei nesiriene în rândurile acestora. Este de notorietate faptul că, pentru jihadiştii – de diverse apartenenţe naţionale – implicaţi în conflictul sirian, lupta împotriva regimului Asad nu reprezintă o luptă pentru Siria, ci, aşa cum s-a demonstrat deja în Afganistan şi Irak, o luptă pentru realizarea unor idealuri proiectate dincolo de dimensiunea şi interesele naţionale ale unui stat anume. Al doilea pas după Irak, recunoaşte într-un interviu Abu Bakr al-Baghdadi, liderul Grupării Statul islamic din Irak, a fost Siria, unde era dificil să pătrundem, recunoaşte acesta; revoluţia însă ne-a oferit ocazia perfectă.
În fapt, toate aceste aspecte ţin de însăşi natura conflictului sirian, care este una regională, ba chiar internaţională, cum o consideră unii comentatori, el antrenând diferite forţe – actori statali şi non statali – care au găsit în această confruntare un bun moment de a-şi preciza, confirma sau cuceri poziţii în geopolitica regiunii şi a lumii. Astfel, opoziţia siriană nu putea să fie decât la fel de variată ideologic precum susţinătorii acesteia, a căror alăturare ar fi greu de înţeles şi realizat în alte împrejurări, de la Qatar, Turcia şi Arabia Saudită până la democraţiile occidentale. În această ecuaţie, regimul Asad are cel puţin avantajul unor aliaţi cunoscuţi care şi-au îndeplinit până acum aproape impecabil datoria de aliat, fie că vorbim de Rusia şi eleganta soluţie (unii o numesc genială) care a convins Occidentul să nu intervină militar în Siria, sau de Iran şi al său joc inteligent de negociere cu Statele Unite în dosarul nuclear, sau de China şi non statalul, dar, pare-se, eficientul Hezbollah.
Diversitatea actorilor politici menţionaţi şi, prin urmare, implicaţi în diferite grade în situaţia din Siria îndepărtează cu totul prezumţia unei dimensiuni confesionale, pe care regimul s-a străduit din răsputeri să o imprime naturii conflictului sirian. //