Pe aceeași temă
Evoluțiile dramatice ale ultimilor câțiva ani găsesc Europa de Est prinsă într-o situație incertă. Handicapului inițial i s-au adăugat o viziune vest-europeană absentă și reapariția spectrului rus. Într-un fel surprinzător și amar, Europa de Est e, în acest moment, marele străin în plină Uniune Europeană.
Surprizele istorice au răbdare şi nu se pierd cu firea pe drum. Nimeni nu e mai în măsură să înţeleagă această lecţie dificilă decât Europa de Est. La 25 de ani de la căderea dictaturilor comuniste, Europa de Est are neplăcerea crescândă de a observa că nu e tocmai clar așezată pe hartă. Vreme de 45 de ani, între „Vin americanii!“ şi „Jos comunismul!“, est-europenii au presupus civilizat, și îndemnați de o insistentă retorică prooccidentală, că partea lor de lume e în mod natural continuarea celeilalte jumătăți europene. După toate așteptările, Europa de Est și Europa de Vest urmau să facă lin joncţiunea, ca două stații orbitale care se întâlnesc în spațiu și cuplează perfect. N-a fost și, la 25 de ani de la presupusa declanșare a îngemănării, nu e așa.
Evident, Europa de Est s-a schimbat, dar nu e, încă, parte a lumii în care trebuia să se regăsească. 11 state est-europene sunt, astăzi, membre ale Uniunii Europene, dar această formă de adopție nu e nici încheiată, nici predictibilă. Începând cu liniile mari ale raporturilor între statele Estului și blocul occidental, totul e de discutat, din ce în ce mai mult de discutat. Primele semne de întrebare au apărut îndată după euforia reunificării europene. Societățile Estului au fost alocate unor programe de reformare și reeducare care urmau să alinieze standardele juridice, economice și politice sau, cu alte cuvinte, să pună Europa de Est și Europa de Vest în aceeași matcă. Reușita acestui proces e notabilă, dar e în continuare greu de spus cât din acest succes e formal și cât e deja integrat în felul de viață al est-europenilor. Până la stabilirea procentelor care despart imitaţia de realitate, alte câteva rezultate sunt certe. Mai întâi, un transfer masiv de populație și forță de muncă din Est în Vest. Combinată cu transformarea piețelor est-europene în piețe de desfacere pentru economia vest-europeană, această situație pare să fi hărăzit Estului o carieră solidă de asociat secundar. Situația promite o degradare masivă a societăților est-europene, condamnate la devitalizare și, mai departe, la retragere într-o zonă fără importanță pentru Europa. Acest aranjament a produs deja o tulburare internă masivă în statele Estului.
România, părăsită de cel puțin trei milioane de oameni, e un caz tipic. O forță de muncă în descreștere și un minus masiv în vitalitatea socială, agravate de degradarea fizică a populației și de o economie redusă la rolul de consumator-prestator de servicii minore, riscă să pună sub semnul întrebării viitorul. România trăiește din ce în ce mai mult în afara propriului proiect și s-ar putea afla destul de curând în situația unui stat de categoria a doua. Nu atât un stat eșuat, cât un stat precar, cu valoare muzeală. Viitorul pare să indice o națiune care a pierdut forța de inovație și trăiește, la limită, din improvizațiile și rebuturile care dau tonul în toate sectoarele - de la învățământ, administrație și sănătate la guvernarea politică. Dar toate astea erau oarecum previzibile. În fond, România și multe alte state europene nu puteau evita acest scenariu după îndelungata descalificare generală impusă de regimul comunist. Subdezvoltarea profundă, garantată de 50 de ani de absență de pe scena mare și tot atâția ani de succes comunist, a pus Estul într-o situație fără speranță din clipa revenirii la matca europeană. Transformarea existențială forțată de comunism s-ar putea dovedi irecuperabilă sau, în cel mai bun caz, va fi depășită într-o etapă istorică depărtată și, deocamdată, inimaginabilă. Până aici, se poate vorbi de practica inevitabilă a faptelor istorice. Oricât și-a imaginat și dorit altceva, Estul nu avea cum să sară peste propria istorie. Intervenția Europei de Vest și rețeta de integrare europeană administrată după 1989 au aterizat într-o complicație profundă pentru care nu erau echipate. Dacă asta e parțial de înțeles, lucrurile se schimbă radical atunci când trecem la viziunea politică. Altfel spus, de la calitatea primei incizii occidentale la planul de perspectivă, de la deciziile din mers la viziunea europeană pentru Europa de Est. Întrebarea „cum cazăm Europa de Est?“ a fost înlocuită brutal de întrebarea „ce avem de gând cu Europa de Est?“. Răspunsul e, din păcate, ininteligibil.
Premierul grec Alexis Tsipras şi preşedintele rus Vladimir Putin: criza din Grecia şi expansionismul rus măresc incertitudinile Europei de Est
Perioada romantică a relaţiilor europene Vest-Est s-a încheiat. Temele pioase şi generoase ale Casei Comune Europene au fost înlocuite de crize şi probleme rebele care cer un răspuns ferm la întrebarea: și-a asumat Europa de Vest o viziune strategică în care Europa de Est are un loc bine definit? Un timp, această întrebare a lăsat impresia unei chestiuni care nu cere răspuns urgent. În fond, de bine-de rău, lucrurile, mai precis, latura economică a noii realități europene, mergeau de la sine. Răspunsul nu presa. Apoi, în ultimii doi-trei ani, răspunsul a fost grăbit de noi împrejurări politice în Europa de Est. Primul șoc a apărut în 2013-’14, când Rusia, fosta stăpână a locului, a decis să pună la încercare noul aranjament. Rusia a blocat militar opțiunile Ucrainei și a dezlănțuit un război civil pe care amenință să îl extindă în fostele ei posesiuni est-europene. Pus în fața noii pretenții rusești de control asupra statelor Estului, blocul statelor vestice a reacționat echivoc. Retorica și sancțiunile economice s-au dovedit insuficiente. Rusia nu a renunțat la planurile de expansiune și control. Au apărut, chiar, speculații notabile, care sugerează că statele est-europene au fost plasate într-o rețea de negocieri indirecte în care Rusia condiționează sprijinul în dosarul iranian și în criza din Grecia de un compromis în chestiunea statelor est-europene. În orice caz, un lucru e clar: nucleul vestic al Uniunii Europene nu are o viziune pentru Europa comună, cu Vest și Est solidare și integrate. Chestiunea Estului rămâne în suspensie și, din acest motiv, pe lângă precaritatea social-economică, statele Estului sunt, acum, confruntate cu un statut contradictoriu: state europene, dar nu cu orice preţ. Un anume grad de imixtiune rusă pare de la sine înțeles pentru liderii occidentali și nimeni nu știe, în absența unor semnale clare, la ce valoare poate ajunge acest grad.
Cea de-a doua mare decepție a venit ca urmare a crizei furibunde din Grecia. Aventurile comune ale Germaniei, ca mamut local european, și Greciei, ca eșec amplificat de o guvernare comunistă şic, au generat un spectacol dezordonat și foarte neeuropean. Acordul smuls Greciei de presiunile germane e, deja, irelevant. Nimeni nu crede că acordul e capitolul final. În plus, e destul de clar că, după brambureala ateniană, Germania și Franța au înțeles să treacă la alt nivel de planificare. Mai întâi, președintele Hollande, tumefiat de insuccese economice interne, setos de procentaje pozitive și neliniștit de demonstrația de forță a Germaniei, a lansat ideea unei zone euro fortificate și autonome. Statele membre ale zonei euro ar urma să fie conduse de un guvern propriu, cu un ministru de Finanțe și un buget unic. Planuri similare au răzbătut și de la Berlin, unde ideea nu e tocmai o noutate și a fost evocată, încă din 2012, de Wolfgang Schäuble, ministrul de Finanțe german și imperatorul nedeclarat al zonei euro. Evident, o asemenea restructurare ar lăsa statele Estului într-o zonă încă mai incertă și mai depărtată de Europa de Vest. Simplul fapt că zona euro a început să gândească în termeni proprii conduce la apariția unei noi Europe. Politicoșii îi spun „Europa cu două viteze“, fără să bage de seamă că un vehicul silit să se deplaseze simultan cu două viteze poate foarte bine sta pe loc. Realiștii, mai ales realiștii est-europeni, ar putea vorbi ceva mai aplicat de Europa „din nou divizată“. Căci o guvernare proprie a zonei euro n-ar fi o simplă formulă de reajustare economic-financiară, ci o decizie cu consecințe politice imediate. Statele Estului, cel mai numeros grup din afara zonei euro, ar deveni, dintr-o dată, un apendice al Uniunii Europene, o entitate asociată, dar nu identică.
E posibil ca planurile enunțate sau evocate de Franța și Germania să nu fie formalizate. Dar e la fel de posibil ca statele membre ale zonei euro să se desprindă într-un bloc separat de facto. Chestiunea e, deja, înconjurată de confuzie. Mai întâi, pentru că apetența esticilor pentru moneda euro a scăzut după harababura din Grecia. Guvernatorul Băncii Centrale a Poloniei, fostul prim-ministru Marek Belka, s-a declarat neinteresat de admiterea într-o zonă a cărei monedă e „în flăcări“. Observația e logică. Mai puțin logică e poziția promotorilor monedei euro, care au avut nevoie de 20 de ani pentru a înțelege că proiectul pe care l-au susținut, dincolo de orice obiecție, nu e compatibil cu o Uniune Europeană integrală.
Oricum, evoluțiile dramatice ale ultimilor câțiva ani găsesc Europa de Est prinsă într-o situație incertă. Handicapului inițial i s-au adăugat o viziune vest-europeană absentă și reapariția spectrului rus. Într-un fel surprinzător și amar, Europa de Est e, în acest moment, marele străin în plină Uniune Europeană. Cum s-a ajuns aici nu e tocmai greu de înțeles, dar discuția cere curaj. Și spațiu, în articolul viitor.