Pe aceeași temă
Cum de au ajuns est-europenii străini și marfă istorică de mâna a doua în noua Europă Unită? Cum de nu se recunosc vest- și est-europenii de frați buni? De ce facem figură exotică în Vest și unde s-au dus lucrurile care ar fi trebuit să ne lege?
Ideea unității europene nu e, totuși, o vorbă în vânt. Până la urmă, lăsând la o parte incidentul cu românca refuzată de un hotel englez pe motive de românitate, plus Cortina de Fier casată în 1989, europenii au făcut comerț, au crezut în același Dumnezeu, s-au războit între ei, și-au împrumutat culturile și au circulat, cu opreliști mereu doborâte, de la un cap la altul al continentului. Și totuși, după 1989, când totul părea, în sfârșit, pregătit pentru o regăsire îndelung amânată, est-europenii s-au trezit într-o situație neașteptată. La nivel stradal, prezența lor în Vest a stârnit curiozitatea rezervată unui neam necunoscut. La nivel statal, problemele lor au fost repede împinse în sertar și s-au trezit mereu surclasate de chestiuni mai importante. Reapariția Estului în istoria Europei e, la capătul a 25 de ani de cooperare liberă, un eveniment secundar, echivalent cu recunoașterea inevitabilă, dar nu prea fericită a unei rude de sânge uitate.
Discuția poate începe cu o observație, azi, demodată. Ceea ce numim Europa nu e deloc o noutate. Până în pragul secolului al XIX-lea, europenii se știau și se deosebeau de restul lumii prin credință și prin valorile generate de credință. Lumea europeană era cunoscută sub numele de creștinătate. Astăzi, acest generic e ignorat, iritant sau inutilizabil. Creștinătatea nu mai spune ceva pe înțelesul tuturor europenilor. Această dispariție a slăbit şi a mutat simțământul de unitate al europenilor în alt plan - dacă nu imaterial, atunci legalist şi greu accesibil trăitorului de rând, fie el individ sau popor. Există, însă, o altă realitate care ne scapă în mult mai mare măsură și care explică în termeni brutali înstrăinarea relativă a celor două jumătăți europene. E vorba de istorie. Nu de istorie alandala şi de corolarul ei „aşa a fost să fie!“, ci de istoria separată a Vestului și a Estului. Această despărțire a început mult mai devreme decât îndrăznim să ne închipuim și a continuat tragic, în plină epocă modernă. E cazul să dăm la o parte de la început vechile şi vulgarele interpretări care despart Vestul de Est folosind imaginea unui Est ortodox salvator al adevăratei credințe și, prin urmare, detestat, sabotat și trădat de Vestul catolic și protestant. Sunt multe de spus în jurul acestei rupturi religioase, dar numai dacă discuția e curățată de resentiment, superiorități inventate și gelozii ascunse. Mult mai important, lăsând istoria să coopereze cu bunul simț, e de observat că, pur și simplu, începând cu secolul al XV-lea, istoria Europei nu a mai făcut față unei singure realități și s-a separat în două câmpuri distincte. Vestul și Estul devin laboratoare separate, nu neapărat ostile sau lipsite de comunicare. Se poate, de pildă, argumenta scandalos că Transilvania a fost parte a Estului doar târâtă administrativ şi prin colonizări interne de dictatura comunistă. Însă Vestul şi Estul parcurg aşa-numita istorie europeană comună adâncite în experiențe distincte. Tocmai dispariția experienței comune explică problemele de cunoaștere și recunoaștere de care ne lovim astăzi.
Cineva a spus cu o formulă incendiară: istoria Germaniei e istoria Europei și istoria Europei e istoria Germaniei. E o exagerare, bineînțeles, dar o exagerare care stă pe un adevăr solid. Imediat după 1450, istoria germană devine cea mai importantă și mai persistentă problemă a istoriei europene. Germania, adică viermuiala de state, orașe și domenii de limbă germană, nu reușeșește să găsească o formulă de coexistență, cooperare sau federalizare. Tot concertul de state din jur, din Anglia până în Europa Centrală, trebuie să facă față acestei probleme, pe care încearcă să o rezolve defensiv sau ofensiv. Simplificând, rezultatul e o suită de războaie, tratate, împărțiri, reîmpărțiri și preschimbări statale care devin, pur și simplu, istoria Europei până în 1945 și, nicio surpriză!, mai departe. În treacăt fie spus, apariția și evoluția Uniunii Europene e cel mai nou capitol al istoriei germane neîncheiate a Europei. Tot acest proces în care istoria s-a concentrat asupra așa-numitei chestiuni germane a fost însoțit de un proces paralel de joasă intensitate, care a avut ca rezultat transformarea istoriei est-europene într-un proces periferic. Europa de Est a fost practic ascunsă și obscurizată de proeminența neîncetată a convulsiilor provocate, în zona centrală, de chestiunea germană. De altfel, în calitatea ei de zonă periferică, Europa de Est a fost mereu prinsă sub roți, în cursul convulsiilor uriașe ale centrului. Împărțirea repetată a Poloniei, apocalipsul din triunghiul Ucraina-Belarus-Rusia în timpul războiului sovieto-german și, în cele din urmă, alipirea statelor estice la imperiul sovietic sunt efecte tragice ale istoriei euro-germane care a distrus din mers periferia estică. Dincolo de violența războaielor, efectele asupra percepției vestice sunt profunde. Confiscat de propria istorie, Vestul a pierdut aproape complet din vedere Estul. Asta nu înseamnă că Estul a ieşit în afara Europei, căci baza comună e de nedemolat, câtă vreme scriem de la stânga la dreapta, folosim furculiţa şi ne scărpinăm egal în cap de uimire în faţa Domului din Milano şi în faţa Sfintei Sofia din Constantinopol. Însă istoria europeană a Estului continuă, dacă nu clandestin, atunci secundar și neomologat.
Aproape tot ce se știe în Vest despre Est a venit, de la bun început, pe filieră rusă. Ca forță imperială aliată sau inamică Vestului, Rusia e, după 1700, cea mai importantă sursă pentru formarea imaginii Estului în Vest. După 1945, odată cu ocupația sovietică, Estul dispare aproape complet din percepția Occidentului. În locul lui, apare o pată goală pe care Occidentul o asimilează cu Rusia. Prin urmare, în 1989, în momentul în care barierele cad, Estul e o mare noutate. Lumea Europei de Vest abia începe să își formeze o imagine asupra Estului, dar e prost servită de un trecut ignorant sau fixat prin lentile ruseşti. De aici, frustrarea atâtor est-europeni care se simt desconsiderați sau chiar insultați de necunoașterea pe care o întâlnesc în Vest. Procesul e reciproc. Est-europenii înșiși uită, adesea, că sunt, la rândul lor, în situația de a descoperi Vestul la capătul unei ignoranțe bine așezate. Situația ajunge la extrem într-o țară ca Marea Britanie, pentru care Vestul însuși e un teritoriu vecin și nu neapărat analog, iar Estul un tărâm de-a dreptul extraterestru. Britanicii au fost așezați într-o poziție geografică distinctă și s-au raportat la Europa mereu din afară. Rolul de arbitru nu putea întârzia și britanicii au așezat în centrul filozofiei lor politice prevenirea oricărei acumulări de putere pe continent, mai precis în zona de Vest a continentului. Se spune mereu că, în ultima mie de ani, britanicii n-au fost invadați niciodată de forțe plecate de pe continent. Se uită, însă, că britanicii au invadat de două ori continentul pentru a pune capăt, în 1815 și 1945, absolutismului european. Experiența britanică e extremă, dar ajută la înțelegerea situației în care se găsește Europa de Est. În mod paradoxal, Estul e marea noutate neasimiliată a istoriei europene. Pentru destule state europene marcate de experiența colonială, Estul e mai departe decât părți ale Asiei și Africii. Asta, la vedere. Un alt curent, care face legea morală la mare adâncime, refuză reîntâlnirea cu Estul din pur resentiment ideologic. N-ar trebui să uităm că, ştiut sau neştiut, pentru o mare parte a elitelor stângiste occidentale, Estul e purtătorul unei culpe istorice insuportabile. Căci, în definitiv, Estul şi, în egală măsură catolicismul polonez, se fac vinovaţi de distrugerea idealului comunist. Există, încă, o elită occidentală naivă, stupidă, militantă şi resentimentară care nu poate înţelege în ruptul capului cum de s-au lepădat est-europenii de binefacerea comunistă, de regimul ideologic corect. Un neam de înapoiaţi dă cu piciorul unei capodopere! Așa ceva nu se iartă! Est-europenii rămân, pentru atâţia progresişti occidentali care încearcă în continuare să elibereze lumea de capitalism, o trupă trădătoare de primitivi insensibili la ideal.
Zidul Berlinului, noiembrie 1989: în momentul în care barierele cad, Estul european e o mare noutate pentru Vest.
Acest deficit de percepție, dublat de o lungă despărțire istorică, provoacă astăzi o neînțelegere uriaşă. Est-europenii nu sunt încă acasă în Europa Unită. Mai mult, Vestul e dispus, în continuare, să trateze problemele Estului raportându-se la Rusia și acceptând pretențiile Rusiei. Estul e în continuare conceput ca o consecință, și nu ca o realitate autonomă. Intervenția Vestului nu va schimba situația structural, atâta vreme cât se va limita la fonduri europene și programe de reformă. Și unele, și altele au ajutat enorm, dar Europa nu se va reîntregi și nu va deveni o realitate coerentă decât după ce Vestul și Estul vor reunifica istoria Europei. Mai întâi, acordând statutul strategic necesar Europei de Est. Europa cu două viteze trebuie să lase locul Europei cu o singură istorie.