Pe aceeași temă
Cum de au ajuns est-europenii străini și marfă istorică de mâna a doua în noua Europă Unită? Cum de nu se recunosc vest- și est-europenii de frați buni? De ce facem figură exotică în Vest și unde s-au dus lucrurile care ar fi trebuit să ne lege?
Ideea unității europene nu e, totuși, o vorbă în vânt. Până la urmă, lăsând la o parte incidentul cu românca refuzată de un hotel englez pe motive de românitate, plus Cortina de Fier casată în 1989, europenii au făcut comerț, au crezut în același Dumnezeu, s-au războit între ei, și-au împrumutat culturile și au circulat, cu opreliști mereu doborâte, de la un cap la altul al continentului. Și totuși, după 1989, când totul părea, în sfârșit, pregătit pentru o regăsire îndelung amânată, est-europenii s-au trezit într-o situație neașteptată. La nivel stradal, prezența lor în Vest a stârnit curiozitatea rezervată unui neam necunoscut. La nivel statal, problemele lor au fost repede împinse în sertar și s-au trezit mereu surclasate de chestiuni mai importante. Reapariția Estului în istoria Europei e, la capătul a 25 de ani de cooperare liberă, un eveniment secundar, echivalent cu recunoașterea inevitabilă, dar nu prea fericită a unei rude de sânge uitate.
Discuția poate începe cu o observație, azi, demodată. Ceea ce numim Europa nu e deloc o noutate. Până în pragul secolului al XIX-lea, europenii se știau și se deosebeau de restul lumii prin credință și prin valorile generate de credință. Lumea europeană era cunoscută sub numele de creștinătate. Astăzi, acest generic e ignorat, iritant sau inutilizabil. Creștinătatea nu mai spune ceva pe înțelesul tuturor europenilor. Această dispariție a slăbit şi a mutat simțământul de unitate al europenilor în alt plan - dacă nu imaterial, atunci legalist şi greu accesibil trăitorului de rând, fie el individ sau popor. Există, însă, o altă realitate care ne scapă în mult mai mare măsură și care explică în termeni brutali înstrăinarea relativă a celor două jumătăți europene. E vorba de istorie. Nu de istorie alandala şi de corolarul ei „aşa a fost să fie!“, ci de istoria separată a Vestului și a Estului. Această despărțire a început mult mai devreme decât îndrăznim să ne închipuim și a continuat tragic, în plină epocă modernă. E cazul să dăm la o parte de la început vechile şi vulgarele interpretări care despart Vestul de Est folosind imaginea unui Est ortodox salvator al adevăratei credințe și, prin urmare, detestat, sabotat și trădat de Vestul catolic și protestant. Sunt multe de spus în jurul acestei rupturi religioase, dar numai dacă discuția e curățată de resentiment, superiorități inventate și gelozii ascunse. Mult mai important, lăsând istoria să coopereze cu bunul simț, e de observat că, pur și simplu, începând cu secolul al XV-lea, istoria Europei nu a mai făcut față unei singure realități și s-a separat în două câmpuri distincte. Vestul și Estul devin laboratoare separate, nu neapărat ostile sau lipsite de comunicare. Se poate, de pildă, argumenta scandalos că Transilvania a fost parte a Estului doar târâtă administrativ şi prin colonizări interne de dictatura comunistă. Însă Vestul şi Estul parcurg aşa-numita istorie europeană comună adâncite în experiențe distincte. Tocmai dispariția experienței comune explică problemele de cunoaștere și recunoaștere de care ne lovim astăzi.
Cineva a spus cu o formulă incendiară: istoria Germaniei e istoria Europei și istoria Europei e istoria Germaniei. E o exagerare, bineînțeles, dar o exagerare care stă pe un adevăr solid. Imediat după 1450, istoria germană devine cea mai importantă și mai persistentă problemă a istoriei europene. Germania, adică viermuiala de state, orașe și domenii de limbă germană, nu reușeșește să găsească o formulă de coexistență, cooperare sau federalizare. Tot concertul de state din jur, din Anglia până în Europa Centrală, trebuie să facă față acestei probleme, pe care încearcă să o rezolve defensiv sau ofensiv. Simplificând, rezultatul e o suită de războaie, tratate, împărțiri, reîmpărțiri și preschimbări statale care devin, pur și simplu, istoria Europei până în 1945 și, nicio surpriză!, mai departe. În treacăt fie spus, apariția și evoluția Uniunii Europene e cel mai nou capitol al istoriei germane neîncheiate a Europei. Tot acest proces în care istoria s-a concentrat asupra așa-numitei chestiuni germane a fost însoțit de un proces paralel de joasă intensitate, care a avut ca rezultat transformarea istoriei est-europene într-un proces periferic. Europa de Est a fost practic ascunsă și obscurizată de proeminența neîncetată a convulsiilor provocate, în zona centrală, de chestiunea germană. De altfel, în calitatea ei de zonă periferică, Europa de Est a fost mereu prinsă sub roți, în cursul convulsiilor uriașe ale centrului. Împărțirea repetată a Poloniei, apocalipsul din triunghiul Ucraina-Belarus-Rusia în timpul războiului sovieto-german și, în cele din urmă, alipirea statelor estice la imperiul sovietic sunt efecte tragice ale istoriei euro-germane care a distrus din mers periferia estică. Dincolo de violența războaielor, efectele asupra percepției vestice sunt profunde. Confiscat de propria istorie, Vestul a pierdut aproape complet din vedere Estul. Asta nu înseamnă că Estul a ieşit în afara Europei, căci baza comună e de nedemolat, câtă vreme scriem de la stânga la dreapta, folosim furculiţa şi ne scărpinăm egal în cap de uimire în faţa Domului din Milano şi în faţa Sfintei Sofia din Constantinopol. Însă istoria europeană a Estului continuă, dacă nu clandestin, atunci secundar și neomologat.
Aproape tot ce se știe în Vest despre Est a venit, de la bun început, pe filieră rusă. Ca forță imperială aliată sau inamică Vestului, Rusia e, după 1700, cea mai importantă sursă pentru formarea imaginii Estului în Vest. După 1945, odată cu ocupația sovietică, Estul dispare aproape complet din percepția Occidentului. În locul lui, apare o pată goală pe care Occidentul o asimilează cu Rusia. Prin urmare, în 1989, în momentul în care barierele cad, Estul e o mare noutate. Lumea Europei de Vest abia începe să își formeze o imagine asupra Estului, dar e prost servită de un trecut ignorant sau fixat prin lentile ruseşti. De aici, frustrarea atâtor est-europeni care se simt desconsiderați sau chiar insultați de necunoașterea pe care o întâlnesc în Vest. Procesul e reciproc. Est-europenii înșiși uită, adesea, că sunt, la rândul lor, în situația de a descoperi Vestul la capătul unei ignoranțe bine așezate. Situația ajunge la extrem într-o țară ca Marea Britanie, pentru care Vestul însuși e un teritoriu vecin și nu neapărat analog, iar Estul un tărâm de-a dreptul extraterestru. Britanicii au fost așezați într-o poziție geografică distinctă și s-au raportat la Europa mereu din afară. Rolul de arbitru nu putea întârzia și britanicii au așezat în centrul filozofiei lor politice prevenirea oricărei acumulări de putere pe continent, mai precis în zona de Vest a continentului. Se spune mereu că, în ultima mie de ani, britanicii n-au fost invadați niciodată de forțe plecate de pe continent. Se uită, însă, că britanicii au invadat de două ori continentul pentru a pune capăt, în 1815 și 1945, absolutismului european. Experiența britanică e extremă, dar ajută la înțelegerea situației în care se găsește Europa de Est. În mod paradoxal, Estul e marea noutate neasimiliată a istoriei europene. Pentru destule state europene marcate de experiența colonială, Estul e mai departe decât părți ale Asiei și Africii. Asta, la vedere. Un alt curent, care face legea morală la mare adâncime, refuză reîntâlnirea cu Estul din pur resentiment ideologic. N-ar trebui să uităm că, ştiut sau neştiut, pentru o mare parte a elitelor stângiste occidentale, Estul e purtătorul unei culpe istorice insuportabile. Căci, în definitiv, Estul şi, în egală măsură catolicismul polonez, se fac vinovaţi de distrugerea idealului comunist. Există, încă, o elită occidentală naivă, stupidă, militantă şi resentimentară care nu poate înţelege în ruptul capului cum de s-au lepădat est-europenii de binefacerea comunistă, de regimul ideologic corect. Un neam de înapoiaţi dă cu piciorul unei capodopere! Așa ceva nu se iartă! Est-europenii rămân, pentru atâţia progresişti occidentali care încearcă în continuare să elibereze lumea de capitalism, o trupă trădătoare de primitivi insensibili la ideal.
Zidul Berlinului, noiembrie 1989: în momentul în care barierele cad, Estul european e o mare noutate pentru Vest.
Acest deficit de percepție, dublat de o lungă despărțire istorică, provoacă astăzi o neînțelegere uriaşă. Est-europenii nu sunt încă acasă în Europa Unită. Mai mult, Vestul e dispus, în continuare, să trateze problemele Estului raportându-se la Rusia și acceptând pretențiile Rusiei. Estul e în continuare conceput ca o consecință, și nu ca o realitate autonomă. Intervenția Vestului nu va schimba situația structural, atâta vreme cât se va limita la fonduri europene și programe de reformă. Și unele, și altele au ajutat enorm, dar Europa nu se va reîntregi și nu va deveni o realitate coerentă decât după ce Vestul și Estul vor reunifica istoria Europei. Mai întâi, acordând statutul strategic necesar Europei de Est. Europa cu două viteze trebuie să lase locul Europei cu o singură istorie.
Comentarii 8
Corneliu C - 09-04-2015
Domnule 'CC/CA', nu pot sa ma risc dupa ce ati prestat dvoastra insiva fara batista ptr dl Sorinel Ovidiu. Ma rezum la a va transmite de departe cele mai fierbinti si fluide salutari alb-vascoase dvoastra si moderatorului prestigioasei reviste civile a guignolilor de dreapta neocon bugetar-interlopa 22.
Răspunderevista22fil - 08-24-2015
Iata cum ne vad vesteuropenii : ----- Măi românilor, sunteți zdraveni la cap? Publicat pe 3 august 2015 Am citit cea mai dură, tranșantă, nemiloasă dojană > meritată transmisă poporului meu de un ambasador străin. > Un fel de mă, măi românilor, sunteți întregi la minte? > O spune nu un neica nimeni, ci ditamai ambasadorul Norvegiei > la București. Omul ăsta, diplomat venit dintr-o țară în > care nu prea crește nici grâul, nici pătlăgica, nici > floarea soarelui, nici leușteanul, nu pricepe cum o țară > cu un asemenea pământ, toată traversată de gârle și > izvoare și izvorașe, capabilă să hrănească fără > probleme, cu îndestulare, 80 de milioane de oameni, nu-i > în stare să hrănească o populație de cinci ori mai > mică. E un uriaș paradox, zice ambasadorul, > exprimându-și astfel perplexitatea. E, citesc eu pe > dedesubtul răgnetului dojenitor, o idioțenie. Cum > să imporți tu, România, cireșe din Africa de Sud, > usturoi din China, fasole din Etiopia, praz din Egipt, mere > din Polonia, lăptuci din Brazilia? Cum să cumperi struguri > când ai podgorii care produc cele mai diverse soiuri de > masă și de vin încât să umpli toate mesele princiare > ale lumii? Cum să cumperi măi România, nu ți-e rușine, > struguri de masă din soiul Italia veniți chiar din Italia > când și nesăpată o vie de la Drăgășani sau > Pietroasele sau Valea Călugărească sau Odobești îți > poate da struguri de masă la fel de buni, dacă nu mai buni > decât cei cumpărați din Cizmă și stropiți abundant cu > pesticide?Se miră ambasadorul > Norvegiei, azi, într-o conferință publică și o sută de > politicieni și oameni de afaceri și de gură casă > prezenți în sală îi dau tâmp dreptate și apoi pleacă > acasă liniștiți. Alo, domnule Guvern, ai vreo soluție > să nu mai cumpărăm praz din Egipt fiindcă se ridică Nea > Mărin din mormânt, fiindcă-i insulți nu doar > Băileștii, ci și opera umoristică? Alo, nea ministrule > agricol, ai vreo idee cum să nu mai cumpărăm vagoane de > usturoi din China, fertilizat cu căcat uman, fiindcă > chinezii nu aruncă nimic și găsesc utilitate și > productului ieșit din găoază, și să folosim usturoiul > nostru, îngrășat cu gunoi de grajd, fiindcă la noi > crește un usturoi mai bun și mai usturoi ca usturoiul lor, > cu condiția să-l pui în pământ? Ne spune, nu un > neica nimeni, ci un diplomat care nu-și pierde cumpătul cu > una cu două, uluit – din iubire pentru noi fiindcă altă > motivație n-ar avea – că suntem, ca să nu zică > idioți, paradoxali. Da, nea norvegianule! Suntem un paradox > european. Și dacă mai cauți nițel mai găsești și alte > paradoxuri. Îți mai zic eu unul. Acum un sfert de veac > exportam mobilă în toată lumea. Pădurile noastre erau > vândute ca viori și paturi și scrinuri sculptate. Nemții > cumpărau, era singura șmecherie îngăduită, în lădițe
Răspunderevista22fil - 08-24-2015
Cum putem sa pretindem respectul altora daca noi insine nu ne respectam? Vestul priveste uluit cum noi importam 80% din alimente (inclusiv legume si fructe), desi calitatea excdeptionala a terenului nostru agricol, si suprafata totala a terenului agricol ne-ar permite sa livram alimente de calitate ezceptionala pentru optzecide milioane de oameni.
RăspundeCC/CA - 08-20-2015
Si eu te astept, tov. "Corneliu", fara batista
RăspundeGheorghe Popescu - 08-19-2015
Nu prea sint de acord cu ce spune domnul Ungureanu, in sensul ca ecuatia mi se pare mult mai simpla. Primul impediment in fata Estului (in ochii vesticilor) este incultura, proasta crestere a Estului (generate de anii de comunism in general si balcanism in special in cazul nostru), societate alandala asezata cu fundul in sus, fara respectarea valorilor. Sintem ca o buba pe fata lor, cu cersetorii, prostituatele, hotii de buzunare (gainari) pe care ii exportam zilnic in Vest. Ca avem si oameni competenti si cinstiti care traiesc acolo nu prea mai conteaza. Media vestica traieste (ca si cea autohtona) din povesti suculente si speculeaza zilnic tot ce e la indemina. Parizianul care se loveste zilnic de cersetorul tzigan din metrou uita de doctorul roman care-l trateaza. Si adevarul este ca le sintem inferiori la capitolul civilizatie. A nu se uita ca nu europenii ne-au adus in Europa lor unita, ci americanii, din motive strategice. Nici englezii, dar nici nemtii, nici olandezii nici macar francezii nu ne-au vrut. Daca ne doreau, ne aduceau acolo de la inceput. In ochii lor, Romania a facut intotdeauna parte din Orient (nu din sfera Rusiei). Cititi va rog orice carte din secolul 19-20 si o sa confirme ce scriu. Macar coana Chirita ar putea sa va confirme asta. Iar ortodoxismul joaca o carte majora aici, biserica rupta de progresismul occidental si ramasa in plasa orientului. Schizma s-a produs la ruperea Imperiului Roman si adincita cind turcii au cotropit Constantinopolul. Polonezii si ungurii, catolici, au ramas in Europa, desi geographic nu sint cu nimic mai aproape de continent decit noi. Singurul factor de europenizare a fost familia regala, de origine germana, dar care n-a putut influenta balanta prea mult, datorita timpului scurt la dispozitie. Asa ca domnule Ungureanu, sintem balcanici prin definitie (si apucaturi), ceea ce ne face orientali. E la latitudinea noastra sa ne schimbam, pentru ca noi vrem sa intram in familia europeana si nu invers. Orice mofturi si strimbaturi din nas nu fac decit sa ne ingreuneze drumul catre civilizatie. Si nu mai puneti accentul pe comunismul unor europeni, ca sint putini la numar. Europeanul adevarat e mult mai practic si se intreaba ce anume poate obtine de pe urma noastra. Ca si americanul de altfel. Romanii trebuie sa lase mofturile de fata mare (care insa se vrea la bordel) si sa se apuce de treaba. Si sa-si faca singuri curatenie in ograda, ca nu e treba nimanui sa o faca pentru ei. Apreciez nota eleganta din articol, dar de multe ori adevarul gol pusca poate trezi la realitate mult mai repede si mai eficient masa de gura casca pe care doriti dumneavoastra sa o menajati. Dati-le mai putina bere si mai multa scoala!
RăspundeVasile Popa - 08-18-2015
Absolutismul european? Cum adica? Britanicii au fost in stare sa curcereasca doar poparele primitive din afara Europei. De aceea s-au si prabusit in mai putin de 50 de ani. Dl. Ungureanu uita sa mentioneze caracterul corupt al esticilor, care pateaza toate aspectele vietii de la justitie pana la educatie. Educatia de proasta calitate nu poate duce la nimic bun. Cate premii Nobel au luat europenii din Est? In afara de sovietici, care pompau tare in fizica nucleara, stim noii de ce, mai toate premiile au fost luate de occidentali.
RăspundeCorneliu C - 08-18-2015
Domnule jurnalist sportiv TRU, in cazul dvoastra este vorba de o istorie unita cu trei viteze. Prima, moderata, pe vremea cand prestati la Cotidianul dlui Sorinel Ovidiu. A doua, mai rapida, acum, cand prestati la Casa Poporului European. A treia, cea mai rapida si chiar accelerata, cand o sa efectuati saltul promis. Va astept jos, fara saltea.
Răspundeprofesoru - 08-18-2015
Care sunt pretentiile Rusiei in privinta statelor est-europene membre UE/NATO? Si daca aceste pretentii exista, in ce fel sunt ele acceptate de Occident?! Ati scris un articol intreg ca sa strecurati o soparla la sfarsit si sa ne lasati apoi in ceatza?
Răspunde