Pe aceeași temă
Lumina şi întunericul, adevărul şi minciuna, adulaţia şi ura, religia şi fanatismul, Raiul şi Iadul, toate, deopotrivă, domnesc peste Pământul Sfânt al musulmanilor, evreilor şi creştinilor, un tărâm al controverselor care fierbe de zeci de ani şi pentru care soluţia stă într-un miracol. Această palmă de pământ din sud-vestul Asiei, mare cât vreo trei judeţe din România, întinsă între Marea Mediterană şi Râul Iordan, îi adăposteşte pe evrei şi pe palestinieni, două naţii vechi de milenii, extrem de diferite, dar paradoxal de asemănătoare, pentru care, în această uriaşă dilemă, există o singură certitudine: că nu au cum să trăiască aici, împreună, în pace.
Istoria
În ciuda interpretărilor diferite, fapt este că, în 1947, sub egida pe-atunci nou formatei Organizaţii a Naţiunilor Unite, s-a făcut Planul de Împărţire a Palestinei, care până atunci se afla sub Mandatul Britanic, urmare a primului război mondial.
După negocieri, Planul prevedea ca statul evreu să primească circa 56% din teritoriu. Pe motiv că, demografic, evreii reprezentau doar o treime din populaţia totală care locuia în teritoriul supus divizării, palestinienii au respins propunerea ONU. În 14 mai 1948, ziua în care, conform înţelegerii cu ONU, britanicii s-au retras din Palestina, în vidul de putere creat, evreii au declarat înfiinţarea statului Israel. A doua zi, toate statele arabe din vecinătate, cărora li s-au alăturat şi forţe irakiene, s-au aliat şi au declarat război Israelului.
În urma războiului, care s-a încheiat oficial în 1949, statul Israel a ajuns să ocupe 78% din teritoriul pe care ONU îl împărţise un an mai devreme. Pământul rămas a fost împărţit în trei zone: Cisiordania, Ierusalimul de Est şi Gaza, teritorii care au revenit Iordaniei şi Egiptului.
Au urmat aproape 20 de ani în care, sprijiniţi de regimurile de la Aman şi Cairo, palestinienii din Cisiordania şi Gaza au dus un război de gherilă împotriva statului Israel, împotriva sionismului. Luptele au luat amploare în 1964, odată cu înfiinţarea Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei, care contesta existenţa istorică a evreilor în zonă şi al cărei scop era crearea unui stat palestinian în întreaga Palestină.
În iunie 1967, nemulţumit de interdicţia de a traversa Strâmtoarea Tiran impusă navelor sale, Israelul a pornit războiul de şase zile împotriva Siriei, Iordaniei şi Egiptului, ocupând Cisiordania, Gaza şi Ierusalimul de Est şi câştigând, practic, controlul asupra întregii zone. ONU a sancţionat imediat intenţiile expansioniste ale Israelului, denunţând „ocuparea“ celor trei teritorii locuite de palestinieni şi cerând retragerea din acele zone.
Ocupaţia administrativă
Din motive dintre cele mai bizare, care au mers până la invocarea unor diferenţe teoretic inexistente între varianta în engleză şi cea în franceză a Rezoluţiei ONU, primul pas spre conformarea la actul din ‘67 al Naţiunilor Unite s-a făcut abia în 1993, la Oslo, când Israelul a recunoscut legitimitatea Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei şi dreptul acesteia de a guverna Fâşia Gaza şi oraşul Ierihon din Cisiordania, primind la schimb recunoaşterea dreptului de a exista al statului Israel, precum şi angajamentul organizaţiei conduse de Arafat de a renunţa la actele de terorism.
În perioada ‘67-’93, între evrei şi palestinieni s-a creat abisul care astăzi îi desparte. Israelul a colonizat teritorii întregi din Palestina de dinaintea războiului de şase zile, iar rezistenţa palestiniană a recurs la terorism ca unica şi ultima formă de a rezista ocupaţiei.
În toţi aceşti ani, fiecare metru pe care Israelul s-a extins în Teritoriile Ocupate a adus câte o dramă pentru palestinieni. Multe mişcări palestiniene, în special cele radicale, unele dintre ele chiar afiliate la Organizaţia pentru Eliberarea Palestinei conduse de Arafat, au refuzat să accepte condiţiile stabilite la Oslo şi au continuat lupta de gherilă. Argumentul lor suprem pentru a respinge discuţiile pentru pace şi „soluţia celor două state“ a venit tot de la Oslo, doi ani mai târziu, atunci când cel mai întins ţinut care înainte de 1967 aparţinea palestinienilor, Cisiordania, a fost împărţit în trei zone. Zona A, aflată sub control palestinian total, atât din punct de vedere administrativ, cât şi al securităţii, reprezintă astăzi cam 15% din suprafaţa Cisiordaniei. Zona C, sub control israelian total, reprezintă peste 60%, iar zona B, unde responsabili cu securitatea sunt israelienii, dar administraţia revine palestinienilor, reprezintă restul. Situaţia este aceeaşi şi astăzi.
Această împărţire nu s-a putut face fără a se ţine cont de situaţia particulară a fiecărei aşezări, în funcţie de populaţia majoritară, astfel încât astăzi, străin fiind, este imposibil să-ţi dai seama în ce categorie se încadrează zona în care te afli. Zonele se schimbă întruna chiar şi azi, odată cu extinderea coloniilor israeliene, principalul obstacol în drumul spre pace între cele două popoare.
Adăposturi ale celor din comunitatea de beduini Abu Nwar, dintr-un teritoriu aflat în Zona C. În vârful dealului se văd câteva case dintr-o colonie israeliană. |
Ocupaţia „la firul ierbii“
Când pui piciorul în Palestina, primul lucru pe care îl constaţi este că ai ajuns, practic, în deşert. Vara, pământul arid pare că nu poate fi cultivat cu absolut nimic, că este un uriaş bolovan. Primele case pe care le vezi în zare, de pe autostrada perfectă (controlată de armata israeliană, deci zona C), au deasupra nişte butoaie mari şi negre care le fac să arate înspăimântător.
Ele sunt primul semn al ocupaţiei: în aceste butoaie palestinienii îşi stochează apa atunci când le vine rândul să-şi primească porţia de la statul Israel. În zilele în care nu primesc apă, consumă din butoaie, pe care le umplu din nou atunci când le vine rândul. Sunt emblema după care distingi fără greşeală care casă e locuită de palestinieni şi care de israelieni.
De zeci de ani Israelul controlează rezervele de apă ale palestinienilor. Este stabilită o cantitate zilnică pentru fiecare aşezare în parte, care este apoi împărţită de comun acord între cei din aşezare. O zi primesc unii, altă zi alţii şi tot aşa, în funcţie de nevoile fiecăruia. Cei din comunităţile mai izolate, beduinii, dar nu numai ei, ajung chiar să cumpere apă şi să plătească o bună parte din venitul lor pe transportul acesteia, situaţie în care nivelul lor de trai scade dramatic.
În general, oraşele mari din Cisiordania reprezintă zona A. Există însă situaţii în care o şosea care trece la câţiva metri de o casă palestiniană ajunge să reprezinte, din motive de securitate, teritoriu al zonei C şi-atunci israelienii decid dacă şi în ce condiţii pe acel drum pot circula maşinile sau cetăţenii palestinieni.
Bazându-se pe interpretarea unor prevederi ambigue din acordul de la Oslo, Israelul modifică de la o zi la alta harta Cisiordaniei. Logica modificărilor este relativ simplă: permisele pentru construcţii în teritoriul zona C sunt eliberate de Israel, astfel că, potrivit statisticilor făcute de ONG-urile care monitorizează evoluţiile din zonă, aproximativ două solicitări palestiniene dintr-o sută primesc un răspuns favorabil. În schimb, israelienii care vor să se stabilească în Cisiordania primesc aprobări de construcţie fără mari probleme. Odată începute construcţiile, sub supravegherea armatei, un teren sau altul adiacente coloniei în formare sunt expropriate sau îşi schimbă destinaţia, devenind drum pentru colonişti, uneori închis complet circulaţiei maşinilor palestiniene. Totul din raţiuni de „securitate“. Efectele acestor schimbări reprezintă de fapt teroarea de care palestinienii îi acuză pe evrei.
Conform tradiţiilor palestinienilor, pământul înseamnă onoarea, iar mulţi dintre ei rămân fără pământ în urma acestor extinderi permanente ale coloniilor.
De obicei, palestinienii protestează faţă de extinderea acestor colonii. La proteste participă familiile afectate şi, în funcţie de poziţia socială sau relaţiile personale, alţi membri ai comunităţii palestiniene sau chiar străini care le susţin cauza, unii dintre ei chiar activişti israelieni. Aceste proteste degenerează în conflicte cu cei din colonie, care cheamă armata. Intervenţia armatei înseamnă arestări şi, uneori, chiar victime în rândurile nemulţumiţilor, însă coloniile şi coloniştii rămân acolo, alimentând tensiunile din respectiva comunitate.
Abd al-Karim Jaabari arată spre ceea ce el numeşte „sursa răului“: casele din colonia israeliană Kiryat din Hebron, de care îl mai despart doar câteva zeci de metri. |
Coloniile
Toată Cisiordania este un podiş. Coloniile, principalul combustibil al tensiunilor israeliano-palestiniene şi principalul mijloc prin care se manifestă ocupaţia, alături de prezenţa israeliană militară şi administrativă, apar de la o zi la alta. Mai întâi o rulotă-două, obligatoriu într-un vârf de deal, aproape niciodată în vale, apoi o casă, două, câteva zeci, un drum, familii, garduri electrice sau cu senzori, securitate privată pentru respectiva aşezare, noi restricţii pentru palestinienii din apropiere şi conflicte nonstop.
Coloniile din Cisiordania se extind încă din 1967, de după războiul de şase zile. Sunt considerate ilegale de Uniunea Europeană şi sunt subiectul care, acum trei ani, l-a făcut pe Mahmud Abbas, liderul Autorităţii Palestiniene de la Ramallah, să se ridice de la masa negocierilor cu Israelul. Statul evreu dorea să discute despre orice altceva în afară de problema coloniilor şi coloniştilor, iar Abbas, pe numele său arab Abu Mazin, nici nu a vrut să audă de asta.
Coloniştii din Cisiordania sunt, în mare, motivaţi fie economic, fie ideologic. Cei care vin să locuiască aici o fac fie pentru că statul israelian îi susţine indirect, fie pentru că ei sunt convinşi ca pământul este al lor încă de pe vremea Regelui David, iar palestinienii sunt cei care îl ocupă ilegal.
Cei dintâi se stabilesc în Cisiordania pentru că plătesc de zeci de ori mai puţin pentru o casă aici decât pentru una de dimensiuni similare în Israel. În plus, ei sunt scutiţi de taxe. Casele sunt construite de companii pe banii guvernului israelian, iar cei care le ocupă plătesc o rată mică timp de 20-30 de ani, dobânda fiind simbolică. Este aşadar avantajos pentru ei, în ciuda problemelor de securitate personală cu care se confruntă zilnic. Acceptă totuşi situaţia pentru că sunt păziţi de firme specializate plătite de statul Israel şi, la nevoie, de forţe ale armatei israeliene.
„Coloniştii ideologici“ sunt cei mai agresivi. Parţial motivaţi de beneficiile economice, aceştia aleg să vină în Cisiordania pentru că simt că acest teritoriu le aparţine de drept şi este datoria lor să îl ia înapoi şi să-l alipească statului evreu. Mulţi sunt înarmaţi şi îi provoacă necontenit pe noii lor vecini, care îi privesc ca pe o forţă civilă a armatei de ocupaţie.
Atunci când palestinienii nu pornesc câte un protest faţă de cei din coloniile din apropiere sau faţă de extinderea lor teritorială, între ei şi colonişti izbucnesc conflicte spontane. Fie unii, fie alţii aruncă o piatră - o glumă proastă spune că aruncatul cu pietre este sportul naţional în Palestina - în direcţia adversarului. Riposta vine, conflictul începe, forţele armate sau cei din securitatea privată din colonii intervin şi se lasă cu arestări, de obicei în rândul palestinienilor, care sunt duşi şi interogaţi pentru câteva luni de zile. Unii primesc ani grei de închisoare pentru o piatră aruncată înspre colonişti, înspre o maşină de-a acestora sau înspre armată. În cazul în care intervenţia naşte un protest al comunităţii palestiniene, nu de puţine ori forţele israeliene folosesc armele, cu gloanţe oarbe sau chiar cu muniţie de război.
Prezenţa în sine a coloniştilor îi irită pe palestinieni: spre deosebire de ei, care se chinuie cu agricultura de subzistenţă, care au probleme cu alimentarea cu apă şi curent şi care sunt, practic, lipsiţi de apărare în faţa provocărilor, coloniştii plătesc sume modice pentru apă, care curge nonstop, pentru electricitate şi alte servicii. Terenul lor este irigat fără oprire, devenind propice pentru agricultură, în vreme ce ţărâna palestiniană nu poate naşte decât nişte amărâte de culturi de castraveţi sau alte legume pentru consumul propriu.
Frustrarea
Aceste diferenţe „pe faţă“ nasc frustrări în comunităţile palestiniene. Cea mai complicată situaţie este în Hebron, singurul oraş palestinian care are în mijlocul lui, în aşa-numita zonă A, două colonii evreieşti. Aici l-am cunoscut pe Abd al-Karim Jaabari, un palestinian care a ajuns să locuiască între două colonii, la distanţă de nici 50 de metri de cea mai apropiată casă israeliană. Casa lui a devenit o fortăreaţă, cu trei rânduri de grilaj la fiecare geam, montate chiar de el pentru a rezista asediului cu pietre care nu se opreşte de ani. Chiuveta din curte e crăpată de un bolovan, grilajele de la geamuri sunt îndoite, iar oglinda din colţul casei, în care se bărbiereşte, a rămas doar un ciob. În plus, îl vede zi de zi pe cel care i-a provocat băiatul să arunce cu o piatră, gest pentru care fiul lui este în închisoare de şase luni şi aşteaptă să fie judecat. Spune că i-a povestit că a încasat bătăi groaznice în arest şi i se rupe sufletul. A protestat de câteva ori, însă fără niciun folos: coloniştii de peste gard i-au luat pământul, care acum este străbătut de un drum construit special pentru ei. Nu are pe unde să ajungă acasă cu maşina, astfel că tot ce trebuie să aducă acasă, fie cumpărături zilnice, fie mobilă, trebuie cărat cu spinarea de la bariera aflată la câteva sute de metri. Copiii şi nepoţii lui, spune el, sunt luaţi zilnic la pietre de cei din colonie. Nici el nu mai ştie de câte ori au avut capetele sparte.
Se încăpăţânează să trăiască aici cu familie cu tot şi speră în vremuri liniştite, însă răbdarea i-a cam ajuns la final. „Nu plec de-aici decât în pământ. În pământul meu!“, spune fără să clipească atunci când îl întreb de ce nu renunţă şi nu-şi ia lucrurile să se mute în altă parte. Îl simt vulnerabil şi nu pot să nu-l întreb ce părere are despre extremism, despre gherilă şi despre terorism. O fac nu tocmai jurnalistic, conducându-l, recunosc, spre răspuns: „În condiţiile astea, aţi susţine o mişcare extremistă, teroristă, aşa cum îi spunem noi în Europa, o mişcare precum Hamas? Aţi vota cu Hamas dacă mâine ar fi alegeri?“. Îmi spune „da“ fără să stea prea mult pe gânduri. Nu vede altă soluţie în afară de violenţa extremă pentru a scăpa de calvarul lui.
Coloniile şi coloniştii i-au adus pe palestinieni la exasperare. Într-un asemenea hal, încât acum vreo două luni, într-un checkpoint plin de soldaţi israelieni, undeva în apropiere de Nablus, un bărbat a ucis un colonist care arunca cu pietre. Povestea, aşa cum mi-a spus-o unul dintre şoferii palestinieni cu care am călătorit în Cisiordania, e impresionantă: se spune că omul se afla într-o maşină şi, când a fost oprit la checkpoint, un colonist a început să dea cu pietre în el şi în maşina lui. Soldaţii nu l-au potolit, aşa că bărbatul, „sătul de atâtea nedreptăţi“, „şi-a pierdut minţile“, a scos un cuţit şi s-a năpustit asupra colonistului. Deşi acesta din urmă avea pistol şi deşi a apucat să tragă, palestinianul l-a spintecat, omorându-l pe loc. A fost imediat arestat de soldaţii din apropiere şi, cel mai probabil, va fi condamnat la închisoare pe viaţă.
Conştientă de tensiunile pe care le nasc şi având în spate rapoarte privind violenţa coloniştilor, dar şi a palestinienilor faţă de prezenţa lor în Cisiordania, UE a ajuns până acolo încât boicotează oficial produsele provenite din colonii. Printr-o rezoluţie aprobată anul trecut, aceste produse, în special ulei de măsline şi diferite sucuri de fructe, sunt etichetate ca provenind din coloniile din Cisiordania, pentru a fi uşor de depistat şi, implicit, de boicotat de către europeni.
Totuşi, colonii noi apar de la o zi la alta. Pe drumul de la Ramallah la Nablus, pe vârfuri de deal, se văd zeci de noi avanposturi, iar când mergi de la Ramallah spre Tel Aviv vezi colonii în extindere, case în construcţie şi lucrări la noi drumuri.
Securitatea acestor colonii rămâne însă cea mai mare problemă a celor care le populează chiar şi astăzi. Acum câteva luni, în apropiere de Nablus, doi tineri terorişti palestinieni au reuşit să intre într-o astfel de colonie şi au spintecat o familie întreagă: adulţi, femei, copii. Nu se ştie ce s-a întâmplat cu ei nici astăzi: unii spun că au fost ucişi, altii spun că au fost prinşi în viaţă de către forţele israeliene de securitate şi că, cel mai probabil, îi aşteaptă şi pe ei detenţia pe viaţă.
Zidul şi „checkpoint“-urile
Ideea construirii unui zid care să-i separe pe israelieni de palestinieni a venit încă din anii ‘90, când premierul israelian Yitzhak Rabin a propus o separare clară a Fâşiei Gaza de Israel. Ideea a fost extinsă şi în ceea ce priveşte vecinătatea cu Cisiordania, astfel că, în timp ce la Oslo se negocia soluţia celor două state, în timp ce israelienii şi palestinienii făceau primii paşi spre o posibilă pace în zonă, aici se construiau primele segmente ale unui astfel de zid, plăci de beton înalte de până la opt metri dispuse pe o lungime de câţiva kilometri, cu scopul de a proteja colonia Bat Hefer din nord-vestul Israelului de comunitatea palestiniană din suburbiile localităţii Tulkarm din Cisiordania.
La începutul anilor 2000, în timpul celei de-a doua „intifada“ - răscoală a palestinienilor împotriva ocupaţiei, marcată de atentate teroriste majore soldate cu sute de morţi în rândurile civililor israelieni sau chiar ale turiştilor -, Israelul a decis să extindă zidul şi a început să lucreze serios la asta. Zidul, care conform codului de etică al BBC nu este un zid, ci „o barieră de separaţie“, se suprapune pe alocuri cu linia de demarcaţie stabilită de ONU în 1949 între Cisiordania şi Statul Israel.
Astăzi, acest zid are o lungime de aproape 700 de kilometri şi este în continuă extindere. Cea mai mare parte din el este pe teritoriul Cisiordaniei, intrând în terenul palestinian cu sute de metri până la 20 de kilometri faţă de „linia verde“ trasă de ONU acum mai bine de 70 de ani. Scopul declarat al construcţiei zidului este securitatea. Cu alte cuvinte, protecţia israelienilor în faţa valului de terorism venit dinspre palestinieni. Iar motivul pentru care această hidoasă construcţie muşcă atât de adânc uneori din teritoriul Cisiordaniei este „protecţia coloniilor evreieşti“ de aici, începând cu Ierusalimul de Est, ocupat de evrei în ‘67, în urma războiului de şase zile.
Zidul nu este peste tot chiar un zid. De fapt, în cea mai mare parte este un gard de plasă cu senzori, patrulat permanent de forţele armate israeliene. Uneori, zidul trece prin inima unei comunităţi, pe mijlocul unui drum, despărţind cele două sensuri de mers şi, totodată, casele de pe-o parte şi de alta a străzii. Şi separând copii de părinţi, fraţi unul de altul şi câte şi mai câte astfel de drame individuale.
În Ierusalim, dar nu doar aici, există cartiere întregi locuite de palestinieni în partea israeliană a zidului. Aşa au rămas. Dovadă a tendinţei expansioniste a Israelului, după cum acuză palestinienii, care se întreabă cum mai poate avea zidul rol de barieră de securitate.
Zidul de beton, înalt de opt metri, aproape de două mai mare decât oroarea din Berlin din timpul Războiului Rece, apare în zona celor mai aglomerate checkpoint-uri. Acestea sunt punctele de trecere din Palestina în Israel. Dată fiind dependenţa economică a palestinienilor de evrei, ei sunt şi principalii afectaţi de checkpoint-uri. Pentru a merge la slujbele lor din Israel - căci foarte mulţi dintre palestinieni lucrează pentru israelieni - trebuie să treacă zilnic pe aici. Aceste zone de control se aglomerează până la extrem fără vreun orar care să poata fi intuit, astfel că punctualitatea în Palestina pur şi simplu nu poate exista.
Pentru a trece din Cisiordania în Israel, palestinienii au nevoie fie de acte emise de statul israelian, fie de nişte autorizaţii speciale care se dau pentru cel mult trei luni, pe criterii la fel de greu de intuit. Cererile respinse sunt motivate prin sintagma „security reasons“.
Asemenea checkpoint-uri sunt însă instalate şi pe majoritatea drumurilor din zona C, chiar dacă acolo nu există zid şi chiar dacă, şi de-o parte, şi de alta a punctului de control, este teritoriu palestinian. Acestea sunt de regulă în apropiere de colonii şi pot apărea de la o săptămână la alta.
Checkpoint-urile sunt în permanenţă păzite de soldaţi israelieni care pot opri orice maşină pentru control. Mai mult, palestinienii acuză bunul plac al soldaţilor israelieni, care, având dreptul şi invocând aceleaşi motive de securitate, închid pur şi simplu punctele de trecere, astfel că niciodată un palestinian nu poate fi sigur că ajunge dintr-un loc în altul într-un termen rezonabil.
Israelienii nu au motive să treacă prin calvarul checkpoint-urilor. Majoritatea trăiesc şi lucrează în interiorul statului Israel, aşa că nu prea au motive să calce prin teritoriile palestiniene. Cu atât mai mult cu cât toate intrările în zona A, a palestinienilor, sunt semnalizate cu panouri mari prin care le este comunicat că îşi riscă viaţa continuându-şi drumul.
(În numărul următor al revistei 22 vom publica partea a doua a reportajului, în care puteţi citi despre motivaţia coloniştilor israelieni de a trăi în teritoriul ocupat, despre terorism, precum şi despre Palestina ca „stat-care-nu-este-chiar-stat“.)
* Ovidiu Vanghele este jurnalist la Centrul de Investigaţii Media (www.investigatiimedia.ro)