De același autor
Realitatea guvernării din ultimul an, încheiată apoteotic cu numirea unui premier-anexă a liderului PSD, realitate dublată de ambiguitățile prezidențiale și de cele ale opoziției, ne obligă să tragem aer în piept și să reflectăm. Într-o astfel de situație, până și un catâr și-ar pune în discuție multe certitudini. Noi ar trebui măcar să înțelegem că ceva din „softul“ nostru de interpretare a evenimentelor e virusat. Sau poate chiar realitatea românească e „virusată“? E o întrebare deloc retorică, la care Teodor Baconschi răspunde mult mai bine decât o puteam face eu în recentul articol Spre Occident sau îndărăt?.
Și noi, care credeam că învinsesem! Intrarea în Uniunea Europeană a fost pentru mai multe generații semnul că sensul istoriei noastre devenea convergent cu cel al istoriei occidentului european. Prin 2006-2007 speram că asistăm la „sfârșitul istoriei“. Nu era vorba de istoria globală, ci de cea de națiune de graniță. De atunci încolo, speram că orice greșeală va deveni minoră în comparație cu direcția pe care o luasem. Într-un anumit cadru, părea că ne putem permite aproape orice.
Forma europeană urma să creeze inevitabil un fond de aceeași natură. Această iluzie era împărtășită atât la nivelul elitei, cât și la nivelul societății, percepută (eronat) prin intermediul opiniei publice. După peste 11 ani, pare însă că fondul (instituțional și social) și-a luat revanșa. Am făcut deja atât de multe greșeli, încât convergența civilizațională cu Europa devine îndoielnică.
De fapt, istoria și-a luat revanșa. Am trișat prea mult. Am și fost lăsați să trișăm. În 2004, România încheia negocierile cu Uniunea Europeană, în timp ce regimul politic românesc semăna din ce în ce mai mult cu cel promovat în Rusia lui Putin. Înfrângerea surprinzătoare a lui Adrian Năstase a făcut uitat faptul că la noi tranziția se încheia cu un evident eșec al democratizării. Acest eșec a fost tacit asumat de toată lumea, cuvântul democratizare a dispărut de pe buzele liderilor politici, chiar a liderilor de opinie.
Un timp, consolidarea statului de drept și lupta împotriva corupției au umplut acest gol de legitimare a acțiunii politice. Dar reacția a venit la doar câteva luni de la intrarea noastră în UE prin eliminarea Monicăi Macovei din guvern și prin suspendarea lui Traian Băsescu. Această primă suspendare a șefului statului a avariat întregul sistem instituțional. Aparent, totul s-a jucat în limitele Constituției, dar regimul constituțional a fost principala victimă a acelui moment. Trei au fost consecințele majore ale primei suspendări, realitate devenită paroxistică la a doua suspendare, din 2012.
Prima e legată de ieșirea din consensul asupra relației cu instituțiile europene. A doua ține de imperativul consolidării statului de drept și cel al luptei împotriva corupției. După 2007, clivajul în jurul președintelui Băsescu devine unul referitor la reformele justiției cerute de UE. Aceste reforme evident necesare, în loc să fie măcar relativ consensuale, ajung în centrul disputelor politice. O formă de politizare a luptei împotriva corupției și a atitudinii față de cererile UE devine astfel inevitabilă, iar consecințele se văd și azi. Al treilea element major produs de joaca politicienilor cu suspendarea e legat de rolul serviciilor de informații.
Suspendarea cu perspectiva demiterii președintelui a fost în mod abuziv transformată într-o formă de moțiune de cenzură împotriva șefului statului, în condițiile în care acesta e de cele mai multe ori mai credibil decât oricare partid parlamentar. Șeful statului a fost redus la statutul de șef al CSAȚ și asta a dus, atât în 2007, cât și în 2012, la întărirea rolului serviciilor de informații.
Politicieni prea puțini responsabili au dat astfel ocazia unor ofițeri care arareori au un chip public să devină apărători ultimi ai regimului constituțional. Aceștia au fost întăriți și de cererea socială de pedepsire a politicienilor corupți. Așa înțelegem de ce președintele Băsescu a furnizat mulți ani o formă de legitimare publică a acestor servicii, mai ales a SRI, în subsidiar cu argumentul că e condus de un fost lider politic din PSD, deci din opoziție. Astfel, serviciile de informații au avut un rol probabil decisiv în păstrarea aparențelor, forma constituțională a regimului rămânea aceeași, dar fondul era departe de a se democratiza, pluralismul era departe de a fi încurajat.
Lupta cu „statul paralel“ proclamată solemn de PSD e semnificativă pentru faptul că, în ultimii ani, cel mai mare partid din România (a câștigat toate alegerile de după 2000) și-a redefinit identitatea în logica acestui clivaj legat de rolul serviciilor, lupta împotriva corupției și atitudinea față de cererile UE. E transparent și faptul că scopul politicienilor din PSD-ALDE nu e un autentic proces de democratizare, ci lupta cu orice contra-putere care le pune la îndoială monopolul asupra statului, nu urmăresc o echilibrare a balanței între puterile statului, ci confiscarea acestora.
În același timp, cei care văd vinovatul ultim în Băsescu, în PSD sau chiar în servicii trăiesc în vechea noastră iluzie a „sfârșitului istoriei“, a rezolvării problemelor prin simpla înlăturare a unui „rău“. De fapt, acest „rău“ e creația noastră, suntem chiar noi, e simptomul unui fond care nu face decât să se ascundă sub o formă sau alta, un fond prea puternic ca să fie înfrânt de „puterea celor fără de putere“, așa cum nici în 1989, cel puțin în România, el nu a fost înfrânt.
Acum doi ani și ceva, flăcările dramei din Colectiv, pentru o fracțiune de secundă, au pus în lumină realitatea instituțională și socială a unei Românii europene doar în acte, nu și în fapte. O europenitate discursivă, îndoielnică la nivelul valorilor asumate. Șocul Colectiv a fost însă în prea mare măsură emoțional ca adevărul întrezărit să fie decodificat cu luciditate. Asta deși spectacolul cu efecte tragice al eșecului instituțional, al proastei guvernări, al efectelor micii și marii corupții nu a mai fost contemplat. A produs revoltă, indignare, o și mai mare neîncredere în politicieni și în stat.
Dar, așa cum observă politologul Ivan Krastev într-o carte recentă, revoluțiile secolului XXI nu sunt împotriva guvernului sau chiar a regimului politic, ele se produc prin migrație în logica competiției dintre state. Drama „străzii“ din România lui 2018 vine din faptul că e reprezentativă mai degrabă pentru cei care au plecat decât pentru cei care au rămas.
Victoria indiscutabilă a PSD la alegerile parlamentare din 2016 a fost cea mai bună dovadă a eșecului ideii că forma democratică poate crea un fond cu adevărat demn de această caracterizare. Forma era perfect democratică, fondul era evident discutabil. Paradoxul e însă că forma e tot ce ne mai rămâne: forma constituțională, apartenența la UE. E adevărat, la adăpostul acestei forme s-a osificat un fond în profundă contradicție cu pretențiile de europenitate, osificare legitimată de o parte importantă a românilor. Dar nu forma a fost de vină, ci raporturile de putere, raporturile umane și valorile secretate de societatea românească așa cum este ea.
Forma de azi îi poate legitima atât pe cei care se ascund abil în spatele ei, cât și pe cei care cred într-o posibilă evoluție democratică. Ultimii pot reuși numai dacă pornesc de la respectul acestei forme, dar și de la realitatea unui fond care practic îi va obliga să reia tranziția de la capăt. Au șansa de a învăța din greșelile generațiilor care speraseră prea devreme că au învins. Pentru multe dintre acestea e însă prea târziu.