De același autor
Istoricii viitorului vor considera OUG nr. 13/2017 ca având simplul efect declanșator al unei mișcări sociale ce depășește cu mult miza unui act normativ sau a căderii unui guvern. Numărul record de participanți și numărul de orașe în care are loc nu pot să nu te ducă cu gândul la momentul 1989. Dincolo de factorii de mobilizare, care cu siguranță nu au fost lipsiți de interese subiective, instituționale și politice, esențial e nivelul participării, multiplicat în percepție și de efectul de surpriză. Nici cei care și-au dorit și vor să utilizeze politic aceste demonstrații nu se așteptau la un asemenea succes al mobilizării. Așa cum nimeni nu face istoria pe care vrea să o facă, tot așa realitatea socială relevată în aceste zile nu e rezultatul unei simple „indignări“ față de o decizie politică, ci semnul că la nivelul corpului social există o profundă neîncredere în mecanismele instituționale de reprezentare. Iar asta nu ar fi ceva nou, dacă nu am adăuga disponibilitatea de a participa efectiv, în masă, la revoltă.
Atunci când guvernul proaspăt instalat în urma unor alegeri care nu au fost contestate de nimeni își pierde în câteva zile credibilitatea și autoritatea, în cauză nu e numai guvernul respectiv, ci chiar eficiența mecanismului de legitimare. Criza era mai veche, dar momentul imediat postelectoral și proporțiile revoltei o fac imposibil de ignorat. Căutarea unor soluții va dura timp, dar asta e miza fundamentală.
Trebuie să distingem și să discutăm separat despre, pe de o parte, mișcarea socială ca fruct copt ce aștepta un context declanșator și, pe de altă parte, noua realitate politică care rezultă din trecerea bruscă de la o netă dominație electorală și postelectorală a PSD la o situație deschisă către multe evoluții posibile, păstrarea actualului guvern fiind improbabilă și chiar periculoasă.
Am mai scris aici despre faptul că marea eroare este aceea de a considera că avem numai o criză a relației între clasa politică și societate. Criza este și una a societății înseși. Regimurile autoritare și cele semidemocratice se bazează pe un contract informal între lideri și popor. Întregul leadership postcomunist după 1990 s-a bazat pe o astfel de paradigmă, iar PSD de după 11 decembrie a crezut că prin măsurile sociale și fiscale își îndeplinește obligațiile asumate formal și informal. Asta i-ar fi dat mână liberă pentru alte obiective. Nu a fost așa, pentru că există o masă critică, să-i spunem „clasă de mijloc“, care contestă această paradigmă. Nu neapărat din motive explicit ideologice, ci și instinctual, membrii ei văd în acest contract între cei care guvernează și o mare parte a societății o amenințare la adresa intereselor lor.
Adevăratul contract social democratic este în primul rând între membrii societății, nu e vertical, ci orizontal. Numai așa se poate evita ca, în numele câștigării alegerilor, partidul de guvernământ să-i servească numai pe cei care l-au votat și să-i ignore pe toți ceilalți. Delegitimarea guvernului PSD de azi e bazată și pe ideea, discutabilă, că victoria electorală a fost simplul rezultat al unor promisiuni demagogice. Dar impresia că se și guvernează în aceeași logică a „cumpărării“ unor categorii sociale poate induce un sentiment de panică în rândul minorității dezavantajate. Experiența crizei resimțite începând cu 2009-2010 este foarte recentă, iar cei chemați să plătească factura politicilor populiste au de ce să fie îngrijorați.
Populismul economic al coaliției PSD-ALDE amintește prea mult de un populism similar al Guvernului Tăriceanu susținut de PSD în 2007-2008. Pe fondul acestei îngrijorări a apărut inițiativa de a pune în discuție o politică anticorupție imperfectă, dar care este privită ca un progres. Pe lângă problema politico-morală a (anti)corupției, ceea ce a transformat îngrijorarea în teamă a fost sentimentul unui abuz de putere. Abuz făcut pentru a ajuta o clasă politică și administrativă nepopulară. Nu în ultimul rând, a contat faptul că însuși liderul majorității parlamentare și guvernamentale, Liviu Dragnea, era un beneficiar direct al gestului guvernamental. Faptul că președintele PSD s-a ascuns în păpuriș a lăsat guvernarea fără lider, dar a făcut și mai transparent interesul său privat. De aici încolo, guvernarea Dragnea-Tăriceanu-Grindeanu devenea principalul artizan al unei mișcări sociale căreia nu-i poate rezista.
Așa se naște o revoltă a clasei de mijloc, adică a celor mai interesați în stabilitate. Revolta clasei de mijloc nu are program pentru că ceea ce urmărește este în primul rând să fie lăsată în pace. Dar spirala mobilizării și psihologia mulțimilor pot face ca lucrurile să evolueze în direcții greu de anticipat.
Aici ar trebui să intervină mintea de pe urmă a elitei politice. Riscurile sunt prea mari ca să nu ducă la un compromis. Totuși, președintele PSD amenință cu contramanifestații „care pot scăpa de sub control“, în timp ce președintele Iohannis, vorbind despre posibile demonstrații ale PSD, a spus că acestea „ar duce la violențe care cu greu ar mai putea fi calmate“. Șeful statului nu va putea justifica faptul că nu a organizat din 2 februarie o „mediere între puterile statului“, așa cum îi cerea Constituția, în fața conflictului deschis între magistrați și guvern. Neclară rămâne și povestea SMS-ului de la SRI, moment în care, pentru prima dată după 1990, serviciul dă un semnal public că se întoarce împotriva guvernului. Liderii politici încă urmăresc obiective mici și sunt depășiți de situație. Ar trebui să înțeleagă că cei care vor încerca să utilizeze în favoarea lor mișcarea socială, mai devreme sau mai târziu, vor deveni victimele ei.