De același autor
„Nu iubesc Bruxellesul, iubesc Marea Britanie“, a declarat David Cameron în prima sa intervenție, după ce vineri seara, târziu, Donald Tusk anunțase, pe Twitter, că la summit-ul european ce tocmai se încheiase s-a ajuns la un acord în privința concesiilor cerute de premierul britanic pentru a evita ceea ce a primit numele de Brexit (ieșirea Marii Britanii din UE). „Iubesc și Marea Britanie, și Bruxellesul“ s-a grăbit să replice Donald Tusk, pentru ca, în final, Jean-Claude Juncker să pluseze cu un „Dintre toate părțile Europei, iubesc cel mai mult Bruxellesul“.
Cele trei declarații descriu foarte bine starea de spirit din Europa din acest moment. Avem, pe de o parte, o Mare Britanie care a văzut de la început UE doar ca un spațiu de cooperare, în principal economică, în care fiecare țară să aibă controlul asupra deciziilor majore. Avem, apoi, o zonă intermediară cu state membre care sunt conștiente, precum cele din Est, că este important pentru ele să fie în Uniune, iar pentru asta sunt dispuse, fără mare entuziasm, să delege atribuțiuni extinse Bruxellesului. În fine, avem unele state și mai ales avem lideri politici ca Jean-Claude Juncker pentru care obiectivul final, pe care și-ar dori să-l atingă chiar mâine, este acela ca UE să devină o structură puternic integrată, un superstat federal.
O vreme, în perioada de prosperitate, aceste puncte de vedere divergente au coexistat pașnic, deși aproape pe furiș la Bruxelles se făceau constant pași, relativ mici, în direcția integrării. A venit însă criza economică, i-a urmat criza euro, care a atins apogeul în Grecia, pentru ca vara trecută să vină cea mai gravă provocare pentru UE, criza refugiaților. Dacă mai luăm în calcul și situația de securitate tensionată după agresiunea Rusiei din Ucraina, ne dăm seama de ce mai toate statele membre au dorit să evite o agravare suplimentară a situației prin ieșirea Marii Britanii din UE. Problema este că deocamdată nu se știe dacă Brexit-ul va fi cu adevărat evitat (asta vom afla abia după referendumul din 23 iunie) și e neclar care va fi impactul acestui demers asupra întregului proiect european.
Un articol apărut recent în Le Monde avertiza încă din titlu că, indiferent care va fi rezultatul votului la referendumul care va tranșa chestiunea, pe 23 iunie, Uniunea Europeană va traversa oricum o criză majoră. „Negocierile cu d-l Cameron au amplificat curentele care militează pentru o Europă à la carte.“ Majoritatea comentatorilor britanici cred însă că, în fapt, acordul în sine nu va conta foarte mult în economia dezbaterii publice legate de Brexit. Până la urmă, se va vedea ce va atârna mai greu în balanță: aprehensiunea extinsă din Marea Britanie față de UE, văzută ca o structură instuțională greoaie, ineficientă și abuzivă, sau teama unui salt în necunoscut, așa cum a caracterizat chiar David Cameron o potențială ieșire a țării sale din comunitatea europeană.
Într-un articol publicat în ediția de sâmbătă a cotidianului The Guardian, Timothy Garton Ash sintetizează plastic alternativele. „Dacă rămânem în Uniune, putem fi una dintre vocile hotărâtoare în formularea politicii externe europene în probleme majore precum criza refugiaților din Orientul Mijlociu. Vladimir Putin și Marine Le Pen vor ca noi să ieșim. Barack Obama, Angela Merkel și toți prietenii noștri tradiționali din Europa, America de Nord și din Commonwealth vor să rămânem. Ce trebuie spus mai mult?“
În aceste condiții, de ce britanicii și-ar dori să părăsească Uniunea? Pe de o parte, un impact negativ îl are situația actuală din interiorul UE, deloc fericită. Pe de altă parte, o națiune care la un moment dat a deținut cel mai mare imperiu de pe glob digeră cu greu ideea de a trebui să accepte decizii luate de alții în afară, la Bruxelles. Britanicii se tem că, printr-un proces accelerat de integrare, UE va deveni un superstat federal dominat de Germania. Tocmai de aceea a insistat așa de mult David Cameron ca în acordul de vineri să se menționeze faptul că ținta unei „Uniuni tot mai profund integrate“ nu are în vedere și Marea Britanie. A doua concesie majoră fiind aceea că Londra va trebui consultată atunci când se iau decizii cu impact major la nivelul zonei euro. Zona sensibilă în acest caz fiind adoptarea unor politici care ar putea afecta City-ul londonez.
Chiar dacă Brexit-ul este respins, daunele pentru UE vor fi mai mici, însă deloc neglijabile. Londra a deschis o cutie a Pandorei. Se vor găsi oricând alte state membre care să ceară și ele un tratament special în anumite chestiuni. Apoi, mai important, este de așteptat ca după tranșarea referendumului britanic să existe, indiferent de rezultat, un demers de consolidare a unui nucleu dur al zonei euro. Adică acea Europă integrată profund din care țări ca România, Bulgaria, Ungaria, Polonia nu vor face parte. Însă acest aranjament nu poate fi unul stabil și coerent. La un moment dat, și Marea Britanie, și țările pomenite mai sus se vor decupla sau vor fi decuplate de nucleu. În plus, criza zonei euro este departe de a fi rezolvată, caz în care totul ar intra într-o zonă de mare incertitudine. Ceea ce ar putea duce chiar la dezintegrarea zonei euro.
George Soros scria într-un articol recent că în anul 2017 vom vedea cine intră prima în colaps: Uniunea Europeană sau Federația Rusă. Scenariul este probabil unul exagerat de pesimist, dar e cert că Europa, și lumea în ansamblu, traversează vremuri extrem de complicate și fluide, care ne pot schimba oricând, ca țară, destinul pe care mulți îl cred, probabil, pecetluit în acest moment.