De același autor
Cine are acces la cheile de la dulapuri, cine le poate deschide pe unele, lăsându-le închise pe altele, controlează, ca într-un joc de Go, câmpurile esențiale în jocul de putere.
O relatare Mediafax despre lansarea la Bookfest a celei de-a doua cărți a președintelui Klaus Iohannis, Primul pas, observa ironic că marcăm astfel trecerea definitivă de la conceptul de președinte-jucător la cel de președintele-scriitor. Corespondentul Agerpres își încheie și el relatarea de la fața locului amintindu-ne că e vorba de continuarea primei cărți, Pas cu pas, lansată în decembrie 2014, „bestsellerul absolut al anului 2014, care s-a vândut în 130.000 de exemplare“. O parte dintre votanții lui Klaus Iohannis nu par să fie însă prea încântați de hărnicia întru scris a președintelui. Poți vedea asta parcurgând mesajele de pe Facebook, rețeaua socială pe care șeful statului a raportat cu mândrie că a colectat un număr record de like-uri. Alegătorii săi din țară, alături de cei care au stat ore întregi la cozile din străinătate l-au votat în principal pentru a avea un centru de putere care să fie o contrapondere la Victor Ponta și PSD. Or, până acum, și sunt deja 150 de zile, cel care câștigă teren politic este mai degrabă premierul.
Însă mai sunt Cotrocenii de astăzi, în epoca post-Băsescu, un centru real de putere? Faptul că d-l Iohannis nu a fost informat în timp util despre problemele fostului consilier George Scutaru nu este tocmai cel mai bun semnal. A pățit asta și Traian Băsescu în legătură cu fratele lui. Dar el era în ultimele luni de mandat. Și atunci, ne putem întreba cine are cu adevărat puterea în România? Nu la nivel formal, ci în mod real. Pentru a răspunde, trebuie să plecăm de la o constatare evidentă: aproape că nu există astăzi nimeni în România care să fi ocupat poziții de putere și influență în stat fără niște schelete ascunse în dulap. Iar în cel mai bun caz, acestea sunt rezultatul unor obligații de partid sau al unor erori care pot fi interpretate drept abuzuri în serviciu, o încadrare juridică extrem de permeabilă. Cine are acces la cheile de la dulapuri, cine le poate deschide pe unele, lăsându-le închise pe altele, controlează, ca într-un joc de Go, câmpurile esențiale în jocul de putere. Ceea ce ne duce cu gândul imediat la acele structuri care ar putea fi descrise, în accepțiunea fostului director SRI, George Maior, cu trimitere la instituția pe care a condus-o mai bine de opt ani, drept „creierul statului, ochii și urechile statului“. Ochii ca ochii, urechile ca urechile, dar ideea că SRI ar putea fi descris drept un creier al statului, iată ceva ce te poate descumpăni.
Afirmația a fost făcută cu câteva zile în urmă cu prilejul lansării volumului 25 de ani. Monografia SRI, 1990-2015. Ce e interesant e că la manifestarea cu pricina a asistat și Iulian Vlad, fostul șef al Securității în regimul Ceaușescu, surprins într-o fotografie stând alături de cel considerat a fi principalul factor de putere din SRI, generalul Florian Coldea. Sigur, la manifestarea cu pricina a fost multă lume, inclusiv ziariști. Însă plasarea generalului Vlad într-un loc privilegiat din sală are, trebuie să recunoaștem, o oarecare încărcătură simbolică, deși e poate doar o întâmplare.
Despre SRI s-a discutat mult în ultima vreme. Nu atât în legătură cu amenințările teroriste sau cele cibernetice, ci mai ales cu rolul său în lupta împotriva corupției. Intrăm aici pe un teritoriu complicat. Cei mai mulți dintre cei, de bună-credință, care sprijină vocal, adesea chiar într-un mod intolerant față de opiniile contrare, DNA și SRI, ca instrumente cheie ale luptei anticorupție, pleacă de la două premize majore. Prima e aceea că folosul acestei implicări active, asanarea mediului politic autohton impregnat de corupție, este mai mare decât riscurile pe care le generează.
Problema e că o gestionare selectivă a „scheletelor“ ne poate duce, dacă nu am și ajuns deja acolo, la o situație în care pe tabla de șah rămâne un singur centru de putere real, și acela netransparent, celelalte fiind, dacă nu eliminate, cel puțin timorate. Ar trebui să fie acesta un motiv de îngrijorare? Probabil că da. Însă aici este adusă în discuție, la nivelul unor discuții private, cea de-a doua premiză majoră: aceea că, de fapt, americanii, care au un cuvânt important în SRI și SIE, vor reacționa dacă astfel de derapaje ar apărea la un moment dat. Însă, din nou, e riscant să vii cu judecăți definitive. Lucrurile se pot schimba în viitor, în funcție de dinamica geopolitică.
Or, tabloul avansat tot mai apăsat în ultimii ani, acela al unui Occident în declin prin comparație cu țări ca Rusia și mai ales China, aflate în ascensiune globală, nu transmite un semnal tocmai liniștitor din acest ultim punct de vedere. Și să nu ne închipuim că nu se fac analize pe acest subiect și în interiorul structurilor de forță din stat. De pildă, generalul Vlad este unul dintre oamenii-cheie în relația României cu China, într-un moment în care principalul țel strategic al Beijingului este „o lume de-americanizată“ și eliminarea unor valori occidentale fundamentale, de la alegerile libere și justiție independentă la presa liberă, din repertoriul de instrumente cu care ar trebui să se opereze la nivel global.
Fără a supralicita prezența sa la recenta manifestare organizată de SRI, nu putem totuși evita o întrebare legitimă. Oare chiar știm cum arată în realitate raportul de forțe din interiorul serviciilor secrete între cercurile cu simpatii americane și cele care ar prefera Rusia sau China? Pe moment, probabil că prevaleză primele, dar o eventuală repliere în viitor a Americii din Europa, cuplată cu anumite aranjamente de securitate continentale care să implice și Moscova, scenariu deloc fantezist vehiculat în anumite capitale europene, inclusiv în anumite cercuri influente de la Berlin, ar putea modifica raportul de forțe.