De același autor
Există o stare de spirit dominată de un pesimism acut la nivelul populației, atât în Vestul, cât și în Estul continentului.
În mod tradițional, binomul franco-german este considerat un fel de pupitru de comandă al proiectului european, centrul de putere care a stat până acum la baza tuturor deciziilor majore asumate de UE, de la introducerea monedei euro la extinderea către Est. De-a lungul timpului, acest tip de parteneriat privilegiat a fost cimentat și la nivel personal de liderii din diferite perioade ai celor două națiuni, dincolo de eventualele clivaje ideologice dintre ei. De la tandemul Kohl-Mitterrand până la Merkel-Sarkozy. Pe de altă parte, cea de-a treia mare putere continentală, Marea Britanie, a făcut dintotdeauna o notă discordantă, prin scepticismul explicit față de un demers de integrare tot mai extins în spațiul Uniunii Europene și față de intervențiile de la Bruxelles la nivelul statelor membre, considerate a fi excesive. Cu toate că obiecțiile exprimate la Londra din acest punct de vedere au fost privite cu o oarecare simpatie de unele state membre, mai ales în partea de nord a continentului, până recent tandemul Paris-Berlin a reușit totuși să impună direcțiile strategice de evoluție instituțională la nivelul Uniunii Europene.
Iată însă că acest mecanism bine pus la punct pare să se fi gripat, ceea ce ar putea provoca reverberații de amploare pe continent și, implicit, ar avea un impact important și asupra României. O cercetare sociologică întreprinsă recent de Pew Research evidențiază o erodare, semnificativă în unele cazuri, a viziunii favorabile privitoare la UE printre cetățenii statelor membre. Dacă nu miră pe nimeni cifrele din Marea Britanie, 43 de procente atitudine favorabilă față de UE în 2013, în raport cu 45 de procente în 2012, în schimb, pentru Spania (46 de procente în 2013, față de 60 de procente în 2012) și mai ales pentru Franța (41 de procente în 2013, față de 60 de procente cu doar un an în urmă!), mutațiile la nivelul opiniei publice sunt bulversante. S-a ajuns în situația paradoxală ca francezii să devină mai eurosceptici decât britanicii, deși ultimii trăiesc într-o țară în care există, de multă vreme, puternice curente de opinie ostile față de UE, și în mass-media, și în spațiul politic. În ansamblu, doar 46% dintre cetățenii statelor membre privesc favorabil UE, față de 68% în 2007, înainte de declanșarea crizei economice, și doar 37 de procente cred că integrarea economică a avut un impact pozitiv asupra economiei.
Iar pentru a înrăutăți lucrurile, scăderea generalizată a încrederii în Uniunea Europeană în interiorul acesteia merge mână în mână cu o scădere la fel de dramatică a încrederii în liderii politici din țările membre, ajunsă în acest moment la cote alarmant de mici: 33 de procente în Franța, 37 de procente în Marea Britanie, 27 de procente în Spania, 25 în Italia, 26 în Polonia și doar 20 în Cehia (mai puțin decât în Grecia, acolo cota este de 22 de procente, țară care traversează în ultimii ani o criză devastatoare!). Concluzia: există o stare de spirit dominată de un pesimism acut la nivelul populației, atât în Vestul, cât și în Estul continentului.
În tot acest peisaj politic și social dezolant, întâlnim o mare și notabilă excepție: Germania. Deși și aici sentimentele favorabile față de UE sunt în declin (60 de procente în 2013 față de 68 în 2012), cota de încredere de care se bucură guvernul d-nei Merkel, de 74 de procente, este de două sau chiar de trei ori mai ridicată față de cea cu care sunt creditate guvernele din majoritatea celorlalte state membre. Problema e că, mai ales în sudul continentului, modelul german, bazat pe echilibru bugetar și pe politici fiscale riguroase, este departe de a fi popular. Din contra, sentimentele negative față de Germania au cunoscut o creștere semnificativă, deși, oarecum paradoxal, într-un alt sondaj, comandat de BBC, la nivel global, țara cu pricina întrunea cele mai multe simpatii. După cum am constatat și în România în timpul ultimelor alegeri, ideea de a restabili echilibrele financiare la nivelul statelor cu prețul unor costuri sociale nu este deloc populară.
S-a ajuns astfel într-un impas major: o ruptură evidentă între Nordul continentului și Sudul continentului, o gripare a motorului franco-german și o evidentă respingere a procesului de accentuare a integrării europene în plan economic și fiscal, în mare măsură sub baghetă germană, văzut de mulți experți drept singura formulă realistă de salvare a zonei euro, pe termen mediu și lung. Iar excepționalismul german, departe de a fi perceput drept un model de succes care ar trebui urmat, generează mai degrabă ostilitate în rândul multor europeni. Resentimentele în creștere față de o țară care, datorită crizei economice, a ajuns să dețină o poziție copleșitor dominantă în interiorul Uniunii Europene, cu toate consecințele ce decurg de aici în ceea ce privește viitorul proiectului european, ne readuce în minte ceea ce spunea cu un sfert de secol în urmă fostul cancelar Helmuth Kohl: drama Germaniei este aceea că e prea mare pentru Europa și prea mică la nivel global.
Unde se regăsește România în această complicată conjunctură și cum va fi influențată de ceea ce se întâmplă în jurul nostru? Traian Băsescu ne-a plasat, prin pozițiile adoptate până acum, în cercul adepților modelului german, care militează pentru accelerarea intregrării europene, din punctul de vedere al politicilor bugetare și fiscale, inevitabil sub bagheta Berlinului. În condițiile bramburelii instituționale generalizate din țară, o ancoră externă pare să fie vitală pentru România. Numai că asta vine la pachet cu o pierdere semnificativă a gradului de libertate internă, în ceea ce privește decizii cu impact major în plan politic și electoral. Va fi asta o situație acceptabilă pentru actualii guvernanți, veniți la putere pe un val masiv de populism, și mai ales pentru cercurile de interese care i-au sprijinit? Iată o întrebare al cărui răspuns este deocamdată greu de anticipat. //