De același autor
Susțin din nou că poporul poate greși votând împotriva propriilor interese fundamentale – ceea ce pare că se pregătește să facă pe 9 decembrie.
Scriam într-un articol trecut (Este România o „colonie“?, revista 22, nr. 46, 13 noiembrie 2012): „Dar, vor sări unii, poporul are încredere în USL, iar Occidentul va trebui să se încline înaintea urnelor de vot! Știm însă că se poate vota greșit, împotriva interesului național: s-a întâmplat în 1990, se va întâmpla, probabil, și în 2012. Voința majorității nu coincide întotdeauna cu «voința generală», vorba lui Jean-Jacques Rousseau“. Și așa a fost, unii au sărit ca arși; de pildă, Carmen Mușat în Observator Cultural (nr. 393, 22 noiembrie 2012). Foarte indignată pe mine, ca și pe d-l Cristian Câmpeanu de la România liberă, d-sa are deosebita eleganță de a ne compara cu un tov. Cotigă Vasile dintr-o nuvelă a lui Norman Manea, care cerea Partidului să intervină limitând hazardul de la Loto. Nu știu ce părere are d-l Câmpeanu, dar eu sunt onorat de îndrăzneața comparație și promit să mă îndrept: voi studia gândirea tovarășului Cotigă Vasile mai abitir decât pe aceea a lui Rousseau Jean-Jacques.
Dar să trecem de la cotigă la lucruri mari, adică la popor. D-na Mușat privește poporul cu aceeași venerație cu care credinciosul îl privește pe Dumnezeu: nu numai că poporul nu poate greși, dar e o blasfemie să susții că ar putea s-o facă. Așadar, și eu, și d-l Câmpeanu, și alții care îndrăznim să susținem așa ceva suntem niște păcătoși, zelatori ai Răului, cum scrie dânsa.
Ei bine, voi continua să blasfemiez. Susțin din nou că poporul poate greși votând împotriva propriilor interese fundamentale – ceea ce pare că se pregătește să facă pe 9 decembrie. Treacă-meargă faptul că d-na Mușat n-a citit Contractul social al lui Rousseau, cu distincția sa dintre „voința generală“, care e infailibilă, și „voința tuturor“, care greșește adesea, fiindcă poporul „este adesea înșelat, iar atunci pare să vrea ceea ce e rău“ (II, 3). Treacă-meargă că nu a citit următoarele vorbe ale unui om înțelept - John Stuart Mill – care, de altminteri, avea, filosofic vorbind, puține în comun cu Rousseau: „poporul, așadar, poate voi să oprime o parte a sa, iar precauțiile luate împotriva acestei oprimări sunt la fel de necesare ca și precauțiile luate împotriva oricărui alt abuz de putere. De aceea, nici atunci când deținătorii puterii sunt în mod normal răspunzători în fața comunității, adică în fața celui mai puternic grup din sânul ei, îngrădirea puterii cârmuirii asupra indivizilor nu-și pierde nimic din importanță“ (Despre libertate, Humanitas, 1994, p. 11). Grav este că dânsa (și destui alții) nu înțeleg istoria și nu văd semnele timpului acestuia.
Nu înțeleg istoria? Ea ne arată că democrația și popoarele au greșit nu o dată când și-au desemnat conducătorii sau au decis acțiuni naționale. N-a greșit democrația ateniană când a organizat dezastruoasa expediție în Sicilia, când i-a exterminat pe melieni, când l-a ucis pe Socrate? N-a greșit poporul german când, în noiembrie 1932, a acordat 197 de mandate în Reichstag naziștilor și 100 de mandate comuniștilor, lăsând astfel un centru slab și divizat și deschizând calea numirii lui Hitler cancelar de către președintele Hindenburg? Serbia, Croația sau bucățile etnice ale Bosniei nu au votat popular în favoarea secesiunii mai întâi, apoi a războiului interetnic, apoi a acelora care ieri și azi sunt judecați la Haga pentru crime de război? A fost corect votul tuturor celor de mai sus? N-au fost Miloșevici, Karadjici, Tudjman lideri populari, aleși cu mari majorități? Nu-i un erou în unele locuri și azi Ratko Mladici, călăul de la Srebrenica? Oare fundamentaliștii islamici care au câștigat sistematic alegerile în țările arabe în urma „revoluțiilor“ de anul trecut reprezintă „voința generală“ sau, mai curând, o voință majoritară sectară, fanatică, gata să prigonească pe oricine nu se supune? Pe scurt, știm că de multe ori poporul alege fals. În raport cu ce, se întreabă d-na Mușat? Desigur, nu în raport cu o „definiție de uz personal a interesului național“, cum scrie ea, ci atunci când cei aleși de el ignoră un regim autentic liberal, reduc sau anulează garanțiile legale și constituționale, oprimă diferite minorități, sau pun în discuție alianțele externe care susțin aceste garanții sau au dat deja dovezi convingătoare că ar putea face așa ceva. Asta nu mai e o definiție „de uz personal“ a interesului național, sper, cel puțin!
Insă D-na Mușat și alții nu văd nici semnele timpului: sunt într-adevăr destule semne care arată că un regim USL, bazat pe o majoritate substanțială, nu e dispus să accepte îngrădirile despre care vorbea Mill în pasajul citat. Exemple? Atacurile la adresa judecătorilor Curții Constituționale, propunerea primului ministru de a limita prerogativele acesteia, revenind la sistemul de dinainte de 2003, refuzul Senatului de a accepta o hotărâre definitivă a Înaltei Curți, refuzul primului ministru de a-i demite pe miniștrii găsiți incompatibili de ANI, refuzul ministrului Educației de a sancționa plagiatul primului ministru, propunerile necorespunzătoare ale ministrului Justiției pentru funcțiile de procuror general și șef al DNA, respinse de CSM, nu sunt deloc dovezi de simpatie față de limitările legale și constituționale ale puterii. Când partidele de guvernământ se solidarizează (ca acum la Năvodari) cu un primar arestat pentru corupție, când procurorii care fac anchete sunt criticați de guvernanți și târâți în noroi de acoliții lor, când se stârnește vântul naționalismului pentru a-i combate pe responsabilii europeni care au criticat „puciul“ din vară, viitorul legii și al Constituției e sumbru, iar posibilitatea ca „poporul să vrea să oprime o parte a sa“ nu e mică.
Dar, ne mai apostrofează d-na Mușat, „nu prin schimbarea rezultatului alegerilor, nu prin nesocotirea votului popular se poate îmbunătăți starea națiunii“. De acord. Nimeni nu cere ca rezultatul alegerilor să fie schimbat; ceea ce vrem unii dintre noi este ca el, după ce va fi „citit“ cu atenție de președinte, să fie „interpretat“ în acord cu Constituția, pentru a da maximumul de asigurări posibile că „poporul nu va oprima o parte a sa“. (D-na Mușat, fiind critic literar, ar trebui să înțeleagă bine acest limbaj!) S-ar putea, desigur, ca acest lucru să nu fie cu putință după 9 decembrie. În acest caz (sau în altele), vom continua să blasfemiem, afirmând că majoritatea a votat greșit, călăuzită de interesele particulare ale conducătorilor momentului.
Vreau să închei, recomandându-le celor care pun voința majorității exprimate la vot mai presus de orice eroare sau manipulare masivă să reflecteze dacă e rezonabil să plece urechea cu atâta religiozitate la acel vacarm adesea confuz, numit de demagogi vox populi. În 1920, Partidul Poporului (sic!) al lui Alexandru Averescu obținea o victorie zdrobitoare, aproape un plebiscit, pentru ca, numai zece luni mai târziu, să fie înfrânt în chip dezastruos de liberalii lui Brătianu. Cele două consultări populare aveau ceva în comun atât între ele, cât și cu scrutinul tot popular din decembrie 2012: erau organizate chiar de partidul deja ajuns la putere, dar fără alegeri. //