De același autor
Am trait s-o vedem si pe asta: liberalii din birourile reunite ale Senatului si Camerei Deputatilor votand laolalta cu UDMR, PSD, PRM si PC respingerea demisiilor lui Radu Timofte si Gheorghe Fulga din fruntea SRI, respectiv SIE! Faptul ca, de cel putin un an de zile, liberalii i-au cerut presedintelui Basescu revocarea celor doi directori, pe motiv ca sunt oamenii lui Ion Iliescu n-a mai contat. Ocazia de a "i-o servi " presedintelui, de a se razbuna a fost irepresibila. S-au învelit, la fel ca PSD si PRM, în stupide chichite avocatesti, decizand în dispretul logicii si al spiritului, daca nu al literei legii, ca demisionarii raman în functie, orice ar fi. Si daca nu vor, ce vor face domnii parlamentari? Si daca cele doua Camere nu vor voi sa voteze "eliberarea" lor din functie? Nu stim. Dar se va încerca, pana atunci - au spus unii parlamentari -, sa se obtina suspendarea lui Basescu, deoarece nu s-ar comporta constitutional. Nu ne-au spus ce vor face, daca, în urma referendumului care ar urma în 30 de zile, suspendarea nu va fi confirmata de votul popular - ceea ce este extrem de probabil. Deocamdata însa, iata-i pe Bogdan Olteanu, pe Mircea Geoana si pe Vadim Tudor certandu-l în cor pe Basescu si tinându-i la post pe Timofte si Fulga, împotriva vointei lor. Ca la PCR, de unde nu era voie sa "demisionezi"!
Faptul ca Basescu declarase ca nu va face noi nominalizari pana nu se vor vota legile sigurantei nationale se pare ca i-a înfuriat teribil pe parlamentari, care se tem ca presedintele va profita cumva de aceasta vacanta prelungita. Ia sa le fi soptit presedintele liberalilor ca accepta sa le propuna omul lor pentru functia de director SRI: constitutionalitatea demisiilor ar fi fost perfecta! Toata lumea recunoaste ca plutim într-un haos legislativ, dar, în fapt, ce mare ocazie pentru politicieni de a profita: chiar cand n-au dreptate, pot rasuci lucrurile pana ce apare ca au dreptate!
Dar am trait sa vedem ceva aproape mai neasteptat si mult mai dureros: Marius Oprea, consilier al premierului pe probleme de securitate, a avansat o schita de proiect legislativ - o "lege-cadru" a sigurantei nationale. Ca e o replica la celebrele proiecte de legi avansate în primavara de CSAT - e clar. Scopul declarat - nobil: radicala revizuire a acelor legi acuzate ca ofera prea multa putere serviciilor de informatii si ofiterilor respectivi. Daca ar fi doar atat, nimic n-ar fi de obiectat. Cine s-ar fi asteptat ca ar putea sosi ceva rau tocmai de la Marius Oprea, vechi "obiectiv" al Securitatii, militant pentru drepturile omului, membru GDS, istoric al crimelor Securitatii? Ei bine, proiectul contine prevederea ca SPP si STS, organisme autonome astazi, sa intre, primul, în subordinea Ministerului de Interne, iar al doilea în aceea a Ministerului Comunicatiilor, iar directorii lor sa devina secretari de stat. Cu alte cuvinte: toata viata privata a demnitarilor - de la putere sau din opozitie - cand si cu cine se întalnesc, ce gusturi au, cu cine si ce vorbesc la telefoanele speciale, ce cumparaturi fac (si multe alte nimicuri importante de acest fel) - vor putea fi cunoscute perfect de ministrul de Interne si de cel al Comunicatiilor, care le vor putea transmite primului ministru. Iar daca se va spune, ipocrit, ca SPP si STS nu au rolul de a strange informatii despre demnitari, nu ar putea decat sa ne para rau pentru cei care ne iau drept prea naivi. Sa mai adaugam si ca, înainte de 1989, corespondentele acestor servicii tineau de ministerele respective. Sa fie marea directiva liberala: înapoi la Ceausescu?
|n esenta, lupta stupida si ridicola dintre Palate începe sa aiba si acest efect: potentiala întarire a serviciilor, prin trecerea lor sub controlul fie al presedintelui, fie al primului ministru, si folosirea lor ca instrument de santaj sau informare în privinta adversarilor. Dar faptul ca tocmai Marius Oprea îi serveste asemenea proiecte aiuritoare unui premier obsedat de teama de a nu fi deposedat de putere e lamentabil. Oare ce am fi zis daca Adrian Nastase, pe cand era prim-ministru, ar fi încercat sa-si subordoneze SPP si STS? Mai notez si relativa tacere a presei în legatura cu acest subiect. De ce atunci cand Basescu favorizeaza un proiect care ofera ofiterilor SRI puteri sporite iese scandal - ceea ce e pe deplin justificat -, iar cand premierul favorizeaza un proiect care i-ar permite sa-i spioneze pe oamenii politici, se tace?
Oare ce vom mai trai sa vedem?