De același autor
Dincolo de toate conturile pe care le are de plătit oamenilor „vechiului regim“, Ponta a dorit să schimbe rapid statutul ICR spre a se poziţiona cât mai favorabil faţă de liberali în viitorul apropiat.
Nu e de mirare că Victor Ponta vrea să mute Institutul Cultural Român de sub tutela Preşedinţiei sub cea a Senatului. Ofensiva generalizată pentru a controla tot ce se poate, direct sau prin interpuşi, combinată cu plăcerea de a-i mai servi o umilinţă lui Traian Băsescu, explică singură multe. La urma-urmelor, prim-ministrul şi cei din jurul lui au logica simplă şi brutală a jocului cu sumă nulă: cine a fost pus de Băsescu trebuie să plece, indiferent de calităţile excepţionale dovedite, de frumoasa reputaţie a instituţiei, de aprecierile internaţionale la adresa ICR, de serviciile cele mai bune aduse culturii române, larg recunoscute, chiar de unele proteste ale societăţii civile (la vocea căreia USL promisese cândva că va pleca urechea).
Dar dincolo de toate acestea, mi se pare că mai există şi altceva, cu bătaie diferită. Într-adevăr, de ce a fost nevoie de o ordonanţă de urgenţă, mai ales că, din nou, USL promisese să se abţină de la legiferare, nerepetând performanţa negativă a Guvernului Boc? Şi atunci, care era urgenţa? Cel care urmează să preia funcţia de preşedinte al ICR sfârşise încălzirea pe marginea terenului şi nu mai putea să aştepte? Exista suspiciunea că Patapievici va mai „insulta“ poporul român şi trebuia intervenit urgent? Aşa ar putea rezulta din preambulul proletcultist al ordonanţei, dar nu trebuie să fim naivi. Nimic nu ardea, nici măcar „sentimentul de apartenenţă la naţiunea română“. Prin urmare, nu putea Ponta să treacă noua lege a ICR prin parlamentul pe care îl controlează cu o majoritate confortabilă? Se temea el de reacţia societăţii civile? Dar de abia astfel i-a oferit acesteia o bună ocazie să intervină.
După părerea mea, dincolo de toate conturile pe care le are de plătit oamenilor „vechiului regim“, Ponta a dorit să schimbe rapid statutul ICR spre a se poziţiona cât mai favorabil faţă de liberali în viitorul apropiat. În fond, pentru a doua oară în decurs de numai câteva săptămâni, Ponta retrage sau încearcă să retragă atribute, care, fie prin cutumă, ca în cazul reprezentării României la Consiliul European, fie prin lege, ca în cazul ICR, aparţineau până acum Preşedinţiei. Aparţineau nu lui Băsescu, ci Preşedinţiei, fiind exercitate, precum tutela ICR, încă de preşedintele Iliescu în al doilea mandat. Or, în ipoteza că Antonescu ar ajunge mai devreme sau mai târziu preşedintele României, aşa cum prevede înţelegerea care stă la baza USL, acesta va fi lipsit şi de posibilitatea de a se duce la Bruxelles şi nici nu va mai avea sub tutelă ICR. Nu ştim ce va mai urma sub acest aspect, dar mi se pare limpede că Ponta doreşte să limiteze cât mai mult prerogativele efective ale Preşedinţiei, în ideea de a da primului ministru şi propriului partid partea leului în toate instituţiile statului. Şi mi se pare foarte probabil că, sub masca luptei contra „dictatorului Băsescu“, Ponta va continua să acţioneze astfel încât să retragă instituţiei Preşedinţiei cât mai mult conţinut.
Victor Ponta pare să profite deocamdată de indolenţa lui Crin Antonescu, preocupat mai ales să combată la televizor şi ţinut în lesă de promisiunile partenerului de USL. Între timp, un PNL adormit, cu un glas propriu abia audibil, pare tot mai canibalizat de un PSD debordând de energie. Totuşi, lucrurile s-ar putea să nu stea veşnic aşa. Există unii liberali la care ar mai putea exista o tresărire de orgoliu şi care, în cazul unei dezbateri normale în parlament despre statutul ICR, ar fi putut ridica unele obiecţii. Căci, în fond, e vorba despre poziţia şi forţa reală pe care le va avea PNL după alegerile generale, când se preconizează suspendarea şi apoi demiterea lui Traian Băsescu. A dispune – eventual –, peste un timp indeterminat, de o Preşedinţie deja lipsită de conţinut, fie prin precedente, fie prin legi, fie poate chiar prin modificări constituţionale, nu ar reprezenta din partea PNL decât o predare totală dinaintea rapacităţii PSD, care, până atunci, va avea aproape totul. PNL pare că a uitat că, în perspectiva ieşirii de pe scena politică a preşedintelui, dispare raţiunea de a exista a USL, iar PSD şi PNL trebuie să se poziţioneze cât mai bine în vederea reluării competiţiei, poate chiar în 2013.
Iată de ce Ponta s-a grăbit cu ordonanţa de urgenţă, tăind astfel din start orice posibilitate de dezbatere, nu numai cu opoziţia şi societatea civilă, dar şi cu aliaţii liberali. El a arătat astfel, desigur, dispreţ pentru democraţie, dezinteres pentru cultură, nepăsare crasă faţă de propriile promisiuni, spirit de revanşă şi cedarea în favoarea unor culturnici frustraţi; dar, pe de altă parte, dacă privim lucrurile într-o perspectivă de realpolitik, el se dovedeşte un politician pe cât de lipsit de scrupule, pe atât de abil şi cu un plan de acaparare a puterii bine pus la punct; sunt calităţi pe care nu numai adversarii de azi, dar mai ales cei de mâine ar face bine să nu le ignore.
P.S.: Ponta a făcut totuşi o greşeală şi s-ar putea să-şi frigă degetele: s-a aşteptat, desigur, ca unii intelectuali să protesteze, dar îşi închipuia pesemne că aceştia se vor recruta numai dintre „intelectualii lui Băsescu“ şi amicii lui Patapievici – lesne de anihilat propagandistic. Nu s-a aşteptat ca, spre cinstea lor, să se solidarizeze cu ICR şi cu conducerea sa intelectuali ostili ideologic lui Patapievici, precum Vasile Ernu, sau critici vehemenţi la adresa lui Traian Băsescu, precum Cristian Pârvulescu şi Alina Mungiu. Sunt convins că nu s-a aşteptat să protesteze şi mai mulţi regizori din „noul val“, precum Cristi Puiu, Corneliu Porumboiu, inclusiv dublul laureat de la Cannes, Cristian Mungiu, care scrie despre ce s-a întâmplat la ICR că „este o epurare de cea mai oribilă speţă – la fel de reprobabilă ca una etnică, ideologică sau rasială“. Bineînţeles că s-au mai solidarizat şi se mai solidarizează zilele acestea şi mulţi alţii, indiferent de tendinţă ideologică. Dacă la asta mai adăugăm şi protestul lui Marius Oprea – orice în afară de „intelectual al lui Băsescu“ – împotriva demiterii lui Dorin Dobrincu, directorul Arhivelor Naţionale, s-ar putea ca venirea la putere a USL să fi recreat un front unit, de mult dispărut. //