De același autor
Trăim, s-a spus, în epoca „post-adevăr“ (post-truth): asta înseamnă că foarte mulți oameni nu mai au încredere în opiniile formulate cu dovezi solide, în adevărurile științifice, în faptele atestate statistic, ci se dedică unor opinii fanteziste, debitate mai ales pe rețelele de socializare, dar preluate și la anumite televiziuni. De fapt, s-a trăit de mult, poate dintotdeauna, în „post-adevăr“: să crezi că războiul Troiei a avut loc din cauza geloziei a două zeițe împotriva celei de-a treia a fost prima teorie conspiraționistă „post-adevăr“ pe care o cunosc; ea a aruncat răspunderea nefericirii și erorilor omenești asupra zeilor – ceea ce, desigur, te scapă de toate dovezile vădite ale iresponsabilității omenești. Dar măcar, în acest caz, geniul lui Homer a făcut ca povestea să fie frumoasă. „Post-adevărurile“ au marcat însă de multă vreme existența oamenilor și adesea au condus la violențe. Așa, de pildă, teza „omorului ritual“, chipurile practicat de evrei, deși dezmințită mereu, chiar și de autoritățile ecleziastice superioare, a fost crezută din secolul XIII până în secolul XX și s-a soldat cu omoruri, pogromuri și alungarea evreilor din locurile unde trăiau.
Și să nu se pună această credulitate pe seama „ignoranței medievale“. Decenii de-a lungul, personalități de stânga de frunte din Occident (printre care scriitori, artiști, filosofi de valoare) au refuzat, în pofida dovezilor incontestabile, să admită că în URSS existau numeroase lagăre de concentrare; iar când le-au admis în fine, cu jumătate de gură, s-au străduit în mod rușinos să le justifice existența. În anii ’30 ai secolului trecut, poporul german avea cel mai ridicat nivel de școlarizare și de cultivare din Europa. Germania dăduse, de decenii, cele mai multe Premii Nobel în științe, iar dezvoltarea artistică și intelectuală în general nu avea rival. Și, totuși, o mare parte a poporului german a crezut în „post-adevărurile“ lui Hitler, deși absurditatea lor era evidentă, iar dovezile contrare - numeroase. Suntem relativ pregătiți să explicăm deficitul spiritului critic la analfabeți ori la semidocți, preluați aparent cu ușurință de sentimente și mai ales de resentimente, dar cum să-l explicăm pe cel al oamenilor cultivați, școliți, ba chiar al savanților sau al jurnaliștilor de renume?
Și să nu se spună că, în general, spiritul critic se poate nărui în afara domeniului de competență, dar că rezistă bine înăuntrul acestuia. Uneori, nici măcar domeniul restrâns de competență nu e salvat, iar abdicările intelectualilor și profesioniștilor de la adevăr nu se explică decât parțial prin presiunile regimurilor totalitare.
Se pare că, statistic cel puțin, nivelurile scăzute de instrucție conduc totuși în mai mare măsură la credulitate și la refuzul adevărului, atunci când el vine împotriva unor credințe personale sau de grup. Dar compromisurile cu minciuna făcute de ceilalți, de elite, sunt mult mai grave prin puterea exemplului lor, prin popularitatea de care se bucură. Să nu se înțeleagă de aici că socotesc instrucția inutilă. Dar capitularea înaintea „post-adevărurilor“ a celor instruiți și a minților luminate trebuie să ne pună pe gânduri.
Ideologiile sunt, fără nicio îndoială, mașinăriile „post-truth“ cele mai eficiente. Să crezi, de pildă, că vaccinurile sunt dăunătoare, negând astfel o îndelungată experiență medicală, cu teste și statistici întinse pe un secol sau două, ba chiar să nu-ți schimbi poziția nici când apar îmbolnăviri și decese la copii nevaccinați, cum se întâmplă acum și la noi, nu-i o toană sau o modă, ci o ideologie, adică o religie seculară, a cărei tărie nu depinde de confirmarea empirică. Dacă ideologiile s-ar prezenta drept ceea ce sunt, adică religii, n-ar fi atât de periculoase. Dar ele se dau drept ceea ce nu sunt - știință - și îndrăznesc să intre în competiție mediatică cu știința adevărată în toate domeniile – medicină, economie, fizică, astronomie și, bineînțeles, istorie – sub numele înșelător de „știință alternativă“. Să fie clar: nu există „știință alternativă“; ceea ce se autoprezintă astfel nu-i decât o „alternativă la știință“.
E foarte vinovată presa, care în numele libertății de expresie (în fapt, în numele audienței lărgite) tratează în mod egal, „democratic“, opiniile fundamentate și „alternativele“. Nu există dialog posibil și nici dezbatere între un creaționist și un evoluționist, între un medic autentic și un „medic alternativ“, și așa mai departe. O mare parte a publicului însă a ajuns să creadă, în urma expunerii la asemenea „alternative“, că cele mai bune dovezi științifice sau statistice sunt contrafăcute de puteri oculte, iar această opinie e prezentată, alături de celelalte, în numele „democrației“. Un fel de relativism generalizat infuzează așa-numitele „dezbateri publice“: totul devine parohial, valabil într-un loc și de necombătut cu argumente universale, care ar fi fost „inventate“ în mod conspirativ de partea adversă (imperialiști, evrei, marțieni etc.).
Poate că, totuși, școala ar avea ceva de făcut aici: să ofere nu doar informație, nu doar abilități, ci trezirea și învigorarea simțului critic, a discernământului, ba chiar a autoanalizei. De unde văd și importanța unei educații literare și umaniste, în sensul larg al cuvântului, considerată azi, din păcate, cu totul depășită și nerelevantă. Fără a fi un panaceu, aceasta cred că ar putea oferi o anumită profilaxie înaintea „post-adevărurilor“, nu prin îndoctrinare, ci prin studiul „marilor exemple și modele istorice“. Dar se pare că, la noi cel puțin, o asemenea „educație umanistă“ e văzută mai curând fără valoare și rost.