De același autor
Au trecut aproape nouă luni de când puterea a fost preluată de coaliția PSD-ALDE și în această perioadă a devenit limpede că ne confruntăm cu o guvernare care și-a propus să distrugă în mod sistematic toate reformele realizate în ultimii 12-15 ani. Acest proiect de destructurare „tous azimuts“ a eforturilor de europenizare a României este singurul și autenticul „program de guvernare“ al PSD. Niciun domeniu important, de la justiție, economie și administrație până la cultură și învățământ, nu este iertat de furia restaurației pesediste.
Invățământul de stat este un bun teren de încercare pentru politici autoritare pentru că rezistența este mai slabă decât în alte sisteme și, de aceea, modul în care este guvernată educația e revelator pentru ansamblul guvernării. Dacă admitem că ne confruntăm cu o contrareformă sistematică, atunci Liviu Pop nu trebuie privit ca o simplă caricatură de ministru al Educației, drept un provincial rău alfabetizat care se vaită de „genunche“ și pledează ridicol pentru utilitatea manualelor de sport și dirigenție. Nu este un simplu politruc incompetent ajuns întâmplător într-o funcție care îl depășește, un capriciu al vremurilor de care te adăpostești până trece urgia. Este un om cu o misiune.
Ca să înțelegem ce misiune, să ne amintim prin ce s-a făcut remarcat domnul Pop în trecut. În 2012, ca ministru interimar, a modificat componența Consiliului Național de Etică cu două zile înainte ca acest organism să se pronunțe asupra acuzațiilor de plagiat aduse predecesorului său, Ioan Mang, înlocuind profesori de prestigiu cu membri PSD. Două săptămâni mai târziu a desființat Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare în ajunul ședinței în care CNATDCU trebuia să se pronunțe asupra plagiatului lui Ponta, a publicat noaptea – mereu noaptea – ordinul în Monitorul Oficial și s-a dus personal în ședință ca să le comunice membrilor Consiliului că nu mai există și, ca atare, n-au niciun drept să dea verdict de plagiat. În schimb, s-a pronunțat Consiliul Național de Etică proaspăt „reformat“ de Pop, care l-a exonerat pe Ponta de orice acuzație. Ce a demonstrat Pop cu acest prilej a fost faptul că este dispus să abuzeze de prerogativele puterii executive pentru a impune o decizie convenabilă partidului și liderului acestuia. Nu are nicio importanță că între timp Ponta a intrat în conflict cu Dragnea și a fost exclus din PSD. Liviu Pop și-a dovedit „valoarea“ pentru partid. După acest triumf politic, Pop s-a remarcat ca unul dintre cei mai activi adversari ai Legii Educației, pe care a mutilat-o împreună cu Ecaterina Andronescu până când au făcut-o inutilizabilă. Prin mâna acestor doi oameni, Pop și Andronescu, Legea Educației din 2011, considerată o lege reformistă și modernizatoare, a fost schilodită, iar acum ni se promite o lege nouă care să statueze noile realități politice. Etica, integritatea și performanța academică sunt indezirabile în noul sistem pesedist de învățământ, al cărui scop este să satisfacă sindicatele afiliate PSD, asociațiile de părinți cu conexiuni politice și vasta mașinărie de produs diplome și titluri academice lucrative. Este un sistem sclerozat din care performanța, competiția și dinamismul sunt excluse și înlocuite cu supunerea mută și conformismul.
Domnul Liviu Pop își dă măsura potențialului distructiv şi aici, în acest loc. Atunci când demite inspectori generali în masă vineri seara prin fax o face pentru a-i umili pe toți inspectorii și pentru a-i avertiza că nu contează niciun fel de concurs, nicio procedură legală, doar dispoziția și bunul plac al ministrului și că, prin urmare, nu există alternativă la obediență. Atunci când desființează printr-un simplu ordin toate materialele auxiliare o face pentru a da o lovitură editurilor prea independente și pentru că la ușă așteaptă o armată de autori de partid înfometată. Atunci când desființează manualele alternative o face tot pentru a lovi în editurile și autorii indezirabili, dar și pentru că PSD este din principiu împotriva ideii de concurență și de opțiune liberă. Nicăieri însă în acestă rețea de interese și complicități nu se regăsesc vreun moment și presupușii beneficiari ai procesului de învățământ, elevii și studenții, pentru simplul motiv că beneficiarii reali ai contrareformei sunt alții, oamenii sistemului.
Mircea Miclea i-a acuzat pe Pop și PSD de „ceaușism“, dar nu sunt deloc sigur că pentru ei „ceaușism“ este un cuvânt de ocară. Mai degrabă un titlu de glorie. Ceaușismul este asociat cu mizeria, cu sărăcia sterilă și arbitrariul. Or, tot ce s-a întâmplat în învățământ de la Ordonanța 54 de prelungire a acreditării școlilor doctorale adoptată în sesiune extraordinară în miez de august până la meschinele manuale de sport și dirigenție sau penibilele „compendii“ pentru gimnaziu care înlocuiesc manualele adevărate creează o atmosferă grea de mizerie sterilă și absurdă.
Există ieșire din acest dezastru? Nu, pentru că este un sistem prea distorsionat și corupt. Salvarea va veni, cred, ca întotdeauna, de la indivizi. Așa cum economia prosperă prin antreprenorii care rezistă presiunilor statului, așa cum justiția va supraviețui împotriva regimului prin procurori și judecători incoruptibili și independenți, școala va fi salvată de profesori competenți și integri care vor face educație împotriva abuzurilor sistemului.