De același autor
Într-un eseu din New York Times se poate citi că „democrația este pentru zei” și că nu trebuie să fim surprinși că oamenii nu o pot păstra (Costică Bradatan, NYT, 15 iulie 2019). Se mai spune că dominante pentru om sunt instincte de supraviețuire și reproducere, de putere.
Însă, deși ființa umană are propensiuni ancestrale, nu înseamnă că interacțiunile dintre oameni, grupuri de oameni, comunități nu pot fi modelate de instituții și norme, care să exprime și să protejeze ceea ce a definit progresul uman, ascensiunea omului ca ființă rațională, ieșirea din sălbăticie, libertatea ca aspirație și fapt. Există și ceea ce numim conștiința la nivel individual și de comunitate, sentimente de rușine și vinovăție (shame and guilt), care ajută oamenii să fie mai buni, să se îndrepte. Există însă și urâțenia umană: cinism, răutate, lipsă de scrupule, cruzime, minciună, ipocrizie, lașitate etc. Este o luptă între bine și rău, între sentimente nobile și sentimente primare.
Democrația, ca spațiu de manifestare a libertății, a demnității umane, nu este o întâmplare, are forță imanentă în gândirea omului. Pe de altă parte, asaltul unei mulțimi (mob) asupra Capitoliului în capitala SUA a dat apă la moară viziunilor pesimiste privind democrația. Dar imaginile cu asaltul din 6 ianuarie pălesc dacă avem în vedere ce se întâmplă în țări conduse în mod autocratic, discreționar, dictatorial, unde viața adversarilor politici nu contează, în țări unde au loc epurări etnice și alte nenorociri. Sau cum se întâmplă în narco-state, cu grupări angajate în activități ilegale/criminale și care controlează instituții ale statului, cu corupție endemică sau țări unde au loc războaie civile de durată. Există țări unde democrația este de fațadă, cu militari în spatele politicienilor, care sunt mai degrabă simple marionete.
Divizări mari în societate și declinul economic au alimentat extremismul
Dacă ne referim la America precum un etalon al capitalismului, se observă falii adânci: erodarea clasei mijlocii, polarizarea veniturilor la o scară greu de crezut pentru o societate atât de avansată economic și tehnologic, atât de bogată. Dar fracturi adânci se observă și în alte țări dezvoltate. Globalizarea neînfrânată, suprafinancializarea, intrarea Chinei și a altor economii cu salarii mici pe piețe globale, noi tehnologii au provocat dislocări/înlocuiri majore în lanțuri de producție în țări dezvoltate, perturbări pe piața muncii, ce nu au fost compensate de restructurări în pas adecvat, de politici publice – nici nu era posibil în întregime.
Yascha Mounk observă că așa cum se poate vorbi despre „democrație iliberală”, se poate vorbi despre „liberalism nedemocratic” („The People vs Democracy”, 2018) – când numeroși oameni simt că nu mai au control asupra vieții lor.
Problematica economică în țările occidentale este de pus în relație cu un declin al ponderii economiilor lor în spațiul global, pe fondul ascensiunii economiilor asiatice. De aici apar conflicte distribuționale, ce erau de întâlnit mai ales în lumea subdezvoltată. Aceste conflicte au fost accentuate pe măsură ce o parte tot mai mică din populație s-a bucurat de creșterea economică. Oricât ar părea de curios, noțiunea de „elite extractive” poate fi aplicată și în societăți avansate. Dar „extracția de resurse” nu are dimensiunea din țări unde exploatarea resurselor are corespondent în delapidare masivă, aproape instituționalizată, a veniturilor publice, în depozite bancare cel mai adesea nu la vedere (în paradisuri fiscale) ale dictatorilor, ale unor lideri puțin spus corupți.
Este de menționat în acest context social media, care poate face bine, dar poate face și rău dacă este teren ce amplifică accente de ură, violență, intoleranță, vulgaritate; violența verbală poate naște violență fizică. Thierry Breton, comisar UE, spunea că 6 ianuarie este un 9/11 pentru înțelegerea relației între platforme digitale și democrație.
Instituții anchilozate și în democrații
Unii se întreabă de ce Occidentul ar fi în declin, dat fiind că deține încă întâietate tehnologică și științifică, economică, că a contribuit atât de mult la progresul lumii în ultimele secole, că este la originea revoluției industriale. Aici este de făcut distincție între un declin relativ (ca pondere în economia globală), ce este inevitabil pe termen lung cel puțin din motive demografice, și declin absolut – ce este bine să fie evitat. În al doilea rând, se omite că instituțiile pot anchiloza și în societăți avansate, ceea ce poate duce la stagnare.
Nimic nu este veșnic dacă nu are imanență corectivă și de adaptabilitate, de învățare din erori. Erori în politici publice în lumea occidentală se traduc în tendințe de declin economic, fie și relativ, cu consecințe pentru coeziune socială, homeostaza sistemului. O asemenea eroare a fost neglijarea politicilor industriale, credința că avantaje competitive sunt garantate pentru totdeauna; greșeala a fost și dereglementarea industriei financiare. Vestul trebuie să își regăsească „forța interioară”, care nu se poate reduce la înmulțirea unor antreprenori epocali, a spațiilor de excelență științifică și industrială gen Silicon Valley. Și dacă ne referim la măreția Vestului, să nu uităm că el i-a dat pe Hitler și Mussolini, că de aici au pornit două războaie mondiale în secolul trecut. Iar tentații autoritariste există în țări din lumea occidentală.
Criza democrației – un spectru al „civilizațiilor hidraulice”?
Se poate vorbi de o perioadă foarte tensionată a structurilor de guvernanță democratice pe fondul suitei de crize din ultimele decenii, care au culminat cu pandemia și criza economică de acum. Și să ne gândim la schimbarea de climă, ca amenințare existențială, la implicațiile sociale ale noilor tehnologii, care pot hrăni tendințe autoritariste, inclusiv în state democratice. Într-un scenariu negru în privința schimbărilor climatice se poate imagina un spectru de coșmar: al „civilizațiilor hidraulice”, ca să folosesc noțiunea istoricului Karl Wittfogel, care avea în vedere societăți „despotice” pentru care controlul resurselor de apă era vital. Ar rezista democrația în asemenea condiții extrem de vitrege?
Dar chiar dacă se admite un declin, apropo și de consecințele dramatice ale schimbării climatice (cu impact asupra guvernanței publice), o asemenea tendință nu înseamnă că democrația este predestinată să dispară. Iar un declin relativ nu echivalează cu o evoluție inevitabilă către irelevanță.
Ce esențializează totuși democrația?
Dacă este acceptabilă teza unei fragilități în creștere a democrației, nu este mai puțin acceptabilă teza unei permanente stări de imperfecțiune. Dar nu o stare de imperfecțiune este de judecat, în principal dacă adoptăm o interpretare rece, realistă, a relațiilor între persoane, între grupuri de oameni.
Democrația este esențializată de separarea puterilor, de mecanisme și instrumente ce previn ca puterea să se concentreze în mod progresiv și să fie abuzată. Este idee centrală la Montesquieu și care stă la baza Constituției americane, care la rândul ei a influențat texte constituționale în alte țări. Separarea puterilor are corespondență în structuri politice pluraliste. Separarea puterilor este determinantă pentru ca nimeni să nu fie deasupra legii, pentru funcționarea statului de drept –chiar dacă și aici nu trebuie să fim captivii unei viziuni idealiste.
Marea provocare este ca ansamblul controalelor reciproce instituționalizate, separarea puterilor în stat să nu fie erodate în mod substanțial și sistematic, să nu se producă dezechilibre, asimetrii de putere flagrante – ce pot deveni fatale pentru funcționarea democrației.
Caracteristic societăților avansate este rolul științei, al cunoașterii în fundamentarea deciziilor. Când ignoranța, obscurantismul, fundamentalismul își fac loc pe culoarele puterii, este rău. Întrebarea este de ce se ajunge într-o asemenea situație? Unde instituţii sunt puternice, unde există deschidere intelectuală şi chibzuință, pragmatism, performanțele sunt superioare, ca şi capacitatea de corectare a unor greşeli. De aceea, are sens să vorbim despre meritocrație, elite, în sens pozitiv, chiar dacă se comit erori în politici publice – întrucât nu există persoane și instituții infailibile.
Democrația, încotro?
Democrația este fragilă, dar nu înseamnă că este o floare rară, că este un accident. Democrația este însă imperfectă și nu arareori este simulată. Democrația are un mers plin de învățăminte, cu izvoare de gândire și exemplificări în Antichitate, la cei care au plămădit Magna Carta Libertatum în secolul al XIII-lea, cei care au limitat puterea regală în Anglia în secolul al XVII-lea, cei care au fugit de absolutismul din Europa și au ajuns în Lumea Nouă, Galileo Galilei, Isaac Newton și ceilalți părinți ai științei moderne, cei care au dat Secolul Luminilor, cei care au înfăptuit 1848 în Europa, cei care au abolit sclavia în America, aceia care au luptat pentru emanciparea popoarelor, cei care au învins totalitarismul de dreapta și de stânga, cei care au înțeles necesitatea decolonizării, Hannah Arendt și alții care au subliniat nevoia de Adevăr pentru democrație și progres uman, țesătură de ONG-uri în lume care întrețin o conștiință publică în slujba ideilor democrației și pun presiune pe regimuri autoritariste, dictatoriale, care luptă împotriva traficului de persoane, sclaviei moderne. Oameni mari ai secolului XX, ca Mahatma Gandhi, Maica Tereza, Vaclav Havel, Nelson Mandela, au fost faruri călăuzitoare și surse de speranțe și inspirație. Democrația înseamnă cultură în sensul cel mai larg, dorința de a trăi în mod decent, demn, frumos, cu aspirații ce nu se reduc la împlinire materială.
Minți luminate subliniază nevoia de a redescoperi comunitatea în relația dintre individ și societate. S-a și văzut cât de simplificatoare a fost formularea thacheriană că societatea nu există, ci numai persoane. Un liberalism economic înțeles în mod îngust pune sămânța pentru erodarea bazei sociale a democraţiei, erodarea clasei mijlocii; de aici rezultă extremism politic, la stânga și la dreapta spectrului politic, populism și demagogie exacerbate.
O altă funcționare a capitalismului este necesară pentru a salva democrația. Cei care vorbesc despre capitalism în termeni generici tot invocând apostoli ai piețelor neînfrânate nu au simțul istoriei și ignoră realitatea; nu avem nevoie de un capitalism de secolul XIX, de aiureli care resping rolul statului în economie, în societate, care nu înțeleg că, pentru ca democrația să reziste, sistemul trebuie să funcționeze în beneficiul majorității cetățenilor. Chiar funcționarea contractului social, aplicarea legilor au nevoie de putere publică. Trebuie să existe mai multă empatie, solidaritate, compasiune, spirit de fairness (corectitudine) și fairplay în relațiile dintre oameni, pentru o societate mai bună. //
Versiune scurtă a textului „Democrația este pentru noi, nu în ceruri”, Revista 22 online și Contributors, 11 febr. a.c.
Comentarii 11
?????? - 02-26-2021
& Şi Bashar al-Assad ca dumneavoastră, pe funcţie, ?
Răspunde?????? - 02-24-2021
& "Ce ziseşi", ? Ai vreun interes "să lauzi bugetul", ?
Răspunde?????? - 02-24-2021
@ Dacă vă mai susţineţi afirmaţiile despre capitalism, şi îndeosebi despre cel de dreapta, liberal, că produce valoare, profit, bunăstare pentru societate şi dacă opinaţi că în asemenea condiţii datoria publică nu ar mai trebui să crească, cei ce guvernează având responsabilitatea să predea guvernării următoare o situaţie economică cel puţin asemănătoare celei de la preluarea mandatului de guvernare, ?
RăspundeJoaquin Murieta - 02-22-2021
Articolul ala din New York Times pe care il critica domnul Daianu constata ca a fost democratzie atunci cand oamenii credeau in mai multzi zei sau cand oamenii erau atei. Cand "ereticii" erau arshi pe rug sau ca azi cand ei sunt ucishi cu pushca cu luneta nu poate fi vorba de democratzie. Israelul de exemplu cica e o democratzie. Actualul prim ministru, Bibi Netanyahu, a devenit prim ministru dupa ce l-a assasinat pe pre-decesorul lui: Itzic Rabin. Bibi spune mereu ca Rabin a meritat sa moara caci era ateu deci tradator conform logicii religioase. Dupa assasinarea lui Rabin s-au organizat diverse alegeri in Israel pe care Bibi l-a pierdut dar a inventat nishte metode de numararea voturilor specific Israeliene care il scot mereu pe Bibi cashtigator chiar shi cu mai putzine voturi. S-a aplicat shi in SUA in 2016 shi era aproape sa se aplice shi in 2020. Intre timp altzi atei din Israel au fost shi ei assasinatzi sau silitzi sa fuga chiar shi in China unde ateii nu sunt ucishi.
Răspunde?????? - 02-20-2021
& Ce opinie aveţi domnule Dăianu , şi ca academician specialist în economie de piaţă şi capitalism cu libertate de exprimare, nu ca pe vremea comuniştilor, despre faptul că guvernul a aprobat un deficit de 7,16% din PIB, ?
Răspunde?????? - 02-19-2021
@ Dacă ăia 20% din baza de calcul, peste dobânzi și penalități „contribuie” la inflație, parlamentul și judecătorii de la CCR contribuind și la „constituționalizarea” inflației,? Remarcați și că banii ar trebui să aibă corespondent în bunuri, valori, servicii, ? Despre modificările la legea despre evaziunea fiscală, ? & Observați și că CCR a dat și o decizie de neconstituționalitate și despre „confiscările” de venituri la impozitarea pensiilor de valoare mai mare, ?
RăspundeSona ioan - 02-18-2021
Nu mi dau seama în nici un fel de ce refuzați să mi publicați comentariul de câteva zile.Ce e rău în el? Am o anumită pregătire Intr un anumit domeniu care îmi permite sa fac acest gen de comentarii în cunoștință de cauză.
RăspundeIoan Sona Sona - 02-17-2021
Va rog sa mi publicați comentariul Am mai cerut odată asta dar tot nu mi s a publicat comentariul.E cel puțin ciudat pt o revistă care promovează democrația și libertatea de exprimare.
Răspunde?????? - 02-16-2021
& Și despre ce democrație vorbiți că sunteți pe funcții publice probabil de mai multă vreme ca Putin, ?
RăspundeClar - 02-16-2021
Din ceea ce am văzut eu in ultimele decenii și în 2020 democrațiile occidentale au devenit masochiste,se subminează singure prin promovarea intensivă a unei ideologii radicale ,de extremă stânga numita si corectitudine politică sau progresism.Aceasta ideologie este ultrarasista pt că diabolizeaza omul alb și creștin din occident căruia îi pune in spate toate relele pământului din trecut și prezent:sclavagism deși acesta era practicat pe scara largă în Orientul islamic și Africa de arabi și șefi de trib,colonialismul deși Spania s a aflat aproape 800 de ani sub stăpânire arabă iar Balcanii și Europa centrala sub stăpânire otomană timp de sute de ani.Nu mai punem la socoteală dominația mongolă în Rusia și estul Europei dau cucerirea Siberiei de către ruși care tot o colonizare a fost.La fel și Alaska rusească.Africa fost împărțită între imperiile colonialiste de abia la sfârșitul secolului 19 iar după 1945 imperiile coloniale se destramă rapid .Omul al nu a fost un înger dar nici un diavol.Democratia și revoluțiile industriale ,toată cultura modernă ,civilizația,drepturile omului ,toate sunt creația omului alb.Rasismul,colonialismul și sclavagismul nu sunt apanajul exclusiv al omului alb.Cum a ajuns toată Africa de Nord și Orientul apropiat arab și islamic? Prin cucerire.Se vorbește mult de suprematismul omului alb.Asa cum fiecare rasa și nație vrea să rămână majoritară în țară ei așa și așa zodii suprematisti xlbi vor că albii sa rămână majoritari în țările în care sunt așa de mult timp și nu sa se trezească colonizați de mase imense de oameni de alta rasa și religie.Ei nu vor să stăpânească peste alte țări și popoare dar nici nu vor că popoarele de rasa alba sa se sinucidă rasial și religios.Ce e rău în asta?Credeți că negrii sau asiaticii saurabii ar accepta să renunțe la rasa și religiile lor în favoarea albilor creștini?.Sigur nu.Ei nu accepta deloc așa zisa diversitate care e numai un paravan.Le reamintesc celor care sunt toată ziua in gura cu ocuparea temporara a Capitoliului și extremă dreapta că înainte de asta a fost asaltul extremei stângi extrem de agresive,intolerante și inculte in marile orașe din SUA și care distrugea statuile personalităților istorice,vandaliza,dădea foc orașelor,jefuia și i ataca pe toți ce i care i se opuneau inclusiv poliția.Autoritatile statale și orășenești nu mișcau un deget contra vandalilor .Apoi a venit impunerea cu forța a acelei cancel culturi a anulării în orașe ,universități,cinematografie,literatura,presa,social,mediu,muziica,presa,televiziune ,showbusiness ,etc cu excluderi,amenințări,înfierări,cenzură.Chiar și personalități antisclavagist au fost anulate,inclusiv Lincoln.Unde au fost atunci cei care socotesc drept cel mai mare pericol ocuparea timp de câteva ore a Capitoliului de către o așa zisa extremă dreapta ridicolă prin divizarea,ineficiența și dezorganizarea ei.O insurecție adevărată arata cu totul altfel și dacă ar fi existat cu adevărat ar fi reușit.Nu BlM și Antifa sunt adevărații apărători ai democrației pt că ei și progresiștii sunt distrugătorii ei.Aceia care promovează toleranta,spiritul critic ,discernământul,bunul simt comun și măsura în toate aceia sunt adevărații apărători ai democrației,libertății și drepturilor omului.Intre aceștia omul alb ocupa un loc de frunte dar alaturi de el sunt mulți alții de toate rasele,națiile și religiile.Ei știu că nu prin divizare și promovarea Uriu între rase,nații și religii vor reuși să promoveze democrația și libertatea ci prin solidaritate dincolo de toate deosebirile.Omul alb nu are de ce sa și pună cenușă în cap mai mult decât cei de alta rasa.Trecutul trebuie lăsat pe seama istoricilor și nu a politicienilor.Nu trebuie zi de zi impuse printre o agenda rău intenționată teme din trecut.Prezentul are destule teme de mare actualitate și stringente care trebuie dezbătute și rezolvate:epidemii,deșertificare,foamete,poluare,schimbări climatice,războaie civile și regionale,extremism religios în special islamic ,terorism,încălcarea grosolană a drepturilor omului,șomaj, oua revoluție tehnici științific,folosirea pașnică a spațiului cosmic,dictaturile sângeroase existente,intoleranta de toate felurile,etc.Acestea sunt temele prezentului nu sclavismul,colonialismul,rasismul.Acestea sunt temeale trecutului care nu le baga in ochi cei care nu vor abordarea și rezolvarea adevăratelor teme pt că nici nu vor și nici nu sunt in stare sa le rezolve.
RăspundeJoaquin Murieta - 02-16-2021
Dupa razboi multzi viteji se-arata ! Interesant de aflat este ce articol ar fi scris domnul Daianu daca Trump reushea pe 6 ianuarie: Pence, Pelosi shi altzii au fost assasinatzi de "Proud boys" iar politicienii care au supra-vietzuit l-au ales pe Trump "preshedinte pe viatza" caci au vazut foarte bine ce au patzit cei care s-au opus. De fapt Pence a fost foarte aproape sa fie assasinat; se pare ca doar norocul l-a salvat.
Răspunde