De același autor
Rar o antiteză mai aprig înfiptă-n coasta tezei decât Leapşa pe jumătate rezolvată, ce muşcă-n plin, cu dinţi de lapte, din blindajul pompos al Oraşului văzut de generaţia ‘80. La doi paşi (geografic) una de alta, cele două expoziţii se află la antipozi estetici şi ideologici.
Mumia optzecistă de la Victoria Art Center, spilcuită cum se cuvine, se leagănă-n sală ca-n lacra multvisată: un white cube propriu, fie el un intestin mai gros, dar bine spălat, albit artistic, din subterana unei construcţii-model a comunismului, de pe Calea Victoriei. Super-echipată tehnic, iluminată profesionist şi cu un grup sanitar din Odiseea Spaţială 2001, veritabil exponat de bază mereu deschis privirilor spectatoare, Victoria Art Center întruchipează perfect victoria administrativă a optzeciştilor: confortul social, profesional, metabolic, atingerea unui ideal de legitimitate istorică strălucitor de curat, plasat - totuşi - undeva în pivniţă.
Expoziţia în sine nu este decât un epifenomen al condiţiilor propice de expunere: tehnologistă, îngrijită, bine-crescută, sforăind plăcut a sens cultural grav. Rece şi meschin-critică, ţinta ei e limpede de la intrare, unde te întâmpină figura belferă a unuia dintre cei mai joviali optzecişti, Gigi Rasovszky, ochelarist zâmbăreţ cu bluză-nflorată, fotografiat, di granda, pe fundalul distopic al oraşului (acesta) ruinat, cociobit, ignar. Tema expoziţiei se deapănă apoi ca un fuior, egal: artistul e deştept şi bun, nevoit să coabiteze cu oraşul urât, prost şi rău, căruia-i relevă tarele, pentru cei care (orbi, probabil) nu le sesizează. Radu Igazság ne arată nuntaşii poetic-mocofani cum se fotografiază-n Parcul Ioanid, Mircea Stănescu merele stricate abandonate trecătorilor, Petru Lucaci surprinde poanta (serabădă)-n grotescul suburban al citadinului („Unitatea s-a mutat pe lumea de vis-à-vis.“), Pervolovici expune teze breze, cu vocea acoperită de zgomotul metropolei (în lipsa acestuia s-ar fi auzit cascada de locuri comune a discursului său), Patatics fantasmează ultra-tehnicist şi evazionist universuri paralele, scoase cu un pick-hammer video din asfaltul frigid al locului, în timp ce Valeriu Mladin mormăie-n monitor un prelung poem vizual dedicat burlanului urban, slab, strâmb, cu beteşug, iar Sorin Vreme derulează cinci serii de peisaje urbane pe un singur ecran, ca o bucată de cleştar negru în care-s prinse bule perfecte de vid rotitor. Iosif Király, consecvent cu el însuşi (deloc dificil, după atâţia ani de repetarea repetiţiei), lipeşte „demascator“ poze noi, cu concerte rave în faţa Casei Poporului, peste poze vechi cu Revoluţia din decembrie, alături de Călin Dan, care îşi continuă studiile din anii ‘80, de această dată asupra „Imaginii ofiţerului în arta sovietică“.
Expoziţia, pe lângă toaletele epatante şi monitoarele prea performante, deţine şi acel atu al evenimentelor serioase din arta actuală: sunetul. Pisihedelic (contribuţia beton-de-carton a lui Mircea Florian), cablat (la Patatics), gogo-baroc (la Călin Dan) sau calofil-cacofonic la Pervolovici, zgomotul expoziţiei este acela „care trebuie să fie“ la orice manifestare din branşă ce se ia în serios: tare, tehnic, profund, impenetrabil, ca să pară inteligent. El este piatra unghiulară a acestei expoziţii perfecte-n „ca şi cum“-ul ei gol, care vrea să arate că putem dormi liniştiţi, ofteziştii îşi fac treaba.
Singurul care sparge simulacrul de manifestare profesionistă este Dan Perjovschi. Colegii de generaţie au fost mereu cobai ai propriilor decizii: din anii ‘90, infatuarea lor tehnologică l-a trimis în paradisul low-profile al desenului manual. Retorica cercetărilor serioase a acestora i-a lăsat cale liberă spre breaking news şi fapt divers. Pretenţiile calpe de Operă ale optzeciştilor i-au lăsat lui loc de acţiuni pasagere cu succes durabil. Şi la Victoria, Perjovschi dejoacă jocul, expunând o grămadă de fotografii cu Ştersături (de graffiti urbane), mici poze fără pretenţii tehnice (făcute-n treacăt) şi fără ambiţii intelectuale, dar cu discurs. Perjovschi îşi exhibă solidaritatea cu generaţia pentru a-şi capitaliza, solitar, poziţia. În ambianţa tehnologică din jur, lucrarea sa este ca un duş rece, depăşind/denunţând sadic tehnocraţia de Casa Pionierilor, conceptualismul de cub Rubik şi estetismul de Stanley Kubrick al confraţilor. Insuficient însă: optzecismului pueril-triumfător îi dă lovitura de graţie greaţa de operă şi de tapajul ei tehnologic-consumist ce se etalează, precar şi neîndurător, în expoziţia de la Atelier 35, Leapşa pe jumătate rezolvată.
Titlul, cu o retorică fuzzy, actuală, contestă din start titlurile optzeciste, greoi-tematice şi banal-tehnice. Titlul evocă o experienţă proximă şi individuală, ca şi „exponatele“: o saltea cu cearşaf, într-un colţ, model de squatting ca locuire, un birou încropit, pe care oricine poate să-şi omoare timpul făcând propria revistă de artă pe maculatura care după aceea va deveni maculatură pentru alţii, şi un morman de pământ cu o mulţime de ghivece mici în care cine vrea poate răsădi o floare, urmând recomandarea hipsteri-comică, scrisă de mână cu tremur din inimă şi ataşată cu o sforicică frumos înnodată fiecărui ghiveci de carton (reciclat, cum altfel?!): „Plantând în acest ghiveci, îţi asumi întreaga responsabilitate pentru această plantă. Tu vei fi singura persoană care o va putea uda, muta şi îngriji pe durata expoziţiei“. Publicul a pus pământ, seminţe, apă. Fiecare şi-a atârnat ghiveciul pe pereţii galeriei, o galerie cu pereţi de beton răzuit, scorojit, găurit, ca o ruină proaspătă, supurând vesel, a urbanismului post-citadin caracteristic întregului fenomen viu şi actual al artei tinere, organ uşor nicuşordanist, întins ca un fum (fără fumuri) între Cărtureşti şi Centrul Vechi, între graffiti şi situaţionism de club.
Expoziţia de faţă (Kiki Mihuţă, Mihai Gui şi Raluca Croitoru) este paradigmatică pentru lunga serie de evenimente blunderground desfăşurate în ultimii ani la Atelier 35, prin care această instituţie UAP anchilozat-moartă (unde au eclozat în anii ‘80 şi victorioşii de la Art Center-ul dinainte) a reuşit să se poziţioneze, tăcut, modest, dar perseverent, penetrant, ca adevăratul reper al artei momentului, locul unde artişti într-o doară fac lucruri de-o seară, nedureroase, sincer mistificate de ideologiile şi mentalităţile vremii. La Atelier 35, artiştii nu „pun de Operă“, nu lucrează, ci campează, se ocupă de pepeni verzi, de termopane, pun la lucru vizitatorul să completeze formulare, să se înregistreze pentru a avea ce viziona etc. La Atelier 35 de acum arta este în oraş, cufundată structural şi empatic, fără rest mental, cu toate riscurile inerente urbanismului curent. La Atelierul 35 victorios, optzecist, arta este despre urban, cu toate protocoalele tehnice ale intelectualismului distant şi desuet, ce sufocă oraşul în pitoresc voyeurist şi critic. Ceea ce fac optzeciştii este o inadvertentă dezvrăjire a lumii, acum, în societatea spectacolului, încercând să ne convingă că un cunoscător-pătimitor (artistul) este mai nepărtinitor decât un sociolog sec, doar pentru că pune (ceva) suflet. Ceea ce fac lifestyliştii de la Atelier 35 este vrăjeala curentă, trăită însă fără distanţare, oarecum absent, necarierist, în derizoriul ei patent ce constituie mediul/modul lor de viaţă autentic. Semnificaţia lor creşte astfel exponenţial, la fel cum aceea a optezciştilor tehnocraţi scade. Cei din urmă constată existenţa gunoiului mental şi comportamental din jur. Cei dintâi şi-l asumă, îl fac să prolifereze, abulic. Cei din urmă suferă de un scientism ce maschează legitimităţi problematice. Cei dintâi profită de o legitimitate neproblematică, pe care o întorc, liric, pe toate feţele. Între Şelari 13 şi Calea Victoriei 12 este doar diferenţa dintre viu şi mort. În rest, e tot artă: evaziune conştiincioasă fugind de conştiinţă.
Leapşa pe jumătate rezolvată, Atelier 35, 3-24 aprilie Oraşul văzut de generaţia ‘80, Victoria Art Center, 4 aprilie-25 mai