De același autor
Departe de a fi condus la o calmare a situatiei, consultarile initiate de presedinte au relevat existenta unui blocaj la nivelul dialogului institutional si au indicat solidaritatea din interiorul coalitiei antiprezidentiale. Noutatea juridica a ultimelor zile a fost insa reprezentata de confirmarea constitutionalitatii comisiei parlamentare de ancheta: decizia Curtii Constitutionale cautioneaza o strategie politica si creeaza un precedent pe care nimeni nu il mai poate ignora.
Pe acest fundal, prezentarea raportului comisiei Voiculescu nu era de natura sa constituie o surpriza. Gratie omogenitatii sale, comisia a oferit imaginea unui organism ce detinea certitudini inainte de a initia orice procedura de verificare. Inamicitiile personale si ideologice coloreaza rivalitatea dintre cele doua tabere ce isi disputa suprematia mediatica. Judecata constitutionala este sacrificata, iar abordarea umorala precumpaneste in dauna evaluarii lucide.
Presedinte si adunari
Orientarea comisiei putea fi anticipata înca din momentul constituirii ei. Finalitatea ei nu era aceea de a identifica probe noi: principalul ei obiectiv era acela de a conferi legitimitate constitutionala initiativei Partidului Social Democrat de suspendare din functie. In locul unui simplu document pe care adunarile l-ar fi avut in vedere in contextul dezbaterii, ne aflam acum in prezenta unui text a carui principala calitate este capacitatea lui de a transcrie/consemna acordul transpartinic in chestiunea demiterii presedintelui. Miza acestei comisii se plasa in zona clarificarii relatiiilor dintre partidele si actorii ce domina coalitia dedicata înlaturarii sefului de stat.
Din acest punct de vedere, ceea ce merita retinut este chiar tipul de conduita adoptat de partidele reprezentate aici: dincolo de delimitari publice si gesturi de complezenta, se degaja o certitudine artimetica. In conditiile izolarii democratilor si stigmatizarii lor ca partid prezidential, inamicii actualului sef de stat detin majoritatea ceruta la vot, in vederea suspendarii lui Traian Basescu. In alti termeni, solidarizarea antiprezidentiala este liantul ce asigura supravietuirea unei coalitii ad-hoc, ai carei exponenti sunt si semnatarii raportului evocat.
Lectura constitutionala se cere dublata de cea politica: ratiunea din spatele acestor evolutii precipitate este disparitia efectiva a majoritatii favorabile presedintelui in functie. Coabitarea s-a transformat in ostilitate implacabila, iar adunarile dispun acum de o majoritate calificata, a carei vointa se poate impune prin vot. Gestul adoptarii raportului are valoare anticipativa: Camerele reunite sunt puse in fata unui scenariu previzibil, cel al demiterii sefului de stat.
O punere in paralel a textului inaintat de PSD adunarilor si a opiniilor comisiei expune o similitudine perfecta. Corespondenta partinica a permis preluarea punctelor de vedere. Ceea ce a rezultat este asumarea institutionala, la nivelul parlamentului, a tezelor de acuzare social-democrate. Pozitia adversarilor presedintelui este extrem de puternica, in interiorul organului reprezentativ al natiunii.
Dincolo de derapajele de ton, se poate observa un punct ce revela ambiguitatea funciara a relatiilor din cadrul acestei coalitii eterogene animate de ostilitatea fata de seful de stat. Intre acuzele reiterate de comisie se numara si cea legata de deturnarea vointei nationale de catre seful de stat, prin impunerea unui prim-ministru ce nu apartinea formatiunii castigatoare, adica PSD. Este aceasta o abordare care ar merita un plus de atentie din partea criticilor liberali ai sefului de stat: o asemenea lectura a evenimentelor deligitimeaza pozitia detinuta de premier si, implicit, lipseste de relevanta orice ambitie de consolidare a hegemoniei PNL in cazul unui cabinet monocolor. Si aceasta cu atat mai mult, cu cat, in ipoteza instituirii interimatului, un presedinte social-democrat ar putea beneficia de prerogativa nominalizarii unui alt candidat la functia de premier. O motiune de cenzura postsuspendare ar anula definitiv sensul votului de la finele anului 2004.
Dincolo de accentele politice, raportul expune o interogatie esentiala privitoare la rolul presedintelui si la garantiile de care el dispune. Acuza de "activism" la adresa actualului sef de stat era una recurenta in discursul social-democrat si conservator. Noua este trecerea de la aceasta calificare la acuza de subminare a democratiei constitutionale. Dosarul de acuzare se intemeiaza pe declaratii ale sefului de stat: interpretate de adunari, ele ar avea valoarea unor incalcari ale Constitutiei. In cazul acestora, presedintele nu ar mai fi ocrotit de imunitate. In plus, lectura social-democrata acrediteaza imaginea exemplaritatii presedintiei lui Ion Iliescu, contrapus constant, ca model de intelepciune politica, unui dictator pe cale de a se naste. Efectul de durata al finalizarii suspendarii din functie ar fi si reabilitarea unui decade postdecembriste, dominate simbolic de domnia sa si definite prin legatul unui stat autoritar si nereformat in substanta sa legala.
In cele din urma, judecatorul ultim al conduitei prezidentiale este natiunea. Aflat in contact nemediat cu ea, presedintele este confruntat cu un orizont de asteptare public. In economia acestuia, examinarea declaratiilor sale constituie un punct central pe agenda unui eventual referendum de suspendare. Calificarea data de Camere, prin vot, poate fi invalidata de natiunea insasi. Aceasta este, in definitiv, si logica legii fundamentale in vigoare.
In loc de epilog
Prezentarea raportului comisiei de ancheta deschide calea initierii efective a procedurilor de suspendare din functie. Odata cu primirea dosarului de la Camere, Curtea Constitutionala va fi chemata sa elaboreze un aviz consultativ, destinat parlamentului. Dincolo de valoarea sa interpretativa, acesta nu va afecta in nici un mod vointa suverana a adunarilor. Caci acestora, si nu Curtii, le revine misiunea de a califica politic conduita sefului de stat.
Dezbaterea din Camere va fi dominata de dimensiunea politica, iar in centrul ei se va afla si o anumita viziune asupra institutiei prezidentiale. Oricat de criticabila punctual, actiunea sefului de stat in exercitiu a avut potentialul de a impune dezbaterii publice un set de teme sensibile: conflictele de interese si disfunctionalitatile justitiei sunt doar doua dintre ele. Un vot defavorabil sefului de stat ar fi echivalent cu dezavuarea unui intreg mandat prezidential. Mandat a carui legitimitate este conferita de votul natiunii insesi.
Semnificatiile crizei constitutionale sunt, astfel, mult mai importante decat accidentele politice de parcurs evocate mediatic. In cele din urma, confruntarea are ca miza fundamentala redefinirea viitoare a echilibrului puterilor in stat. Votul din adunari este anticiparea mutatiilor ulterioare inevitabile.