Schimbari de mentalitate prin parghii fiscale

Ionut Popescu, Ministru De Finante 15.06.2005

De același autor

D-le ministru, ce efecte a produs aplicarea cotei unice de impozitare?
Primele efecte incep sa se vada deja, mai repede decat ma asteptam eu: in primele trei luni au iesit la iveala vreo 140.000 de noi locuri de munca...
Cine a furnizat aceste date?
Statistica (Comisia Nationala de Statistica), eu cred ca sunt locuri de munca venite din economia subterana, si nu neaparat locuri nou create. Inseamna mult mai mult decat ce s-a intamplat in aceeasi perioada a anului trecut, un an cu o crestere economica mare, de peste 8%. Apoi, incasarile la bugetul de stat nu numai ca nu au scazut, ba chiar avem incasari mai mari in termeni reali fata de aceeasi perioada a anului trecut; comparam mereu cu aceeasi perioada, pentru ca exista o anumita sezonalitate. In luna mai, de exemplu, incasarile la impozitul pe profit au fost mai mult decat duble fata de cele din luna mai a anului trecut, ceea ce e mai mult decat surprinzator.
Dar va asteptati ca ritmul acesta al iesirii locurilor de munca din economia subterana sa se pastreze?
Mi-e greu sa estimez in ce ritm se va intampla, pentru ca e clar ca trebuie dublate si cu alte masuri: un mai bun control in ceea ce priveste munca la negru, de care se ocupa Inspectia Muncii sau alte organe ale statului. Sigur, acum ne raportam la un impozit de 16% daca vorbim de salarii, si nu de pana la 40%, cat era anul trecut. Dar si nivelul contributiilor platite de angajat si angajator, care acum sunt in jur de 49%, inseamna foarte mult. Chiar de la 1 ianuarie 2006 incepem sa reducem aceste contributii si, cred eu, acest lucru va aduce si mai mult la lumina economia subterana. Dar asta este un proces de lunga durata.
Ce alte masuri veti lua pe langa aplicarea cotei unice pentru diminuarea economiei subterane?
E o masura de durata, care trebuie dublata mai ales de masuri punitive pentru cei care nu inteleg ca aceasta facilitate de reducere a impozitelor si pe profit, si pe venit este un prim pas, o mana intinsa de stat; dar trebuie sa existe si un al doilea pas, si anume ce fac intreprinzatorii pentru a intra in legalitate. Trebuie fortati cei care nu vor; cei mai multi cred eu ca vor sa doarma linistiti noaptea.
Cine castiga cel mai mult in urma aplicarii cotei unice?
Noi am stabilit aceasta cota de 16% astfel incat nimeni sa nu piarda. Sigur ca, de castigat, nu au castigat toti la fel. Dar este o alta filosofie fiscala. Anul trecut, se stie, daca luai o prima si ajungeai la o alta cota de impozit, aproape ca nu mai simteai sau ajungeai sa dai inapoi la lichidare. Noi incercam sa stimulam munca. Adica sa ajuti intreprinderile sa produca mai mult, sa creeze mai multe locuri de munca. Pana acum, era stimulata mai degraba cererea, consumul, iar aceasta era opusa unei oferte scazute a economiei romanesti. Si atunci, aceasta cerere se orienta inspre importuri. Din aceasta cauza ajungeam sa avem deficite comerciale foarte mari, deficite de cont curent... Acum incercam sa stimulam oferta, care sa se acomodeze cu cererea si care sa ofere apoi si disponibilitati tot mai mari pentru export. Pentru ca, alta cifra relevanta, desi moneda nationala s-a intarit, desi exportatorii se plang...
Exportatorii au fost afectati de aceasta intarire a leului.
Ei erau obisnuiti ca de ani de zile cursul sa se miste intr-o singura directie, leul romanesc sa se devalorizeze. Totusi, in aceste conditii, in luna martie am avut un record absolut in privinta exporturilor, de aproape 2 miliarde de euro.
Sigur, si importurile au crescut in aceasta prima parte a anului, chiar mai repede decat exporturile, dar daca analizam structura importurilor vedem ca pe primul loc se afla masini, echipamente si utilaje. Inseamna ca intreprinderile incep sa se retehnologizeze, pentru ca e un moment bun sa importi astfel de tehnologii care in urmatorii ani vor produce mai mult, vor creste productivitatea in respectivele companii.
Cum se face aplicarea cotei unice in zona rurala?
In mediul rural este o mare problema din punct de vedere fiscal, pentru ca acolo se afla aproximativ 35-40% din populatia tarii care nu plateste impozite aproape deloc. In prezent, impozitul pe terenul agricol e undeva la nivelul de 11.000 pe ha.
Se va mari?
Se va mari chiar de la 1 ianuarie 2006, sigur, diferentiat pe categorii de fertilitate, pe tipuri de terenuri - pasuni, fanete, paduri, arabil. Pentru terenul arabil, de exemplu, va fi intre 200.000 si 360.000 pe an pentru un ha. Dar trebuie spus ca majorarea acestui impozit va fi dublata de introducerea rentei viagere pentru cei care depasesc o anumita varsta si care-si vand pamanturile.
Ati fixat cumva aceasta varsta?
Da, probabil va fi undeva pe la 62 de ani. Cei care depasesc aceasta varsta si isi vand pamantul, fie pentru ca nu-l pot lucra, fie pentru ca impozitul li se pare prea mare, vor primi 100 de euro pe an pe hectarul vandut pana la sfarsitul vietii. Noi incercam in acest fel sa crestem productivitatea muncii in agricultura, pentru ca, atat timp cat agricultura in Romania se va face cu cate 3 pogoane arate cu plugul tras de bou, e clar ca nu vom putea trage sperante ca taranul sa scape de saracie. Dar, din pacate, in toti acesti 15 ani problema agriculturii romanesti a fost tratata mai mult emotional, toata lumea plangea pe umarul saracului taran roman.
E si o problema de mentalitate?
Este in mod clar si o problema de mentalitate, dar eu cred ca pana si mentalitatea se poate schimba prin parghii fiscale. Agricultura romaneasca trebuie sa iasa din aceasta zona a autoconsumului - in mediul rural inca se practica un mod de economie naturala, ca in evul mediu, in care taranul practic isi produce tot ce are nevoie. Si atat timp cat se va mentine in aceasta zona, taranul nu va scapa de saracie. Daca vrea sa creasca vaci, trebuie sa vina la piata sa vanda laptele si sa plateasca TVA.
In aprilie a fost o inflatie destul de mare. Care sunt instrumentele pe care le folositi pentru a atinge acea cota de 7%? Guvernatorul BNR spunea ca este posibila, intr-un scenariu cam optimist, o inflatie de 5%.
De 5% de acum inainte, dar pe tot anul in curs va fi totusi de 7%. A fost intr-adevar in aprilie o cocoasa (bump) in graficul privind inflatia, pentru ca este ceea ce as numi o inflatie de intarziere. E vorba de masuri care trebuiau luate anul trecut, cand a fost un an electoral, sau cel tarziu pana la 1 ianuarie 2005. Cresterea s-a datorat in primul rand cresterii pretului la gaze cu 26%, si atunci sigur ca s-a simtit in nivelul general al inflatiei. Dar daca aceste masuri ar fi fost luate mai demult, la timpul lor, socul ar fi fost mult mai mic.
Noi acum trebuie sa recuperam si sa luam masurile care nu s-au luat in 2004 din cauza campaniei electorale, din cauza altei viziuni sau mai stiu eu de ce. Trebuie sa ajungem in privinta utilitatilor si a accizelor pana in 2007, momentul integrarii, la un anumit nivel.
Este cresterea accizelor menita sa acopere gaurile lasate de aplicarea cotei unice, asa cum a afirmat fostul ministru de Finante Mihai Tanasescu?
Noi ne confruntam mai ales cu alte probleme, si anume cu faptul ca, dupa ce, in octombrie anul trecut, a fost adoptat bugetul pe 2005, s-a luat o seama de masuri in timpul campaniei electorale mai ales, privind majorari de salarii, de pensii, alocatii s.a., masuri care nu erau prinse in bugetul aprobat dar pe care noi trebuie sa le platim. A trebuit sa gasim modalitati de a creste incasarile pentru a acoperi de fapt aceste derapaje. Cota unica reprezinta cea mai mica dintre aceste probleme si vom vedea pana la sfarsitul anului ca, de fapt, prin introducerea cotei unice scaderile de venituri la buget vor fi absolut nesemnificative.
Cum veti face rezonabil raportul intre numarul de contribuabili la buget si cel al asistatilor?
E vorba de o largire a bazei contribuabililor. Si prin masurile pe care le-am luat, prin modificarea Codului Fiscal, am incercat sa facem acest lucru. Astfel, categorii noi, de exemplu tranzactiile imobiliare speculative, care pana acum, nu erau taxate in nici un fel, de acum incolo vor fi taxate cu 10% si de la 1 ianuarie 2006 cu 16%. Cresterea altor impozite nu ne-a fost aprobata de Parlament, din pacate; castigurile de pe piata de capital se impun in acest an tot cu 1%. Noi am incercat sa le majoram la 10% si, de la 1 ianuarie 2006, la 16%, astfel ca aceasta cota unica sa devina intr-adevar unica. De asemenea, cresterea impozitului pe veniturile din dobanzi, impozitul despre care am vorbit mai devreme pe terenul agricol...
Cum vedeti perspectivele in privinta reformei in sistemul de pensii?
In 2000 a fost aprobata legislatia in domeniul pensiilor private, iar una dintre primele masuri pe care le-a luat guvernul care a venit in 2001 a fost tocmai sa anuleze respectivul act normativ si a insemnat inca o amanare de 4 ani. Eu sunt sustinatorul unui sistem de pensii private, pentru ca actualul sistem nu stiu cat va mai putea continua in conditiile in care numarul de pensionari este mai mare decat numarul celor care contribuie la fondul de pensii.
Cum apreciaza FMI aplicarea cotei unice?
Cei de la FMI au fost la inceput mai sceptici, asa sunt ei de obicei. Acum, din discutiile pe care le-am avut, au vazut ca incasarile nu au scazut asa cum estimau ei, ba dimpotriva, incasarile au fost multumitoare. Noi suntem si acum in interiorul unui acord cu FMI, de fapt am cazut de acord sa aplicam acest time out din ianuarie pana in iunie pentru a vedea cum merg incasarile la bugetul de stat si ce masuri ar trebui luate in continuare. E nevoie doar de o scrisoare suplimentara in care sa detaliem toate aceste aspecte, inclusiv deficitul bugetar...
Va accepta FMI un deficit bugetar de 0,7%?
La inceput se vorbea de 0,4, ba chiar pot sa va spun ca in prima discutie se vorbea de un deficit 0, dar pe masura ce am reusit sa le aratam care e nivelul incasarilor, care e capacitatea acestui guvern de a gestiona problemele economiei romanesti, lucrurile s-au mai relaxat putin si acum vorbim de un deficit de 0,7-0,75.
Sa revenim la Codul Fiscal. Avalansa ordonantelor privitoare la Codul Fiscal a creat confuzie la inceputul lunii. Nu se poate da un act normativ in asa fel incat sa fie valabil 1 an de zile, fara abrogari, fara modificari s.a.?
Eu sunt primul care imi doresc un astfel de lucru, eu ma gandesc chiar la mai mult de un an si-mi doresc ca modificarile pe care le vom propune incepand cu ianuarie 2006 sa cuprinda o perioada mai mare de un an, undeva in jurul a 3 sau 4 ani, pentru a exista o perspectiva clara. Vom incepe sa reducem contributiile la asigurarile sociale platite de angajat si angajator. Se va realiza pe parcursul mai multor ani, dar este normal sa existe o perspectiva, adica sa se stie cat scad in 2006, cat in 2007 s.a.
Ati introdus in Codul Fiscal, ca noutate, accizele pe energia electrica. Aveti o estimare a impactului ei asupra consumului obisnuit?
Accizele la energie sunt cuprinse in capitolul de negociere cu UE, inchis de fostul guvern. Am facut un calcul ce inseamna la un consum mediu de 200 de KW pe familie: 1.000 de lei, deci extrem de putin. Dar, de fapt, supara numai ideea ca exista accize pe electricitate.

Interviu realizat de Radu Lilea

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22