De același autor
Într-o epocă în care populismul este moneda de schimb pentru cumpărarea voturilor, umplerea buzunarelor, fie ea şi temporară, atinge un resort sensibil în inima contribuabilului. Cui nu-i place să aibă mai mulţi bani? Schiţa viitorului Cod Fiscal, în care trecem la impozitul global pe venituri, propune o uşurare a poverii fiscale, cel puţin din perspectiva taxării câştigurilor individuale. Dacă se va aplica noul sistem de impozitare, e clar că rămân mai mulţi bani în buzunarele majorităţii contribuabililor. Așadar, ne întrebăm: ce anume ne face pe noi, aceşti sceptici ai reformei fiscale Dragnea, să criticăm ideea impozitării globale a veniturilor? E o formă subtilă de masochism intelectual sau suntem nişte mândri „apostoli ai austerităţii“?
În primul rând, neîncrederea în capacitatea conducerii actuale a PSD de a gestiona inteligent, corect şi transparent afacerile ţării şi bănuiala că minunea ar putea dura doar un an-doi, după care impozitul va deveni progresiv şi cotele se vor mări.
Premierul a demonstrat că nu înţelege economia, nu atunci când şi-a persiflat criticii, numindu-i „apostoli ai austerităţii“, ci atunci când a demonstrat, senin şi detaşat, că n-a priceput prin ce au trecut ţara şi economia ei în primul val al crizei financiare globale. Cum să compari nivelul de dobândă la care se împrumută statul acum cu cel plătit către FMI într-un moment când România avea un rating nerecomandat investitorilor şi, evident, costurile erau uriaşe? Şi, mai ales, cum să nu înţelegi, când gestionezi o ţară, că tocmai datorită disciplinei fiscale a guvernanţilor au scăzut dobânzile şi în general costurile la care se împrumută acum România, realitate convenabilă astăzi? Istoria recentă a economiei globale a demonstrat că în toate ţările unde populismul iresponsabil a împrăştiat pomeni care nu puteau fi susţinute de o economie fragilă, controlată de o administraţie coruptă, economia s-a prăbuşit şi odată cu ea au sărăcit şi oamenii. America Latină oferă un şuvoi de exemple dramatice.
Există însă şi un alt inhibitor al entuziasmului analiştilor economici faţă de reforma fiscală ticluită de puterea PSD-istă: bănuiala că administraţia nu va face faţă efortului de colectare, nici din perspectivă umană, nefiind suficienţi „consultanţi“, nici din punct de vedere al suportului informatic. Ne complicăm deci, în grabă, fără a avea infrastructura de susţinere a reformei.
Publicul rămâne sceptic şi temător, deoarece intuieşte capcanele ofertei fiscale: scăderea taxelor va fi temporară, deoarece va lăsa un gol mare de venituri, iar consultanţii vor fi în realitate nişte perceptori, care vor radiografia veniturile unei gospodării. Pentru că una dintre mizele reformei grăbite a fiscalităţii pare a fi alcătuirea unei baze de date cu detaliile vieţii economice ale fiecărei case din România. Când harta câştigurilor fiecăreia dintre cele 7,1 milioane de gospodării ale ţării se va desena, de-abia atunci se va putea face o politică fiscală ţintită, care va alerga fiecare leu câştigat. În plus, socotelile arată că există capcane întinse contribuabililor: impozitarea chiriilor nu va fi tocmai avantajoasă, deoarece taxa redusă se aplică pentru 80% din valoarea câştigului, şi nu din 60%, cât este în prezent.
Schiţa Codului Fiscal dorit de Dragnea mai ascunde ceva, un detaliu scris succint, discret, care permite albirea banilor negri. Mătuşa Tamara n-ar fi fost aşa de generoasă cu nepotul, dacă ar fi existat atunci articolul 117 din proiectul viitorului Cod Fiscal, potrivit căruia orice bănuţ care apare din senin, fără nicio justificare, în casa sau în conturile oamenilor va fi impozitat cu o „grea“ cotă „penalizatoare“ de 16%. Deci veniturile din şpăgi, parcate acum în bănci elveţiene, sau câştiguri din prostituţie, trafic de droguri sau din contrabandă se vor putea transforma fără probleme în averi respectabile, fiscalizate la o cotă micuţă, decentă. Desigur, pot exista venituri primite în conturi de la rudele care lucrează în străinătate, care nu au în mod obligatoriu vreun document justificativ şi atunci, probabil, măsura are logica ei. Dar articolul 117 poate rezolva problemele multor mari şpăgari, care acum suferă pentru că nu pot explica naţiunii din ce bani şi-au ridicat reşedinţe somptuoase, şi-au cumpărat maşini scumpe şi pleacă des în vacanţe exotice.
Cea mai mare problemă a ofertei fiscale de primăvară a partidului aflat la putere rămâne însă deteriorarea finanţelor ţării. Agenţia de rating Moody’s a tras deja un semnal de alarmă, a înnegrit perspectiva ratingului, coborând-o la stabil, de la pozitiv, şi a avertizat că proiectata politică fiscală şi salarială ne va costa pe termen mediu, adică timp de mai mulţi ani ţara se va împrumuta masiv, iar în 2021, când se vor fi terminat reprizele de majorări salariale, datoria publică va urca la 45% din PIB. Un rating înnegrit descrie, şi el, o criză de încredere în economia românească.
A mai existat, în Grecia, o încăpăţânare asemănătoare de a cumpăra voturi cu majorări de salarii forţate, rapide şi fără acoperire în creşterea productivităţii. Grecia a plătit însă scump euforia creşterii salariilor şi pensiilor pe datorie publică, iar politicienii care au fost eroii bunăstării relative au dispărut acum din prima linie a puterii. Asta deoarece, atunci când a apărut criza, s-au născut alte forţe politice, mai agresive şi mai radicale, care au sedus un electorat ce nu le-a iertat vechilor politicieni nesăbuiţa de a debalansa echilibrele ţării. Pentru că, atunci când apare o criză, nimănui nu-i mai pasă de cei care au mărit salariile, ceea ce contează este viitorul imediat.