De același autor
Uzul limbii are finețuri cărora le datorăm recunoștință. Dacă moda politically correct a ideologizat până la sațietate termenul minoritate (etnică, sexuală, rasială etc.), rămâne în schimb mai liberă forma minoritar, care permite nuanțări. Dacă minoritatea se definește socio-psihologic ca grup, minoritarii, ca persoane, pot fi descriși în mod variabil. Am făcut această distincție aparent forțată pentru a sublinia că nu despre grupuri mai mult sau mai puțin discriminate aș vrea să vorbesc, ci despre statutul de minoritar - resimțit sau manifestat într-un context anume. Sigur că familiară ambelor variante este ideea unei disproporții cantitative. A handicapului care blochează sau, la polul opus, a privilegiilor care distorsionează contactul cu realitatea. M-a împins către această reflecție constatarea neplăcută că societatea românească (mai cu seamă după ultimele alegeri parlamentare) pare a se reconfigura sub semnul unui paradoxal raport între... minoritari.
Din 2016 încoace, victoria actualilor guvernanți s-a transformat rapid într-un comportament discreționar, de tristă amintire. Contradicțiile flagrante între vorbe și fapte, contraselecția devenită cronică, răsturnarea agresivă a ierarhiei principiilor, coalizarea de tip oligarhic au delimitat, văzând cu ochii, perimetrul de acțiune al unui veritabil „concentrat“ de putere care nu pare a mai avea tangență nici chiar cu susținătorii pe mâna cărora s-a instalat în vârful piramidei. Aceștia ar fi minoritarii de clică. Puțini, dar puternici și, mai ales, fără scrupule. Ce se petrece în jurul lor? În primă instanță, mai toată lumea e zăpăcită. Nimeni nu înțelege foarte bine ce se întâmplă, nici până unde poate merge noul stil de lucru. Cei care se dezmeticesc primii din acestă stare de confuzie sunt, firește, conștiințele. Spiritele active. Neputincioase, dar treze. Oamenii care gândesc și se consideră obligați să privească spre viitor, întrebându-se: ce va fi? Ce lăsăm în urmă? Ce construim? Aceștia ar fi minoritarii de elită. Mă refer la elita în sens larg, a celor (bine) educați și neanesteziați moral, dispuși să pună umărul. Frustrare există în ambele tabere minoritare: unii se enervează când nu le iese jocul de putere plănuit, ceilalți suferă că nu pot face loc în establishment bunului simț, ideilor sănătoase. Între cele două categorii amintite se află mozaicul majoritarilor: cei (mulți) lipsiți de criterii, cei indiferenți sau blazați, cei prinși în rutina câștigului fără un orizont etic, cei naivi sau fără discernământ. Acest bazin mai curând inactiv asigură teren prielnic derapajelor. Totuși, din el se profilează o clasă de mijloc cu simț civic care dă speranță, cu condiția să se maturizeze.
Câteva aspecte de cultură socială dau seama de nefericita stare de spirit prezentă. Banalizarea plagiatelor la nivel doctoral, ca și subiectele derizorii alocate acestui înalt nivel academic sunt un exemplu elocvent. Din păcate, reactivitatea față de impostura de acest tip s-a tocit simțitor, tocmai fiindcă minoritarii de clică au anihilat tema însăși printr-o abordare anticulturală, neprincipială, sfidătoare. Cine mai reacționează când se atestă, bunăoară, că un înalt funcționar al statului (de drept) a plagiat integral așa-zisa teză de doctorat? Sau când alți „deconspirați“ din aceeași tagmă prostesc lumea în față, decizând de capul lor renunțarea la titlu, ca să nu mai fie „discuții“. Știm cu toții, banalizarea imposturii la toate nivelurile este boala insidios instalată în mentalitatea românească actuală. Un exemplu recent ar fi trebuit să ne atragă mai mult atenția, tocmai prin caracterul său emblematic. Mă refer la interviul publicat pe site-ul pressone.ro, cu Paul Claudiu Cotîrleț – noul director al Departamentului Centenar (devenit Identitate Națională) din Ministerul Culturii, doctor în istorie cu teza: Politică, fotbal și diplomație în Peninsula Balcanică (1886-1933). Caragialismul involuntar este doar apanajul tragicomic al citatului următor, care merită tratat cu îngrijorare: „Rep.: Ați alocat banii direct unor proiecte sau ați stabilit niște criterii de alocare? P.C.: Criteriile se știau încă din momentul în care am ajuns la Ministerul Culturii. Principalul lucru pe care am pus accent (și, repet, am avut tot sprijinul domnului ministru și domnului prim-ministru și m-am bucurat foarte mult de această atenție acordată). Adică. Pentru departamentul pe care îl coordonez a contat legătura directă cu cele două evenimente de la început, pe care le comemorăm. Adică - cu marele Război și cu Unirea. Deci, proiectul trebuia să aibă o linie roșie [sic!], dacă-mi permiteți să spun așa, o legătură cu cele două evenimente. Rep.: Cum ați ajuns să fiți pasionat de istorie? P.C.: Haha, un răspuns destul de dificil să dau. Mai mult m-aș fi priceput să răspund cum de nu m-a atras medicina, având în vedere că tatăl meu e doctor. E, asta vă întreabă toată lumea. Haideți să vă spun ce mi-a plăcut și cum am reușit să unesc trei lucruri care mie îmi plac în mod deosebit. Poate catalogarea lor nu este cea mai reușită în funcție de preferințele mele - politică, fotbal, diplomație - dar sunt cele trei lucruri care mie îmi plac în mod deosebit. Am practicat fotbalul la nivel profesionist. În momentul în care am constatat că nu pot ajunge la nivelul pe care îl visam, atunci am optat pentru o viitoare carieră politică (...).Rep.: În momentul în care ați știut că mergeți la Ministerul Culturii să preluați Departametul pentru Identitate Națională ați avut vreun moment de îndoială, gândindu-vă că poate nu aveți competența... P.C.: Nu! Niciun moment! Eu lucrez în mediul politic de 9 ani de zile. Am plecat de la consultant, am ajuns până la director în cadrul Senatului, am făcut pașii normali pentru o ascensiune de acest tip. (...) Dacă mi-ați studiat puțin trecutul ați observat că am fost candidat la Primăria Municipiului Moinești în 2017. A fost o experiență extrem de plăcută. Rep.: Mă îndoiesc că a fost plăcută, ați pierdut. P.C.: Nu, sincer vă spun, chiar din punct de vedere politic m-a ajutat foarte mult. Am simțit pe propria piele cum trebuie să arate o campanie.“ Caracterul „grăitor“ al acestor răspunsuri motivează citarea pe larg la care v-am supus răbdarea. Cel mai trist este însă că ne-am cam obișnuit... Aș spune mai degrabă că numirea la Departamentul Centenar a unui om avizat și valoros ar fi uimit într-o mult mai mare măsură.
Noua răsturnare violentă de valori la care asistăm astăzi nu vine din neant. Coboară direct de pe toboganul ingineriei social-culturale, comuniste. Dacă ne gândim bine, categoria de vârstă și (in)competențe care umple în proporție covârșitoare parlamentul actual o reprezintă chiar omul nou – format în plin ceaușism. Majoritarul de atunci și urmașii lui de acum. Aceia care încă suspină pe tema „școlii serioase și a disciplinei“ din anii totalitari uită sau ignoră cu bună știință că respectiva pătură educată era de fapt ultraminoritară, la propriu și la figurat. Legată de mâini și de picioare. Măsura precisă a omului clocit de luminata orânduire socialistă o dau semidocții care, după ’90, au știut un singur lucru: să-și răzbune privațiunile din copilărie, adolescență sau tinerețe, lipsurile ținute sub capacul ideologiei și al fricii, înavuțindu-se peste noapte și peste măsură. Fără limită, fără jenă. Și, evident, fără pic de respect pentru țară, pentru conaționali, pentru natură, pentru cultură. Chiar dacă membrii rețelei naționale de interese din 2018 nu sunt ca atare majoritari (ci doar prin manipulare electorală), forța lor de impact se dovedește pentru moment imparabilă. Dar stați puțin. Și în socialism clasa conducătoare era minoritară. La gauche caviar autrement coiffée. Tot o clică în fond, care, cu mijloace specifice erei sovietice, ținea în picioare paravanul egalitarismului, al colectivismului, al solidarității muncitorești, al progesului - camuflând o realitate total opusă. Logică devine concluzia că numai substituirea, la vârf, a grupării de clică printr-o grupare de elită ar putea declanșa o schimbare de paradigmă. Până atunci, baletul grotesc va continua, pe seama majoritarilor tot mai divizați și zburătăciți.
Cred că mulți dintre cei care citesc aceste rânduri sunt de acord cu mine: a te simți marginalizat civic, intelectual, cultural sau moral în propria țară e foarte trist. A constata că motivația, încrederea se vlăguiesc pe zi ce trece în fața agresiunii perpetrate de o ierarhie instituțional-politică grobiană nu e doar dureros, ci și periculos, fiindcă de aceea se pleacă pe capete. Dacă votul democratic își spune irevocabil cuvântul, după trei decenii de libertate ar fi timpul ca și alte platforme ale democrației - în primul rând presa - să-și ia în serios menirea, profesând valori și principii corecte. Asta presupune însă jurnaliști onești. Dar cine să-i educe?! Și tot așa, de la o întrebare fără răspuns la alta, minoritarii „pur sânge“, adică cei care chiar suferă în fața decăderii morale generale, sunt obligați să-și înnoiască energiile, fiecare cum știe. Pe de altă parte, cum să te socotești minoritar de calitate, fără a luneca în aroganță, pe modelul fariseului care crede că „nu e ca ceilalți“? Pur și simplu, constatând că elita veritabilă e altruistă - crede cu generozitate într-un ideal, știe să înfrunte obstacolele și nu se dă bătută. //