De același autor
Pe chestiunile majore de politică externă, optica Administrației Obama pare să fi fost influențată mai mult de școala realismului politic, de Eisenhower, Kissinger sau Powell.
Președintele Obama a ținut săptămâna trecută, în Congres, ultimul său discurs despre starea națiunii. Casa Albă lăsase să se înțeleagă că va fi un discurs diferit de cele anterioare, însă, în fapt, nu au fost mari surprize. Am regăsit în esență punctele principale din agenda liberală (de stânga, în accepțiune europeană) pe care Administrația americană a promovat-o în ultimii șapte ani. Cu accent pe subiecte ca schimbările climatice, acordul cu Iranul sau o politică mai restrictivă în domeniul armelor de foc, zone în care președintele intră în coliziune cu punctele de vedere conservatoare. Asta s-a văzut și în timpul discursului, în care, în cazul acestui gen de subiecte, o parte a sălii a preferat demonstrativ să facă opinie separată față de cei care aplaudau entuziast.
Dacă ar fi să facem o ierarhizare, cu siguranță cel mai controversat subiect de politică externă din perspectiva Statelor Unite a fost decizia Casei Albe de a finaliza un acord prin care Iranul renunță la ambițiile sale militare în plan nuclear. Și asta deși nu a lipsit deloc concurența, maniera de abordare a crizei siriene sau restabilirea relațiilor diplomatice cu Cuba fiind, de exemplu, alte teme fierbinți. Urmările au fost semnificative și pe plan intern, și în exterior. Relațiile cu Israelul au devenit cele mai tensionate din ultimii zeci de ani. În egală măsură, și cele cu aliații tradiționali ai Americii din zona Golfului, în special cu Arabia Saudită. Iar discuția a căpătat noi accente după ce, la sfârșitul săptămânii trecute, practic simultan cu ridicarea oficială a sancțiunilor contra Iranului, a avut loc eliberarea a patru americani reținuți de autoritățile de la Teheran. Vestea a fost prezentată de Casa Albă drept o dovadă a justeței politicii adoptate în privința Iranului, deși Washingtonul a ținut să sublinieze că nu a existat nicio legătură între acordul nuclear cu Teheranul și negocierile legate de eliberarea cetățenilor americani. Însă, evident, coincidența nu avea cum să treacă neobservată, iar în tabăra republicană, cu excepția notabilă a lui Rand Paul, s-au auzit critici severe la adresa lui Barack Obama. Wall Street Journal a sintetizat acest punct de vedere într-un editorial apărut luni, cu titlul semnificativ: Triumful Iranului: Statele Unite plătesc o recompensă semnificativă pentru eliberarea a patru nevinovaţi.
În esență, criticii din interior (care nu sunt doar din tabăra conservatoare) și cei din exterior ai acordului cu Iranul pleacă de la premiza că regimul teocratic de la Teheran va utiliza resursele financiare substanțiale la care va avea acces de acum înainte, prin eliberarea fondurilor până acum blocate în băncile internaționale, prin posibilitatea de reluare a exporturilor de petrol și prin accesul neîngrădit la tehnologia militară avansată, pentru a destabiliza în și mai mare măsură întreaga regiune, din Siria până în Yemen. Atât direct, cât și prin mișcările teroriste, ca Hezbolah, pe care le patronează. În același timp, spun aceste voci critice, între care se numără și premierul Benjamin Netanyahu, dar și țările din Golf, este naiv să crezi în promisiunile unui astfel de regim. Nu fără temei, dacă ar fi să ne uităm la soarta unor acorduri din trecut, precum cel de aceeași natură negociat cu Coreeea de Nord sau cel în care, alături de Statele Unite și Marea Britanie, Rusia garanta securitatea Ucrainei. Pe de altă parte, este drept că, în ciuda unor rezerve credibile, adversarii acordului nuclear nu oferă nici ei alternative viabile. Sancțiunile expirau oricum la un moment dat, iar în actualul context geopolitic este iluzoriu să-ți imaginezi că Moscova sau Beijingul ar fi agreat în Consiliul de Securitate ONU la prelungirea acestora.
Finalul de mandat al Administrației Obama ne permite să reflectăm în detaliu asupra laitmotivelor care au marcat decisiv filozofia sa de politică externă. Din această perspectivă, un rol central îl joacă reconfigurarea intervenționismului extern. Însuși succesul electoral al Administrației Obama rămâne produsul unor forțe societale care, în esență, spuseseră nu costisitoarelor angajamente terestre care au urmat atacurilor de la 11 septembrie. Mesajul campaniei din 2008, dar și al celei din 2012 a fost similar: accentul trebuia pus pe nation-building-ul intern, nu pe noi Vietnamuri. Susținătorii cred că Obama va rămâne în istorie pentru că „a terminat două războaie. A oprit sângerarea atât în sens literal, cât și figurativ“, reorientând resursele spre reconstrucția internă, spune Anne Marie Slaughter. Și, în general, în ciuda prezenței în poziții cheie ale Administrației a unor decidenți precum Samantha Power sau Susan Rice, a căror experiență formativă este desprinsă din intervenționismul anilor ‘90, optica lui Obama pare să fi fost influențată mai mult de școala realismului politic, de Eisenhower, Kissinger și Colin Powell. Pe acest fond vedem predispoziția sa spre utilizarea selectivă, judicioasă, atent calibrată a puterii americane, evitând cu orice preț tentația campaniilor de reconstrucție societală cu final deschis. În același timp, Administrația sa a compensat într-o direcție de semn contrar, investind masiv în lumea simetrică și confortabilă a marilor puteri: pivotul asiatic, destinderea cu Iranul, deal-urile cu Moscova, mai nou, strategia de offset, precum și reasigurarea Flancului Estic intră în această categorie.
Discursul de astăzi al lui Obama seamănă teribil de mult cu argumentele „realiste“ care au ținut la distanță administrațiile americane de Balcani, în prima parte a anilor ‘90. Bush Senior, dar și Clinton au perceput natura conflictului etnic prin lentila oferită de Robert Kaplan în Fantomele Balcanilor, ca un rezultat al dezlănțuirii „urilor ancestrale“ imune la orice intervenție militară din afară. Aceleași nuanțe sunt folosite și de Obama în ultimul său discurs despre starea națiunii: „Orientul Mijlociu trece printr-o transformare care va dura timp de o generație, înrădăcinată în conflicte care datează de o mie de ani“. De-altfel, ISIS nici măcar nu este percepută ca o amenințare existențială. Totuși, o lectură atentă asupra dinamicilor care au condus la explozia tensiunilor sectare în Orient nu poate evita o discuție despre cum a fost executată retragerea americană din Irak. Promisiunea din campanie trebuia dusă la sfârșit, indiferent de realitățile din teren: „Blamăm urile ancestrale, în parte pentru a ne absolvi de orice responsabilitate pentru ce s-a întâmplat și, în parte, din ignoranță. (...) Cu siguranță, astăzi conflictul a devenit mult mai sectar. Dar cauzele fundamentale țin de modificările produse în balanța de putere de războiul din Irak și de modul în care am părăsit Irakul, ceea ce a creat impresia că Iranul este marele învingător. (...) iată ce a făcut Orientul mai sectar și a condus la dezintegrarea unor societăți care au coexistat timp de secole“, spune Emma Sky, o observatoare din interior a dezangăjarii americane din Irak. Întreaga simbolistică nu a trecut neobservată în capitalele puterilor sunnite din Orientul Mijlociu. Poate cu totul altfel ar fi stat lucrurile dacă ar fi rămas un buffer american între Bagdad și zonele sunnite. Capacitatea de influență inclusiv asupra energiilor sectare ar fi fost cu totul alta.
Mai este un element care amintește de anii ’90. Atunci, angajamentele americane au stat sub semnul sindromului Vietmalia (Vietnam plus Somalia), așa cum a fost el denumit de Richard Holbrooke. Acum, Administrația Obama este captivă sindromului Irak: „nu putem să reconstruim fiecare țară care cade pradă crizei. Ăsta nu este leadership, ci rețeta dezastrului, a împrăștierii de sânge și resurse americane, ceea ce, în ultimă instanță, ne slăbește. Este lecția Vietnamului, a Irakului și pe care ar fi trebuit să o învățăm până astăzi“. Pe tot parcursul celor două mandate, Obama rămâne fidel acestei credințe. În 2009, primul său an la Casa Albă, când se dezbătea suplimentarea forțelor din Afganistan, opinia prezidențială a fost profund influențată de cartea lui Gordon M. Goldstein despre Vietnam - Lessons in Disaster. McGeorge Bundy and the Path to War. Multe dintre concluzii par să prescrie comportamentul administrației sale: niciodată nu desfășura mijloace militare în serviciul unor obiective neclare; intervenția nu este inevitabilă, ci este o decizie care aparține președintelui. Iată și filtrul prin care a privit de fiecare dată dezintegrarea Orientului Mijlociu și mai ales Siria. În plus, în absența unei „echipe a rivalilor“ (Clinton, Gates, Petraeus), s-a perpetuat o cultură organizațională inflexibilă, o cameră ecou anchilozată într-un consens toxic și care, în cele din urmă, a eșuat să ridice întrebarea cheie: „spuneți-mi ce se întâmplă dacă nu acționăm? Dacă ar fi știut că inacțiunea ar fi produs un vid în care s-ar fi dezvoltat o catastrofă umanitară, o teribilă criză a refugiaților, un război proxy intens, precum și ascensiunea ISIS, răspunsul său ar fi putut fi diferit“, spune Dennis Ross, un fost consilier al lui Obama. Exact genul de consecințe orizontale (răspândirea instabilităților dincolo de Balcani, chiar punerea sub semnul întrebării a existenței NATO) care, în anii ’90, smulgeau Administrația Clinton din letargie. Poate aici se află eșecul major al Administrației Obama, imposibilitatea de a seta o cultură organizațională care să-i permită să învețe și să se adapteze la șocurile tectonice ale momentului.